کد خبر: ۴۴۰۱۹
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۶

روند‌های مهم و کلیدی بازاریابی دیجیتال در سال ۲۰۲۴

فضای دیجیتالی همواره در حال تغییر است و سرعت این تغییرات ابعاد مختلف زندگی به ویژه زندگی شغلی را تحت تاثیر قرار داده است. ورود هوش مصنوعی به ساختار کاری و مبدل شدن آن به یکی از ابزار اصلی در بازاریابی و جذب مشتری فرآیند و سبک کاری را دگرگون کرده است. برای همگامی و عقب نماندن از بازار پررقابت و متغییر باید که از روند‌های کلیدی بازاریابی دیجیتالی مطلع بود. تغییر الگوریتم شبکه‌های اجتماعی، تغییرات مربوط به سئو، اهمیت ارتقا مهارت و توسعه فردی از طریق پلتفرم‌های مختلف در فضای دیجیتالی، به‌روز رسانی‌های ابزار‌های گوگل و ادامه‌دار بودن مباحث مربوط به حریم خصوصی و حفاظت از داده‌ها مهم‌ترین روند‌های بازاریابی در سال ۲۰۲۴ است.

به گزارش مخاطب۲۴ به نقل از اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران:بازاریابی به دلیل تغییرات در رفتار مصرف‌کننده و ناشی از عوامل محیط خارجی تغییر می‌کند. طبق اعلام OECD در حالی که اقتصاد جهان با سرعت ملایمی در حال رشد است و تورم احتمالا کاهش می‌یابد، مصرف‌کنندگان همچنان نسبت به هزینه‌ها حساس هستند. برای موفقیت در سال ۲۰۲۴ کار‌های زیادی برای انجام دادن وجود دارد. اما اگر از روند‌های کلیدی کسب و کار و بازاریابی آگاهی داشته باشید، برنامه‌ریزی، تعیین استراتژی و پیشی گرفتن از رقبا آسان‌تر است. در این مطلب روند‌های بازاریابی دیجیتال که باید برای سال ۲۰۲۴ از آن اطلاع داشته باشید را بررسی خواهیم کرد:

مروری بر روند‌های بازاریابی دیجیتال سال ۲۰۲۴،

۱- در بخش مربوط به شبکه‌های اجتماعی، پیشرفت Threads اینستاگرام را بررسی می‌کنیم، به این موضوع می‌پردازیم که چرا باید لینکداین را جدی بگیرید و چگونه هوش مصنوعی نقش بیشتری در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی ایفا می‌کند.

۲- در مبحث استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی، نقش بازاریاب در هدایت استراتژی، ماهیت خودآموزی فناوری، نیاز به مهارت‌های جدید و اهمیت خلق مشترک را بررسی می‌کنیم.

۳- بخش مربوط به روند‌های سئو روی آماده شدن ما برای تجربه جست‌وجوی مولد گوگل (SGE) یا Google’s Search Generative Experience متمرکز است و بر محتوای ارزشمند و قابل اشتراک‌گذاری، EEAT و ارزش تجربه کاربر تاکید می‌کند.

۴- در قسمت مرتبط با PPC، بیان می‌کنیم که چگونه گوگل ادز (Google Ads) از ما می‌خواهد که به هوش مصنوعی به عنوان دستیار نگاه کنیم و از تحت تاثیر قرار گرفتن توسط گوگل برای تغییر کمپین‌ها اجتناب کنیم.

۵- در مبحث استراتژی بازاریابی دیجیتال، به اهمیت فزاینده حریم خصوصی و پایداری داده‌ها پی می‌بریم.

۶- وقتی صحبت از مشاغل دیجیتال مارکتینگ به میان می‌آید، سال ۲۰۲۴ بازار کارفرمایان خواهد بود و توضیح می‌دهیم که چگونه با وجودی که هوش مصنوعی شغل شما را نمی‌گیرد، اما بر موقعیت شغلی تاثیر می‌گذارد.



۱– روند‌های شبکه‌های اجتماعی

در سال ۲۰۲۴، پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی به رقابت برای جلب توجه مصرف‌کنندگان ادامه خواهند داد و در این میان باید روش‌های سنجش موفقیت خود را مجددا بررسی کنند.

همچنین ممکن است تغییراتی در پلتفرم‌های مسلط بر بازار را شاهد باشیم. زیرا کاهش مستمر کاربران X (توئیتر سابق) فرصتی برای پلتفرم‌های جدیدی مانند Instagram Threads و Bluesky ایجاد می‌کند تا محبوبیت خود را افزایش دهند. به علاوه سایر شبکه‌ها هم این قابلیت را دارند که ترافیک ارگانیک بیشتری به دست آورند.

Threads در حال گسترش است

شرکت متا، Threads را در جولای ۲۰۲۳ راه‌اندازی کرد و اکنون ادعا می‌کند که ۱۰۰ میلیون کاربر ماهانه دارد. این تعداد بدون شک افزایش می‌یابد، چون هنوز مدت کمی است که این پلتفرم در اتحادیه اروپا فعال شده است. Threads به عنوان رقیب و جایگزین X، در درجه اول برای اشتراک‌گذاری متن و پیوستن به مکالمات عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برند‌ها باید در Threads حضور داشته باشند، حتی اگر این حضور فقط شامل یک نام کاربری باشد. چون تعداد کاربران این پلتفرم در سال ۲۰۲۴ افزایش می‌یابد؛ بنابراین تحقیقات لازم را انجام دهید. بررسی کنید و ببینید که برند‌های دیگر مانند Canva، TedTalks و Channel ۴ چگونه از آن استفاده می‌کنند. اکنون زمان آزمایش این پلتفرم فرا رسیده است.

