کد خبر: ۳۷۹۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۹

ریشه مشکلات اقتصادی کشور تحریم‌ها نیست، بلکه ناترازی انرژی است

به گفته عضو هیئت علمی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران راه‌حل رفع ناترازی بنزین ایجاد بازار متشکل ریالی انرژی است، بین مصرف‌کننده‌ و ارائه‌دهنده بنزین بازاری شکل می‌گیرد که قیمت بنزین را خود تعیین کرده و تبادل مالی مستقیم بین آنها رخ می‌دهد.
ریشه مشکلات اقتصادی کشور تحریم‌ها نیست، بلکه ناترازی انرژی است

مخاطب ۲۴- در حال حاضر خودروی تولید داخل در هر ۱۰۰ کیلومتر، نزدیک به متوسط ۱۰ لیتر بنزین مصرف می‌کند، با توجه به مصرف بالای بنزین در کشور، باید به سمت اصلاح نظام صنعت خودرو حرکت کنیم.
زمانی که سیگنال مناسب قیمتی داده شود، مصرف‌کننده خود به خود به سمت خرید خودرو‌هایی با مصرف کم‌تر تمایل داشته و خودروساز ملزم به تغییر رویه خواهد شد، تولیدکنندگان داخلی خودرو شاید با اجبار دولت برای کوتاه‌مدت تغییر رویه دهند، اما در بلندمدت باز هم فروش خود را خواهند داشت، زیرا دغدغه‌ای برای تولید خودروی کم‌مصرف ندارد و تولیدشان با هر کیفیتی نه تنها فروش بلکه پیش‌فروش هم دارد.

