کد خبر: ۳۲۶۹۶
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳
خسارت سنگین گرمایش زمین به تولید ناخالص داخلی کشورها؛
بررسی‌ها نشان می‌دهد که ضربه گرمایش زمین به تولید در دهه‌های آینده بیشتر از اعداد تخمین زده شده کنونی است.

مخاطب 24- بحران آب و هوایی و تغییرات اقلیمی، مهمترین چالش قرن اخیر است که تمامی جهان را تحت تاثیر قرار داده است. یکی از مواردی که به گفته کارشناسان حیات و اقتصاد جهان را تهدید می‌کند، خشکسالی و کاهش بارندگی است. خشکسالی‌های پیاپی در کشور‌های جهان آسیب‌هایی مانند افزایش فقر و گرسنگی، افزایش بیماری‌های ناشی از آب، تخریب اکوسیستم، بیابان زایی را به دنبال دارد و حتی کارشناسان معتقدند که صلح جهانی را مورد تهدید قرار می‌دهد.

نقش تغییرات اقلیمی در مشکلات اقتصاد جهان

به گزارش اکونومیست، ماه گذشته و قبل از برگزاری جلسه، مذاکرات بین‌المللی آب و هوایی در دبی، اقتصاددانان مشغول به روز رسانی داده‌ها و تخمین‌های تاثیر گرمایش زمین بر اقتصاد جهان بودند.

در روند این بررسی‌ها مشخص شد که بحران آب و هوایی و تغییرات اقیلمی بیش از هر چیزی اقتصاد جهان را تهدید می‌کند. بر اساس این یافته‌ها تاکید شد که گاهی اوقات ضربه گرمایش زمین به تولید در سال‌های نه چندان دور بیشتر از اعداد قابل تصور کنونی و تخمین زده شده است.

درحالی که اقتصاددانان این بحران را بسیار جدی و تهدید جهانی می‌دانند، مخالفان این نظریه‌ها معتقدند که این اعداد حاصل مدل‌های اقتصادی است که برای ثبت میزان کامل آسیب‌های آب و هوایی مناسب نیستند.

خسارت‌های میلیاردی بحران آب و هوایی به اقتصاد کشور‌ها

در سال‌های اخیر بحران‌های جدی مانند آتش سوزی جنگل‌ها، کاهش شدید منابع آبی و ... از نتایج افزایش بی‌سابقه دما و خشکسالی بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد سیل و آتش سوزی در سال ۲۰۲۳ میلیارد‌ها دلار به اقتصاد کشور‌ها خسارت وارد کرده است. این رقم بالاتر از حد پیش بینی توافق‌نامه پاریس در سال ۲۰۱۵ است. در آن توافق‌نامه پیش بینی شده بود که ۲ درجه سانتی‌گراد (۳.۶ فارنهایت) بالاتر از سطوح پیش از صنعتی شدن گرم شود.

سبقت همه‌گیری کرونا از تغییرات اقلیمی در آسیب به اقتصاد جهان

درحالی که اقتصاددانان تاکید جدی روی آثار مخرب گرمایش زمین بر اقتصاد کشور‌ها دارند، منتقدان این نظریه می‌گویند که تا پایان قرن، گرم شدن هوا آسیب کمتری نسبت به کووید-۱۹ به اقتصاد جهان وارد می‌کند، یا این بحران آسیب کمتری از بحران مالی ۲۰۰۷-۲۰۰۹ به سهام جهانی وارد می‌کند.

ویلیام نوردهاوس، اقتصاددان آمریکایی برنده جایزه نوبل اقتصاد، در سال ۲۰۱۸ با مدلی که نشان می‌داد سیاست‌های آب و هوایی که به بهترین وجه هزینه‌ها و منافع را از نقطه نظر اقتصادی متعادل می‌کند، منجر به گرم شدن بیش از ۳ درجه سانتی‌گراد تا سال ۲۱۰۰ می‌شود.

یک سال پیش از آن، دولت ترامپ مدل‌های مشابهی را برای توجیه جایگزینی طرح برق پاک دوره اوباما با طرحی که اجازه انتشار بیشتر گاز‌های گلخانه‌ای از نیروگاه‌های زغال‌سوز را می‌دهد، پیش کشید.

"مدل‌های ارزیابی یکپارچه" (IAMs) مدلی است که اقتصاددانان برای نتیجه گیری در مورد هر چیزی از زیان تولید گرفته تا ریسک مالی یا قیمت‌گذاری بازار‌های کربن از آن استفاده می‌کنند.

ارایه دهندگان این مدل، بر نظریه‌ای تکیه می‌کنند که چگونه تقاضا، عرضه و قیمت‌ها در سرتاسر اقتصاد با هم تعامل دارند تا تعادل جدیدی پس از یک شوک بیرونی ایجاد شود.


