کد خبر: ۴۱۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۵
معاون وزیر کار به کارگاه‌هایی که قوانین ایمنی را رعایت نمی‌کنند هشدار داد در صورتی که جان کارگران در آن واحد‌ها در خطر باشد با کمک دادستان پلمب می‌شوند.

مخاطب۲۴- بروز حوادث مختلف از جمله حوادث ناشی از کار و بیماری‌های شغلی یکی از تبعات سوء رشد تکنولوژی در جوامع بشری است و همه ساله تعداد بیشماری از نیرو‌های کار در واحد‌های تولیدی و صنعتی را دچار مشکل می‌کند.

طبق آمار‌ها حدود ۳۸ درصد حوادث در بخش ساختمان و ۳۷ درصد در بخش صنعت رخ داده و صنایع دیگر عدد کمتری را به خود اختصاص می‌دهند.
به موجب ماده ۶۰ قانون تأمین اجتماعی، حوادث ناشی از کار به حوادثی گفته می‌شود که در حین انجام وظیفه و مواقعی اتفاق بیفتد که بیمه شده در کارگاه یا ساختمان و محوطه آن مشغول انجام کار باشد و یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه، ماموریتی را برعهده گیرد.

مطابق آمار‌ها بیشترین حوادث ناشی از کار در کشور در بخش ساختمان و معدن رخ می‌دهد و در وقوع بیش از ۸۰ درصد حوادث کار، عوامل انسانی نقش دارد که این امر اهمیت رعایت نکات ایمنی به منظور کاهش آمار حوادث ساختمانی را نشان می‌دهد.

در حال حاضر موضوع صیانت از نیرو‌های کار به عنوان یکی از اولویت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی محور رعایت دستورالعمل‌های شورای عالی حفاظت فنی در کارگاه‌های کشور قرار گرفته و در این راستا بیش از ۲۲ هزار کمیته حفاظت فنی در سطح کشور و در کارگاه‌های بالای ۲۵ نفر به منظور حفاظت از نیروی کار شکل گرفته است.

در همین راستا علی حسین رعیتی‌فرد ـ معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عمده حوادث کار را مربوط به بخش ساختمان و صنعت ذکر کرده و می‌گوید: حدود ۳۸ درصد حوادث در بخش ساختمان و ۳۷ درصد در بخش صنعت است و صنایع دیگر همانند رشته‌های تولیدی عدد کمتری را به خود اختصاص داده‌اند.
وی معتقد است در واحد‌های تولیدی بالای ۲۵ نفر کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار باید تشکیل شوند و با اقدامات صورت گرفته و استفاده از ظرفیت واحد‌های تولیدی، سطح ایمنی کارگاه‌ها افزایش یابد.
معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درعین حال به کارگاه‌هایی که قوانین ایمنی را رعایت نمی‌کنند هشدار داد در صورتی که جان کارگران در این واحد‌ها در خطر باشد با کمک دادستان پلمب می‌شوند.

رعیتی‌فرد از کارفرمایان خواست با اصلاح ساختار و بازبینی تجهیزات ایمنی و حفاظت فنی، محیط ایمن‌تری را برای کارگران فراهم کنند تا جان کارگران در خطر نباشد.

بر اساس آمار‌ها در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۴ درصد فوتی‌های کل حوادث ناشی از کار کاهش یافته است. همچنین حوادث کار در سال گذشته ۵ درصد کاهش داشته است خبر داد و تاکید کرد که این رقم باید کاهش یابد.

با توجه به پیوستن ایران به مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی ۱۵۵ وزارت کار در تلاش است تا تمام فعالیت‌های اقتصادی تحت پوشش حوزه ایمنی و بهداشت قرار گیرد و در شورای عالی حفاظت فنی و کمیته‌های مذکور در واحد‌های تولیدی آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها با شرایط تغییرات اقلیمی تطبیق یابد تا از آسیب رسیدن به کارگران پیشگیری شود.

مطابق ماده ۹۵ قانون کار، نظارت مستمر بر حوزه ایمنی کار و مسئولیت اجرای مقررات و ضوابط فنی و بهداشت کار بر عهده کارفرمایان گذاشته شده است.

به اعتقاد کارشناسان صیانت از نیروی کار موجب رشد و تعالی هر بنگاه و مجموعه صنعتی و افزایش بهره‌وری آن می‌شود و زمینه حمایت از پایداری مشاغل و حفظ اشتغال در بنگاه‌ها را به فراهم می‌کند. به زعم آن‌ها اعمال بازرسی و نظارت مستقیم بر بنگاه‌ها و برگزاری کارگاه‌های آموزش ایمنی و بهداشت کار در آشنایی کارگران با قوانین و مقررات ایمنی و رعایت آن‌ها اثرگذار است.

برچسب ها: نیروی کار
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
حکم مجازات تتلو صادر شد؟ title
حکم ‌مجازات ‌تتلو ‌از سوی قاضی دادگاه انقلاب تهران صادر شد. بر اساس این حکم، تتلو‌ به زندان و مجازات تبعی محکوم شده است.
همسر سابق ریحانه پارسا با چه کسی ازدواج کرد؟ title
مهدی کوشکی، بازیگر سینما و تلویزیون با انتشار انتشار استوری در صفحه اینستاگرامش، از ازدواج خود با محیا مهدی‌زاده خبر داد.
دستگیر ­مامور قلابی در شمال پایتخت title
رئیس پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری یک مامور قلابی خبر داد.
جشن تولد ۶۵ سالگی ایرج طهماسب title
ایرج طهماسب مجری مشهور و پرطرفدار کشورمان می‌باشد ۶۵ ساله شد.
بوی بد دهان را با این روش از بین ببرید title
هل، یک چاشنی خوش عطر و بو با خواص فوق‌العاده است و امروزه پای ثابت ادویه‌های مصرفیِ میلیون‌ها آشپز در سراسر جهان شده است.
محققان چینی مغز را پس از انجماد زنده کردند title
طبق خبری که به داستان‌های علمی-تخیلی شباهت دارد، احتمالاً راهی وجود داشته باشد که بتوان بافت مغز منجمد را بدون آسیب احیا کرد. دانشمندان چینی یک معجون شیمیایی جدید ساخته‌اند که اجازه می‌دهد بافت مغز بعد از انجماد دوباره عملکرد خود را بازیابد.
جرمی کلارکسون دوباره جذاب ترین مرد بریتانیا شد title
جرمی کلارکسون در نظرسنجی سایت ایلیسیت انکونترز به‌عنوان جذاب ترین مرد بریتانیا برگزیده شده است. نکته جالب ماجرا در فهرست افرادی است که بعد از او قرار گرفته‌اند.
برگزیده
استوری عاشقانه داماد سینمای ایران title
سپند امیرسلیمانی در تازه‌ترین استوری خود، تصویری به همراه همسرش، مونا کرمی منتشر کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.