آلیسون باتیسبی (Alison Battisby) بنیان‌گذار آووکادو سوشال (Avocado Social) و سخنران موسسه بازاریابی دیجیتال در یک وبینار اعلام کرد: «اخیرا شاهد تجدید فعالیت کاربران در تعامل با Threads هستیم. فکر می‌کنم افراد زیادی قصد دارند در سال ۲۰۲۴ پروفایل‌های خود را در این پلتفرم ایجاد کنند. کاری که بسیاری از برند‌ها انجام می‌دهند این است که از طریق گفتگو و پرسیدن سوال از کاربران آن‌ها را سرگرم می‌کنند.»

تلاش زیادی برای استفاده از Threads به منظور هدایت ترافیک به وبسایت‌تان صرف نکنید. چون هدف پلتفرم این نیست. بلکه کاربری آن ایجاد گفتگو‌ها و بحث‌های درون‌پلتفرمی است که کاربران می‌توانند در این گفتگو‌ها شرکت کنند. برند‌هایی که در این پلتفرم موفق هستند مانند Canva، TedTalks و Channel ۴ سوالاتی می‌پرسند و بحثی را آغاز می‌کنند. این همان چیزی است که کاربران Threads در حال حاضر به دنبال آن هستند.

نرخ حفظ کاربر همان نرخ تعامل جدید است

در سال‌های اخیر، بازاریابان شاهد کاهش نرخ مشارکت در فعالیت ارگانیک شبکه‌های اجتماعی بوده‌اند. در حالی که دلایل زیادی برای این امر وجود دارد. کیفیت محتوا، زمان فعالیت در روز، دستگاه مورد استفاده و بسیاری دیگر از عوامل موجب می‌شود افراد به احتمال زیاد در سال ۲۰۲۴ از تعامل دور شوند پس لازم است بیشتر روی حفظ کاربران تمرکز کنید، زیرا طبق گفته باتیسبی «نرخ حفظ کاربر نسبت به قبل افزایش می‌یابد.»

برای مبارزه با مشکل کاهش نرخ تعامل، برند‌ها کمپین‌های فوق‌العاده‌ای در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده‌اند که حول محور سرگرمی، آموزش و اطلاع‌رسانی به مخاطبان ساخته شده است. نکته کلیدی این است که باید بتوانید با تفریح و خلاقیت، تعامل را افزایش دهید.

همچنین باتیسبی معتقد است که پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی با آزمایش ویدیو‌های طولانی‌تر به دنبال این هستند که این مدل ویدیو را اجرایی کنند. برای مثال، تیک تاک آپلود‌های ۱۵ دقیقه‌ای را معرفی می‌کند و بیشتر بر نحوه تعامل برند‌ها تمرکز دارد. نه تنها تعامل مخاطبان برای این پلتفرم مهم است، بلکه به حفظ بینندگان ویدیو‌ها هم اهمیت می‌دهد.

TikTok یک گزینه تجزیه و تحلیل جدید برای Reels ارائه می‌دهد که در آن می‌توانید نرخ حفظ مخاطب، زمان تماشای ویدیو‌ها و پخش مجدد محتوا را بررسی کنید.

دسترسی ارگانیک به لینکدین غالب است

لینکدین به تازگی به یک میلیارد عضو در سراسر جهان رسیده است. جایگاه این پلتفرم با روز‌هایی که فقط مکانی برای آپلود رزومه و جست‌وجوی شغل بود، فاصله زیادی دارد.

در سال ۲۰۲۴، باتیسبی پیش‌بینی می‌کند که شاهد تعامل ارگانیک چشمگیری در لینکدین باشیم که البته این ویژگی در حال حاضر در شبکه‌های اجتماعی نادر است.

مردم پروفایل‌های لینکدین خود را به‌روز می‌کنند. نه فقط در مورد موضوعات کاری بلکه در حوزه‌های مهارت‌های زندگی عمومی، مشاوره، پشتیبانی، مسائل مربوط به سلامت روان، نکات کاری و مدیریت.



تعامل زیادی بین سازندگان محتوا در لینکدین اتفاق میفتد. می‌توانید در پروفایل شخصی «حالت ایجادکننده محتوا» یا «Creator Mode» را انتخاب کنید که پروفایل شما را بهبود می‌بخشد و به شما امکان دسترسی به ابزار‌های بیشتری را می‌دهد. برای رسانه‌هایی که با پرداخت هزینه کار می‌کنند، به نظر می‌رسد تبلیغات ویدیویی بیشترین تعامل را در لینکدین ایجاد می‌کند.



هوش مصنوعی در حال ادغام در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی است

جای تعجب نیست که بازاریابان شبکه‌های اجتماعی از هوش مصنوعی برای افزایش بهره‌وری استفاده می‌کنند. ابزار‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT و Midjourney به بازاریابان کمک می‌کنند تا ایده‌های مفهومی کمپین و ایده‌های پست‌های محتوایی در این شبکه‌ها را ارائه دهند و با تولید متن و تبدیل به تصویر به تسهیل و تسریع فرآیند تولید محتوا کمک کنند.

به موازات این، شبکه‌های اجتماعی هوش مصنوعی را در پلتفرم‌های خود ادغام می‌کنند. مانند:

تیک‌تاک شما را قادر می‌سازد تا فید خود را بر اساس هوش مصنوعی شخصی‌سازی کنید.

اینستاگرام در حال آزمایش استیکر‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی است.

لینکدین به کاربران پرمیوم خود قابلیت‌هایی از فناوری هوش مصنوعی مانند دستیار مبتنی بر هوش مصنوعی برای نوشتن پروفایل و سیگنال‌های «گزینه‌های برتر شغلی» را ارائه می‌کند.

یوتیوب در حال آزمایش روی Dream Track به عنوان ابزار هوش مصنوعی برای موزیک‌های کوتاه است.

