کد خبر: ۴۲۹۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۶

از خبرهای درگوشی‌ مجلس دوازدهم چه می‌دانید؟

همیشه خبر‌های مهم و اصلی در بسیاری از خبرگزاری‌ها وجود دارد و به سرعت در دسترس است، ولی آنچه که جالب و قابل توجه است مواردی می‌باشد که در خبر‌های رسمی و اصلی به آن‌ها پرداخته نمی‌شود. امروز افتتاحیه مجلس دوازدهم شورای اسلامی بود، ولی با توجه به شهادت رییس جمهور جو سنگینی بر فضای مجلس دوازدهم حاکم بود.

مخاطب ۲۴- برنامه امروز جهت افتتاحیه مجلس دوازدهم و هماهنگی جهت ورود خبرنگاران تقریبا از دو هفته پیش مهیا شده بود و خبرنگاران با کارت‌هایی که از طرف بخش اجرایی مجلس آماده و تحویل خبرنگاران شد به سمت ساختمان مجلس به راه افتادند و  پس از گذشتن از حیاط وارد راهرو مجلس شدند و پس از آن عوامل اجرایی خبرنگاران را به نمازخانه بخش اداری و محلی که جهت پذیرایی صبحانه آماده شده بود راهنمایی کردند. بعد از دریافت صبحانه که به شکل پک‌هایی آماده شده بود و در نماز خانه که توسط پارتیشن بین خانم‌ها و آقایان جدا شده بود صرف شد به سمت جایگاه همیشگی خبرنگاران به راه افتادند که بسیاری از خبرنگاران و دوستان قدیمی یکدیگر را دیدند و دیدار‌ها تازه شد و البته این بخش یعنی تجدید دیدار‌ها فقط مختص جایگاه خبرنگاران نبود بلکه در صحن مجلس هم نمایندگان ادوار، اقلیت‌های دینی، خانواده‌های شهدا و سفرا و بسیاری از سیاسیون با هم دیدار تازه کردند.

گوشه کنار افتتاحیه مجلس دوازدهم چه خبر بود؟

بیشتر بخوانید

از دیگر مهمانان این مراسم می‌توان به اسامی فوق اشاره کرد، حجت الاسلام غلامرضا محسنی اژه ای، رئیس قوه قضائیه، علی اکبر ناطق نوری، غلامعلی حدادعادل، علی لاریجانی، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران به همراه تعداد دیگری از اعضای شورای شهر، منتظری رئیس دیوان عالی کشور، جمعی از مقامات لشکری و کشوری دستگاه‌های اجرایی، علیرضا زاکانی شهردار تهران سفرای کشور‌ها مختلف در تهران، جمعی از خانواده شهدای مدافع امنیت و مدافع حرم و دفاع مقدس از دیگر حاضران و مدعوین این مراسم بودند.
مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم با نواختن سرود جمهوری اسلامی توسط یگان رزم نواز ارتش آغاز شد و پس از آن هیأت رئیسه سنی مجلس تشکیل شد) هیات رییسه سنی یعنی "براساس ماده ۱۰ این آیین‌نامه، مسن‌ترین فرد از نمایندگان حاضر به عنوان رئیس سنی و فرد بعدی به عنوان نایب رئیس و دو نفر از جوان‌ترین نمایندگان حاضر به سمت دبیر تعیین می‌شوند و در جایگاه هیئت رئیسه قرار می‌گیرند. در صورت تساوی سن، هیئت رئیسه سنی با قید قرعه از بین مسن‌ترین و جوان‌ترین نمایندگان حاضر تعیین خواهد شد. هیات رئیسه سنی در مجلس دوازدهم به ریاست علاءالدین بروجردی از حوزه انتخابیه لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم و نایب رییسی هم به عهده حسینعلی شهریاری از حوزه انتخابیه زاهدان با ۷۳ سال سن و عباس قدرتی دبیر هیات رییسه از حوزه انتخابیه شیروان از خراسان شمالی و عبدالحسین همتی دومین دبیر از حوزه انتخابیه زرند و کوهبنان در استان کرمان که هر دو نفر متولد سال ۱۳۶۸هستند در جایگاه‌های خود قرار گرفتند.


