کد خبر: ۳۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
اونس طلا هفته گذشته در واکنش به سیگنال بانک مرکزی آمریکا برای افزایش سریع‌تر نرخ‌های بهره، بیش از ۳۵ دلار ریزش کرد، اما تحلیلگران می‌گویند انتظارات برای تحکیم سیاست پولی ممکن است به اوج خود رسیده باشد و فضا را برای این فلز ارزشمند مساعد کند.

اونس طلا هفته گذشته در واکنش به سیگنال بانک مرکزی آمریکا برای افزایش سریع‌تر نرخ‌های بهره، بیش از ۳۵ دلار ریزش کرد، اما تحلیلگران می‌گویند انتظارات برای تحکیم سیاست پولی ممکن است به اوج خود رسیده باشد و فضا را برای این فلز ارزشمند مساعد کند.

ریزش قیمت طلا شدت می‌گیرد؟
مخاطب ۲۴- در معاملات روز جمعه بازار آمریکا هر اونس طلا با هشت دلار و ۲۰ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، در ۱۷۹۷ دلار و ۴۰ سنت بسته شد، اما برای کل هفته ۱.۷ درصد کاهش داشت.

خبر مهمی که هفته گذشته بازار طلا را شوکه کرد، انتشار جزئیات نشست دسامبر بانک مرکزی آمریکا بود که نشان داد بازار کار بهبود پیدا کرده و تورم مشکل‌زا ممکن است افزایش سریع‌تر نرخ‌های بهره را ایجاب کند. طلا دارایی امن در برابر تورم شناخته می‌شود، اما به افزایش نرخ‌های بهره آمریکا که هزینه نگهداری این فلز ارزشمند را افزایش می‌دهد، به شدت حساس است. جزئیات نشست ماه دسامبر بانک مرکزی آمریکا که روز چهارشنبه منتشر شد، نشان داد مقامات بانک مرکزی درباره کاهش مجموع دارایی‌های در اختیار این بانک و افزایش سریع‌تر از موعد نرخ‌های بهره برای مبارزه با تورم گفتگو کرده‌اند.

تحلیلگران می‌گویند با توجه به افزایش موارد ابتلا به واریانت اُمیکرون در دسامبر و ژانویه، این دیدگاه ممکن است تاریخ گذشته باشد.

بارت میلک، مدیر استراتژی جهانی شرکت "تی دی سیکیوریتیز" به کیتکونیوز گفت: اُمیکرون بدون تاثیر نبوده است و ما شاهد تاثیر آن بر آمار اشتغال بوده‌ایم.

اقتصاد آمریکا در دسامبر ۱۹۹ هزار شغل ایجاد کرد که بسیار پایین‌تر از پیش‌بینی اقتصاددانان برای اضافه شدن ۴۰۰ هزار شغل جدید بود. آمار اشتغال نوامبر هم به رقم ۲۴۹ هزار شغل بازبینی شد. در این بین، نرخ بیکاری آمریکا به ۳.۹ درصد کاهش یافت که بهتر از پیش بینی نرخ ۴.۱ درصد بود.

بارت گفت: آمار اشتغال یاس بزرگی ایجاد کرد، اما با وجود اشتغالزایی ضعیف، این دیدگاه وجود دارد که فشار‌های تورمی همچنان ادامه دارند و طلا همچنان می‌تواند در سه ماهه نخست امسال به میزان ۴۰ تا ۵۰ دلار صعود کند. اما پس از آن قیمت احتمالا پایین‌تر می‌رود. هیچ تضمینی وجود ندارد که فدرال رزرو خوددار باشد. بازار بر این باور است که فدرال رزرو با قدرت عمل می‌کند، اما من مطمئن نیستم آن‌ها قادر به انجام چنین کاری باشند.

فیلیپ استرایبل، استراتژیست ارشد شرکت "بلو لاین فیوچرز" به کیتکونیوز گفت: طلا از این ریزش قیمت بهبود خواهد یافت و ما از این اصلاح قیمت، برای خرید طلا استفاده می‌کنیم. در حال حاضر طلا در کف محدوده قیمت اخیرش معامله می‌شود و خرید در این سطوح قیمت ارزش دارد، اما ما همچنان عامل تاثیرگذار بزرگی نداریم تا قیمت طلا به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

پرسشی که بازار‌ها را مشغول کرده است این است که بانک مرکزی آمریکا در سال ۲۰۲۲ چند دور می‌تواند نرخ‌های بهره را افزایش دهد؟

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار شرکت OANDA اظهار کرد: طلا هفته بدی داشت، اما وقتی در نظر بگیرید که بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله از ۱.۵۳ درصد به ۱.۷۵ درصد افزایش پیدا می‌کند، می‌تواند وضعیت بدتری پیدا کند. سطح ۱۷۷۰ دلار می‌تواند سطح حمایتی خوبی برای طلا در معاملات هفته جاری باشد.

