کد خبر: ۴۶۵۶
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳
آیت‌الله غرویان، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی‌(ص):
ازدواج همواره امری مهم و مورد تأکید دین اسلام بوده و در این شکی نیست که ضرورت دارد اما ازدواج در سن پایین با موازین شرعی سازگاری ندارد زیرا در اغلب موارد آن دختر یا پسر به بلوغ فکری برای تصمیم‌گیری درباره آینده خود نرسیده است.

به گزارش سرویس اجتماعی مخاطب ۲۴ به نقل از ایکنا، آیت‌الله غرویان، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی (ص) معتقد است که ازدواج همواره امری مهم و مورد تأکید دین اسلام بوده و در این شکی نیست که ضرورت دارد، اما ازدواج در سن پایین با موازین شرعی سازگاری ندارد، زیرا در اغلب موارد آن دختر یا پسر به بلوغ فکری برای تصمیم‌گیری درباره آینده خود نرسیده است.

 

کودک همسری در اسلام نداریم

 

پدیده کودک همسری اگرچه در یک دهه اخیر بیشتر مورد توجه روانشناسان و جامعه‌شناسان قرار گرفته است، اما در ایران تاریخچه دیرینه‌ای دارد. با نگاهی به گذشته می‌توانیم دریابیم که ازدواج و تشکیل خانواده از ارزش‌های ایرانیان به شمار می‌رفته است. ادوارد پولاک اتریشی، پزشک ناصرالدین‌شاه که بین سال‌های ۱۲۳۰ تا ۱۲۳۹ خورشیدی در ایران زندگی می‌کرد، درباره سن ازدواج دختران ایرانی می‌نویسد: «دختر ایرانی حدود سال‌های ۱۱ تا ۱۳ سالگی همه منتظر ازدواجش هستند؛ به همین علت والدین او در مواظبت، تغذیه و تهیه رخت و لباس مناسب برای آن‌ها از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنند».

مرور سفرنامه نویسان دوره قاجار نشان می‌دهد که ازدواج در سنین پایین ریشه در آداب و رسوم گذشته ایرانیان دارد و عوامل متعددی از جمله فقر، عدم آگاهی، کمبود سواد والدین، گرایش‌های مذهبی شدید و خوانش نادرست از دین سبب شده است تا ازدواج در میان کودکان رواج پیدا کند.

تسهیلات درنظر گرفته شده از سوی دولت‌ها و افزایش وام‌های ازدواج در سال‌های اخیر نشان می‌دهد عامل فقر، یک عامل و مانع جدی برای ازدواج در ایران بوده است و امروز، با افزایش رقم وام‌های ازدواج و سیاست‌های تشویقی دولت در امر ازدواج که شامل حال کودکان نیز می‌شود، آمار ازدواج در کودکان افزایش پیدا کرده است.

از طرفی دیگر، باور‌های جزمی برخی از خانواده‌های سنتی و گرایش‌های شدید مذهبی سبب شده است تا آنان با استناد به برخی از آیات قرآن کریم و روایاتی از پیامبر گرامی اسلام (ص) و ائمه معصوم (ع) و نگاه صرف و تک‌بعدی به آن احادیث و روایات، کودکان خود را به هزارتوی کودک همسری روانه کنند. در اینکه ازدواج سنت پیامبر (ص) بوده است و ایشان می‌فرماید: «هیچ چیزى نزد خداوند محبوب‌تر از ازدواج نیست» شکی نیست و هیچ‌کس نمی‌تواند منکر آن شود، اما نکته اینجاست که تشویق به امر ازدواج در نگاه پیامبران و امامان (ع)، آیا مجوزی برای آن است که والدین، اطرافیان و یا دولتمردان با توسل به زور و اجبار کودکان و یا حتی جوانان خود را روانه خانه بخت کنند؟ امیرالمؤمنین علی (ع) می‌فرماید: «ازدواج کنید که همانا ازدواج کردن سنت رسول خدا (ص) است که همواره مى‌فرمودند: «هر کسى که دوست دارد از سنت من تبعیت کند، همانا «ازدواج کردن» از سنت من است.» آیا می‌توان با استناد به این روایات، زنان و مردانی را که به هر دلیلی آمادگی ازدواج ندارند را مورد سرزنش، تحقیر و قضاوت قرار داد؟
تأکید فقه بر ازدواج آگاهانه

 

