کد خبر: ۴۵۲۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۵

چطور شهری گمنام با هیجان‌انگیزترین قطار‌های سفری شهرت جهانی پیدا کرد

قطار‌های معلق برای اولین بار بیش از ۲۰۰ سال پیش و توسط هنری رابینسون پالمر انگلیسی طراحی شد. دو سال پس از ابداع چنین قطاری روی کاغذ، این طرح برای نخستین بار در شهرک البرفلد آزمایش شد.
چطور شهری گمنام با هیجان‌انگیزترین قطار‌های سفری شهرت جهانی پیدا کرد

مخاطب ۲۴- در شهر ووپرتال در شرق دوسلدورف آلمان، قطاری متفاوت وجود دارد که شور و شوق را حتی میان باتجربه‌ترین عاشقان حمل و نقل ریلی برمی‌انگیزد.

در این شهر شما منوریل معلق «اشوبه‌بان» (Schwebebahn) را خواهید دید؛ یک قطار منحصر به فرد با واگن‌هایی معلق در ارتفاع ۱۲ متری زمین که یک مسیر مرکزی نیم‌ساعته به طول ۱۳ کیلومتر را روی رود «ووپر» می‌پیماید.

 در واگن آخری این قطار یک پنجره پانوراما نیز تعبیه شده است تا مسافران بتوانند نمایی سرتاسری از شهر با رود آن در پایین پای خود داشته باشند.

برخلاف بسیاری از سیستم‌های حمل و نقل شهری که مانند متروی لندن یا پاریس کمی در زیر زمین پنهان هستند، این سامانه ریلی جلوه‌ای آشکار دارد و از فواصل دور نیز قابل مشاهده است. در واقع در اینجا ساختار و معماری این قطار معلق به عنوان بخشی از هویت شهر پذیرفته شده است.

این قطار‌های معلق برای اولین بار بیش از ۲۰۰ سال پیش و توسط هنری رابینسون پالمر انگلیسی طراحی شد. دو سال پس از ابداع چنین قطاری روی کاغذ، این طرح برای نخستین بار در شهرک البرفلد آزمایش شد.

با این حال ۸۰ سال طول کشید تا کار‌های ساخت و ساز سیستم برقی منحصر به فرد آن، که امروزه شاهدش هستیم، به بهره‌برداری صنعتی برسد. در ابتدا این مونوریل وارونه در شهر‌های بزرگی مانند برلین و مونیخ راه‌اندازی شد و سپس به شهر‌های دیگر گسترش یافت.


علت استقبال از احداث این قطار‌ها در شهرک‌هایی نظیر بارمن، البرفلد و وووینکل در وهله نخست این بود که این مناطق روی یک سطح سنگی قرار داشتند و به همین خاطر حفر یک سیستم تونلی زیرزمینی در آن‌ها بسیار سخت و هزینه‌بر بود.

این شهرک‌ها همچنین در بستر دره‌ها گسترش یافته بودند و محوطه‌های متراکم مسکونی آن‌ها غالبا در امتداد رودخانه‌ها واقع شده بودند. به همین دلیل نصب سیستمی که مسیر آب را دنبال کند منطقی بود.
چیز‌هایی که لازم است برای سوار شدن به منوریل معلق بدانید

سفر با قطار از دوسلدورف به ایستگاهی که می‌توانید از آنجا سوار این منوریل معلق شوید حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. اگر از سمت کلن بیاید، این مسیر ۳۰ تا ۴۵ دقیقه به طول خواهد انجامید.

بلیط معروف «Deutschland-Ticket ۴۹»، که با پرداخت تنها ۴۹ یورو و تهیه آن می‌توان به تمام وسائل حمل و نقل محلی مانند اتوبوس، مترو، تراموا و قطار‌های منطقه‌ای در سراسر آلمان دسترسی داشت، این منوریل را نیز پوشش می‌دهد.

در غیر این صورت یک بلیط ۲۰ یورویی ۲۴ ساعته برای ۴ نفر جوابگوست و با آن می‌تواند هرکجا خواستید سوار قطار شوید.

نام شهر ووپرتال، که در ایالت نوردراین-وستفالن در غرب آلمان واقع است، به تازگی در میان فهرست «زیباترین جواهرات پنهان اروپا» برای سال ۲۰۲۴ آمده است؛ بنابراین اگر در ایستگاه‌ها پیاده شوید و اندکی از ریل فاصله بگیرید، مناظر منحصر به فرد و کمتر شناخته‌شده‌ای را کشف خواهید کرد.
چه کار دیگری برای انجام در ووپرتال وجود دارد؟

علاوه بر سیستم قطار منحصر به فرد مورد علاقه گردشگران و مسافران، فضاهای سبز زیبا نیز یکی دیگر از جاذبه‌های ووپرتال است. مقامات این شهر می‌گویند ووپرتال یکی سبزترین شهر‌های آلمان است، زیرا شما هرکجا که باشید تنها ۱۰ دقیقه پیاده با یکی از فضا‌های سبز فاصله خواهید داشت.

باغ‌های گیاه‌شناسی، باغ ووپرتال و پارک مجسمه والدفریدن از جمله این پارک‌ها هستند.

همزمان دوستداران هنر نیز می‌توانند از موزه «فون در هایدت» بازدید کنند که شامل آثاری از هنرمندان قرن هفدهم به بعد شامل سزان، مونه و گوگن است.

