کد خبر: ۳۵۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
وزیر آموزش‌وپرورش ضمن اعلام اینکه ۷۸۰ هزار نفر از فرهنگیان مشمول طرح رتبه‌بندی معلمان خواهند شد، گفت: به‌محض تصویب آیین‌نامه، هیئت‌های ممیزی را تشکیل و رتبه‌بندی معلمان را اجرایی می‌کنیم.

یوسف نوری به تشریح برنامه‌های وزارت آموزش‌وپرورش پرداخت و گفت: ما در وزارت آموزش و پرورش یک سند فرداستی به نام سند تحول بنیادین داریم که در سال ۱۳۹۰ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و به دلیل نظام‌مند بودنش مورد تائید رهبری بود. زحماتی کشیده شده و اقداماتی صورت پذیرفته است، اما اکنون مهم‌ترین کار ما، استقرار سند است.

۳۴ هزار معلم بزودی استخدام می‌شوند
به گزارش مخاطب ۲۴؛ نوری افزود: برنامه عملیاتی اجرای سند باید تدوین و نقشه راه ترسیم شود. همکاران ما تا یک‌لایه پیش رفته‌اند، اما لایه اصلی جایی است که باید مدرسه محوری دیده شود. «مدرسه صالح»، مدرسه‌ای است که دانش‌آموزان را برای موقعیت‌های یادگیری آماده و استعداد‌های دانش‌آموزان را در ساحت‌های شش‌گانه شکوفا می‌کند، بخش اعظم کار این مدرسه، مشارکت است و رسیدن به «مدرسه صالح» یکی از برنامه‌های جدی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم است.
وزیر آموزش‌وپرورش با طرح این پرسش که «ما باید دانش‌آموز را برای کجا تربیت کنیم، تنها برای موفقیت در کنکور؟» گفت: ما دانش‌آموز را به‌عنوان کنشگر اجتماعی ندیده‌ایم و اگر این‌گونه بود وی را همراهِ پژوهشگر می‌کردیم. وقتی دانش‌آموز به‌عنوان سوژه و ابژه دیده می‌شود نتیجه‌اش این می‌شود که نظام ما به‌طور طبیعی یک نظام تک ساحتی شده و لذا مدرسه آموزش محور می‌شود و به پژوهش محوری هم نمی‌رسد.

نوری ادامه داد: اکنون سواد اسمی برقرار است

 

. درحالی‌که باید به سواد سمت عملکردی و مدارس کارآفرین و با مسئولیت اجتماعی حرکت کنیم. لازم است سکویی برای شناسایی استعداد‌ها طراحی و مستقر شود که یکی از الزامات سند تحول بنیادین است. وقتی استعداد‌ها شناسایی شوند همه عوامل درونی و بیرونی باید درگیر شوند تا این استعداد‌ها را هدایت کنند.

وی درباره راهکار‌های جبران افت یادگیری در پی آموزش‌های غیرحضوری دوران کرونا گفت: وقفه جدی اتفاق افتاد، اما خاطرمان باشد معلمان ما بسیار زحمت کشیدند و خانواده‌ها نیز تحمل کردند. بسیار سخت است که خانه محل تحصیل بشود. برای جبران وقفه آموزشی، باید نهاد‌های مختلف ذیربط پای کار بیایند که یکی از این نهاد‌ها همین صداوسیما و شبکه آموزش است.

وزیر آموزش‌وپرورش افزود: جلساتی با اشخاصی که در حوزه تولید محتوا کار می‌کنند ترتیب دادیم تا برای جبران این عقب ماندگی آموزشی به ما یاری کنند. طبق مطالعات، گفته شده است که دانش‌آموز با هر سال آموزش مجازیِ محض، دو سال عقب می‌افتد. ما آمادگی برای یادگیری‌های این چنینی نداشتیم و به علت عدم تسلط شاید آسیبش بیشتر هم بوده است. اکنون محتوا‌های تعاملی خوبی در حال آماده سازی است.

