کد خبر: ۳۶۹۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۳
یک رسانه غربی در گزارشی به بررسی افزایش نفوذ ایران، ترکیه و مراکش در منطقه ساحل در آفریقا پرداخت و مدعی شد این سه کشور بر سر گسترش جایگاه خود در این منطقه رقابت می‌کنند.

مخاطب ۲۴- سیاست- رسانه فرانسوی در گزارش روز سه‌شنبه خود با اشاره به اینکه ایران، ترکیه و مراکش ابتکارات خود را در قبال دولت‌های نظامی حاکم در ساحل آفریقا افزایش داده‌اند، نوشت این کشور‌ها به دنبال تنوع بخشیدن به شرکای خود در پی خروج فرانسه از این منطقه هستند.

مدیر آژانس فضایی ترکیه روز دوشنبه در مقابل دوربین‌های تلویزیونی بورکینافاسو کاتالوگی از هواپیما‌های جنگنده و بالگرد‌های جنگی را به نمایش گذاشت که برای این دولت‌های نظامی که با گروه‌های تروریستی می‌جنگند، وسوسه‌انگیز است.

«کاراموکو ژان ماری ترائوره» وزیر امور خارجه بورکینافاسو سپس یادآور شد: «برای ما مسئله، توسعه ظرفیت‌های درونی به منظور کاهش وابستگی است».

بیشتر بخوانید

به نوشته خبرگزاری فرانسه، آن‌ها به نیرو‌های خارجی به‌ویژه فرانسوی و سایر کشور‌های غربی که بیش از یک دهه پیش در منطقه مستقر شدند، وابسته هستند و تمایلی به تحویل تجهیزات تهاجمی به ارتش‌هایی که متهم به ارتکاب سوءاستفاده علیه مردم غیرنظامی هستند، ندارند.

در حالی که سربازان فرانسوی در حال بستن چمدان‌های خود برای خروج از منطقه ساحل بودند، پهپاد‌های جنگی تحویلی توسط ترکیه به زینت‌بخش ارتش مالی و بورکینافاسو تبدیل شدند که هر ۲ درگیر جنگ هستند.

مالی در اوایل سال ۲۰۲۴ سری جدیدی از پهپاد‌های ساخت شرکت بایکار ترکیه را دریافت کرد و «هالوک بایراکتار» مدیر عامل شرکت سازنده این پهپاد‌ها نیز در اواگادوگو (پایتخت بورکینافاسو) از سوی کاپیتان «ابراهیم ترائوره» مرد قدرتمند بورکینافاسو یک نشان افتخاری دریافت کرد.

خبرگزاری فرانسه: نفوذ ایران، ترکیه و مراکش در آفریقا افزایش یافته است
دیدار بایراکتار با ترائوره
«فدریکو دونلی» دانشمند علوم سیاسی و نویسنده کتاب «ترکیه در آفریقا» گفت: «بخش دفاعی، نیروی محرکه سیاست خارجی ترکیه در کشور‌های آفریقایی است».

او در ادامه تصریح کرد، در حالی‌که روسیه خود را به عنوان متحد اصلی دولت‌های نظامی در منطقه ساحل تحمیل می‌کند، آنکارا با تلاش برای قرار دادن خود به عنوان جایگزینی برای اروپایی‌ها و روسیه، سیاستی «پیش‌رونده» را دنبال می‌کند.

بنابر گزارش مؤسسه مطالعات سیاسی بین‌المللی (ISPI)، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه سابق ترکیه اولین شخصیت بین‌المللی سطح بالا بود که پس از کودتای اوت ۲۰۲۰ با شورای نظامی در مالی دیدار کرد.

این موسسه می‌افزاید: «آنکارا به‌علاوه با شورای نظامی نیجر که با لیبی هم مرز است، موضع مصالحه‌جویانه اتخاذ کرده است؛ جایی‌که آنکارا منافع زیادی در آن دارد».

به گفته دونلی، آنکارا همچنین در حال توسعه پروژه‌ای برای «کریدور فراصحرا» (trans-Saharan) است که کشور‌های خلیج گینه را به الجزایر، یکی دیگر از پایگاه‌های سرمایه‌گذاری ترکیه در شمال آفریقا متصل می‌کند.