اما باید توجه داشته باشید که استفاده از هوش مصنوعی خطراتی از جمله نقض حریم خصوصی و نگرانی‌های اخلاقی دارد. نگرش مخاطبان خود را نسبت به هوش مصنوعی در نظر بگیرید. در مورد آن چه احساسی دارند؟ آیا آن‌ها دوست دارند این نوع مطالب را ببینند؟ یا دوست ندارند؟

باتیسبی در پاسخ به این سوال که اگر چیزی را با استفاده از هوش مصنوعی تولید کنید، آیا قصد دارید مالک آن شوید و آن را به عنوان محصول ایجاد شده توسط هوش مصنوعی برچسب بزنید؟ می‌گوید: «من فکر می‌کنم این موضوع در نهایت به قانون تبدیل خواهد شد.»

مراقب ویژگی‌های جدید در هر یک از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی باشید و بررسی کنید که برند‌های دیگر چگونه از آن‌ها برای تاثیرگذاری بهتر استفاده می‌کنند.

۲– هوش مصنوعی در روند‌های بازاریابی دیجیتال

شکی وجود ندارد که هوش مصنوعی در میان سایر عناوین بازاریابی برجسته‌تر است و ذهن بسیاری از بازاریابان را به خود مشغول کرده است. در سال ۲۰۲۴، رشد تصاعدی مستمر در قابلیت‌های هوش مصنوعی را پیش‌بینی می‌کنیم. این رشد مستلزم آن است که کسب‌وکار‌ها از این فناوری استقبال کنند و از چشم‌انداز به سرعت در حال تحول آن جلوتر بمانند.

برایان کوریش بنیانگذار شرکت مشاوره مبتنی بر هوش مصنوعی Elemental Intelligence و موسسه بازاریابی دیجیتال Global Champion، می‌گوید: «۴۹ درصد از ارزش NASDAQ و ۲۵ درصد از بازار سهام ایالات متحده تنها از ۶ شرکت تشکیل شده است و همه آن‌ها شرکت‌های هوش مصنوعی هستند.»

بازاریابی باید استراتژی هوش مصنوعی را در نظر بگیرد

در مورد اینکه با هوش مصنوعی چه باید کرد، سردرگمی وجود دارد. از آنجایی که بخش‌های بازاریابی نزدیک‌ترین بخش به مصرف‌کننده است، می‌توانند فعال باشند و با استراتژی هوش مصنوعی پیشروی کنند. آن‌ها می‌توانند از دانش به‌دست‌آمده در سفر مشتری برای شناسایی فرصت‌هایی استفاده کنند که هوش مصنوعی می‌تواند برای ارتقای کسب‌وکار‌ها به ارمغان بیاورد.

بازاریابان این فرصت را دارند که هوش مصنوعی داشته باشند. چون در حال حاضر هیچکس در شرکت‌ها صاحب هوش مصنوعی نیست. کن فیتزپاتریک، مدیر عامل موسسه بازاریابی دیجیتال DMI می‌گوید: «این یک فرصت عالی برای بازاریابان است که بگویند من این موضوع را درک می‌کنم و شخصی هستم که تعیین استراتژی و تصمیم‌گیری در مورد انجام کار‌ها را بر عهده دارم. به علاوه معین می‌کنم که چگونه از هوش مصنوعی بهترین بهره را ببریم.»

کوریش اعتقاد دارد اولین قدم این است که بفهمید در چه نوع شرکتی مشغول به کار هستید و همچنین باید جاه‌طلبی برای تغییر و مقاومت در برابر آن تغییر را بررسی کنید. پس از آن می‌توانید پروژه‌های هوش مصنوعی را به‌طور استراتژیک شناسایی و اولویت‌بندی کنید.

هنگام انتخاب یک پروژه هوش مصنوعی، بازاریابان باید تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند فرآیند‌ها را بهینه و تولید را تسریع کنند یا مدل کسب‌وکار را تغییر دهند:

بهینه‌سازی: فرآیند‌های داخلی خود را کارآمدتر کنید. به عنوان مثال استفاده از ChatGPT برای نوشتن خلاصه بازاریابی.

تسریع: بررسی کنید چگونه می‌توانید از هوش مصنوعی برای بهبود محصولات یا خدمات موجود خود استفاده کنید. معیار‌های موثر در کسب‌وکارتان را در نظر بگیرید و بررسی کنید که آیا هوش مصنوعی به میزان کافی ارزشی برای مشتری اضافه می‌کند که آن‌ها حاضر به پرداخت قیمتی بیشتر باشند یا خیر.

تغییر و تبدیل: آیا می‌توانید از هوش مصنوعی برای ایجاد یک محصول، خدمات یا مدل کسب‌وکار جدید استفاده کنید؟ این یک فرصت عالی برای گشت و گذار در سازمان و گفتگو در مورد مشکلاتی است که افراد در سازمان با آن مواجه هستند. همچنین باید بررسی کرد که چگونه هوش مصنوعی می‌تواند این مشکلات را حل کند.





هنگام انتخاب رویکرد خود جهت استفاده از هوش مصنوعی، از موقعیت شرکتتان آگاه باشید. به عنوان مثال، اگر ۸۰ درصد از وظایف مبتنی بر مرورگر است، احتمال زیادی وجود دارد که بسیاری از آن‌ها خودکار شوند. اگر به فرآیند‌های داخلی رسیدگی نکرده باشید، اجرای مدل تبدیل و تغییر اثربخشی نخواهد داشت.

هوش مصنوعی به خودی خود و به سرعت بهتر می‌شود

هوش مصنوعی در حال فراگیر شدن است، اما چیزی که در مورد این فناوری منحصر به فرد به شمار می‌رود این است که می‌تواند به خودی خود بهبود پیدا کند.

کوریش می‌گوید: «فناوری‌های قبلی به شخصی نیاز داشت که کد را توسعه دهد یا آن را اجرا کند یا محصول را بهبود بخشد تا قابلیت‌ها را افزایش دهد. تفاوت در حال حاضر این است که مدل‌های هوش مصنوعی می‌تواند به تنهایی توسعه یافته و یاد بگیرند.»

