کد خبر: ۴۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز مدعی شد
زمانی که ترامپ در سال ۲۰۱۸ از توافق اولیه که آن را بدترین توافق تاریخ می‌خواند، خارج شد و قول داد ایران را مجبور خواهد کرد بار دیگر دور میز مذاکره بنشیند،

به گزارش سرویس سیاسی مخاطب ۲۴ به نقل از تابناک، زمانی که ترامپ در سال ۲۰۱۸ از توافق اولیه که آن را بدترین توافق تاریخ می‌خواند، خارج شد و قول داد ایران را مجبور خواهد کرد بار دیگر دور میز مذاکره بنشیند، معتقد بود می‌تواند به توافق بهتری دست یابد و به حمایت ایران از حکومت سوریه، کمک‌های مالی آن به گروه‌های نیابتی و آزمایش‌های موشکی این کشور خاتمه دهد. اما وی هیچگاه نتوانست ایرانیان را پای میز مذاکره بازگرداند. روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی از قریب الوقوع بودن توافق در وین خبر داده و مدعی شده همه چیز برای یک توافق هسته‌ای آماده شده است و از این پس تصمیم سیاسی از سوی ایران اهمیت دارد. این روزنامه آمریکایی نوشته است: مقامات دولت جو بایدن روز دوشنبه گفته‌اند، به نظر می‌رسد آمریکا و متحدان اروپایی‌اش در آستانه احیای توافقی قرار گرفته‌اند که برنامه هسته‌ای ایران را محدود کرده، اما مدعی شده که اکنون نوبت دولت جدید تهران رسیده است که تصمیم بگیرد آیا پس از ماه‌ها مذاکره قصد دارد بیشتر تجهیزات هسته‌ای خود را در ازای لغو تحریم‌هایش برچیند یا خیر.

 

در وین توافق حاصل شده؟ سرانجام برنامه موشکی ایران چه شد؟


در ادامه این مطلب آمده است:

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در گفتگو با خبرنگاران در واشنگتن، از رسیدن مذاکرات به نقطه‌ای خبر داد که سران سیاسی باید تصمیم بگیرند آیا با مفاد کلیدی توافقی که اساساً به معنی بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، موافقت می‌کنند یا خیر؟ توافقی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، چهار سال پیش با وجود مخالفت بسیاری از مشاوران کلیدی‌اش، آن را بر هم زد. این اقدام ترامپ در نهایت به ایران اجازه داد تولید هسته‌ای خود را از سر بگیرد و در مراحلی به غنی‌سازی سوخت هسته‌ای تا سطحی بپردازد که بسیار به سطح لازم برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای نزدیک است.

مقامات دولت بایدن هشدار دادند که مشخص نیست آیا توافق‌نهایی حاصل خواهد شد و اینکه در ایران تصمیم‌گیری در این زمینه بر عهده آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر معظم ایران است و درحالی که برخی همچنان تردید دارند که آیا ایران در نهایت با مفادی که اکنون درباره آن‌ها مذاکره می‌شود، موافقت خواهد کرد، مقام وزارت امور خارجه آمریکا گفته است: «اگر این تصمیم‌ها گرفته و سریع اتخاذ شوند، می‌توانیم راهی را که به سوی دستیابی به توافق وجود دارد، مشاهده کنیم.»

او افزود، اکنون زمان آن فرا رسیده است که ایران تصمیم بگیرد آیا برای تصمیم‌گیری‌ها آماده است. یک مقام ارشد دیگر نیز گفته، مذاکرات به مرحله تصمیم‌گیری رسیده است. هر دو مقام به دلیل حساسیت مذاکرات خواستند که هویت‌شان افشا نشود.

در سال ۲۰۱۵ هیچ جمهوری‌خواهی به این توافق رای نداد و احیای آن به احتمال قوی به موضوعی برای تبلیغات در انتخابات میان دوره‌ای تبدیل خواهد شد.

