مخاطب۲۴- «مدرسه ما در تهران است، اما انگار بچههای شما در لندن درس میخوانند.» این بخشی از تبلیغات یک مدرسه بینالمللی با شهریه هر ترم ۳۰۰۰ پوند در پایتخت است. پس از تماس به عنوان متقاضی ثبت نام، مدیر یک مدرسه بینالمللی گفت «مدرسه ما چهارچوبهای ساختاری نظام آموزشی ایران را ندارد» و دانشآموزان از مقطع ابتدایی تا فارغ التحصیلی در «کلاسهای مختلط» درس میخوانند و پس از آن هم به راحتی در هر دانشگاه و مدرسهای در انگلیس یا کشورهای دیگر بورسیه تحصیلی میشوند.
این در حالی است که وزیر آموزش و پرورش رضا مراد صحرایی شهریور سال گذشته پس از دریافت گزارش تخلف مدارس بین المللی گفته بود «در حال رسیدگی به این تخلفات هستیم» و «به چند سفارتخانه هم اخطار هم داده شده است.» صحرایی گفته بود اشکال کار در تعامل آموزش و پرورش با دستگاههای دیگر برای بازرسی سرزده از این مدارس است. چون هر وقت به این مدیران اطلاع داده شده قرار است بازرس بیاید، هیچ دانش آموز ایرانی در این مدارس نیست.
در حال حاضر حدود ۱۵ مدرسه بین المللی فقط در تهران فعالیت میکند که بسیاری از این مدارس، جزو مراکز غیردولتی هستند و شهریه آنها به دلار و پوند گرفته میشود. مثلا هزینه یک سال تحصیلی در مدرسه انگلیسی در تهران بیش از ۶۰۰۰ پوند معادل نیم میلیارد تومان است. این هزینه به جز هزینههای دلاری اردوهای خارج از کشور این مدارس است.
مدارس بین المللی یا مدارس تطبیقی، ویژه «اتباع مقیم ایران» یا مخصوص دانش آموزان ایرانی است که بخش زیادی از تحصیل خود را در کشورهای خارجی گذرانده اند، به زبان فارسی تسلط ندارند و پس از بازگشت به ایران در مدارس بین المللی ادامه تحصیل میدهند. اما بسیاری از این مدارس برخلاف اساسنامه، اقدام به جذب غیرقانونی دانشآموزان فاقد شرایط میکنند.
کارشناس آموزشی مریم موسوی میگوید که مدارس بین المللی تسهیلگری شرایط برای خانوادههایی را انجام میدهد که قصد مهاجرت دارند و با ثبت نام فرزندانشان در این مدارس و قرار گرفتن در محیط علاوه بر تسلط فرزندانشان به زبان انگلیسی میتوانند شرایط اخذ ویزای کشورهای دیگر را از طریق تحصیل فرزندانشان فراهم کنند. در مقابل کارشناس آموزشی رضوان حکیم زاده معتقد است که این مدارس قرار بود به نفع مهاجرت معکوس و برای تسهیلگری شرایط بازگشت افراد متخصص به کشور عمل کند، اما اکنون به ابزار تشویقی مهاجرت و کانون مهاجرت تبدیل شده است و نقض غرض است. همچنین تخلف این مدارس در ثبت نام دانش آموزان فاقد شرایط، علاوه بر تبعیض در آموزش، منجر به ترویج فرهنگ غربی میشود.
متخصص آموزش عالی منصور سعیدی میگوید که اولا باید قانون تاسیس مدارس بین المللی تغییر کند و این مدارس جزیرهای عمل نکنند. دوم اینکه تعداد این مدارس زیاد است، عرضه و تقاضایش با هم نمیخواند و مدارس برای تامین هزینهها افراد فاقد شرایط را پذیرش میکنند. سوم اینکه آموزش و پرورش باید کارگروه تشکیل دهد و قبل از آغاز سال تحصیلی تک تک پروندههای دانش آموزان را بررسی کرده و دانش آموزان فاقد شرایط بدون اغماض کنار گذاشته شوند.