کد خبر: ۴۰۲۷
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
رئیس گروه قلب و دیابت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مطرح کرد:
رئیس گروه قلب و دیابت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بیماران دیابتی تقریباً حدود دو تا چهار برابر بیشتر از افرادی که مبتلا به این بیماری نیستند، مستعد سکته‌های قلبی و مغزی هستند.

به گزارش سرویس اجتماعی مخاطب ۲۴ به نقل از ایمنا، رامش حسین‌خانی  درخصوص شیوع بیماری مزمن دیابت اظهار کرد: دیابت بیماری مزمن و شایع در جهان، ایران و استان اصفهان است. در سال ۱۳۹۵ در مطالعه شیوع بیماری دیابت ۱۱.۶۹ درصد برآورد شد و چهار سال بعد در مطالعه سال ۱۳۹۹ شیوع دیابت در افراد به ۱۳.۶۳ درصد رسید.

دیابتی‌ها مواظب باشند سکته نکنند
وی اضافه کرد: درواقع ۲ درصد افزایش در طول چهار سال در شیوع دیابت را تجربه کرده‌ایم؛ درحالی‌که رسالت اصلی ثابت نگاه داشتن شیوع دیابت است، اما این افزایش طی سالیان ایجاد شده و در ادامه مشکل‌آفرین خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: بیماری دیابت عوارض متعددی دارد که در کل به دو دسته عوارض عروق بزرگ و کوچک تقسیم‌بندی می‌شود. عوارض بزرگ، گرفتاری در عروق بزرگ قلب و مغز است و احتمال دارد با ایجاد آن، شاهد سکته‌های قلبی و مغزی باشیم.

وی ادامه داد: درمورد عروق کوچک اگر عارضه ایجاد شود، می‌تواند باعث (رتینوپاتی دیابتی) اختلالات در بینایی یا نابینایی شود و می‌تواند در کلیه موجب گرفتاری عروق کوچک شود؛ همچنین نارسایی مزمن کلیه را ایجاد کند و فرد درگیر دیالیز شود. این مشکل در پا‌ها موجب زخم این عضو و درنهایت موجب قطع پا می‌شود.

حسین‌خانی تصریح کرد: متأسفانه قریب به ۶۵ درصد بیماران مبتلا به دیابت به دلیل سکته‌های قلبی و مغزی فوت می‌کنند و پیشگیری از این موضوع، یکی از ضروریات جامعه است.
عارضه سکته‌های قلبی و مغزی

رئیس گروه قلب و دیابت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با اشاره به عارضه سکته‌های قلبی و مغزی اظهار کرد: چربی خون بالا، مهم‌ترین عامل بیماری‌های قلبی و عروقی است که برای این دسته بیماران بسیار حائز اهمیت است. برای افراد مبتلا به دیابت به خصوص افرادی بالای ۴۰ سال، مصرف قرص استاتین و چربی خون توصیه می‌شود.

حسین‌خانی افزود: بیماران بدون در نظر گرفتن عدد چربی خون که در آزمایش قابل مشاهده است، استفاده از این قرص را آغاز کنند، ولی با توجه به عددی که در آزمایش وجود دارد، می‌توانیم دوز مصرف دارو را برای بیمار افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: مصرف قرص چربی برای بیماران دیابتی بالای ۴۰ سال الزامی است. بیماران دیابتی تقریباً حدود دو تا چهار برابر بیشتر از افرادی که مبتلا به این بیماری نیستند، مستعد سکته‌های قلبی و مغزی هستند. دیابت موجب تصلب شرایین و گرفتگی عروق به خصوص عروق بزرگ قلب و مغز در بدن بیمار می‌شود.
کاهش چربی خون بیماران و جلوگیری از تصلب شرایین

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: فشار خون بالا، دومین عامل خطر مهم در بیماران دیابتی درمورد بروز سکته‌های قلبی و مغزی است و هر بیمار دیابتی که به پزشک مراجعه کند، در گام نخست باید فشار خون وی مورد بررسی قرار گیرد.

وی توصیه کرد: باید فرد دیابتی هر سه ماه یک‌بار به پزشک مراجعه کند و پزشک معالج وی به طور مرتب وی را مورد چکاپ قرار دهد و در صورتی که چربی خون وی نرمال باشد، باید سالیانه یک مرتبه آزمایش خون برای وی تجویز شود.

 
برچسب ها: دیابت اصفهان سکته
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
دلیل سفید شدن مو‌ها چیست؟ title
از زمان‌های قدیم تا به امروز این باور وجود دارد که کندن مو‌های سفید باعث زیاد شدن آن‌ها می‌شود، اما این فرضیه تا چه حد درست است.
سعید آقاخانی از کوه افتاد و در بیمارستان بستری شد title
آذرنگ در صفحه شخصی خود نوشت: قرار نبود سعید آقاخانی از کوه بیفته و جا بمونه… تو مسیرِ کوه افتاد و مهره‌هایِ کمرِش آسیب جدی دید.
سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز title
برای انتخاب ظرف مورد نیاز برای پخت غذا باید به امکان تمیز کردن و شست‌وشوی ظرف دقت شود، زیرا اگر ظرف از نظر فیزیکی به گونه‌ای باشد که نتوان خوب آن را تمیز کرد و موجب تجمع باکتر‌های و میکروب‌ها شود، موجب بیماری روده‌ای می‌شود.
تا حالا انگشتر الماس در کیک پیدا کردید؟ title
این روز‌ها زن‌وشوهری که شیرینی‌پزی دارند، دچار کابوس ناراحت‌کننده‌ای شده‌اند. زن شیرینی‌پز، الماس اصلی انگشتر ازدواج خود را که ۴۰۰۰ دلار ارزش داشت موقع پخت شیرینی گم کرده است.
عروس بزرگ امام:آقا مصطفی در حجاب سختگیری نداشت title
معصومه حائری درباره ازدواجش با مصطفی خمینی گفته است: در واقع من نمی‌خواستم ازدواج کنم و قصد داشتم به درسم ادامه بدهم و به کشور‌های خارجی سفر کنم؛ اما طبق رویه و روال خانواده‌های سنتی، پدرم نظرش این بود که من ازدواج کنم و من هم قبول کردم و مرحوم حاج آقا مصطفی هم، چون به پدرم علاقه داشت، از من خواستگاری کرد و پدرم نیز به جهت اعتمادی که به امام و حاج آقا مصطفی داشت جواب مثبت داد.
درخواست هادی چوپان برای عفو و بخشش توماج صالحی title
هادی چوپان قهرمان بدنسازی خواستار عفو و بخشش برای توماج صالحی شد.
آخرین خبر از وضعیت ترانه علیدوستی از زبان وکیلش title
وکیل ترانه علیدوستی از آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی نوشت.
برگزیده
رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم title
رئیس جمهور گفت: نگاه غرب به آفریقا برای تامین منافع خود است؛ آن‌ها آفریقا را برای خودشان می‌خواهند ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم. این تفاوت دو رویکرد در جهان است.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.