بیشتر بخوانید

به عقیده بسیاری از کارشناسان، ریشه مشکلات اقتصادی کشور در حال حاضر تحریم‌ها نیست، بلکه تشدید ناترازی انرژی به‌ویژه ناترازی در حوزه بنزین مهم‌ترین چالش این روزهاست، به‌طوری که در بودجه ۱۴۰۳، تخمین زده شده که کشور نیازمند حدود ۳ میلیارد دلار معادل ۱۲۰ هزار میلیارد تومان واردات بنزین خواهد بود و پیش‌بینی این حجم از واردات به معنای تشدید ناترازی بنزین است.
در راستای بررسی بیشتر ابعاد ناترازی انرژی در کشورمان، گفت‌وگویی با سید مسلم موسوی، عضو هیئت علمی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و مدیرعامل انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر داریم.
اصلاح نشدن قیمت بنزین مشوقی برای مصرف‌بی‌رویه
موسوی در رابطه با حجم واردات پیش‌بینی شده بنزین در سال ۱۴۰۳ بیان کرد: طبق اخبار این رقم واردات بنزین پیش‌بینی شده برای سال آینده، همین امسال هم با وجود پیک مصرف در اواخر تابستان و ایام اربعین، به وقوع پیوسته که در سال آینده قطعا شاهد افزایش آن هم خواهیم بود.
مدیرعامل انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر با تشریح اقدامات ضروری برای کنترل تشدید ناترازی بنزین، افزود: مهم‌ترین اقدام که در این حوزه باید تاکنون اجرا می‌شد، ولی به آن پرداخته نشده است، اصلاح قیمت است. از سال ۹۸ تاکنون که حدود ۴ سال می‌گذرد، به دلیل اتفاقات ناشی از بی‌تدبیری دولت قبل در این حوزه و همینطور اتفاقات اجتماعی که سال گذشته شاهد آن بودیم، دولت جسارت حرکت به سمت افزایش قیمت بنزین را ندارد. ما از سال ۹۸ تا کنون تورم‌های تا ۵۰ درصد سالیانه در حوزه‌های مختلف را تجربه کرده‌ایم، سطح عمومی قیمت کالا‌ها به طور متوسط بالا رفته، ولی قیمت بنزین از آن زمان تاکنون ثابت مانده است. این روند به این معنا است که قیمت بنزین به نسبت قیمت سایر کالا‌ها کاهش پیدا کرده، به عبارتی به مصرف‌کننده سیگنال داده شده که بنزین بیشتری مصرف کند و به این ترتیب مصرف بنزین افزایش یافته است.
وی ادامه داد: از طرفی قیمت بنزین در کشور ما به نسبت کشور‌های همسایه به شدت پایین است، بنابراین انگیزه‌های اقتصادی زیادی برای قاچاق معکوس و فساد سیستماتیک صورت گرفته است.
این کارشناس انرژی اضافه کرد: در شرایطی که در جهت مدیریت مصرف بنزین اقدامی صورت نگرفته، هرمیزان هم که بنزین تولید و پالایشگاه احداث کنیم سرعت مصرف به قدری بالاست که به پای تولید نخواهیم رسید و همچنان با ناترازی مواجه خواهیم بود.
راه‌اندازی بازار متشکل ریالی در حوزه انرژی ضرورت است
موسوی معتقد است: بهترین راهکار در این حوزه، اصلاح قیمت است، اما نه به این معنا که دولت همانند گذشته، خود به یکباره قیمت را افزایش دهد. متاسفانه اینگونه افزایش قیمت یکباره توسط دولت‌ها که قبلا هم تجربه شده، اسباب تورم بوده و شاید در کوتاه‌مدت مصرف بنزین را کاهش دهد، اما در بلندمدت و میان‌مدت اثر معکوس به دنبال داشته است. دولت باید بتواند قیمت حاملان انرژی از جمله بنزین، گاز و برق را طوری اصلاح کند که یارانه به نفع اقشار کم‌بضاعت جامعه بوده و تا حدی مصرف افسار گسیخته کنترل شود.
او افزود: راه‌حل اصلی در واقع ایجاد یک بازار متشکل ریالی نه فقط در حوزه بنزین بلکه در حوزه انرژی است به این معنا که می‌توان بین مصرف‌کننده و ارائه‌دهنده بنزین بازاری ایجاد کرد که قیمت بنزین را خودشان تعیین کرده و تبادل مالی مستقیم بین آن‌ها شکل گیرد. از این طریق هم فردی که صرفه‌جویی کرده بهره‌مندی اقتصادی خواهد داشت و هم فردی که نیاز به بنزین بیشتری دارد با پرداخت هزینه، بنزین موردنیازش را تامین خواهد کرد. این راهکار در مجموع به نفع کشور است چرا که سبب تورم نمی‌شود، مصرف را کنترل کرده و ناترازی نیز به دنبال نخواهد داشت.
خودروساز داخلی متعهد به ساخت خودرو کم‌مصرف نیست
عضو هیئت علمی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی کشور در رابطه با نقش پررنگ خودرو‌های داخلی در ناترازی بنزین بیان کرد: در حال حاضر خودروی تولید داخل در هر ۱۰۰ کیلومتر، حداقل ۱۰ لیتر بنزین مصرف می‌کند بنابراین کشور باید به سمت اصلاح نظام صنعت خودرو حرکت کند. زمانی که سیگنال مناسب قیمتی داده شود؛ مصرف‌کننده خود به خود به سمت خرید خودرو‌هایی با مصرف کمتر تمایل داشته و خودروساز ملزم به تغییر رویه خواهد شد. تولیدکنندگان داخلی خودرو شاید با اجبار دولت برای کوتاه مدت تغییر رویه دهند، اما در بلندمدت باز هم فروش خود را خواهند داشت، زیرا دغدغه‌ای برای تولید خودروی کم‌مصرف ندارد و تولیدشان با هر کیفیتی نه تنها فروش بلکه پیش‌فروش هم دارد.
موسوی درباره استفاده از خودرو‌های برقی در کشور گفت: در حال حاضر اتحادیه اروپا ابلاغ کرده است که از سال ۲۰۳۵ به بعد خودرو‌های فسیلی را پلاک نخواهد کرد و شانگ‌های چین در سال ۲۰۲۵ یعنی تا دو سال دیگر چنین هدفی را دنبال می‌کند.
به گفته وی، در کشور خودروی برقی زیرساخت می‌خواهد، این راهکاری طولانی‌مدت است و میزان عرضه خودرو‌های برقی تا چندسال آینده به‌قدری بالا نخواهد بود که تاثیر شگرفی روی کاهش مصرف بنزین بگذارد، اما به عر حال کشور باید به سمت استفاده از خودرو‌های برقی حرکت کند و مسئولان باید به فکر توسعه درون‌زای صنعت خودروی برقی و انتقال تکونولوژی آن به داخل کشور باشند.