پس از قرار گرفتنه هیات رییسه سنی در جایگاه قرآن تلاوت شد و پس از آن معنای آن هم به فارسی قرایت شد.
دو مورد مهم که در پیام رهبری به مناسبت افتتاحیه مجلس دوازدهم توسط حجت‌الاسلام والمسلمین محمّدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در آیین افتتاحیه قرایت شد توصیه و تاکید مقام معظم رهبری به شان و جایگاه نمایندگی نمایندگان و سوگندی که یاد کرده اند مرتبط می‌شود که به شرح ذیل است:
اولین مطلب مهم از دید نگارنده؛ درباره‌ی سوگند نمایندگی است. این سوگند، نمایشی و تشریفاتی نیست؛ سوگندی حقیقی و مسئولیت زا است که در دنیا و آخرت گریبان‌گیر خواهد بود. نمایندگان محترم، ناگزیر باید در همه‌ی مدّت نمایندگی، بندبندِ این سوگند شرعی را در پیش چشم داشته باشند و پایبندی به آن را معیار قضاوت درباره‌ی عملکرد خویش بدانند؛ و نکته‌ی بعدی مربوط به التزامات اخلاقی است. سبک زندگی اسلامی که بخش مهمّی از آن را فضایل اخلاقی تشکیل میدهد، در عرصه‌ی چالش‌های سیاسی و رقابت‌های مشروع، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در اینجا است که کیمیای تقوا و گذشت و انصاف و صداقت و مسئولیّت‌پذیری و کار بی‌منّت، قیمت اصلی خود را آشکار میسازد. شهیدان پرواز اردیبهشت که اکنون سراسر کشور داغدار آن‌ها است یکی از خصوصیات شان رعایت فضیلت‌های اخلاقی بود. مراقبت از خویش در این زمینه را باید جدّی گرفت.
در همین هیاهو بود که پیرمرد بسیار موقر و آرام در گوشه‌ای از جایگاه خبرنگاران بر روی صندلی چرخدارش نشسته بود و عکس سه فرزند شهیدش را محکم به سینه چسبانده بود و از دور که به وی می‌نگریستم چهره‌ای مهربان داشت و تمایل داشتم با وی گفتگو کنم، ولی به قدری تفکر در چشم هایش موج می‌زد که ناخوداگاه این اجازه را به خودم ندادم که خلوت تنهایی اش را در این حجم از سیاست بر هم بزنم و به عکسی از پدر شهیدان عرب رستمی اکتفا کردم.

گوشه کنار افتتاحیه مجلس دوازدهم چه خبر بود؟
پس از سخنرانی بروجردی و وزیر کشور و مخبر نمایندگان مجلس دوازدهم به قرآن‌های قرمز رنگ جیبی که روی میز‌های شان قرار داشت قسم یاد کردند و اقلیت‌های دینی هم به کتاب‌های دینی خودشان سوگند یاد کردند:
متن سوگندنامه طبق اصل ۶۷ قانون اساسی به شرح ذیل است:
بسم الله‏ الرحمن‏ الرحیم‏
من در برابر قرآن مجید به خدای متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌کنم که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاورد‌های انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم. همچنین ودیعه‌ای که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم، و در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوا را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم، از قانون اساسی اطاعت کنم و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهار نظر‌ها استقلال کشور و آزادی مردم و تأمین مصالح آنان را مدنظر داشته باشم. که درادامه بخشی از سوگندنامه نمایندگان تقدیم می شود.

 


به جز پدر شهیدان عرب رستمی مهمان عزیز و مهم دیگری در مجلس حضور داشت که شاید دلش خیلی می‌خواست امروز در این افتتاحیه حضور نداشت و همسر شهیدش بر روی صندلی اش نشسته بود، همسر شهید امیر حسین عبدالهیان بود.
این افتتاحیه هم به پایان رسید و امید آرزوی مردمی که به نمایندگان رای دادند آبادی و سربلندی ایران است و بس.

