کد خبر: ۳۴۲۱۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
نماز باران؛ فردا جمعه ساعت ۱۰ صبح
اصفهان - جانشین مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان گفت: «نماز استسقاء» (طلبِ باران) جزو آیین پیامبران پیش از اسلام نیز بوده است و تنها مُختص مسلمانان نیست همچنانکه بزرگان ادیان و شریعت‌های مختلف، بجا آوردن آن را در شرایط خاص توصیه کرده‌اند.

به گزارش مخاطب ۲۴، حجت الاسلام والمسلین عبدالحمید خطاط روز پنجشنبه گفت: نماز باران نوعی کُرنش و پناه بردن به ذات پروردگار با آداب ویژه برای طلب نزولات آسمانی و باریدن باران در اثر نماز، جلوه‌ای از قدرت الهی است.

وی افزود: تجربه‌ها و داستان‌های تاریخی بسیاری وجود دارد که در آن‌ها بجا آوردن نماز باران زمینه جوشش رحمت الهی و نزول برکت را بدنبال داشته است.

جانشین مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان گفت: سفارش شده است که این آیین عبادی بطور جماعت زیر آسمان و با حضور مومنان و کودکان و سالخوردگان برگزار شود، اگرچه بجا آوردن آن به شکل فردی هم اشکالی ندارد.

وی گفت: در شرایطی که حتی پیش بینی بارش‌ها محقق نمی‌شود و استان اصفهان درگیر خشکسالی شدید است جمع شدن مردم برای طلب باران و تکرار این فریضه می‌تواند علاوه بر امیدآفرینی و تقویت باور انسان، زمینه برای جذب رحمت خداوند را نیز فراهم کند.

وی افزود: طلبِ باران از طریق خواندن نماز یک درس توحیدی است، به این معنا که انسان پروردگار و اراده او را بالاتر و برتر از هر چیز می‌داند.

حجت‌الاسلام خطاط خاطرنشان کرد: بر اساس روایت‌های دینی؛ بهتر است این نماز از زمان طلوع خورشید تا قبل از اذان ظهر بجا آورده شود.

وی افزود: نماز باران مانند نماز عید قربان و فطر است و پس از خواندن حمد و سوره، پنج تکبیر و بعد از هر تکبیر دعای قنوت خوانده می‌شود، سپس به رکوع و سجود می‌رویم.

وی ادامه داد: در رکعت دوم پس از خواندن حمد و سوره، چهار تکبیر و بعد از هر تکبیر دعای قنوت را می‌خوانیم، سپس به رکوع و سجود رفته و تشهد و سلام را به جای آورده و نماز را به اتمام می‌رسانیم.

بر اساس اطلاعیه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اصفهان، نماز باران؛ فردا جمعه ساعت ۱۰ صبح در محوطه «گلستان شهدا» برگزار می‌شود.

این چندمین بار است که در استان اصفهان در طلب بارش باران، مردم این دیار به خواندن نماز باران فراخوانده می‌شوند، پیش از این نیز در آذر سال ۱۴۰۰ نیز آیت‌الله سیدابوالحسن مهدوی، نماز باران را در گلستان شهدای اصفهان اقامه کرده بود.

پیش‌بینی‌های هواشناسی استان مبنی بر بارش‌های خوب در پاییز و زمستان تاکنون محقق نشده است و مردم این دیار همچنان چشم انتظار سخاوت آسمان هستند.

کاهش بارش‌های پاییزه و زمستانه حتی در مناطق سردسیر استان نیز وضعیت نگران‌کننده‌ای را برای منابع آبی استان از جمله رودخانه «پلاسجان» و چشمه «لنگان» ایجاد کرده است، در حالی که ارتفاع و ذخیره برف در سال گذشته موجب شده بود تا رودخانه‌ها و برخی چشمه‌ها در بیشه‌زار‌های غرب استان تا اواسط تابستان جاری و سرریز شوند.

در حالی که سال گذشته، مردم شهر‌ها و روستا‌های غرب اصفهان از سختی تردد بدنبال بارش متوالی برف گِله‌مند و مسوولان برای برفروبی و بازگشایی مسیر‌ها به تکاپو افتاده بودند؛ اکنون تکرار تنها یک قاب از آن برف به آرزوی مشترک مردمان این خطه تبدیل شده است.

به گفته مسوولان، با وجود بارش‌های پراکنده، هنوز ۹۶ درصد از مساحت استان با خشکسالی خفیف تا شدید مواجه است.

بر اساس گزارش سازمان هواشناسی اصفهان، میانگین بارندگی سال زراعی جاری استان از اول مهر تا ۲۸ دی ۳۱.۷ میلیمتر گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۵ درصد کاهش داشته است.

منبع : ایرنا 

 

برچسب ها: خشکسالی
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بازیگر جومونگ بعد از ۱۸ سال چه شکلی شده است؟ title
کیم سونگ سو که سال ۲۰۰۶ نقش «تسو» را در سریال جومونگ بازی کرد، اکنون ۵۲ ساله است.
گاف عجیب مجری زن صداوسیما روی آنتن title
مجری زن شبکه سلامت صداوسیما در حالی اجرا می‌کرد که میکروفونش حین اجرا افتاده بود.
چرا بدن‌درد می‌گیریم؟ title
درد عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن ناحیه از بدن ایجاد می‌شود برای مثال درد بازو‌ها ناشی از بلند کردن جعبه‌ها در طول روز همچنین ممکن است یک آسیب جزئی باشد، مانند کبودی شانه پس از زمین خوردن.
سوپر گل شهاب زاهدی از فاصله ۶۵ متری! title
شهاب‌ زاهدی از میانه زمین خودی با یک شوت دیدنی به گامبا اوساکا گلزنی کرد.
فیلم آموزش الفبا توسط مرحوم سید حسن نیرزاده title
این قصه گوی پیر با لباس بلندی بر تن، کلاهی بر سر و عصایی در دست راوی نمایشی می شد که خودش، هم کارگردانی می کرد و هم به جای تک تک شخصیت های قصه به ایفای نقش ها می پرداخت
مرتب کردن خانه به روش ژاپنی‌ها title
مرتب کردن یا چیدمان خانه از آن چیزهایی است که همه ما دوست داریم بهترینش را در خانه اجرا کنیم. در این‌جا یکی از روش‌های مuروف ژاپنی به نام «کن‌ماری» را معرفی کرده‌ایم.
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.