نوری درباره روند اجرای رتبه‌بندی معلمان نیز توضیح داد و گفت: دولت لایحه‌ای پیشنهاد کرده بود که به مجلس ارائه شد. در لایحه تقریباً می‌شود گفت که بودجه رتبه‌بندی ۲۵ هزار میلیارد تومان در سال دیده شده بود، ولی با تغییرات ایجاد شده در مجلس به نظرم بودجه آن باید به ۳۶ هزار میلیارد تومان برسد.

وی ادامه داد: رتبه‌بندی ۷۸۰ هزار نفر از همکاران فرهنگی را شامل می‌شود. طرح تغییرات مطلوبی داشت مخصوصاً برای دوره ابتدایی، همکاران استثنایی و معلمان مناطق محروم و عشایری، کاهش زمان رتبه‌ها و غیره. بخشی از آیین‌نامه تدوین و گزارش اولیه در شورای معاونین ارائه شد. شورای عالی آموزش‌وپرورش موظف شد با استفاده از کارشناسان مجرب این موضوع را به کیفیت آموزشی ربط دهد تا بتوانیم از این امتیاز خوب در راستای ارتقای سطح تربیتی نظام آموزش‌وپرورش استفاده کنیم.

وزیر آموزش‌وپرورش اضافه کرد: به‌محض تصویب آیین‌نامه، هیئت‌های ممیزی را تشکیل می‌دهیم. برای سال آینده و در لایحه بودجه ۲۵ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی معلمان پیش بینی شده است. در حوزه کارکنان اداری، یک عده از همکاران ما آموزشی و یک عده اداری صرف هستند که تعداد اداری‌ها که مشمول رتبه‌بندی نمی‌شوند بسیار کم است و شاید به حدود ۱۰ هزار نفر برسد.

نوری با اشاره به تأسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اظهار کرد: تاسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اقدام خوبی بود. این سازمان یک سازمان تنظیم‌گر است و بر مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها نظارت می‌کند چراکه باید بر اساس روش‌های تربیتی صحیح فعالیت کنند. متأسفانه در برخی جا‌ها الگو‌های تقلیدی محض استفاده و یا از قواعد برنامه‌های درسی این دوران تبعیت نمی‌شد. اکنون این سازمان به‌عنوان تنظیم‌گر وارد می‌شود و خوبی‌اش این است که می‌توانیم در دوره ابتدایی انسداد مبادی بی‌سوادی را هم داشته باشیم.

وی افزود: ما برای استقرار عدالت تربیتی و نصیب آموزشیِ برابر، برنامه داریم و اولین هدف‌گذاری ما ۱۶ استان مرزی، سپس روستا‌ها و حاشیه شهر‌ها و بعد دانش‌آموزان لازم‌التوجه در شهر‌ها هستند. ازنظر زیرساخت‌های فیزیکی و زیرساخت‌های منابع انسانی و روش‌ها باید امکانات لازم فراهم شود. ما می‌خواهیم از مدرسه شروع کنیم. برای محرومیت‌زدایی نیز از دایره اطراف کشور و استان‌های مرزی آغاز می‌کنیم. این طرح آماده است و به‌محض تأمین اعتبار اجرایی می‌شود.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره ساماندهی و جذب نیروی انسانی نیز اظهار کرد: رکن رکین وزارت آموزش‌وپرورش برای ارائه خدمات به دانش‌آموز، معلم است. امروزه شاهد هستیم علی‌رغم تأکیدات و قوانین موجود، ورود نیروی انسانی غیر از مسیر دانشگاه فرهنگیان و رجایی انجام شده است. تربیت‌معلم یک فضایی دارد که افراد پذیرفته‌شده را تبدیل به یک معلم می‌کند.

