کد خبر: ۴۵۲۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۵

چطور شهری گمنام با هیجان‌انگیزترین قطار‌های سفری شهرت جهانی پیدا کرد

قطار‌های معلق برای اولین بار بیش از ۲۰۰ سال پیش و توسط هنری رابینسون پالمر انگلیسی طراحی شد. دو سال پس از ابداع چنین قطاری روی کاغذ، این طرح برای نخستین بار در شهرک البرفلد آزمایش شد.
چطور شهری گمنام با هیجان‌انگیزترین قطار‌های سفری شهرت جهانی پیدا کرد

مخاطب ۲۴- در شهر ووپرتال در شرق دوسلدورف آلمان، قطاری متفاوت وجود دارد که شور و شوق را حتی میان باتجربه‌ترین عاشقان حمل و نقل ریلی برمی‌انگیزد.

در این شهر شما منوریل معلق «اشوبه‌بان» (Schwebebahn) را خواهید دید؛ یک قطار منحصر به فرد با واگن‌هایی معلق در ارتفاع ۱۲ متری زمین که یک مسیر مرکزی نیم‌ساعته به طول ۱۳ کیلومتر را روی رود «ووپر» می‌پیماید.

 در واگن آخری این قطار یک پنجره پانوراما نیز تعبیه شده است تا مسافران بتوانند نمایی سرتاسری از شهر با رود آن در پایین پای خود داشته باشند.

برخلاف بسیاری از سیستم‌های حمل و نقل شهری که مانند متروی لندن یا پاریس کمی در زیر زمین پنهان هستند، این سامانه ریلی جلوه‌ای آشکار دارد و از فواصل دور نیز قابل مشاهده است. در واقع در اینجا ساختار و معماری این قطار معلق به عنوان بخشی از هویت شهر پذیرفته شده است.

این قطار‌های معلق برای اولین بار بیش از ۲۰۰ سال پیش و توسط هنری رابینسون پالمر انگلیسی طراحی شد. دو سال پس از ابداع چنین قطاری روی کاغذ، این طرح برای نخستین بار در شهرک البرفلد آزمایش شد.

با این حال ۸۰ سال طول کشید تا کار‌های ساخت و ساز سیستم برقی منحصر به فرد آن، که امروزه شاهدش هستیم، به بهره‌برداری صنعتی برسد. در ابتدا این مونوریل وارونه در شهر‌های بزرگی مانند برلین و مونیخ راه‌اندازی شد و سپس به شهر‌های دیگر گسترش یافت.


علت استقبال از احداث این قطار‌ها در شهرک‌هایی نظیر بارمن، البرفلد و وووینکل در وهله نخست این بود که این مناطق روی یک سطح سنگی قرار داشتند و به همین خاطر حفر یک سیستم تونلی زیرزمینی در آن‌ها بسیار سخت و هزینه‌بر بود.

این شهرک‌ها همچنین در بستر دره‌ها گسترش یافته بودند و محوطه‌های متراکم مسکونی آن‌ها غالبا در امتداد رودخانه‌ها واقع شده بودند. به همین دلیل نصب سیستمی که مسیر آب را دنبال کند منطقی بود.
چیز‌هایی که لازم است برای سوار شدن به منوریل معلق بدانید

سفر با قطار از دوسلدورف به ایستگاهی که می‌توانید از آنجا سوار این منوریل معلق شوید حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. اگر از سمت کلن بیاید، این مسیر ۳۰ تا ۴۵ دقیقه به طول خواهد انجامید.

بلیط معروف «Deutschland-Ticket ۴۹»، که با پرداخت تنها ۴۹ یورو و تهیه آن می‌توان به تمام وسائل حمل و نقل محلی مانند اتوبوس، مترو، تراموا و قطار‌های منطقه‌ای در سراسر آلمان دسترسی داشت، این منوریل را نیز پوشش می‌دهد.

در غیر این صورت یک بلیط ۲۰ یورویی ۲۴ ساعته برای ۴ نفر جوابگوست و با آن می‌تواند هرکجا خواستید سوار قطار شوید.

نام شهر ووپرتال، که در ایالت نوردراین-وستفالن در غرب آلمان واقع است، به تازگی در میان فهرست «زیباترین جواهرات پنهان اروپا» برای سال ۲۰۲۴ آمده است؛ بنابراین اگر در ایستگاه‌ها پیاده شوید و اندکی از ریل فاصله بگیرید، مناظر منحصر به فرد و کمتر شناخته‌شده‌ای را کشف خواهید کرد.
چه کار دیگری برای انجام در ووپرتال وجود دارد؟

علاوه بر سیستم قطار منحصر به فرد مورد علاقه گردشگران و مسافران، فضاهای سبز زیبا نیز یکی دیگر از جاذبه‌های ووپرتال است. مقامات این شهر می‌گویند ووپرتال یکی سبزترین شهر‌های آلمان است، زیرا شما هرکجا که باشید تنها ۱۰ دقیقه پیاده با یکی از فضا‌های سبز فاصله خواهید داشت.

باغ‌های گیاه‌شناسی، باغ ووپرتال و پارک مجسمه والدفریدن از جمله این پارک‌ها هستند.

همزمان دوستداران هنر نیز می‌توانند از موزه «فون در هایدت» بازدید کنند که شامل آثاری از هنرمندان قرن هفدهم به بعد شامل سزان، مونه و گوگن است.

