کد خبر: ۳۸۱۰
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۲
۳۰ دی ماه سال ۹۵ برای تهرانی‌ها و حتی بسیاری دیگر از مردم کشور روز شوکه‌ کننده‌ای بود؛ چرا که یکی از ساختمان مشهور و قدیمی تهران که زمانی بلندمرتبه ترین برج پایتخت بود، فروریخت

به گزارش سرویس اجتماعی مخاطب 24 به نقل از ایسنا، به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، ۳۰ دی ماه سال ۹۵ برای تهرانی‌ها و حتی بسیاری دیگر از مردم کشور روز شوکه‌ کننده‌ای بود؛ چرا که یکی از ساختمان مشهور و قدیمی تهران که زمانی بلندمرتبه ترین برج پایتخت بود، فروریخت و از دست دادن ۲۲ انسان در راه خدمت را رقم زد، ساختمان پلاسکوی قدیم، نه آسانسور داشت و نه راه پله فرار اضطراری، در کنار ایرادات فنی زیاد دیگر؛ اما محل کسب و کار عده زیادی بود که در صنعت پوشاک خوراک بسیاری دیگر از مناطق ایران را هم تامین می‌کردند.

جزئیاتی در مورد ساختمان جدید پلاسکو
پس از این حادثه، کسبه‌ای که چشم امید به فروش شب عید داشتند، حالا همه چیزشان را از دست داده بودند و ناامید به دنبال راه چاره‌ بودند. تا اینکه مسئولان بنیاد مستضعفان (مالک ساختمان) در یکی از بازدیدهایشان از پلاسکو از بازسازی این ساختمان خبر دادند.

 


ساختمان قدیمی پلاسکو با اینکه روزانه چندین هزار مراجعه‌کننده داشت از کمترین شرایط ایمنی برخوردار بود؛ بارها سازمان آتش نشانی به آن تذکر داده بود تا وضعیت ایمنی ساختمان را بهبود ببخشند، راه پله ساختمان قدیمی به محل دپوی وسایل تبدیل شده بود و از آسانسور هم خبری نبود، اما حالا پلاسکو ۱۴۰۰ چهره جدیدی به خود گرفته از ظاهر لوکسش که در یک مسابقه معماری انتخاب شده تا امکانات ایمن سازی اش که حتی پرده ضد حریق نیز دارد.

پس از آتش سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو، مالک این ساختمان یعنی بنیاد مستضعفان بعد از سه سال عملیات ساخت، با رویکرد اتمام پروژه تا سال ۱۴۰۰ و نیز بکارگیری آخرین مقررات، آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها در حوزه ساختمان و به خصوص آتش نشانی، کار ساخت پلاسکو را انجام داد و حالا کسبه در حال چینش مغازه های جدید و نوی خود هستند تا برای فروش نوروزی آماده شوند. بنای جدید پلاسکو در ۲۰ طبقه (۵ طبقه زیرزمین و ۱۵ طبقه روی زمین) آنهم با استانداردهای به‌روز احداث و آماده بهره‌برداری است؛ اما زمانی که همه آماده افتتاح این ساختمان بودند، جلال ملکی در برنامه ای تلویزیونی اعلام کرده؛ اخذ تاییدیه آتش نشانی پلاسکوی جدید در مراحل نهایی است. سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران همزمان با بهره برداری ساختمان تحت پوشش قرار خواهد داد.

از سوی دیگر مساله پارکینگ پلاسکو نیز مطرح شد هر چند که در بند دوم مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در تاریخ ۲۳ اردیبهشت‌ماه به شماره ۱۵۹۶۹/۲۱۰ آمده است که نظر به تخریب ساختمان پلاسکو، لزوم تثبیت حقوق مکتسبه و ضرورت تأمین پارکینگ از یک طرف و عدم امکان تأمین پارکینگ مطابق ضوابط طرح تفصیلی در ساختمان جدیدالاحداث و نیز عدم امکان استفاده از فضای باز مجاور ساختمان بنا بر ثبت ملی اراضی و ممنوعیت میراثی وضع‌شده توسط وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و هم‌سو با سیاست‌های کاهش و کنترل حضور خودرو در بافت مرکزی شهر تهران، مقرر شد، پارکینگ پروانه توسط بنیاد، مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی شود.