کودک همسری در اسلام نداریم


«دختران و پسران تنها زمانی ازدواج کنند که قطع به یقین منافع آن ازدواج بر مضرات آن غلبه کند»؛ این بخشی از سخنان آیت‌الله محسن غرویان، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه است که معتقد است ازدواج همواره امری مهم و مورد تأکید دین اسلام بوده و در این شکی نیست که ضرورت دارد، اما مسائل دیگر در حاشیه و اطراف آن رقم می‌خورد که نباید از آن غفلت کرد از آن جایی که ازدواج یک اقدام مهم در سرنوشت زندگی دختران و پسران به شمار می‌رود بنابراین باید تصمیم‌گیری‌ها براساس مصلحت باشد و زمانی انجام شود که برای دختر و پسر منافع آن بر مضرات غلبه کند. در فقه نیز بر ازدواج آگاهانه و براساس بینش تأکید شده است چنانچه فقه ما می‌گوید: دختران و پسران هنگام ازدواج عیوب خود را به یکدیگر اطلاع دهند، زیرا نباید ازدواج ناآگاهانه و همراه با جهالت باشد. آیت‌الله غرویان در گفتگو با ایکنای قم، با اشاره به اینکه یکی دیگر از موضوعاتی که در امر ازدواج مطرح می‌شود، ولایت پدر بر فرزند به ویژه دختر است، بیان کرد: ولایت پدر بر فرزند به ویژه بر دختر امری مطلق نیست و مصداق قاعده «لاضرر و لا ضرار فی الاسلام» نیست، همان‌گونه که می‌دانید این قاعده بر نفی ضرر و زیان زدن به خود و دیگران در دین اسلام و حرمت آن دلالت می‌کند، مسئله ولایت این مجوز را برای پدر صادر نمی‌کند که پسر یا دختر خود را وادار به ازدواج در سن پایین کند که خود همان ازدواج مبدا ضرر‌ها می‌شود. در فقه نیز آمده است که پدر بر دختر بالغه رشیده ولایت ندارد، منظور از «دختر بالغه رشیده» آن دختری است که مصلحت خودش را می‌داند و خوبی و بدی زندگی و آینده خود را تشخیص می‌دهد، چنین دختری برای ازدواج نیازی به مجوز و اجازه پدر ندارد.

وی با تأکید بر اینکه ولایت پدر بر فرزند نباید از محدوده شرعی خارج شود، تصریح کرد: براساس فقه، اگر پدری با توسل به ابزار زور و اجبار دختر یا پسر خود را به امر ازدواج در سن پایین وادار کند، ولایت از او سلب می‌شود و آن دختر یا پسر می‌تواند با شکایت از پدرش نزد قاضی شهر از این امر و از بروز هرگونه آسیب و ضرر جلوگیری کند.

عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی العالمیه ادامه داد: ضرر و زیان‌های ازدواج با زور و در سن پایین گاهی فردی است و گاهی نیز جامعه را در برمی‌گیرد و از این رو حکومت اسلامی وظیفه دارد در امر آسیب‌ها و ضرر‌های کودک همسری ورود جدی داشته باشد.

وی با بیان اینکه جمعیت ایران رو به کاهش است و سیاست‌های تشویقی حکومت در امر ازدواج نیز در همین راستا انجام می‌شود، تصریح کرد: سیاست‌های تشویقی نباید به گونه‌ای باشد که سبب بروز و ظهور آسیب‌های پس از آن مانند افزایش آمار‌های طلاق، طلاق زودهنگام و طلاق در سنین پایین شود، متاسفانه در جامعه امروز آمار طلاق در حال افزایش است و ما به وفور شاهد طلاق‌های زودهنگام هستیم درواقع عمر زندگی برخی از زوج‌های جوان در زیر یک سقف به زیر یک سال هم نمی‌رسد و این موضوع از نتایج ازدواجی عجولانه، شتاب‌زده، بدون آگاهی و از روی جهالت است.

آیت‌الله غرویان در پایان یادآور شد: ازدواج در سن پایین با موازین شرعی سازگاری ندارد، زیرا در اغلب موارد آن دختر یا پسر به بلوغ فکری برای تصمیم‌گیری درباره آینده خود نرسیده است و به همین علت معمولاً بدون رضایت و اطلاع دختر یا پسر ازدواج انجام می‌شود که درست نیست.

گزارش از محدثه نعیمی‌فرد

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد title
با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.