اقتصاد جهان زیر ضرب تغییرات اقلیمی

تداوم و ماندگاری شوک‌های تغییرات اقلیمی در اقتصاد جهان

یک سازمان غیردولتی و پژوهشی مستقر در بروکسل اعلام کرد که تغییرات آب و هوایی اساساً با سایر شوک‌ها متفاوت است، زیرا به محض وقوع، از بین نمی‌رود.

موضوع دیگر این است که مدل‌های IAM برای سال‌ها از یک "تابع درجه دوم" برای محاسبه تلفات تولید ناخالص داخلی استفاده می‌کنند که شامل مربع کردن تغییرات دما است، در حالی که روش‌های دیگر مانند تابع نمایی را که برای تغییرات سریع مناسب‌تر است، نادیده می‌گیرند.

علاوه بر این سردرگمی، IAM‌ها با توجه به طراحی خاص خود و متغیر‌هایی که انتخاب می‌کنند، نتایج کاملاً متفاوتی تولید می‌کنند که تفسیر را دشوار می‌کند.


بیشتر بخوانید


آسیب گرمایش زمین به تولید ناخالص داخلی

به‌روزرسانی مدل نوردهاوس برنده نوبل اقتصاد در سال ۲۰۱۸ برای سال جاری، که در وب‌سایت او به عنوان «پرکاربردترین IAM تغییر اقلیم» منتشر شد، خسارت‌های ۳.۱ درصدی تولید ناخالص داخلی جهانی را با رسیدن به گرمایش ۳ درجه سانتی‌گراد برآورد می‌کند.

در مقابل، آخرین نتایج بررسی‌های صورت گرفته توسط گروهی از کارشناسان بانک‌های مرکزی اروپا نشان می‌دهد که افزایش ۲.۹ درجه سانتی‌گراد تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۸ درصد بر زیان‌های مالی کشور‌ها تاثیر می‌گذارد و دولت‌ها باید خسارت‌های مربوط به خشکسالی، موج گرما، سیل و طوفان را بپردازند.

کاهش دارایی‌هالی مالی جهان در پی گرمایش زمین

برآورد‌های G۲۰ (سازمان بین‌دولتی متشکل از ۱۹ کشور به‌همراه اتحادیه اروپا (EU) و اتحادیه آفریقا (AU) که برای رسیدگی به مسائل عمده مرتبط با اقتصاد جهانی مانند ثبات مالی بین‌المللی، تغییرات اقلیمی و توسعه پایدار فعالیت می‌کند.) نشان می‌دهد که افزایش ۴ درجه‌ای هوا نسبت به سال ۲۰۱۵ می‌تواند ۲.۹ درصد از میانگین ارزش دارایی‌های مالی جهانی را کاهش دهد.

استیو کین، استاد دانشگاه کالج لندن، در مقاله‌ای نوشت که چقدر برآورد‌ها از ضربه به دارایی‌های مالی متفاوت است. او گفته اساتید دیگر همکاری می‌کند تا به مقامات کمک کند تا خطرات را بهتر درک کنند.

 

منبع: اکو نگار

برچسب ها: خشکسالی
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
چرا بدن‌درد می‌گیریم؟ title
درد عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن ناحیه از بدن ایجاد می‌شود برای مثال درد بازو‌ها ناشی از بلند کردن جعبه‌ها در طول روز همچنین ممکن است یک آسیب جزئی باشد، مانند کبودی شانه پس از زمین خوردن.
سوپر گل شهاب زاهدی از فاصله ۶۵ متری! title
شهاب‌ زاهدی از میانه زمین خودی با یک شوت دیدنی به گامبا اوساکا گلزنی کرد.
فیلم آموزش الفبا توسط مرحوم سید حسن نیرزاده title
این قصه گوی پیر با لباس بلندی بر تن، کلاهی بر سر و عصایی در دست راوی نمایشی می شد که خودش، هم کارگردانی می کرد و هم به جای تک تک شخصیت های قصه به ایفای نقش ها می پرداخت
مرتب کردن خانه به روش ژاپنی‌ها title
مرتب کردن یا چیدمان خانه از آن چیزهایی است که همه ما دوست داریم بهترینش را در خانه اجرا کنیم. در این‌جا یکی از روش‌های مuروف ژاپنی به نام «کن‌ماری» را معرفی کرده‌ایم.
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
عکس‌هایی از پیکر نیکا شاکرمی و وسایلش در روز فوت title
رسانه قوه قضائیه با انتشار تصاویری از روز فوت نیکا شاکرمی نوشت: «نگاهی به گزارش‌های یاد شده با موضوع نیکا شاکرمی در اینترنشنال، بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان به‌عنوان سردمداران تهیه گزارش‌های جعلی از فوت نیکا شاکرمی واقعیت عجیبی را نشان می‌دهد
چت‌بات هوش مصنوعی انویدیا با قابلیت‌های هیجان‌انگیز آپدیت شد title
انویدیا چت‌بات اختصاصی ChatRTX را با قابلیت‌های جذاب و کاربردی‌تر به‌روزرسانی کرد.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.