شهرداری تهران برابر مصوبه شورایعالی شهرسازی ساختمان پارکینگ پاساژ پروانه که دقیقا روبروی پلاسکو قرار دارد را تحویل بنیاد مستضعفان داد تا پس از ایمن سازی، نسبت به بهره برداری از آن در راستای جبران کسری پارکینگ پلاسکو اقدام کنند که در همین راستا پارکینگ پروانه را تحویل بنیاد مستضعفان داد تا در عملیاتی ۹ ماهه یعنی تا پایان سال ۹۹ کار ایمن سازی این پارکینگ چهار طبقه را انجام دهند.
با این حال معاون شهرسازی شهرداری تهران در مورد آخرین وضعیت پلاسکو می گوید: فرآیند تاییدیه آتش نشانی در حال انجام است و تا پیش از ۲۲ بهمن پایان کار صادر می شود.
حمید رضا صارمی در خصوص آخرین وضعیت ساختمان پلاسکو، می افزاید: ساختمان پلاسکو دارای مصوبه شورای عالی معماری، کمیسیون ماده ۵ و دارای پروانه ساخت است که از اول مهر ماه سال ۹۷ آواربرداری، تخریب فونداسیون و نصب سازه نگهبان آن آغاز شد.

آخرین استانداردهای ایمن سازی و ساخت در پلاسکو۱۴۰۰ رعایت شده است

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز title
برای انتخاب ظرف مورد نیاز برای پخت غذا باید به امکان تمیز کردن و شست‌وشوی ظرف دقت شود، زیرا اگر ظرف از نظر فیزیکی به گونه‌ای باشد که نتوان خوب آن را تمیز کرد و موجب تجمع باکتر‌های و میکروب‌ها شود، موجب بیماری روده‌ای می‌شود.
تا حالا انگشتر الماس در کیک پیدا کردید؟ title
این روز‌ها زن‌وشوهری که شیرینی‌پزی دارند، دچار کابوس ناراحت‌کننده‌ای شده‌اند. زن شیرینی‌پز، الماس اصلی انگشتر ازدواج خود را که ۴۰۰۰ دلار ارزش داشت موقع پخت شیرینی گم کرده است.
عروس بزرگ امام:آقا مصطفی در حجاب سختگیری نداشت title
معصومه حائری درباره ازدواجش با مصطفی خمینی گفته است: در واقع من نمی‌خواستم ازدواج کنم و قصد داشتم به درسم ادامه بدهم و به کشور‌های خارجی سفر کنم؛ اما طبق رویه و روال خانواده‌های سنتی، پدرم نظرش این بود که من ازدواج کنم و من هم قبول کردم و مرحوم حاج آقا مصطفی هم، چون به پدرم علاقه داشت، از من خواستگاری کرد و پدرم نیز به جهت اعتمادی که به امام و حاج آقا مصطفی داشت جواب مثبت داد.
درخواست هادی چوپان برای عفو و بخشش توماج صالحی title
هادی چوپان قهرمان بدنسازی خواستار عفو و بخشش برای توماج صالحی شد.
آخرین خبر از وضعیت ترانه علیدوستی از زبان وکیلش title
وکیل ترانه علیدوستی از آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی نوشت.
دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟ title
بیماری افسردگی به تنهایی دومین رتبه را در بار بیماری‌های بعد از بیماری‌های اسکلتی عضلانی در کشور دارد و وقتی بار بیماری افسردگی با اختلالات اضطرابی که در رتبه ششم بار بیماری‌های کشور است، جمع شود؛ این دو بیماری در مجموع بار بیماری‌های روانی را در کشور به خود اختصاص می‌دهند که این موضوع نیاز به یک تمرکز ویژه دارد.
شب اول قبرِ کسانی که دفن نمی‌شوند چگونه است؟ title
آیا افرادی که بعد از چند روز از فوت شدنشان دفن می‌شوند و یا اصلا دفن نمی‌شوند و مثلا در دریا رها می‌شوند و یا شکار حیوانات درنده می‌شوند هم شب اول قبر را خواهند داشت؟
برگزیده
رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم title
رئیس جمهور گفت: نگاه غرب به آفریقا برای تامین منافع خود است؛ آن‌ها آفریقا را برای خودشان می‌خواهند ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم. این تفاوت دو رویکرد در جهان است.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.