وی ادامه داد: مسیر جذب نیرو این دو دانشگاه هستند. در کنار پذیرش افراد از طریق کنکور سراسری، هرساله آزمون استخدامی نیز برگزار می‌شود که افراد پذیرفته‌شده باید در دوره‌های مهارت‌آموزی دانشگاه فرهنگیان شرکت کنند که موسوم به ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان است. اکنون سهمیه استخدام ۳۴ هزار و ۸۰۰ نفری دریافت کرده‌ایم که به‌زودی فراخوانش اعلام می‌شود تا این افراد از طریق آزمون استخدامی جذب آموزش‌وپرورش شوند.

وی با بیان اینکه در سال ۸۸ مجلس مصوبه‌ای در قالب قانون تعیین تکلیف برای جذب افرادی، چون حق‌التدریس‌ها، آموزشیاران نهضت سوادآموزی و ... را از سر گذراند که از آن زمان ۱۲ اصلاحیه هم در مجلس به آن خورد و این افراد جذب شدند. اما اکنون خواسته‌ایم کارگروه نیروی انسانی فعال و برنامه جامع نیروی انسانی تدوین شود که دو مرحله گذر برای سال آینده و یک مرحله بلندمدت دارد که بیشتر در راستای برنامه هفتم توسعه باشد.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره برنامه آموزش‌های حضوری گفت: کاری که انجام شد بی‌نظیر بود وضعیت خوبی در کشور‌های منطقه داریم. نزدیک به ۹۴ درصد معلمان دز اول واکسن و حدود ۸۰ درصد دز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند. آمار واکسیناسیون دانش‌آموزان هم کمی پایین‌تر است.

وی ادامه داد: از روز اول که آمدم این موضوع را به استان‌ها منتقل کردیم و در بازگشایی‌ها جدی بودیم، نه اینکه پروتکل‌های ستاد کرونا رعایت نشود، بلکه این کار با رعایت پروتکل‌ها انجام شد و حتی امتحانات هم حضوری برگزار شد. اکنون مدارس روستایی باز هستند و میزان استفاده از شبکه شاد به ۴۴ دقیقه در روز رسیده است. زمانی که به وزارت آموزش‌وپرورش آمدم آمار استفاده از شاد ۹۰ دقیقه در روز بود و نشان می‌دهد که مدارس ما باز شده‌اند و فعالیت حضوری دارند.

وی با بیان اینکه قرارگاه حکمرانی یادگیری الکترونیکی و یادگیری تلفیقی تشکیل شده تا دانش‌آموزان برای بازگشت حضوری به مدرسه آمادگی کسب کنند، به طرح مدرسه هوشمند اشاره و اظهار کرد: طرح هوشمندسازی مدارس را از سال‌های ۹۰ و ۹۱ آغاز کردیم و در سال ۱۳۹۲ طرح توزیع تبلت در برخی مدارس تهران به صورت پایلوت اجرا شد که با انتقاد برخی از افراد روبرو شد و درنهایت به‌محض ورود کرونا، مجبور شدیم از همان طرح استفاده کنیم.

