به گزارش مخاطب۲۴ به نقل از اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران:فناوریهای مختلف مانند تلفنهای همراه، اینترنت و درحال حاضر نیز هوش مصنوعی اساسا ماهیت ارتباطات را تغییر دادهاند. طبق مطالعه موسسه ملی اختلالات اجتماعی و ارتباطی (NISCD) نشان میدهد که ۹۵ درصد از نوجوانان از طریق پیام متنی برای برقراری ارتباط استفاده میکنند. همچنین گفته میشود که ۷۰ درصد از مردم گزارش کردهاند که فناوری به آنها در تسهیل برقراری ارتباط با عزیزان و افرادی که از آنها دور هستند کمک کرده و نقش بسزایی داشته است. همه این موارد نشان از تغییر سبک رفتار و رابطهای است که تا پیش از این بدین شکل نبود.
فناوریهای دگرگون کننده ارتباطات انسانی
ارتباطات الزام و عنصر حیاتی تعامل انسانی که با ظهور فناوریهای مختلف دستخوش تحولی بزرگ شده است. هر فناوری به نوبه خود نحوه اتصال، اشتراکگذاری ایدهها و شکلگیری روابط را تحت تاثیر و تغییر قرار داده است. با ورود تلگراف و تلفن که ابتداییترین فناوریهای موثر در روابط است شکل و اساس ارتباطات دچار دگرگونی شد و رفته رفته با ورود نوآوریهای مختلف تغییرات ارتباطات بیشتر و گستردهتر شد.
در حال حاضر که اغلب مردم جهان به تلفن همراه و اینترنت دسترسی دارند و با ساز و کار ارتباط آنلاین آشنا و سازگار هستند صحبت از مرحلهای است که در آن هوش مصنوعی و ابزارهای مبتنی بر آن نقش تعیینکنندهای را در نوع ارتباط افراد و ساختار اجتماعی جوامع دارد. در این بخش به اصلیترین فناوریهای دگرگونکننده ارتباطات انسانی و اجتماعی اشاره شده است.
تلگراف و تلفن
تلگراف یکی از اولین فناوریهایی است که با گسترش استفاده از آن نتایج جالب توجهی در ارتباطات جمعی رخ داد. این فناوری که در قرن ۱۹ پدید آمد ارتباطات از راه دور را با امکان انتقال سریع پیامها در فواصل طولانی متحول کرد. در ادامه ورود تلفنهای همراه به بازار امکان برقراری ارتباط سریع و بدون درنظر گرفتن موقعیت جفرافیایی تسهیل و ارتباطات فوری بین افراد تقویت شد. به عبارتی تلگراف و تلفن زمینه را برای تبادل آنی اطلاعات و خلق نوآوریهای آینده فراهم آورد.
حجم پیامهای ارسال شده از زمان ورود تلگراف به بازار چشمگیر است. در ایالات متحده آمریکا تعداد تلگرافهای ارسالی سالانه از ۴۰۰۰۰ در سال ۱۸۴۴ به ۸۲ میلیون تا سال ۱۹۰۰ افزایش یافت. این رشد تصاعدی نشاندهنده افزایش قابل توجه در ارتباطات از راه دور است که توسط تلگراف تسهیل میشود. طبق پژوهشی که درباره تاثیر فناوری تلگراف بر تجارت توسط دانشگاه شیکاگو انجام شده است نشان داده میشود که چگونه تلگراف با ایجاد ارتباط و هماهنگی سریعتر تجارت را انقلابی کرده و در ادامه موجب بروز و ظهور فرصتهای شغلی و تجاری جدید شده است.
تلگراف به شدت نحوه انتقال اخبار و اطلاعات را تغییر داده است. پیش از این، انتشار اخبار در سراسر قارهها به سختی ممکن بود و تحقق این امر هفتهها یا ماهها طول میکشید. استفاده از تلگراف باعث شد تقریبا اخبار و اطلاعات فوری منتقل شود و دست به دست بچرخد. تسریع جریان انتقال اطلاعات بر آگاهی عمومی تأثیر گذاشته و چگونگی تجربه مردم از رویدادهای جاری را شکل داد.