همچنین دو موزه حمل و نقل نیز می‌تواند برای علاقه‌مندان به صنعت ریلی جالب توجه باشد.
در پایان سال گذشته و پس از سه سال ساخت موزه «شوبودروم» (Schwebodrom) نیز افتتاح شد که می‌تواند برای گردشگران سرگرم‌کننده باشد.

این موزه به تعریف داستان احداث منوریل معلق اختصاص دارد و بازدیدکنندگان می‌توانند از طریق واقعیت مجازی سفر با یکی از واگن‌های اصلی آن را تجربه کنند.

داستان‌های جذاب زیادی از ۱۲۵ سال سابقه فعالیت این منوریل معلق وجود دارد. از جمله زمانی که یک فیل سیرک در سال ۱۹۵۰ در نتیجه وحشت پنجره واگن را شکست و به داخل رودخانه سقوط کرد. هرچند در نهایت تنها دچار آسیب‌های جزئی دچار شد و ۳۹ سال دیگر عمر کرد.

در آخر اگر به دنبال مقصدی متفاوت برای سفر هستید، ووپرتال را در لیست‌تان بگذارید چرا که ارزش بازدید را دارد.

برچسب ها: حمل و نقل ریلی
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
مصوبه جدید شورای رقابت: تعیین قیمت خودرو به خودروسازان مصوبه جدید شورای رقابت: تعیین قیمت خودرو به خودروسازان
طبق تصمیم تازه شورای رقابت، از این پس قیمت خودرو مستقیماً توسط خودروسازان بر اساس فرمول «کاست‌پلاس» تعیین می‌شود و سازمان حمایت تنها نقش ناظر خواهد داشت.
از کنفرانس تهران تا نشست آلاسکا؛ تکرار سیاست قدرت‌های بزرگ از کنفرانس تهران تا نشست آلاسکا؛ تکرار سیاست قدرت‌های بزرگ
در گذار از کنفرانس تهران ۱۹۴۳ تا نشست آلاسکا ۲۰۲۵، تاریخ تکرار می‌شود: قدرت‌های بزرگ همچنان سرنوشت ملت‌های ضعیف را رقم می‌زنند. ایران و اوکراین، قربانیان رئال‌پلیتیک، حاکمیت محدود خود را در برابر منافع غول‌ها از دست می‌دهند.
جبهه اصلاحات: آشتی ملی فرصتى طلایی برای تغییر و بازگشت به مردم است جبهه اصلاحات: آشتی ملی فرصتى طلایی برای تغییر و بازگشت به مردم است
جبهه اصلاحات ایران در بیانیه‌ای آشتی ملی را تنها راه نجات کشور و تغییر ساختار‌ها دانست و خواستار مذاکرات مستقیم با آمریکا شد.
نخست‌وزیر دانمارک: نتانیاهو خودش یک مشکل است نخست‌وزیر دانمارک: نتانیاهو خودش یک مشکل است
مته فردریکسن اعلام کرد بنیامین نتانیاهو با اقدامات اخیر دولت اسرائیل به «مشکل» بدل شده و قصد دارد فشار اتحادیه اروپا بر تل‌آویو را افزایش دهد.
کیهان: ادعای خروج ایران از لیست سیاه FATF موهوم است کیهان: ادعای خروج ایران از لیست سیاه FATF موهوم است
روزنامه کیهان با انتقاد از اظهارات رئیس مرکز اطلاعات مالی، آن را «خوش‌خیالی موهوم» خواند و گفت ایران هنوز راه طولانی تا خروج از لیست سیاه FATF دارد.
شرط پوتین برای پایان جنگ فاش شد شرط پوتین برای پایان جنگ فاش شد
ترامپ پس از مذاکره با پوتین در آلاسکا اعلام کرد آتش‌بس راه‌حل نیست و تنها توافق صلح مستقیم می‌تواند جنگ روسیه و اوکراین را پایان دهد.
جواد امام: رسایی علت ردصلاحیت‌هایش را توضیح دهد جواد امام: رسایی علت ردصلاحیت‌هایش را توضیح دهد
سخنگوی جبهه اصلاحات با انتقاد از تندرو‌ها گفت: حمید رسایی باید درباره دلایل ردصلاحیت در ادوار گذشته توضیح دهد و پاسخگوی عملکرد خود باشد.
برگزیده
طارمی در آستانه پیوستن به NFC طارمی در آستانه پیوستن به NFC
در حالی که رسانه‌های ایتالیایی توجه ویژه‌ای به مهدی طارمی دارند، گزارش‌ها حاکی از آن است که اون تصمیم خود را برای فصل آینده اش گرفته است.
نفوذ هکر‌ها به نهاد‌های امنیتی ترکیه نفوذ هکر‌ها به نهاد‌های امنیتی ترکیه
تحقیقات قضایی در ترکیه پرده از نفوذ گسترده سایبری به اطلاعات شخصی و طبقه‌بندی‌شده ۱۷ نهاد دولتی از جمله سازمان اطلاعات و امنیت این کشور برداشت. تنها این سازمان، شاکی رسمی پرونده معرفی شده است.
ایران‌خودرو از دولت شکایت کرد ایران‌خودرو از دولت شکایت کرد
با اینکه خودروسازان به‌تازگی موفق شدند مجوز افزایش قیمت محصولاتشان را بگیرند، اما به نظر می‌رسد این افزایش نه‌تنها رضایت آنها را جلب نکرده، بلکه حالا یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان کشور پای شکایت به میان آورده است.
صفحه خبر بالای تصاویر