مخاطب24:بهروز مشهدی، استاد دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در هفتمین و آخرین سمینار خودروهای برقی، گفت: خودروهای احتراقی و سوختهای فسیلی معضلات آلایندگی زیادی را برای کشور ایجاد کرده اند که باید به صورت جدی و برای پاسخ به خواست عمومی به این موضوع پرداخته شود.
او افزود: در خودروهای احتراقی ۶۰ درصد انرژی هدر میرود و از ۴۰ درصد باقیمانده نیز ۲۰ تا ۳۰ درصد اتلاف انرژی داریم و این یعنی حدود ۷۵ درصد سوخت، تبدیل به گرما و آلایندگی میشود.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: برقی سازی در کشورهای مختلف دیدگاههای مختلفی دارد و فشار برای کاهش گازهای گلخانهای وجود دارد، اما منافع کشورها در این خصوص تاثیر گذار است.
او افزود: در کشور آمریکا با توجه به سه عامل کاهش هزینه سوخت، تضمین امنیت انرژی و ایجاد اشتغال، خودروهای برقی مورد اقبال هستند. در اروپا به دلیل وابستگی به نفت و فقدان این منابع و همچنین وجود تکنولوژی پیشرفته، خودروهای برقی دارای اقبال بیشتری است. در کشور چین با توجه به اینکه این کشور واردکننده نفت است و معادن زیادی در تامین لیتیوم دارد و پیشرو در سرمایه گذاری بر روی باتریهای برقی است، در این حوزه خودروهای برقی کار بیشتری شده است. ژاپن به دلیل تولید ۱۶ میلیون قطعات خودرو احتراقی و وجود بازار مناسب برای محصولات موجود با شتاب کمتری به سمت خودروهای برقی در حرکت است و بیشتر در تولید خودروهای هیبریدی برنامه ریزی کرده است.
او افزود: در کشور ایران با توجه به وجود منابع زیاد انرژی نباید عجله برای برقی شدن داشت و با شرایط موجود الگو پذیری از کشور ژاپن مناسبتر است.
در ادامه مهدی صادقی شاهدانی، رئیس دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) گفت: توسعه خودرو برقی در چارچوب منافع اقتصادی هر کشور مورد بررسی قرار میگیرد و در این خصوص دو موضوع مبحث اقتصادی و مبحث اجتماعی باید دیده شود.
او با بیان اینکه در تولید خودروهای برقی باید به جوانب اجتماعی و زیست محیطی دقت نظر شود تا در تدوین استراتژی دچار مشکل نشویم، افزود: باید در این زمینه علاوه بر نگاه به موضوع هزینه و قیمت تمام شده که از نظر اقتصادی مهم است به تاثیرات وجود خودرو برقی در جهت کاهش آلودگی و به تبع آن کاهش هزینههای درمان و مرگ و میر افراد دقت شود. در این خصوص باید گفت اگر تولید خودروی برقی افزایش یابد، حیات در جامعه بیشتر خواهد شد.
رئیس دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) تصریح کرد: آلایندههایی که به واسطه سوخت فسیلی تولید میشود باعث ایجاد مرگ و مریضی در جامعه میشود و گزارشات ارائه شده موید این موضوع است و در اصل خودروهای احتراقی علاوه بر هزینههای اقتصادی سوخت به همان اندازه هزینه بیرونی که تاثیر در سلامتی افراد جامعه دارد، ایجاد میکند.
در ادامه مظاهر رحیمی، عضو پژوهشکده هیدروژن و پیل سوختی دانشگاه مالک اشتر به عنوان نماینده این پژوهشکده به ارائه مطالب فنی با موضوع تکنولوژی ساخت انواع پیل سوختی پرداخت و با توجه به پیشینه این پژوهشکده در تولید موتورهای پیل سوختی در حوزه نظامی، الزامات و زیرساخت¬های لازم در تولید خودروهای پیل سوختی را بیان کرد.
امیرحسین طیبی، مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه خودروسازی سایپا نیز به بیان مختصری از شش سمیناری که با موضوع خودروهای برقی در ماههای گذشته در گروه سایپا برگزار شده بود، پرداخت و با اشاره به اینکه سال ۱۳۷۴ آغاز فعالیت بر روی خودروهای برقی در کشور بود، گفت: در این سال جشنواره حمل ونقل شهری سالم با هدف آگاهی و جلب توجه عموم به اثرات مخرب خودروهای سوخت فسیلی برگزار شد. پس از آن این روند ادامه داشت تا سال ۱۳۹۸ که گروه خودروسازی سایپا تفاهم نامه همکاری «توسعه و تولید خودرو الکتریکی» را با گروه مپنا با هدف طراحی، توسعه، تأمین قطعات و تولید خودرو الکتریکی امضا کرد و در سال ۱۴۰۱ ساینا S برقی گروه سایپا در نمایشگاه تحول صنعت خودرو رونمایی و در سال ۱۴۰۲ نیز اطلس برقی سایپا در نمایشگاه تحول صنعت خودرو معرفی شد.
بر اساس این گزارش، در حاشیه برگزاری این سمینار، نمونههایی از قطعات و اجزاء پیل سوختی ساخته شده توسط پژوهشکده هیدروژن و پیل سوختی دانشگاه مالک اشتر در معرض دید علاقمندان قرار گرفت. این قطعات به نحوی انتخاب شده بود که امکان مشاهده محصول نهایی و اجزای تشکیل دهنده از نزدیک برای حاضرین فراهم شده بود.
گفتنی است، سلسله سمینارهای علمی و تخصصی در مورد خودروهای برقی از سال گذشته آغاز شده و هفت موضوع، " خودروهای برقی تکنولوژیها و چالشها"، "رویکرد جهانی در توسعه خودروهای برقی"، "باتری خودروهای برقی و انواع تکنولوژیهای ساخت" و "ارزیابی زیرساختها و سیاستگذاری اقتصادی در زمینه خودروهای برقی" و "بررسی تکنولوژیها و چالشهای خودروهای برقی" و " معرفی خودروهای پیل سوختی " مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. این سمینار به همت مدیریت مطالعات راهبردی و رسانه گروه خودروسازی سایپا و اجرای مدیریت آموزش معاونت منابع انسانی و پشتیبانی و همکاری سایر شرکتهای گروه سایپا برگزار شده است. این سمینار با هدف آشنایی بیشتر و مناسبتر مهندسان و کارشناسان گروه سایپا با برنامههای آتی، طراحی و تولید خودروهای برقی، مزایا و معایب خودروهای برقی و روندی که خودروسازان جهانی طی میکنند، برپا شده است.