مشابه تلگراف استفاده از تلفن همراه نیز نتایج تحول برانگیزی داشت. استفاده از تلفن همراه از زمان ورود این فناوری به بازار جهانی شامل رشد انفجاری بود. در سال ۲۰۲۱ حدود ۷.۹ میلیارد کاربر تلفن همراه در سرتاسر جهان ثبت شد که این عدد تشکیل دهنده بیش از ۶۶ درصد از جمعیت جهان است. آسیا با بیش از ۲.۸ میلیارد کاربر پیشتاز و پس از آن اروپا و آمریکای شمالی در ردههای بعدی قرار دارند. این پذیرش گسترده، قابلیت این فناوری را برای ارتباط افراد در سراسر مرزهای جغرافیایی برجسته میکند.
تلفنهای همراه اساسا نحوه ارتباط ما را تغییر دادند. هر فرد بهطور متوسط تقریبا ۸۰ بار در روز تلفن خود را بررسی میکند. شیوه ارتباط نیز متنوع شده است و دیگر قالب صرف متنی و صوتی وجود ندارد و ابزار ارتباطی مجموعهای از قابلیتهای مختلف است. با وجود رشد فزاینده استفاده از تلفن همراه در واقع صنعت تلفن همراه به یک محرک اقتصادی عظیم تبدیل شده است. علاوهبر این موضوع اپلیکیشنهای موبایل میلیاردها دلار درآمد از طریق تبلیغات و خریدهای درون برنامهای ایجاد میکنند. این تأثیر اقتصادی نقش مهمی را که تلفنهای همراه در اقتصاد جهانی بازی میکنند، نشان میدهد.
اینترنت و ایمیل
اینترنت پایه و اساس ارتباطات مدرن است که به عنوان یک شبکه گسترده عمل میکند. فضای اینترنت فضایی است که در آن اطلاعات بهصورت آزادانه در سراسر مرزهای جغرافیایی جریان دارد. ایمیل، اولین برنامه بزرگ اینترنتی است که ارتباط از راه دور را متحول کرد و جایگزینی سریعتر و کارآمدتر برای نامه سنتی شد.
ظهور اینترنت در اواخر قرن ۲۰، عصر جدیدی از ارتباطات را رقم زد که با اتصال و دسترسی بیسابقه همراه است. قدرت دگرگونکننده اینترنت فراتر از پیامرسانی صرف بود، تسهیل انتشار اطلاعات در مقیاس جهانی و متحول شدن صنایع از تجارت گرفته تا آموزش از جمله این تغییرات است.
استفاده از اینترنت از زمان تجاریسازی آن به شدت افزایش یافت. در سال ۱۹۹۵ تنها حدود ۱۶ میلیون کاربر اینترنت در سراسر جهان وجود داشت. تا سال ۲۰۲۳، این تعداد به بیش از ۵.۴ میلیارد کاربر رسیده است که تقریبا ۶۹ درصد از جمعیت جهان را تشکیل میدهد.
پذیرش ایمیل منعکس کننده رشد اینترنت است. در سال ۱۹۹۹۶، حدود ۳۶ میلیون کاربر ایمیل در سراسر جهان وجود داشت. امروزه بیش از ۴.۳ میلیارد نفر در سراسر جهان از ایمیل استفاده میکنند. در حالی که پلتفرمهای ارتباطی جدیدتر شامل مزایا و امکانات متعددی است، اما همچنان ایمیل یک ابزار حیاتی برای ارتباطات شخصی و حرفهای بهشمار میرود.
رسانههای اجتماعی
ظهور پلتفرمها و رسانههای اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر، تلگرام، واتساپ و اینستاگرام ارتباطات بینفردی را دوباره تعریف کرده است و افراد را قادر میسازد تا تجربیات، افکار و احساسات را بدون در نظر گرفتن زمان و مکان به اشتراک بگذارند. این پلتفرمها بستری را فراهم آوردهاند که در آن افراد میتوانند به سادگی و سهولت محتوا تولید کنند و برند شخصی خود را داشته باشند. هر کسی با فعالیت در این فضا میتواند صدا، فکر و ایده خود را به سایر افراد رسانده و نشان دهد. در این فضایی که غالبا براساس علائق و سلایق شکل گرفته و افرادی که در زمینههای مختلف با هم اشتراک دارند از محتواهای مورد علاقه استفاده میکنند، اما نگرانیهایی مربوط به حریم خصوصی، اطلاعات نادرست و اعتیاد دیجیتال و پیامدهای پیچیده رسانههای اجتماعی بر پویایی اجتماعی وجود دارد.