وقتی صحبت از قابلیت‌های هوش مصنوعی می‌شود، توانایی پلتفرم را بر اساس بلوغ فعلی آن نادیده نگیرید. به یاد داشته باشید که سرعت بهبود پلتفرم به این معنی است که شما باید هر چند هفته یا هر چند ماه یک بار دوباره به فناوری و استراتژی هوش مصنوعی خود مراجعه و آن را بررسی کنید.

بازاریابان باید مهارت‌های جدید را پرورش داده و با هوش مصنوعی همکاری کنند

نمی‌توان انکار کرد که هوش مصنوعی در بخش مهارت‌های فنی برتری دارد و برای همه قابل دسترسی است. اما سوال این است که این فناوری در چه مواردی خوب عمل نمی‌کند؟

طبق نظر کوریش، هوش مصنوعی در حال حاضر در بدترین حالت خود قرار دارد. ما در نقش‌هایمان به عنوان بازاریاب، باید بیشتر به مهارت‌های نرم و مهارت‌های استدلالی‌مان نگاه کنیم، به دلیل اینکه هوش مصنوعی در این موارد بد عمل می‌کند.»

این مهم است که بپرسیم چگونه یک سازمان را برای انجام کار‌ها هدایت می‌کنیم. این موضوع در ۲ الی سه سال آینده اهمیت پیدا می‌کند. همچنین، ما باید ببینیم که چگونه می‌توان با هوش مصنوعی خلق مشترک انجام داد.

نتیجه‌گیری کوریش این است که هوش مصنوعی شغل شما را نمی‌گیرد. اما کسی که هوش مصنوعی را بشناسد، این کار را انجام خواهد داد؛ بنابراین راه‌حل این است که با هوش مصنوعی همکاری کرد.»

۳– روند‌های سئو

سئو در حال تغییر است و به نظر می‌رسد آینده آن بیشتر کاربرمحور و فناوری‌محور باشد. در سال ۲۰۲۴، این تغییرات می‌تواند شدیدتر اعمال شود، زیرا هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به موتور‌های جست‌وجو کمک می‌کنند تا نتایج را بر اساس قصد و نیاز کاربر ارائه دهند؛ بنابراین در سال ۲۰۲۴ شاهد چه روند‌هایی در سئو هستیم؟

موتور جستجوی مولد گوگل (SGE) رشد خواهد کرد

SGE گوگل تجربه جست‌وجو را با هوش مصنوعی مولد تغییر می‌دهد. هدف ارائه اطلاعات مرتبط‌تر و جامع‌تر به کاربران بر اساس سوالات است. SGE همچنین لینک‌های مرتبط را ارائه می‌دهد و حالت مکالمه‌ای دارد که در آن کاربران می‌توانند سؤالات بیشتری را دنبال کنند، یعنی با گوگل گفتگو کنند. به علاوه SGE اطلاعات را از چندین منبع ارائه می‌دهد که گوگل به آن اسنپ‌شات (snapshot) می‌گوید.

این تجربه قرار است در سال ۲۰۲۴ منتشر شود. نیکی لام، مدیر ارشد در Neil Patel Digital معتقد است که این «AI snapshot»‌های جدید تاثیر زیادی در جست‌وجو خواهد داشت. لام می‌گوید: «از دیدگاه ترافیک، ما پیش‌بینی می‌کنیم که این امر به طور بالقوه می‌تواند نرخ کلیک را برای وبسایت‌های قرار گرفته در زیر این snapshot کاهش دهد که در سئو برای ما ترسناک است.»

زمانی که در یک snapshot AI ظاهر می‌شوید، فعالانه بر عملکرد آن نظارت کنید. چون زمانی که SGE به طور کامل در اوایل سال ۲۰۲۴ احتمالاً عرضه شود و بتوانید به ابزار‌ها برای شروع تجزیه و تحلیل دسترسی داشته باشید، بسیار مهم است که از داده‌ها برای بهبود عملکردتان استفاده کنید.

محتوایی ایجاد کنید که ارزش صحبت کردن و اشتراک‌گذاری را داشته باشد

ایجاد محتوای عالی همیشه مهم بوده است، اما در سال ۲۰۲۴ اگر می‌خواهید در نتایج جست‌وجو ظاهر شوید، آنچه ایجاد می‌کنید باید بهبود یابد. لام می‌گوید: «موفقیت شما به این بستگی دارد که بتوانید محتوایی بسیار بهتر از محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی ایجاد کنید.»

در ماه‌های اخیر شایعاتی در مورد از بین رفتن بک‌لینک‌ها منتشر شده است. در واقع، مصاحبه با کارمندان گوگل نشان داده است که بک‌‎لینک‌ها دیگر جزو سه فاکتور برتر رتبه‌بندی محسوب نمی‌شود. با این حال، لام بر این باور است که بک‌لینک‌ها همچنان به عنوان نشانه‌ای برای محبوبیت توسط گوگل در نظر گرفته خواهند شد. به خصوص زمانی که قصد دارد اسنپ‌شات‌های هوش مصنوعی خود را در سراسر وب به کمک منابع تایید کند.

گوگل ویدیو‌های دارای تصویرسازی با کیفیت را مستقیما در SGE نمایش می‌دهد. اگرچه کیفیت هنوز به صورت کامل وجود ندارد، باید انتظار داشته باشید که ویدیو‌های قابل پخش به بخش مهمی از استراتژی محتوای شما تبدیل شود.

محتوای دارای EEAT بالا ایجاد کنید

چارچوب تجربه (EEAT)، تخصص، اعتبار و اعتماد (Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness) گوگل یک عامل رتبه‌بندی نیست، بلکه جزئی از دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت جست‌وجوی آن است. در حالی که این چارچوب برای یک دهه وجود داشته است، امسال گوگل یک E اضافی برای «تجربه» اضافه کرد.