خبرگزاری فرانسه: نفوذ ایران، ترکیه و مراکش در آفریقا افزایش یافته است
حامیان دولت نظامی نیجر
خبرگزاری فرانسه در ادامه این گزارش به رقابت ترکیه با ایران و مراکش در این منطقه اشاره کرد و نوشت: «مراکش یک پروژه رقیب را آغاز کرده است. رباط در ماه سپتامبر پیشنهاد کرد زیرساخت‌های جاده‌ای، بندری و ریلی خود را در دسترس کشور‌های ساحل، بورکینافاسو، چاد، مالی و نیجر قرار دهد تا تجارت بین‌المللی آن‌ها را تقویت کند».

در ژانویه ۲۰۲۴ مالی، نیجر و بورکینافاسو اعلام کردند که از جامعه اقتصادی کشور‌های غرب آفریقا موسوم به «اکواس» خارج شده‌اند.

یک منبع دولتی در نیجر در این باره گفت: «ترکیه توانایی نظامی دارد. ما روابط بسیار خوبی با مراکش از زمان استقلال داشته‌ایم و آن‌ها بیشتر به دنبال توسعه اقتصادی هستند».

به نوشته این رسانه فرانسوی، مراکش و ترکیه که از نفوذ دیرینه‌ای در منطقه برخوردارند، ممکن است با رقابت جدیدی از سوی ایران روبرو شوند. تهران از سال ۲۰۲۰ نفوذ خود را در منطقه، به‌ویژه در بحبوحه کودتا در مالی، بورکینافاسو و نیجر افزایش داده است.

تهران همچنین در ماه اکتبر چندین قرارداد همکاری با بورکینافاسو در زمینه‌های انرژی، برنامه‌ریزی شهری، آموزش عالی و ساخت و ساز امضا کرد.

ایران که تولیدکننده پهپاد‌های نظامی است، اواخر ژانویه از تاسیس ۲ دانشگاه در مالی و امضای قرارداد‌های همکاری مختلف خبر داد.

خبرگزاری فرانسه: نفوذ ایران، ترکیه و مراکش در آفریقا افزایش یافته است
سفر وزیر خارجه بورکینافاسو به تهران
خبرگزاری فرانسه در پایان تلاش کرد افزایش حضور ایران در منطقه ساحل را به برنامه هسته‌ای آن مرتبط کند و این سوال را مطرح کرد که آیا تهران ممکن است در نهایت به دنبال ذخایر اورانیوم نیجر که توسط شرکت فرانسوی اورانو بهره‌برداری شده است، باشد؟

در همین حال، یک منبع دولتی نیجر در این باره گفت: «این، منابع ماست. ما می‌توانیم آن را به هر کسی که می‌خواهیم بفروشیم».

برچسب ها: سیاست
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
چاقوکشی در بیمارستان! title
به‌دنبال حمله با سلاح سرد در بیمارستانی در چین، دست کم ۲ نفر کشته و ۲۱ تن زخمی شدند.
نخستین بانویی که گواهی‌نامه‌ی پایه یک گرفت کیست؟ title
خانم جوادتهرانی گفت: «در امتحانات اخیر متوجه شدم که دیگر سخت‌گیری و بهانه‌جویی بی‌جهت در امتحانات نمی‌شود و اگر کسی واقعا رانندگی بداند بدون اشکال خواهد توانست صاحب گواهی‌نامه رانندگی شود.»
جریمه شکار آهو چقدر است؟ title
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از افزایش ۳.۹ برابری جریمه شکار غیرمجاز خبر داد.
قتل یکی از مدیران شهرداری به دست همسرش title
امیرآبادی استادیار مهندسی حمل و نقل در دانشگاه علم و صنعت در آذرماه سال ۱۴۰۰ با حکم علیرضا زاکانی شهردار تهران به عنوان مدیرکل دفتر پایش برنامه، کنترل پروژه و ارزیابی عملکرد شهرداری تهران منصوب شده بود. اعضای بدن محمد امیرآبادی نیز پس از مرگش به بیماران نیازمند اهدا شد و حالا مشخص شده قتل مدیر شهرداری تهران به دست همسرش صورت گرفته است.
تتلو: پایان راهی که من رفتم چیزی نبوده! title
آخرین جلسه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مقصودلو ملقب به «تتلو» به ریاست قاضی افشاری در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شد.
اعتراف متهمان شبکه‌های فریب و قاچاق دختران title
مأموران فراجا با تلاش شبانه روزی باند‌های فساد و فحشا را که با فریب دختران، آن‌ها را مورد اغفال و سوءاستفاده قرار می‌دادند شناسایی و دستگیر کردند.
مادر مقتول از مجازات شوهرش گذشت title
مردی که متهم است دختر جوانش را با ضربات متعدد چاقو به قتل رسانده بزودی در دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه می‌شود.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.