پایگاه کاربران گسترده (Massive User Base) اعلام کرد تا آوریل ۲۰۲۴، حدود ۵.۱۷ میلیارد کاربر رسانههای اجتماعی در سراسر جهان وجود دارد. این آمار به این معنی است که بیش از ۶۲ درصد از جمعیت جهان بهطور فعال از رسانههای اجتماعی استفاده میکنند.
ارتباطات سیار
تکثیر گوشیهای هوشمند عصر جدیدی از ارتباط را آغاز کرد که از مهمترین ویژگیهای آن کمرنگ شدن مرز بین ارتباطات شخصی و حرفهای است. دستگاههای تلفن همراه به ابزاری ضروری برای تعامل بینفردی تبدیل شدهاند و تعداد بیشماری از کانالهای ارتباطی از جمله تماسهای صوتی، پیامهای متنی، چتهای ویدیویی و برنامههای شبکههای اجتماعی را ارائه میدهد. فراگیر شدن تلفنهای هوشمند هنجارهای اجتماعی را تغییر و نحوه تعامل افراد در روابط، مصرف اطلاعات و ارتباط با دنیای اطراف را تحت تاثیر قرار داده است.
روابط تحت تاثیر فناوری
ارتباطات انسانی در دنیای دیجیتالی
پویایی خانواده، دوستیها و روابط عاشقانه که اساسیترین نوع روابط دانسته میشود عمیقا تحت تأثیر پیشرفتهای فناوری قرار گرفته است. در حالی که ابزارهای دیجیتالی ارتباط بیشتر در فاصلههای زمانی و مکانی را تسهیل کرده، اما ماهیت صمیمیت و پویایی بینفردی را نیز تغییر داده است. رواج ارتباطات با واسطه صفحه نمایش نگرانیهایی را در مورد کیفیت روابط و فرسایش ارتباط واقعی انسانی ایجاد کرده است. ایجاد تعادل بین تعاملات دنیای مجازی و دنیای واقعی همچنان یک چالش حیاتی در جامعه دیجیتالی عنوان شده است.
با ورود ابزار فناورانه به دنیای واقعی و تعاملات بینفردی بسیاری از مفاهیم دچار تغییر شدند و نقش و کارایی آنها در مقایسه با گذشتهای که فناوری به مانند اکنون نبود دگرگون شده است.
روابط: فناوری به ما این امکان را میدهد که ارتباط خود را با عزیزان و بستگان خود در دورترین موقعیت جغرافیایی و نقاط پراکند برقرار و حفظ کنیم. با این حال، کیفیت این ارتباطات میتواند تحت تاثیر نبود حضور فیزیکی و نشانههای غیرکلامی باشد.
پویایی اجتماعی: پلتفرمهای رسانههای اجتماعی راههای جدیدی برای تعامل اجتماعی ایجاد کردهاند، اما همچنین میتوانند به احساس انزوا و فشار برای انتخاب یک شخصیت آنلاین کامل منجر شوند.
مصرف اطلاعات: هجوم مداوم اطلاعات از سمت رسانههای اجتماعی و منابع آنلاین میتواند منجر به اضافه بار اطلاعات و دشواری در تشخیص حقیقت شود.
روابط عاطفی: مطالعهای توسط دکتر تری اوربوک، یک درمانگر روابط، نشان داد که ۷۰ درصد از زوجها در مورد استفاده از فناوری با هم بحث میکنند. در این تحقیق به دفعات اشاره شده است که استفاده بیرویه از ابزار فناوری عاملی مهم در برهم خوردن روابط صمیمی و بروز مشکل در ارتباط میان زوجین است. همچنین احساس شک، به خطر افتادن اعتماد و حسادت ناشی از مقایسه افراد در فضای دیجیتالی با خود واقعی در روابط زوجین از دیگر پیامدهای منفی و تاثیرگذار فناوری بر روابط عاطفی است.
شرلی براش رواندرمانگر بر اهمیت تعیین مرزها و اولویت دادن به تعامل چهره به چهره برای حفظ یک رابطه عاطفی سالم در عصر دیجیتال تأکید میکند.
روابط والدین و فرزندان: نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو در سال ۲۰۲۳ نشان داد که ۶۳ درصد از والدین زمانی که فرزندشان از ابزار دیجیتالی استفاده میکنند نگران آنها هستند. بخش عمده این نگرانی شامل تاثیرات منفی بالقوه بر رشد اجتماعی و سلامت روان فرزند است.