این عامل مهم است. چون هوش مصنوعی نمی‌تواند مانند افراد در دنیای واقعی تجربه ایجاد کند. این به بازاریابان محتوای انسانی مزیتی می‌دهد و اهمیت داشتن متخصصان را برای نوشتن یا اطلاع‌رسانی محتوا تقویت می‌کند.

لام می‌گوید: «هنگامی که استراتژی محتوای خود را توسعه می‌دهید، به این فکر کنید که چگونه می‌توانید اثبات کنید که نویسنده یا شخصی که وبسایت شما را اداره می‌کند، تخصص، تجربه دست اول، اعتبار و اعتماد دارد؛ بنابراین محتوای شما شایسته دیده شدن می‌شود.»

یک چک لیست از تمام سیگنال‌های EEAT که برای کسب و کار شما مهم است تهیه و آن را مانند یک کارت امتیازی شبکه‌بندی کنید. مواردی که رقبایتان برای ایجاد اعتماد و اعتبار انجام می‌دهند را بررسی کنید. سپس خود را در برابر تمام کار‌هایی که رقبایتان انجام می‌دهند درجه‌بندی و روش‌های بهبود را پیدا کنید.

روی نرخ تبدیل و UX تمرکز کنید

گوگل همیشه تغییراتی ایجاد می‌کند که بر توانایی شما برای جذب مستقیم افراد با کلیک در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) تاثیر می‌گذارد. متأسفانه، این از کنترل شما خارج است. اما می‌توانید تجربه کاربری (UX) را کنترل کنید.

لام معتقد است شما نمی‌توانید سرعت صفحه پایین و تجربه کاربری ضعیفی داشته باشید، بلکه باید مطمئن شوید برای هر کاربری که از سایت شما بازدید می‌کند، شانس تبدیل او به مشتری را به حداکثر می‌رسانید.

وقتی موزیلا (Mozilla) یک یا ۲ ثانیه از سرعت بارگذاری خود کم کرد توانست نرخ‌های تبدیل خود را برای فایرفاکس تا حدود ۱۴ درصد بهبود بخشد. تغییرات کوچک در UX و سرعت صفحه و همچنین تمرکز بر نرخ تبدیل می‌تواند بازده بالایی داشته باشد.

۴– روند‌های PPC

با وجود چنین رقابت شدیدی برای مشتریان، تبلیغات پولی روشی در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد تا مخاطبان اصلی خود را با پیام‌های مرتبط هدف قرار دهند. چیزی که مدل پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) را بسیار جذاب می‌کند این است که بازاریابان می‌توانند مخارج خود را کنترل کنند و به بودجه پایبند باشند.

درآمد جهانی گوگل در سه ماهه سوم ۲۰۲۳ به ۷۶.۷ میلیارد دلار رسید که ۵۹.۶ میلیارد دلار آن از تبلیغات گوگل بود.

جای تعجب نیست که در این فضا گوگل پیشرو است. درآمد جهانی گوگل در سه ماهه سوم ۲۰۲۳ به ۷۶.۷ میلیارد دلار رسید که ۵۹.۶ میلیارد دلار آن از تبلیغات گوگل بود. این میزان با افزایش ۹.۵ درصدی نسبت به سال گذشته همراه بود که نشان‌دهنده تمایل به تبلیغات پولی است.

در سال ۲۰۲۴، این رشد هیچ نشانه‌ای از کاهش را نشان نمی‌دهد، اما تحولاتی وجود خواهد داشت، به ویژه تغییرات حاصل از هوش مصنوعی.

هوش مصنوعی «دستیار» تبلیغات گوگل است

در سال ۲۰۲۴، گوگل قرار است ابزار‌های هوش مصنوعی مولد بیشتری را در گوگل ادز عرضه کند. در حالی که این می‌تواند مفید باشد، می‌تواند برای ما شک‌برانگیز هم باشد. زیرا گوگل ادز در نهایت یک ابزار پولساز است. این ریسک وجود دارد که هوش مصنوعی با استفاده از مهندسی طراحی، در مواردی مانند الگوریتم‌ها و لی‌اوت تبلیغات سوگیری ایجاد کند.

کاتال ملین، مدیر بازاریابی دیجیتال، تحلیلگر بازرگانی و متخصص تجارت الکترونیک می‌گوید: «به طور سیستماتیک، گوگل کنترل را کاهش داده و بسیاری از فعالیت‌هایی را که بازاریابان برای کار‌های مرتبط با سرچ، معمولاً با هوش مصنوعی انجام می‌دهند را ارائه می‌دهد.»

این استفاده گوگل از هوش مصنوعی کنترل شما را بر بررسی عملکرد گوگل ادز محدود و همچنین بیش از حد بهینه می‌کند. چون نمی‌تواند از ابزار‌ها یا زبان انسانی استفاده کند؛ بنابراین آنچه باید در سال ۲۰۲۴ انجام دهید این است که هوش مصنوعی را به عنوان یک دستیار در نظر بگیرید که به شما در استراتژی کمک می‌کند، نه اینکه این فناوری تنها مسیر حرکت شما باشد.

در رابط کاربری Google Ads یک امتیاز بهینه‌سازی وجود دارد. در آن می‌توانید display network را اضافه کنید و به گوگل اجازه دهید تبلیغات شما را بنویسد. همه چیز را در حالت broad match قرار دهد یا کلمات کلیدی را حذف کند. با این حال، به خاطر داشته باشید که گوگل ادز به گونه‌ای طراحی شده است که شما را وادار به انجام کار‌های خاصی می‌کند. ممکن است خودتان بخواهید این کار‌ها را انجام دهید یا مایل نباشید؛ بنابراین مطمئن شوید هر کاری که انجام می‌دهید به نفع شماست.

از تصمیمات فوری اجتناب کنید

به راحتی پیشنهادات گوگل را قبول نکنید. مهم نیست که چه مدت در PPC یا بازاریابی جست‌وجو کار می‌کنید، مطمئن شوید که در مورد کمپین‌های تبلیغاتی گوگل بر اساس داده‌ها تصمیم می‌گیرید.

