کد خبر: ۳۴۲۵۱
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
مزایده می‌گذارند نه یک‌بار که چندبار، اما خریداری برای املاک‌شان پیدا نمی‌کنند یا اینکه به‌گونه‌ای قیمت‌گذاری می‌شود که خریداری برای آن پیدا نشود. راز املاک‌داری بانک‌ها چیست؟

مخاطب 24- آیا برخی از این مسیر پولشویی نمی‌کنند و مهم‌تر اینکه ارزش این املاک چگونه تعیین می‌شود و شکاف بین قیمت واقعی و قیمت مورد انتظار بانک‌ها چگونه قابل پر شدن است؟

 بانک مرکزی اطلاعات اموال غیرمنقول یا همان املاک و مستغلات ۲۲بانک و یک مؤسسه اعتباری منحل شده را تا پایان آذرماه امسال منتشر کرد که شامل اطلاعات ملکی بانک‌های آینده، اقتصاد نوین، ایران زمین، ایران ونزوئلا، پارسیان، پاسارگاد، پست بانک، توسعه تعاون، توسعه صادرات، خاورمیانه، دی، رسالت، سامان، سرمایه، سینا، صادرات، مهر ایران، کشاورزی، مسکن، ملت، ملی و نور می‌شود.

این داده‌های خام و شاید غیردقیق نشان می‌دهد که تعداد املاک مسکونی در تملک این بانک‌ها ۲۱۶۱هزار واحد بوده که ارزش روز آن‌ها براساس آخرین تخمین‌های انجام شده توسط خود بانک‌ها بالغ بر ۱۹۰هزارو۳۸۱میلیارد و ۳۷۶میلیون ریال برآورد شده است.

آشفتگی آماری یا راز مگو؟

اطلاعاتی که بانک‌ها روی سایت بانک مرکزی بارگذاری کرده‌اند از آشفتگی زیاد برخوردار است به‌گونه‌ای که ارزش روز برآوردی برخی املاک از ارزش دفتری آن‌ها کمتر است و یا اینکه بین این آمار با روایت دولت همخوانی ندارد به‌گونه‌ای که وزارت اقتصاد در مرداد امسال تعداد املاک مسکونی بانک ملت را ۷۲۶واحد، بانک سپه را ۱۴۶۷واحد و بانک مسکن را ۷۳۵واحد اعلام کرده، اما اطلاعاتی که روی سایت بانک مرکزی منتشر شده نشان می‌دهد که تعداد املاک مسکونی بانک ملت ۲۴۵واحد، بانک مسکن ۵۸واحد و بانک سپه هم اصلا آمار خود را منتشر نکرده است.

چنین آشفتگی آماری در شبکه بانکی عجیب است و باید دید واکنش بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به این معما چیست و به‌طور دقیق ارزش روز املاک مسکونی بانک‌ها و تعداد واقعی آن‌ها چه میزان است؟


بیشتر بخوانید


معمای ارزش واقعی املاک بانک‌ها

یکی از راز‌های نهفته در املاک بانک‌ها در ارزش‌گذاری آنهاست به‌گونه‌ای که برخی افراد در طول سال‌ها املاکی را با رانت و سوءاستفاده و زد و بند با کارشناسان، ارزش ملک خود را چند برابر برآورد کرده و با سند آن از بانک‌ها وام گرفته‌اند و حالا بانک‌ها متوجه شده‌اند که با گذشت چند سال، ارزش واقعی املاک وثیقه‌گذاری شده بسیار پایین‌تر بوده است.

براساس تازه‌ترین داده‌های منتشر شده، از جمع کل ۱۵هزارو۱۲۰ املاک در اختیار بانک‌های یادشده، تنها ۲۱۶۱واحد ماهیت مسکونی و آپارتمانی دارد، اما آیا این اطلاعات تصویری دقیق از وضعیت املاک‌داری بانک‌ها را نشان می‌دهد؟

قانون جدید گره را باز می‌کند؟

نمایندگان مجلس در جریان بررسی قانون برنامه هفتم توسعه بانک‌ها را موظف به واگذاری دارایی‌های مازاد خود حداکثر تا پایان سال دوم برنامه کردند و به بانک مرکزی ماموریت دادند تا ظرف یک‌ماه پس از اجرای قانون سامانه املاک و مستغلات شبکه بانکی را راه‌اندازی کند.