کارشناسانی مانند دکتر اندرو پرزیبلسکی، روانشناس، از یک رویکرد متعادل حمایت میکند. او معتقد است که فناوری میتواند مزایای آموزشی و فرصتهای ارتباطی را ارائه دهد، اما راهنمایی والدین برای اطمینان از استفاده مسئولانه بسیار مهم است.
روابط محل کار: گزارش McKinsey & Company بر افزایش کار از راه دور به واسطه فناوری تأکید دارد. در حالی که دورکاری انعطافپذیری، کارایی بیشتر و رضایتمندی افراد را ممکن میکند، اما همچنین میتواند منجر به احساس انزوا و کاهش همکاری در بین همکاران شود.
استوارت باترفیلد، مشاور مدیریت، ترویج فرهنگ مشارکتی و استفاده از فناوری برای تسهیل ساخت تیم مجازی برای حفظ روابط کاری مثبت در یک محیط از راه دور را پیشنهاد میکند.
روابط اجتماعی: مطالعه منتشر شده در «Nature Human Behaviour» توسط محققان دانشگاه پنسیلوانیا نشان داد که استفاده بیش از حد از رسانههای اجتماعی میتواند سرمایه اجتماعی را کاهش دهد و پیوندهای اجتماعی را تضعیف کند.
دکتر اتان زاکرمن، محقق رسانهای، اهمیت استفاده از فناوری را برای ایجاد روابط و تقویت تعاملات معنادار در جوامع آنلاین، نه فقط برای سرگرمی برجسته میکند.
به طور کلی فناوری ابزار قدرتمندی است که میتواند روابط را تقویت یا مانع از ادامهدار شدن و شکلگیری روابط شود. با استفاده آگاهانه از آن، تعیین مرزها و اولویت دادن به تعامل در دنیای واقعی، میتوانیم از پتانسیل آن برای ایجاد ارتباطات قویتر در تمام جنبههای زندگی استفاده کرد.
آینده فناوری و روابط احتمالا شامل این چالشها خواهد بود. همانطور که دکتر استراوب پیشنهاد میکند باید «کاربران هوشیار» فناوری بود و ارتباط حضوری را در اولویت قرار داد و حدود استفاده از ابزارهای دیجیتالی را تعیین کرد.
به عبارتی تکامل فناوری ارتباطات، ساختار تعاملات انسانی را تغییر داده است و فرصتها و چالشهای جدیدی را به وجود آورده.
مزایا و معایب
کاهش فاصله: مطالعهای توسط دانشگاه ایالتی یوتا نشان میدهد که ۷۰ درصد از مردم گزارش کردهاند که فناوری به آنها در تسهیل برقراری ارتباط با عزیزان و افرادی که از آنها دور هستند کمک کرده و نقش بسزایی داشته است. این امر بهویژه برای حفظ پیوندهای خانوادگی و روابط از راه دور بسیار مهم است. دکتر Terri Orbuch، یک درمانگر روابط، به قدرت تکنولوژی در تقویت ارتباطات، بهویژه برای زوجهایی که از نظر جغرافیایی دور از هم هستند اشاره دارد و این عامل را مثبت و کمککننده دانسته است.
تقویت ارتباطات: پیامرسانی فوری و تماسهای ویدیویی امکان تعامل در لحظه را فراهم و حس نزدیکی را تقویت میکند. شرلی براش، درمانگر و نویسنده اظهار کرده است که فناوری میتواند ابزار فوقالعادهای برای زنده نگه داشتن جرقه در روابط از راه دور باشد.
معایب
کیفیت بر کمیت: مطالعه منتشر شده در «SafeWise» حاکی از آن است که تقریبا ۹۰ درصد از آمریکاییها علیرغم برقراری ارتباط آنلاین مکرر تمایل به قرارهای حضوری دارند. دکتر براد استراوب، محقق ارتباطات، این نگرانی را برجسته میکند که فناوری میتواند جایگزین تعامل چهره به چهره و منجر به کاهش کیفیت ارتباطات شود.
مشکلات ارتباطی و اعتماد: ارتباطات مبتنی بر متن که در اپلیکیشنهای پیامرسان و رسانههای اجتماعی رایج است، اکثرا به کلمات متکی است. این فقدان نشانههای غیرکلامی، مانند حالات چهره، لحن صدا و زبان بدن میتواند منجر به سوءتفاهم و تفسیر نادرست شود. پژوهش CICC انواع تفسیرهای نادرست را که اغلب در ارتباطات مبتنی بر متن ایجاد میشود، نشان میدهد. مانند اشتباه گرفتن طنز با طعنه، خواندن نادرست قصد عاطفی به دلیل کمبود لحن و احساس قطع ارتباط به دلیل کوتاهی.