۵– روند‌های استراتژی بازاریابی دیجیتال

شروع سال جدید زمان خوبی برای بررسی استراتژی بازاریابی دیجیتال شما است. اطلاع از اینکه چه کار‌هایی مفید بوده و همچنان است و چه اقداماتی تاثیرگذار نیست در برنامه‌ریزی و طراحی استراتژی اهمیت دارد.

یک استراتژی منسجم می‌تواند به شما کمک کند تا به اهداف کسب‌وکار خود، چه رشد باشد و چه ایجاد آگاهی از برند، دست یابید. با این حال، این استراتژی همچنین تیم شما را راهنمایی می‌کند تا بفهمند باید تلاش خود را در چه زمینه‌هایی متمرکز کنند.

طبق تحقیقات Mesh-AI، در سال ۲۰۲۴ کمک گرفتن از یک استراتژی هوش مصنوعی منسجم ضروری خواهد بود. به ویژه از آن جایی که تنها ۱۵ درصد از سازمان‌ها یک استراتژی کاملا تعریف شده و کاملا درک شده دارند. اما اولویت‌های دیگر کدامند؟

حفظ حریم خصوصی داده‌های مشتریان همچنان یک چالش

نقض و سوءاستفاده از داده‌ها برای برند‌ها هزینه دارد و این هزینه تنها از جنبه مالی نیست. نقض داده‌ها باعث می‌شود مشتریان اعتماد خود را از دست بدهند و نسبت به اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی بی‌میل شوند. این موضوع بر تعامل و جمع‌آوری داده‌های مشتریان توسط شرکت شما تاثیر می‌گذارد.

حدود ۸۶ درصد از آمریکایی‌ها می‌گویند حفظ حریم خصوصی داده‌ها یک نگرانی رو به رشد برای آن‌ها است.

بر اساس تحقیقات KPMG حدود ۸۶ درصد از آمریکایی‌ها می‌گویند حفظ حریم خصوصی داده‌ها یک نگرانی رو به رشد برای آن‌ها است. در حالی که ۶۸ درصد نگران سطح داده‌های جمع‌آوری شده توسط کسب‌وکار‌ها هستند.

کن فیتزپاتریک می‌گوید: «شما باید تصمیم بگیرید که چگونه می‌خواهید از داده‌های مشتری استفاده کنید. اگر بتوانید در این مورد با مشتریان شفاف و صادق باشید و توضیح دهید که چه کاری انجام می‌دهید و چرا این کار را انجام می‌دهید، فرصت خوبی برای شرکت شما خواهد بود.»

در مورد نحوه استفاده از داده‌های مشتری خود صادق باشید و به مشتریان کنترل بیشتری بر اطلاعاتشان بدهید. به ارزشی که برای مشتریان و داده‌هایشان قائل هستید نگاه کنید و ببینید آیا کافی است یا خیر. به علاوه لازم است از تغییرات و به‌روز رسانی‌های ایجاد شده در زمینه مقررات حفظ حریم خصوصی داده‌ها مطلع باشید.

مدیریت انتظارات مشتری در مورد پایداری و محیط زیست

بر اساس نظرسنجی PWC در مورد بینش مصرف‌کنندگان جهانی، بیش از ۷۰ درصد از مشتریان اظهار کرده‌اند که مایلند برای کالا‌هایی که به طور پایدار تولید می‌شود، هزینه بیشتری بپردازند. این روند مثبت، مشتریان را قادر می‌سازد تا از قدرت خرید خود برای هماهنگی با نگرانی‌های اجتماعی‌شان استفاده کنند. از طرف دیگر به شرکت‌ها قدرت قیمت‌گذاری برای محصول یا خدماتی را ارائه می‌دهد که این نگرانی‌ها را برطرف می‌کند.

فیتزپاتریک می‌گوید: «پایداری و محیط زیست به طور فزاینده‌ای در تصمیم‌گیری مردم برجسته می‌شود.»

چرخه عمر محصول یا خدمات خود را بررسی کنید تا پایداری را در آن مشخص کرده و روی زمینه‌هایی تمرکز کنید که می‌توانید در آن‌ها پیشرفت داشته باشید. با مشتریان خود صحبت کنید تا ببینید چه کار‌هایی را بهتر می‌توانید انجام دهید و استراتژی مسئولیت اجتماعی شرکت خود را مرور کنید.

۶– گرایش‌های شغلی بازاریابی دیجیتال

علی‌رغم اینکه بسیاری از کسب‌وکار‌ها دستخوش تحول دیجیتال شده‌اند و از فناوری‌های دیجیتالی استفاده می‌کنند، هنوز برای کارکنان ماهر بازاریابی دیجیتال کمبود وجود دارد.

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد بسیاری از شرکت‌ها در حال تلاش برای یافتن استعداد‌های مورد نیاز برای هدایت رشد و تغییر هستند. به ویژه در زمینه‌هایی که بر افزایش تجربه مشتری یا بهبود دید تمرکز دارد؛ بنابراین در سال ۲۰۲۴ چه تغییراتی در بازار کار دیجیتال مارکتینگ و مشاغل مرتبط ایجاد می‌شود؟

بازاریابی دیجیتال به یک بازار برای کارفرمایان تبدیل می‌شود

۲۰۲۳ سال سختی برای بسیاری از کارمندان به ویژه آن‌هایی بوده است که در شرکت‌هایی مانند متا، آمازون و گوگل کار می‌کنند. در این سال، در حوزه فناوری نسبت به سال ۲۰۲۲ به میزان ۵۰ درصد بیشتر شاهد از دست دادن مشاغل بودیم. به عنوان مثال شرکت تولید اسباب بازی Hasbro و شرکت بزرگ استریم Spotify در دسامبر ۲۰۲۳ اخراج‌های قابل توجهی را اعلام کرد.