با این حکم قانونی، مسئولیت درج دقیق اطلاعات خواسته شده و به‌روزرسانی آن برعهده هیأت عامل بانک بوده و کتمان عامدانه دارایی‌هایی که بی‌واسطه یا باواسطه متعلق به بانک یا ثبت اطلاعات غلط با هدف پنهان کردن ویژگی‌های دارایی‌های مزبور، موجب انفصال تا ۳ سال از خدمت در دولت و شبکه بانکی است.

نمی‌خرند یا نمی‌فروشند؟

آگهی مزایده بانک‌ها هرازگاهی منتشر می‌شود، اما پس از مدتی اعلام می‌شود که خریداری پیدا نشده است. آیا این عدم‌تقاضا ناشی از قیمت‌گذاری بالای املاک بانک‌هاست و یا اینکه برخی ترجیح می‌دهند در بازار‌های دیگر سرمایه‌گذاری کنند؟ بار‌ها گفته شده که مقاومتی درون بانک‌ها برای نفروختن املاک وجود دارد و عدم‌شفافیت در فرایند دریافت پاکات مزایده و نحوه بررسی آن‌ها هم از دیگر معما‌های پیچیده احتکار املاک در راسته بانکی‌هاست. آیا گره پیچیده در ۵سال آینده باز می‌شود و بانک‌ها از بازار املاک و مستغلات اخراج می‌شوند؟

پولشویی، با وثیقه کردن ملک مشکوک!

یک احتمال این است که برخی از مسیر وثیقه‌گذاری املاک نزد بانک‌ها، اقدام به پولشویی می‌کنند به این شیوه که با پولی که از راه‌های غیرقانونی به‌دست آورده‌اند، املاکی را خریداری می‌کنند و آن را نزد بانک‌ها به وثیقه می‌گذارند و به اتکای آن وام می‌گیرند و پس از گذشت چندسال، ردپای خود را پاک می‌کنند و پول کثیف‌شان را از مسیر بانک‌ها شست‌وشو می‌دهند. هرچند که ضعف نظارت بانک‌ها هم بر شدت وخامت این وضعیت دامن زده به‌گونه‌ای که هنوز این پرسش مطرح است که چگونه می‌توان یک ملک مثلا ۱۰میلیارد تومانی را چندبرابر ارزش‌گذاری و به بانک‌ها قالب کرد و با اتکای آن وام گرفت؟
بانک‌ها چگونه خانه‌دار شدند؟


منبع: روزنامه همشهری

برچسب ها: پولشویی
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
حشاشین ممنوع شد title
طبق دستور شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال «حشاشین» در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تایید نمی‌باشد.
بیمارستان محب مهر به علت کشف حجاب پلمپ شد؟! title
مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد: پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل کشف حجاب تکذیب می‌شود.
حراج ساعت طلایی ثروتمندترین مسافر تایتانیک title
یک ساعت جیبی طلایی که از جیب‌های جسد جان جیکوب آستور، یکی از ثروتمندترین مسافران کشتی تایتانیک پیدا شده بود، روز شنبه به حراج گذاشته می‌شود.
قاتل مجنون چرا باید آزد باشد؟ title
سوابق مرد معتادی که بعد از ارتکاب به قتل، از سوی کارشناسان پزشکی قانونی مجنون تشخیص داده شد، نشان می‌دهد وی سه سال قبل نیز پدرش را کشته بود.
حمید رسایی لیست درخواست هایش را از مجلس مطرح کرد! title
حمید رسایی، منتخب مجلس دوازدهم گفت: هیات رییسه، هر کس که باشد، موظف است امکانات ابتدایی برای منتخبان که از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند را فراهم کند.
ساخت الماس در کمتر از ۳ ساعت شدند title
دانشمندان کشور کره جنوبی در عرض ۱۵۰ دقیقه موفق به ساخت الماس با استفاده از مخلوط فلزات مایع تحت فشار یک اتمسفر شدند.
ماجرای مسلمان شدن مورایس چیست؟ title
خبر گرویدن ژوزه مورایس به دین اسلام و ازدواج قریب الوقوع او با یک دختر ایرانی، یکی از پر سر و صداترین اخبار فوتبال ایران در ۲۴ ساعت گذشته بود.
برگزیده
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.