مرکز صمیمیت، ارتباطات و تغییر (CICC) سازمانی است که به افراد کمک میکند تا پیچیدگیهای روابط در دنیای مدرن، از جمله چالشهای ارتباطات مبتنی بر متن را بررسی کنند.
تأثیر بر اعتماد: تفسیرهای نادرست میتواند اعتماد در روابط را از بین ببرد. سوءتفاهمهای مکرر ممکن است منجر به احساس ناشنیده بودن، بیاهمیت بودن یا حتی بی احترامی شود.
بروز مشکلات و عوارض جسمانی: حضور دائمی ابزارهای دیجیتالی میتواند منجر به حواس پرتی بزرگی شود. دکتر Orbuch هشدار میدهد که استفاده بیش از حد از تلفن میتواند برای روابط مضر باشد.
آینده چی میشود؟
آینده ارتباط انسان با فناوری نامشخص است. احتمالاً ترکیبی از نتایج مثبت و منفی وجود خواهد داشت. کارشناسان از ما میخواهند که با احتیاط به فناوری نزدیک شویم و از مزایای آن بهره ببریم و در عین حال نقاط منفی احتمالی را کاهش دهیم. با تقویت سواد دیجیتال، اولویت دادن به تعاملات معنادار و توسعه مسئولانه هوش مصنوعی میتوان در چشمانداز در حال تحول ارتباطات آگاهانه و کمخطرتر حرکت کرد و حداکثر بهره را از این امکانات برد. در این جا به ابعاد مثبت و نگاههای محتاطانه کارشناسان درباره آینده تاثیرپذیری ارتباطات از فناوری پرداختهایم.
ارتباطات پیشرفته: دکتر مونیکا لوئیس، محقق ارتباطات، پیشبینی میکند که فناوری در آینده نزدیک تاثیر فواصل زمانی و مکانی در برقراری ارتباطات را بهطرز قابل توجهی کاهش خواهد داد و به نوعی شاهد یکپارچه شدن ارتباط و همکاری در سرتاسر جهان خواهیم بود.
دکتر لوئیس میگوید: «تصور کنید فناوری ترجمه بلادرنگ موانع زبانی را از بین میبرد یا جلسات واقعیت مجازی باعث ایجاد حس حضور علیرغم جدایی فیزیکی میشود.»
کمکهای مبتنی بر هوش مصنوعی: کارشناسانی مانند دکتر نانسی شاپیرو، استاد زبانشناسی، ظهور ابزارهای ارتباطی مبتنی بر هوش مصنوعی را پیشبینی میکنند. اینها میتوانند دستیارهای مجازی هوشمندی باشند که کارهایی مانند زمانبندی قرارها یا رباتهای چت را که به مشتریان خدمات میرساند ساده کنند. در آینده نه چندان دور چتباتهای مبتنی بر هوش مصنوعی و دستیاران مجازی نقش بزرگتری در ارتباطات خواهند داشت. ارتباط با این ابزار منجر به شکلگیری نوعی از رابطه شخصیسازی شده میشود و جدای تمام امتیازاتی که دارد خطرات جدیای را متوجه زندگی افراد میکند. احساس انزوا، تقلیل قوه تفکر و مهارت تصمیمگیری و کاهش احساس نیاز به یادگیری از جمله این پیامدهای منفی ارتباط با هوش مصنوعی است.
دسترسی برای همه: یک گزارش از سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۲۳ نشان میدهد که بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان نوعی ناتوانی را تجربه میکنند. پیشرفتهای فناوری مانند رابطهای فعال شده با صدا و واقعیت افزوده این امکان را دارند که ارتباطات را برای افراد دارای معلولیت در دسترستر و برخورداری اجتماعی بیشتری را تقویت کنند.
فرسایش مهارتهای اجتماعی: شری ترکل، روانشناس اجتماعی، در مورد کاهش احتمالی مهارتهای ارتباطی چهره به چهره و هوش هیجانی به دلیل اتکای بیش از حد به فناوری هشدار میدهد. مطالعات نشان میدهد که بین استفاده بیش از حد از رسانههای اجتماعی و احساس تنهایی و انزوا ارتباط وجود دارد. در نتیجه نیاز به ایجاد تعادل بین تعاملات آنلاین و آفلاین امری اساسی و مهم بهشمار میآید.