مورگان کامینز، شریک و عضو هیات مدیره تلنت‌هاب (TalentHub) می‌گوید: «بازار امسال مانند سال گذشته بر محور متقاضیان کار نخواهد بود. آنچه ما می‌بینیم این است که روسای مالی در بودجه سخت‌گیری می‌کنند و استخدام‌های مجدد به سرعت انجام نمی‌شود. من دائما از شرکت‌ها می‌شنوم که می‌گویند: «ما سه نفر را امسال از دست دادیم و هنوز آن‌ها را جایگزین نکرده‌ایم.»

این بدان معناست که افراد با استعداد زیاد فاقد شغل هستند و به دنبال شغل می‌گردند. از طرف دیگر با کاهش بودجه برای استخدام مواجه هستیم. این امر قدرت را در دستان کارفرمایان قرار می‌دهد و برنده شدن در رقابت برای انجام مصاحبه به مهارت متقاضیان شغلی بستگی دارد.

درک خود از شبکه‌سازی را اصلاح کنید. آماده باشید که یک سوال ساده از شخصی در شبکه خود بپرسید. مانند: من کمی در شغل خود گیر کرده‌ام و می‌خواهم از نقش مدیر میانی بازاریابی (Marketing Director) به مدیر اصلی بازاریابی (CMO) ارتقا پیدا کنم. مایلم یاد بگیرم که شما چگونه این کار را انجام داده‌ای؟.

تخصص اهمیت بیشتری پیدا می‌کند

همیشه بحثی در مورد generalist بودن کارکنان و مدیران در بازاریابی دیجیتال در مقابل specialist بودن وجود داشته است. یعنی آیا بهتر است همه کاره باشید یا در زمینه خاصی برای پیشرفت شغلی متخصص باشید؟ در سال ۲۰۲۴، تخصص ممکن است پیروز شود.

کامینز می‌گوید: «بهترین راهکار، شناسایی بخشی از بازاریابی دیجیتال است که از کار کردن در آن بیشتر لذت می‌برید. اگر در شغلی هستید، سعی کنید پروژه‌های بیشتری در این زمینه انجام دهید. اگر بیکار هستید به طور مداوم در مورد آن یاد بگیرید.»

در کنار پرورش یک تخصص، می‌توانید روی سه حوزه اصلی زیر هم تمرکز کنید:

مسیر‌های توزیع به بازار را بشناسید: منظور از این مورد داشتن یک استراتژی است که تعیین می‌کند از کدام کانال‌ها برای ارائه محصول به مشتریان هدف خود استفاده کنید مانند آمازون. کسب تجربه در اقتصاد‌ها و مناطق بزرگتر از خودتان به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های ارزشمندی کسب کنید.

اثربخشی بازاریابی را درک کنید: بازاریابی دیجیتال را می‌توان تا یک ریال هم اندازه‌گیری کرد. اما در این مورد هدف کنار هم قرار دادن کانال‌ها برای اندازه‌گیری اثربخشی است.

نقاط قوت خود را بشناسید: از نقاط قوت خود مطلع باشید تا بتوانید با مشتریان بهتر ارتباط برقرار کنید و اشتیاق خود را نشان دهید.

هوش مصنوعی فرآیند استخدام را مختل می‌کند

بسیاری از متقاضیان در حال حاضر از ابزار‌های هوش مصنوعی مولد برای درخواست شغل استفاده می‌کنند. این امر منجر به درخواست توسط افراد بیشتر برای پست‌های شغلی و افزایش رقابت می‌شود. اگر این نکته را با این مورد که سال ۲۰۲۴ بازاری به سود کارفرمایان است در نظر بگیرید، متوجه دشوارتر شدن رسیدن به شغل رویایی‌تان می‌شوید.

علاوه‌بر این، استخدام‌کنندگان از هوش مصنوعی برای یافتن بهترین متقاضیان استفاده و صد‌ها رزومه را بررسی می‌کنند. اما این رویکرد همیشه موفقیت‌آمیز نیست.

کامینز می‌گوید: «هنوز باگ‌هایی در سیستم‌های هوش مصنوعی وجود دارد و برخی از رزومه‌ها به عنوان عکس ذخیره می‌شود. این موضوع موجب فیلتر شدن چنین رزومه‌هایی خواهد شد. به علاوه شما یک تیم پرمشغله منابع انسانی دارید که باید از میان ۹۰۰ رزومه ۵۰ مورد را انتخاب کند.»

با توجه به این شرایط، فرآیند استخدام در جریان و در حال افزایش است. از یک طرف استخدام‌کنندگان سعی می‌کنند بهترین راه را برای به‌دست آوردن متقاضی مناسب پیدا کنند. از طرف دیگر متقاضیان تمام تلاش خود را می‌کنند تا در یک بازار کار چالش‌برانگیز و دارای رقابت بالا، برنده شوند.

یادگیری یک سرمایه‌گذاری است

تشنگی برای یادگیری نه تنها به کارفرما نشان می‌دهد که شما با انگیزه و پرشور هستید، بلکه به افزایش مهارت شما کمک می‌کند و حتی شما را قادر می‌سازد تا به یک نقش شغلی جدید وارد شوید.

کامینز می‌گوید: هر بار با کسی صحبت می‌کنم که روی خودسازی خود سرمایه‌گذاری کرده، اعلام می‌کند که به نتایج خوبی رسیده است. فرقی نمی‌کند یک دوره آموزشی ارتقا مهارت باشد یا آموزش هنر‌های زندگی یا یادگیری یک زبان جدید.

یادگیری نیازی به کار سخت ندارد بلکه می‌تواند سرگرم‌کننده باشد و برای همه افراد گزینه‌های زیادی از یادگیری آنلاین گرفته تا دوره‌های آموزشی یک کالج محلی یا کارآموزی در دسترس قرار دهد. مهم آن است که این فرآیند یادگیری و توسعه فردی از نظر فرمت با سبک زندگی شما تناسب داشته باشد.