به گفته یک مقام ارشد، توافق جدید هم همانند توافق اصلی برنامه موشکی ایران را محدود نخواهد کرد. علاوه بر آنکه به حمایت‌های تهران از نیرو‌های نیابتی‌اش که «باعث ایجاد نا آرامی در خاورمیانه» می‌شوند، آنگونه که درخواست برخی دموکرات‌ها و تقریباً همه جمهوری‌خواهان است، خاتمه نخواهد داد.

مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرد، باوجود همه این مشکلات بایدن آماده است به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بازگردد و تصمیم‌های سیاسی لازم را برای رسیدن به این هدف اتخاذ کند.

باوجود آنکه مقامات آمریکایی درباره جزئیات مطلبی بیان نکردند، اما احیای توافق قدیمی به این معنی خواهد بود که تمام محدودیت‌هایی که برای تولید مواد هسته‌ای در ایران درنظر گرفته شده است در سال ۲۰۳۰ منقضی خواهد شد. سال گذشته آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا، تاکید کرده است که پس از احیای توافق قدیمی، آمریکا به دنبال توافقی خواهد بود که طولانی‌تر و قدرتمندتر باشد. اما مقامات ایرانی با این ایده مخالفت کردند.

یکی از مقام‌های وزارت خارجه آمریکا گفته است که مذاکرات بر سر احیای توافق ۲۰۱۵ در مرحله آخر است و اینکه همه طرف‌ها باید به بازگشت به پایبندی کامل به این توافق متعهد شوند. در واقع آمریکا نخستین طرفی بود که با خارج شدن از توافق هسته‌ای و اعمال مجدد تحریم‌ها ضد ایران، آن را نقض کرد. ترامپ پس از آن صد‌ها تحریم دیگر ضد ایران وضع کرد و مشخص نیست مذاکراتی که اکنون در جریان است چگونه به موضوع این تحریم‌ها رسیدگی خواهد کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران علی اکبر صالحی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی و بازیگر کلیدی مذاکرات اولیه، در یک کنفرانس انرژی گفته است که به نظر می‌رسد مذاکرات هسته‌ای به نتیجه‌ای که مد نظر ما است منتهی شود.

ایران پس از حدود دو سال تلاش برای متقاعد کردن سران اروپا به مقابله با تحریم‌های آمریکا، کاهش تعهداتش براساس توافق را آغاز کرد، مانع دسترسی بازرسان به تاسیسات کلیدی‌اش شد و غنی سازی اورانیوم خود را افزایش داد.

با وجود آنکه ایران به اندازه پیش از توافق ۲۰۱۵ اورانیوم غنی شده ذخیره نکرد، اما خلوص بخشی از ذخیره جدیدش را تا سطح ۶۰ درصد افزایش داد و به سطح ۹۰ درصد که برای ساخت سلاح هسته‌ای لازم است، نزدیک شد. پیش از آن ایران غنی‌سازی خود را تا سطح ۲۰ درصد حفظ کرده بود.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی غنی سازی اورانیوم تا سطح ۶۰ درصد را موضوع بسیار مهمی برشمرد و گفت تنها کشور‌هایی که به ساخت بمب می‌پردازند تا این سطح غنی سازی انجام می‌دهند.

ایران در برابر نابود کردن سوخت غنی شده ۶۰ درصدی خود مقاومت می‌کرد. مشخص نیست درباره این مواد چه تصمیمی خواهد گرفت، آن‌ها را نابود خواهد کرد یا به کشور دیگری مانند روسیه خواهد فرستاد که ذخیره قبلی ایران هم به آن منتقل شد.

زمانی که ترامپ در سال ۲۰۱۸ از توافق اولیه که آن را بدترین توافق تاریخ می‌خواند، خارج شد و قول داد ایران را مجبور خواهد کرد بار دیگر دور میز مذاکره بنشیند، معتقد بود می‌تواند به توافق بهتری دست یابد و به حمایت ایران از حکومت سوریه، کمک‌های مالی آن به گروه‌های نیابتی و آزمایش‌های موشکی این کشور خاتمه دهد. اما وی هیچگاه نتوانست ایرانیان را پای میز مذاکره بازگرداند.