ظهور اطلاعات نادرست: نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو در سال ۲۰۲۲ نشان میدهد که ۶۴ درصد از آمریکاییها نگران گسترش اطلاعات نادرست آنلاین هستند. کارشناسانی مانند دکتر کاتلین جیمیسون، استاد ارتباطات، بر نیاز به آموزش سواد دیجیتال برای تجهیز افراد به مهارتهایی برای ارزیابی انتقادی اطلاعاتی که آنلاین با آنها مواجه میشوند، تأکید میکند.
اخلاق هوش مصنوعی: از آنجایی که هوش مصنوعی نقش برجسته تری در ارتباطات ایفا میکند، ملاحظات اخلاقی مطرح میشود. محققانی مانند دکتر گری مارکوس، دانشمند شناختی، نگرانیهایی را در مورد سوگیری بالقوه در الگوریتمهای هوش مصنوعی و اهمیت شفافیت در توسعه و استقرار آنها مطرح میکنند.
تحقیقات کشورها
کشورهای متعددی در رابطه با تاثیر فناوری بر ارتباطات بینفردی و اجتماعی تحقیقاتی انجام دادهاند. محور این پژوهشها روابط عاطفی، روابط والدین و فرزندان، همسایگان و همکاران است.
ژاپن: تحقیقات موسسه ملی تحقیقات جمعیت و امنیت اجتماعی در ژاپن، ظهور «روابط فرااجتماعی» را که از طریق رسانههای اجتماعی و تعاملات آنلاین ایجاد شده است بررسی کرده است. در نتیجه این پژوهش آمده در حالی که این ارتباطات باعث شکلگیری احساس تعلق میشود، اما اگر با روابط واقعی همراه نباشد و تمام روابط افراد به این شکل از رابطه محدود شود، میتواند منجر به احساس تنهایی و انزوا شود.
برزیل: مطالعهای که در «مجله بینالمللی روابط بینفرهنگی» سال ۲۰۲۰ منتشر شد، بر چگونگی استفاده زوجهای برزیلی از واتساپ در ارتباطات را مورد بررسی قرار داد. این تحقیق نشان داد در حالی که واتساپ تماس مکرر را تسهیل میکند، همچنین به اضطراب در مورد تفسیر پیام و استدلالهای احتمالی ناشی از سوءتفاهم منجر میشود.
آلمان: تیمی در دانشگاه بامبرگ در آلمان در سال ۲۰۱۹ ارتباط بین استفاده از رسانههای اجتماعی و روابط عاشقانه را مورد بررسی قرار دادند. یافتههای آها که در مجله روابط اجتماعی و شخصی منتشر شد، نشان داد که استفاده بیش از حد از رسانههای اجتماعی، بهویژه مقایسه خود با دیگران در فضای آنلاین میتواند بر رضایت از رابطه تأثیر منفی بگذارد.
چین: مطالعهای توسط دانشگاه پکن با موضوع بررسی استفاده کارکنان شرکتهای چینی از پیامرسان WeChat انجام شده است. این بررسی نشان میدهد در حالی که انعطافپذیری و دسترسی آسان از طریق این پلتفرم به سادگی صورت میگیرد، اما نگرانیهایی در مورد اضافه بار اطلاعاتی، کمرنگ شدن مرز زندگی شخصی و شغلی و سوءتعبیرهای احتمالی ناشی از سبکهای ارتباط غیررسمی در پیامهای متنی وجود دارد.
آفریقای جنوبی: دانشگاه کیپتاون به بررسی نحوه استفاده از گروههای واتساپ برای ایجاد شبکههای پشتیبانی اجتماعی در شهرستانهای آفریقای جنوبی پرداخته است. این مطالعه نشان داد که این گروهها بستری را برای به اشتراکگذاری اطلاعات، تجمیع منابع و ارتباط اجتماعی فراهم میکند و روابط اجتماعی قویتری را در فضای دیجیتال تقویت میکنند.
بریتانیا: محققان دانشگاه کالج لندن بررسی کردند که چگونه گروههای رسانههای اجتماعی محله در بریتانیا بر تعاملات همسایگان تأثیر میگذارد. در حالی که این گروهها ارتباط را تسهیل و حس اجتماعی را تقویت میکردند، اما موضوعاتی مانند طرد اجتماعی، بحثهای آنلاین و گسترش اطلاعات نادرست بر روابط افراد در زندگی تاثیر گذاشته و افکار عمومی را نگران آینده این شکل از ارتباط کرده است.