حتی امکان خودآموزی با گوش دادن به پادکست‌ها یا مطالعه وبلاگ‌های موجود در مورد موضوعات مختلف وجود دارد.

وقتی صحبت از هوش مصنوعی می‌شود، از پلتفرم‌ها استفاده کنید. برای مدتی فقط یک بازاریاب دیجیتال نباشید و از این پلتفرم‌ها برای کار‌های مختلف کسب‌وکار استفاده کنید. این به کسب تجربه شما کمک می‌کند.

در آخر

سال ۲۰۲۴ یک سال هیجان‌انگیز و چالشی برای بازاریابان خواهد بود. هوش مصنوعی همه چیز را از نحوه رفتار و خرید مشتریان گرفته تا نحوه عملکرد کسب‌وکار‌ها و بخش‌های سازمان تغییر می‌دهد.

تنها چیزی که از صحبت با کارشناسان آموخته‌ایم این است که بازاریابان باید از هوش مصنوعی استفاده کنند تا در مشاغل خود مؤثر باشند. حتی اگر نقش شغلی شما در حال حاضر تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار نگیرد، در آینده این اتفاق رخ می‌دهد؛ بنابراین شروع به یادگیری در مورد فناوری کنید و استفاده از برخی پلتفرم‌ها را در دستور کار خود قرار دهید. در غیر این صورت، شما در معرض خطر عقب ماندن هستید!

به این فکر کنید که کدام روند برای شما مهم است و روی آنچه می‌توانید در سال ۲۰۲۴ از آن بهره ببرید، تمرکز کنید.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
آخرین گمانه ها از لیست کابینه مسعود پزشکیان title
با نزدیک شدن به روزهای اعلام اسامی کابینه دوره چهاردهم ریاست جمهوری، بازار گمانه زنی ها پیرامون افراد و اسامی آنها، داغ‌تر شده است
ویدیو| رژه کاروان ایران در مراسم المپیک ۲۰۲۴ پاریس title
رژه کاروان ایران بر روی رود سِن در مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس را ببینید.
توییت مجری خانم صداو سیما از بی‌سلیقگی در انتخاب لباس المپیکی‌ها! title
به بهانه انتشار تصاویر لباس المپیک ایران؛ این چند تا تصویر رو ببینیم. لباس تیم های مغولستان؛، هائیتی؛ قراقستان و سریلانکا که جزییاتی از پوشش سنتی یا طرحی مربوط به هنر و تاریخ کشورشون دارن.
خواسته‌ی علی نصیریان از پزشکیان چه بود؟ title
علی نصیریان در دیدار فعالان ستاد مرکزی پزشکیان با وی، گفت: من از رییس جمهور منتخب استدعا دارم نسبت به فرهنگ و هنر لطف بیشتری داشته باشند.
بازیگر خانم ایرانی در ۵۷ سالگی! title
عاطفه رضوی، بازیگر مشهور سینما و تلویزیون عکس جدیدی از خود در اینستاگرام منتشر کرد.
درویش و تیشرت ۲۰ میلیون تومانی! title
سعید راد بازیگر مطرح سینمای ایران در سن ۸۰ سالگی دارفانی را وداع گفت. این بازیگر که از طرفداران قدیمی پرسپولیس بود، همواره در تمرینات این تیم حضور پیدا می‌کرد و بار‌ها هم برای تماشای بازی تیم محبوبش به استادیوم آزادی می‌رفت.
کودک آزار‌ها در فضای مجازی هم مشغول آسیب و آزار هستند! title
فضای مجازی، رادیکالیسم در کنترل فضای مجازی و دسترسی به فیلترشکن‌هایی که مردم مجبورند استفاده کنند، در این مدت شکل جدیدی از کودک‌آزاری را نمایش داده است.
برگزیده
آخرین گمانه ها از لیست کابینه مسعود پزشکیان title
با نزدیک شدن به روزهای اعلام اسامی کابینه دوره چهاردهم ریاست جمهوری، بازار گمانه زنی ها پیرامون افراد و اسامی آنها، داغ‌تر شده است
تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه title
نیرو‌های امنیتی بسیار زیادی در اطراف محل برگزاری مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس حضور دارند
کشور را با اختلاف و دعوا نمی‌توان اداره کرد title
رئیس‌جمهور منتخب گفت: کشور را با اختلاف و دعوا نمی‌توان اداره کرد و باید دست به دست هم دهیم تا پاسخگوی مردم باشیم.
المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا title
کوچکترین عضو کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس می‌گوید همه تلاشش را می‌کند تا مدال طلای المپیک را بر گردن آویزد
پیش بینی بورس امروز ۲۷ تیر ۱۴۰۳ title
ارزش معاملات خرد سهام در دو روز ابتدایی هفته در سطح پایینی قرار گرفت. روز شنبه ارزش معاملات خرد سهام ۲ هزار و ۹۷۹ میلیارد تومان بود و روز یکشنبه با رشد اندک ۴ درصدی به ۳ هزار و ۱۰۶ میلیارد تومان رسید. ناظران مشکل کمبود برق صنایع را یکی از عوامل اصلی ریزش بازار و افت معاملات می‌دانند. مشکلی که با گرم‌تر شدن هوا در دو هفته اخیر جدی‌تر شد و با خبر قطع برق شرکت سایپا و تعطیلی خط تولید شرکت فولاد ارفع به سرتیتر اخبار رسانه‌ها رسید.
پزشکیان: بدون حمایت مردم نمی‌توان اقدامی انجام داد title
رئیس جمهور منتخب گفت: اگر مردم نخبگان کارشناسان تولید کنندگان صنعتگران، مذهبیان، فرهنگیان، عشایر، کشاورزان و همه اقشار مردم نباشند امکان ندارد که بتوانم به تنهایی کاری را انجام دهم.