در مقابل ایران فعالیت‌های هسته‌ای و نظامی خود را در منطقه افزایش داد و با ارسال نفت برای خریداران کلیدی از جمله چین، تحریم‌های آمریکا را دور زد تا در حالی که منتظر پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ بود، اقتصاد خود را زنده نگه دارد.

دولت ابراهیم رئیسی از مقامات دولت قبل انتقاد و آن‌ها را متهم می‌کرد که حتی پس از آنکه ایران ۹۷ درصد از سوخت هسته‌ای خود را از کشور خارج کرد، نتوانستند تحریم‌های ایران را لغو کنند.

آن‌ها برای چندین ماه مذاکره‌کنندگان آمریکایی را که از گفتگوی مستقیم با آن‌ها خودداری می‌کردند، در حال تعلیق نگاه داشتند؛ آن‌ها حتی اطمینان نداشتند که آیا سران جدید ایران برای احیای توافق قبلی تلاش خواهند کرد یا خیر.

البته هنوز به طور قطع بازگشت به توافق، تندرو‌های ایران را که هشدار داده‌اند آمریکا احتمالاً بار دیگر، زمانی که بایدن دیگر رئیس جمهوری نباشد، از توافق خارج خواهد شد، خشمگین می‌کند. آن‌ها به دنبال دریافت تضمین کتبی از آمریکا هستند مبنی بر اینکه این کشور دیگر هیچگاه از این توافق خارج نخواهد شد؛ تضمینی که بایدن گفت نمی‌تواند بدهد.

بزرگترین آسیب‌پذیری سیاسی بایدن احتمالاً این است که وی با احیای توافق قدیمی در بهترین حالت یک مهلت هشت ساله به دست می‌آورد.

دنیس راس، مذاکره کننده کهنه‌کار خاورمیانه که در دولت باراک اوباما در کاخ سفید بر سیاست‌های ایران نظارت داشت، معتقد است با احیای این توافق، جلوی پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران گرفته می‌شود و آمریکا برای مقابله با مشکلی که تنها مواجه با آن به تعویق افتاده است، زمان می‌خرد. البته وی بر این باور است که این توافق جلوی وقوع مسابقه تسلیحات هسته‌ای را در منطقه می‌گیرد.

اکنون یکی از موضوعات مهم این است که واکنش اسرائیل چه خواهد بود. اسرائیل به خرابکاری‌های خود ضد تاسیسات ایران ادامه داد، برخی از آن‌ها را منفجر و در پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ، دانشمند هسته‌ای ایران را ترور کرد. دانشمندی که هدایت آنچه را که نهاد‌های جاسوسی اسرائیل و آمریکا معتقدند پروژه طراحی بمب در ایران بود، برعهده داشت. اما هیچ سازمان جاسوسی مدارکی ارائه نکرده است که نشان دهد این پروژه پس از آنکه اجرای آن در سال ۲۰۰۳ به حال تعلیق درآمد، بار دیگر به طور قابل توجهی از سر گرفته شده است.

به گفته دو منبع مطلع، از طرف دیگر به نظر می‌رسد ایران و آمریکا در آستانه دستیابی به توافق تبادل زندانی برای آزادی چهار شهروند آمریکایی در ازای آزادی ایرانیانی هستند که به نقض تحریم‌های آمریکا متهم شده‌اند. مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفت تصور نمی‌کند که اگر این آمریکایی‌ها آزاد نشوند، توافقی با ایران حاصل شود. وزارت خارجه ایران هم متعاقباً اعلام کرد که برای تبادل زندانیان با آمریکا آمادگی دارد.

روز دوشنبه منتقدان سرسخت توافق ۲۰۱۵ و در نتیجه بازگشت دوباره به آن تاکید کردند زمانی که بار دیگر یک رئیس جمهوری جمهوری‌خواه وارد کاخ سفید شود، این توافق را برهم خواهند زد.

 
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد title
با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.