برچسب ها: بنزین
آخرین اخبار
پربازدید ها
اخبار داغ
فوری؛ وقوع زلزله در تهران فوری؛ وقوع زلزله  در تهران
لحظاتی پیش زمین لرزه ای شدید تهران را لرزاند. این زلزله در غرب تهران به وضوح احساس شد
انفجار در دانشگاه تهران؛ یک کشته و چند زخمی انفجار در دانشگاه تهران؛ یک کشته و چند زخمی
انفجار کپسول هیدروژن در آزمایشگاه دانشکده مواد دانشگاه تهران باعث مرگ یک دانشجو و مصدومیت سه نفر دیگر شد؛ حادثه در محدوده امیرآباد رخ داد.
مهربانی در قلب آفریقا؛ تصویری متفاوت از همزیستی مسالمت آمیز+ فیلم مهربانی در قلب آفریقا؛ تصویری متفاوت از همزیستی مسالمت آمیز+ فیلم
ویدئویی تازه از آفریقا نشان می‌دهد انسان‌ها با هم مهربانی و همزیستی شگفت‌انگیزی دارند؛ لحظه‌ای که گردشگران آن را «تفریح عادی در آفریقا» توصیف می‌کنند.
استقلال این بار زیر تیغ فیفا استقلال این بار زیر تیغ فیفا
فیفا پس از شکایت منتظر محمد، هافبک سابق عراقی استقلال، این باشگاه را به دو دوره محرومیت از نقل‌وانتقالات و پرداخت ۳۰ میلیارد تومان جریمه محکوم کرد.
معاهده مشارکت راهبردی ایران و روسیه رسماً اجرایی شد معاهده مشارکت راهبردی ایران و روسیه رسماً اجرایی شد
وزارت خارجه روسیه اعلام کرد معاهده مشارکت راهبردی جامع میان ایران و روسیه که در ۱۷ ژانویه ۲۰۲۵ در مسکو امضا شد، از امروز به طور رسمی اجرایی می‌شود.
استیضاح وزیر کار دولت پزشکیان کلید خورد استیضاح وزیر کار دولت پزشکیان کلید خورد
جمعی از نمایندگان مجلس با محوریت سمیه رفیعی، نماینده تهران، طرح استیضاح احمد میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به دلیل ضعف مدیریتی و تهدید ثبات اقتصادی و اجتماعی کشور کلید زدند.
آمریکا در یک قدمی درگیری با روسیه آمریکا در یک قدمی درگیری با روسیه
دولت آمریکا در ادامه حمایت‌های نظامی از اوکراین، تصمیم گرفته اطلاعات دقیق درباره زیرساخت‌های انرژی در عمق خاک روسیه را در اختیار کی‌یف قرار دهد تا برای حملات موشکی دوربرد استفاده شود.
برگزیده
قابل توجه سهامداران: سود سهام عدالت امسال چقدر واریز می‌شود؟ قابل توجه سهامداران: سود سهام عدالت امسال چقدر واریز می‌شود؟
مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس گفت: مابقی سود سهام عدالت تا آخر هفته جاری طی روزهای آینده واریز می‌شود.
علت نوسان شدید قیمت برنج ایرانی علت نوسان شدید قیمت برنج ایرانی
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: محدودیت عرضه و عدم همخوانی عرضه و تقاضا منجر به نوسان قیمت برنج شده است، درحالیکه افزایش واردات برنج پاکستانی منجر به تنظیم بازار می‌شود.
توضیحات معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص ماجرای واردات گوشت‌های آلوده از مغولستان توضیحات معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص ماجرای واردات گوشت‌های آلوده از مغولستان
توضیحات معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص ماجرای واردات گوشت‌های آلوده از مغولستان
صفحه خبر بالای تصاویر