وزیر آموزش‌وپرورش در برنامه به وقت ایران شبکه آموزش سیما، افزود: به‌واسطه کرونا جهشی به سمت فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش داشتیم و خوشبختانه امروز شاهد آن هستیم که هم معلمان و هم دانش‌آموزان تولید محتوا می‌کنند. بر اساس طرح سواد دیجیتال، از امروز پنج درصد مدارس ما کد نویسی را آغاز کردند، این اتفاق بسیار خوبی است که توانستیم رقم بزنیم و می‌تواند ما را یک‌قدم در رسیدن به اهداف سند، به جلو هدایت کند.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
ماجرای جالب اولین دیدار عاشقانه رضا داوودنژاد و همسرش غزل بدیعی title
رضا داوودنژاد در یک مصاحبه، خاطرات جالبی از آشنایی با همسرش تعریف کرده است.
حضور دروازه‌بان استقلال در دادسرای فرهنگ و رسانه title
دروازه‌بان تیم فوتبال استقلال تهران به دلیل شکایت از سوی فراجا در دادسرای فرهنگ و رسانه حضور یافت.
اولین تصویر از ترانه علیدوستی پس از ترخیص از بیمارستان title
تصویری تازه منتشر شده از ترانه علیدوستی پس از ترخیص از بیمارستان که در صفحه این بازیگر منتشر شده است را ببینید.
سردار آزمون با گل برگشت، گلزنی فوق‌العاده مقابل بولونیا | ویدیو title
سردار آزمون بعد از پشت سر گذاشتن مصدومیت چند دقیقه بعد از ورود به زمین در نیمه دوم بازی امشب رم و بولونیا موفق به گلزنی شد.
اولین تصاویر از ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان title
عکسی از حمید علیدوستی مربی سابق منتشر شده است که بر بالین دخترش ترانه حاضر شده است. مادر ترانه علی دوستی در یک ویدیویی از هواداران ترانه علی دوستی خواست تا برای این بازیگر زن سینما دعا کنند.
دارایی کاربران ایرانی در کیف پول تلگرام مسدود شد title
تلگرام که با بیش‌از ۹۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه یکی از پرطرفدارترین پیام‌رسان‌های جهان و به‌خصوص ایران محسوب می‌شود، امکان ارسال رمزارز تتر (USDT) را ازطریق بلاک‌چین TON برای کاربرانش فراهم کرده است.
هیس... پوران درخشنده با شبکه خانوادگی می‌آید! title
پوران درخشنده کارگردان “هیس دختر‌ها فریاد نمیزنند” به دنبال ساخت فیلمی دوملیتی و سریالی ملودرام برای شبکه خانگی است.
برگزیده
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.
رئیسی: روابط ایران و پاکستان متکی بر برادری و روابط قلبی است title
رئیس جمهور گفت: با وجود آنکه تقویت روابط ایران و پاکستان مطلوب برخی بیگانگان نیست، اما با توجه به ظرفیت‌های متنوع، متعدد و متقابل موجود روابط دو کشور اسلامی باید ناظر بر تأمین منافع دو ملت بیش از پیش گسترش یابد.
استقبال نخست وزیر پاکستان از وزرا و هیات همراه رئیس جمهور title
استقبال رسمی شهباز شریف نخست وزیر پاکستان از وزرا و مسئولین همراه رئیس جمهور در سفر به اسلام آباد را در این فیلم مشاهده می‌کنید.
رییس جمهور: «وعده صادق» اقدامی ضروری و نماد اقتدار کشور بود title
رییس جمهور گفت: عملیات «وعده صادق» نشاندهنده اقتدار، موجب وحدت کشور و پاسخی ضروری بود.
چرا اسرائیل از ریزپرنده برای خرابکاری در اصفهان استفاده کرد؟ title
استفاده اسرائیل از ریزپرنده برای تهاجم به یک پایگاه هوایی در اصفهان، بیش از آنکه محصول یک طراحی عملیاتی باشد، نتیجه پذیرفتن معادله جدید با ایران تا این لحظه از تنش‌ها هست.
لیلاز: اسرائیل می‌خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند title
سعیدلیلاز، اقتصاددان: بدون شک، نتانیاهو (نه اسراییل) از رویارویی که با ایران خواهد داشت، منافعی برداشت می‌کند، اما منافع کلان ایران این است که وارد این دام و این بازی نشود، چراکه ایران به هر حال قدرت‌نمایی خود را انجام داده است. شاه‌کلید حرف من این است، ما در صحنه خاورمیانه برد ژئوپلیتیک داشته‌ایم، نباید این برد ژئوپلیتیک را با یک باخت تاکتیکی تعویض کنیم. این خواسته مهم اسراییل است که برد ژئوپلیتیک ایران را با یک باخت تاکتیکی عوض کند. ایران نباید تن به این اشتباه دهد و تن هم نخواهد داد