همچنین دو موزه حمل و نقل نیز می‌تواند برای علاقه‌مندان به صنعت ریلی جالب توجه باشد.
در پایان سال گذشته و پس از سه سال ساخت موزه «شوبودروم» (Schwebodrom) نیز افتتاح شد که می‌تواند برای گردشگران سرگرم‌کننده باشد.

این موزه به تعریف داستان احداث منوریل معلق اختصاص دارد و بازدیدکنندگان می‌توانند از طریق واقعیت مجازی سفر با یکی از واگن‌های اصلی آن را تجربه کنند.

داستان‌های جذاب زیادی از ۱۲۵ سال سابقه فعالیت این منوریل معلق وجود دارد. از جمله زمانی که یک فیل سیرک در سال ۱۹۵۰ در نتیجه وحشت پنجره واگن را شکست و به داخل رودخانه سقوط کرد. هرچند در نهایت تنها دچار آسیب‌های جزئی دچار شد و ۳۹ سال دیگر عمر کرد.

در آخر اگر به دنبال مقصدی متفاوت برای سفر هستید، ووپرتال را در لیست‌تان بگذارید چرا که ارزش بازدید را دارد.

برچسب ها: حمل و نقل ریلی
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
وقتی جوانان دل زده، داوطلبِ خیانت می‌شوند! وقتی جوانان دل زده، داوطلبِ خیانت می‌شوند!
موساد هیچ عملیات نفوذ پیچیده‌ای ترتیب نداد؛ هدف، خودش به در زد. پژوهش مشترک «نیروی زمینی آمریکا و دانشگاه کینگ کالج لندن» (۲۰۲۳) نشان می‌دهد ۵۷ ٪ از افشاگران اطلاعاتی خاورمیانه طی دهه اخیر، ابتدا داوطلب تماس بوده‌اند.
جنیفر لارنس و افسردگی پس از زایمان جنیفر لارنس و افسردگی پس از زایمان
جنیفر لارنس در نشست خبری فیلم تازه‌اش در جشنواره کن، با صداقتی بی‌پرده از تجربه شخصی‌اش با مادری و افسردگی پس از زایمان گفت؛ احساسی عمیق از انزوا که به گفته خودش، «شبیه زندگی در سیاره‌ای دیگر» است.
شکار جدید قرمزها! شکار جدید قرمزها!
باشگاه پرسپولیس در ادامه روند سریع نقل و انتقالاتی خود، امشب هم از یک خرید جدید رونمایی خواهد کرد.
اعجوبه ۲۲ ساله‌ای که همه به دنبالش هستند! اعجوبه ۲۲ ساله‌ای که همه به دنبالش هستند!
باشگاه استقلال هم به صف مشتریان جذب محمدمهدی زارع، مدافع جوان گل‌گهر اضافه شد
کارتال حسابی آب و جارو کرد پرسپولیس را! کارتال حسابی آب و جارو کرد پرسپولیس را!
با تصمیم کادر فنی پرسپولیس، امروز نام چهار بازیکن در فهرست خروجی این تیم قرار گرفت.
برهنگی ممنوع برهنگی ممنوع
با تصمیمی که دیروقت اعلام شد، برگزارکنندگان جشنواره فیلم کن ممنوعیت رسمی برهنگی و لباس‌های حجیم را در این مراسم اعلام کردند.
خط‌ونشان کشیدن بابک زنجانی برای خواستگاران سایپا خط‌ونشان کشیدن بابک زنجانی برای خواستگاران سایپا
۲ میلیارد بدهی زنجانی به شرکت نفت بر اساس اعلام رسمی قوه قضائیه تسویه شده و سرمایه او که تا دم اعدام هم رفت، بر سر جای خود باقی ماند. اگر رقم ۳ میلیارد دلار باقی مانده اموال زنجانی درست باشد، او با قیمت دلار ۸۰هزار تومانی، باید حدود ۲۴۰ همت سرمایه داشته باشد. اگر این سرمایه بیش از ۳ میلیارد دلار نباشد.
برگزیده
وقتی جوانان دل زده، داوطلبِ خیانت می‌شوند! وقتی جوانان دل زده، داوطلبِ خیانت می‌شوند!
موساد هیچ عملیات نفوذ پیچیده‌ای ترتیب نداد؛ هدف، خودش به در زد. پژوهش مشترک «نیروی زمینی آمریکا و دانشگاه کینگ کالج لندن» (۲۰۲۳) نشان می‌دهد ۵۷ ٪ از افشاگران اطلاعاتی خاورمیانه طی دهه اخیر، ابتدا داوطلب تماس بوده‌اند.
ایران‌گرایی برای توسعه ایران ایران‌گرایی برای توسعه ایران
جامعه ایرانی امروز به دلایل مختلف از جمله برآمدن نسل‌های تازه و دور شدن از فضای پرشور آرمان‌ها و انقلاب و مقتضیات فضای جنگ، به دنبال بازتعریف خود به عنوان جامعه ایرانی است. این مساله‌ای منحصر به نسل جوان نیست. مساله‌ای پیش روی ایران در مختصات امروز است.
نوکیسه گان مشغول خرابکاری‌اند! نوکیسه گان مشغول خرابکاری‌اند!
نوکیسه‌گی و پیامد‌های مخرب آن نوکیسه‌گانی که فاقد تجربه، دانش و تخصص کافی هستند، با ورود ناگهانی به عرصه‌های تصمیم‌گیری و اقتصادی، موجب بی‌ثباتی سیستم و تغییر معیار‌های ارزش‌گذاری اجتماعی می‌شوند.
صفحه خبر بالای تصاویر