گوشه کنار افتتاحیه مجلس دوازدهم چه خبر بود؟

 

برچسب ها: مجلس دوازدهم
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
آخرین گمانه ها از لیست کابینه مسعود پزشکیان title
با نزدیک شدن به روزهای اعلام اسامی کابینه دوره چهاردهم ریاست جمهوری، بازار گمانه زنی ها پیرامون افراد و اسامی آنها، داغ‌تر شده است
ویدیو| رژه کاروان ایران در مراسم المپیک ۲۰۲۴ پاریس title
رژه کاروان ایران بر روی رود سِن در مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس را ببینید.
توییت مجری خانم صداو سیما از بی‌سلیقگی در انتخاب لباس المپیکی‌ها! title
به بهانه انتشار تصاویر لباس المپیک ایران؛ این چند تا تصویر رو ببینیم. لباس تیم های مغولستان؛، هائیتی؛ قراقستان و سریلانکا که جزییاتی از پوشش سنتی یا طرحی مربوط به هنر و تاریخ کشورشون دارن.
خواسته‌ی علی نصیریان از پزشکیان چه بود؟ title
علی نصیریان در دیدار فعالان ستاد مرکزی پزشکیان با وی، گفت: من از رییس جمهور منتخب استدعا دارم نسبت به فرهنگ و هنر لطف بیشتری داشته باشند.
بازیگر خانم ایرانی در ۵۷ سالگی! title
عاطفه رضوی، بازیگر مشهور سینما و تلویزیون عکس جدیدی از خود در اینستاگرام منتشر کرد.
درویش و تیشرت ۲۰ میلیون تومانی! title
سعید راد بازیگر مطرح سینمای ایران در سن ۸۰ سالگی دارفانی را وداع گفت. این بازیگر که از طرفداران قدیمی پرسپولیس بود، همواره در تمرینات این تیم حضور پیدا می‌کرد و بار‌ها هم برای تماشای بازی تیم محبوبش به استادیوم آزادی می‌رفت.
کودک آزار‌ها در فضای مجازی هم مشغول آسیب و آزار هستند! title
فضای مجازی، رادیکالیسم در کنترل فضای مجازی و دسترسی به فیلترشکن‌هایی که مردم مجبورند استفاده کنند، در این مدت شکل جدیدی از کودک‌آزاری را نمایش داده است.
برگزیده
آخرین گمانه ها از لیست کابینه مسعود پزشکیان title
با نزدیک شدن به روزهای اعلام اسامی کابینه دوره چهاردهم ریاست جمهوری، بازار گمانه زنی ها پیرامون افراد و اسامی آنها، داغ‌تر شده است
تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه title
نیرو‌های امنیتی بسیار زیادی در اطراف محل برگزاری مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس حضور دارند
کشور را با اختلاف و دعوا نمی‌توان اداره کرد title
رئیس‌جمهور منتخب گفت: کشور را با اختلاف و دعوا نمی‌توان اداره کرد و باید دست به دست هم دهیم تا پاسخگوی مردم باشیم.
المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا title
کوچکترین عضو کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس می‌گوید همه تلاشش را می‌کند تا مدال طلای المپیک را بر گردن آویزد
پیش بینی بورس امروز ۲۷ تیر ۱۴۰۳ title
ارزش معاملات خرد سهام در دو روز ابتدایی هفته در سطح پایینی قرار گرفت. روز شنبه ارزش معاملات خرد سهام ۲ هزار و ۹۷۹ میلیارد تومان بود و روز یکشنبه با رشد اندک ۴ درصدی به ۳ هزار و ۱۰۶ میلیارد تومان رسید. ناظران مشکل کمبود برق صنایع را یکی از عوامل اصلی ریزش بازار و افت معاملات می‌دانند. مشکلی که با گرم‌تر شدن هوا در دو هفته اخیر جدی‌تر شد و با خبر قطع برق شرکت سایپا و تعطیلی خط تولید شرکت فولاد ارفع به سرتیتر اخبار رسانه‌ها رسید.
پزشکیان: بدون حمایت مردم نمی‌توان اقدامی انجام داد title
رئیس جمهور منتخب گفت: اگر مردم نخبگان کارشناسان تولید کنندگان صنعتگران، مذهبیان، فرهنگیان، عشایر، کشاورزان و همه اقشار مردم نباشند امکان ندارد که بتوانم به تنهایی کاری را انجام دهم.