اورت میلمان، کارشناس فلزات ارزشمند شرکت "گینزویل کوینز" گفت: عوامل بلندمدت همچنان از قیمت‌های بالاتر طلا پشتیبانی می‌کنند. حتی اگر نرخ‌های بهره افزایش پیدا کند، تورم بالا به معنای آن است که نرخ‌های واقعی منفی است. این امر برای طلا مثبت است. همچنین در دو سیکل قبلی افزایش نرخ‌های بهره، طلا عملکرد بسیار خوبی در ابتدای افزایش نرخ‌ها داشت و می‌توانیم شاهد تکرار این وضعیت در زمان افزایش نرخ‌های بهره در سال میلادی جاری باشیم و اونس طلا ممکن است تا سطح ۱۹۰۰ دلار صعود کند.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، هفته جاری یکی از آمار‌های اقتصادی که مورد توجه بازار خواهد بود، جدیدترین نرخ تورم آمریکاست که روز چهارشنبه منتشر می‌شود. بازار‌ها پیش بینی می‌کنند شاخص قیمت مصرف کننده در دسامبر بر مبنای سالانه به هفت درصد رشد کرده است. همچنین شاخص قیمت تولیدکننده و آمار متقاضیان بیمه بیکاری روز پنج شنبه و آمار خرده فروشی آمریکا روز جمعه منتشر می‌شوند. بازار‌ها همچنین به جلسه انتصاب جروم پاول، رئیس فدرال زرو در برابر کمیته بانکی، مسکن و امور شهری سنای آمریکا که روز سه شنبه برگزار می‌شود، توجه خواهند داشت.

منبع: اقتصاد ۲۴

برچسب ها: قیمت طلا
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
آموزشگاه‌های رانندگی سوالات گواهینامه را می‌فروشند؟ title
در کنار همه بازار‌ها سیاه‌های شناخته‌شده کشور، عجیب نیست که اخیرا شایعاتی درباره فروش سوالات گواهینامه به‌صورت غیرقانونی نیز مطرح شده است!
تفاوت قاضی ایستاده و قاضی نشسته چیست؟ title
در یک تقسیم‌بندی کلی قضات به دو عنوان قاضی ایستاده و قاضی نشسته تقسیم می‌شود. قاضی ایستاده به دادیار، دادستان و بازپرس، گفته می‌شود و قاضی نشسته به قاضی صدور حکم گفته می‌شود.
از بیماری‌های شایع فصل بهار چی می‌دونید؟ title
حساسیت‌های بهاری، آلرژی فصلی، سرماخوردگی و آنفلوآنزا، آبله مرغان شایع‌ترین بیماری‌های دیده شده در فصل بهار هستند.
شما هم استرس جنگ با اسراییل را دارید؟ title
استرس باعث تغییرات فیزیولوژیکی مانند افزایش سطح هوشیاری، تنفس و ضربان قلب سریع‌تر، فشار خون بالا، افزایش کلسترول خون و افزایش تنش عضلانی می‌شود.
خاله شادونه درباره حمله دیشب ایران به اسراییل چی نوشت؟ title
ملیکا زارعی در صفحه خود در اینستاگرام نسبت به حمله ایران به اسرائیل نوشت: امشب کودکان غزه در آرامش می‌خوابند...
حمید معصومی‌نژاد: بازیگری مثل خبرنگاری سخت است title
حمید معصومی‌نژاد خبرنگار ایرانی مقیم ایتالیا با فیلم «سال گربه» برای اولین بار وارد دنیای سینما شد.
عشق فضای مجازی باعث طلاق در فضای حقیقی شد! title
مرد جوان وقتی متوجه شد همسرش علاقه زیادی به فضای‌مجازی دارد برای جدایی از وی درخواست طلاق داد.
برگزیده
رئیسی: ایستادگی یمن معادلات را به‌نفع غزه رقم خواهد زد title
رئیس‌جمهور با اشاره به ابتکارات دلاورانه مجاهدان یمنی در جهت توقف نسل‌کشی ملت فلسطین تصریح کرد: ایستادگی و مقاومت ملت قهرمان یمن کنار ملت فلسطین قطعاً در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی مؤثر است و معادلات را به‌نفع مردم مظلوم غزه رقم خواهد زد.
رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت title
رئیس‌جمهور تصریح کرد: اینجانب به‌پیروی از رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی و به‌پشتوانه حمایت ملت سرافراز و نیرو‌های مسلح مقتدر ایران اسلامی تأکید می‌کنم که هرگونه ماجراجویی جدید علیه منافع ملت ایران با پاسخ سنگین‌تر و پشیمان‌کننده مواجه خواهد شد.
گزارش ارتش رژیم صهیونیستی از جزئیات حمله ایران title
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت: ایران شب گذشته بیش از ۳۰۰ موشک بالستیک و پهپاد و موشک کروز شلیک کرد.
سقوط بازار‌های مالی جهان پس از پاسخ ایران به تجاوزات رژیم صهیونیستی title
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی، بازار‌های مالی دیجیتال را دچار نوسان شدید کرده است.
واکنش سردار حاجی زاده به حمله پهپادی سپاه به اسرائیل title
سردار حاجی زاده به حمله پهپادی سپاه به اسرائیل واکنش نشان داد.
برخورد پلیس با زنان بی‌حجاب با عنوان طرح نور title
طرح نور با هدف حفظ حریم عفاف و حجاب و مقابله با ناهنجاری‌های در سراسر کشور و از سوی فرماندهی انتظامی کل کشور از امروز اجرا می‌شود.