کد خبر: ۳۴۲۱۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
نماز باران؛ فردا جمعه ساعت ۱۰ صبح

«نماز باران» در آیین پیامبران پیش از اسلام نیز رواج داشته است

اصفهان - جانشین مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان گفت: «نماز استسقاء» (طلبِ باران) جزو آیین پیامبران پیش از اسلام نیز بوده است و تنها مُختص مسلمانان نیست همچنانکه بزرگان ادیان و شریعت‌های مختلف، بجا آوردن آن را در شرایط خاص توصیه کرده‌اند.

به گزارش مخاطب ۲۴، حجت الاسلام والمسلین عبدالحمید خطاط روز پنجشنبه گفت: نماز باران نوعی کُرنش و پناه بردن به ذات پروردگار با آداب ویژه برای طلب نزولات آسمانی و باریدن باران در اثر نماز، جلوه‌ای از قدرت الهی است.

وی افزود: تجربه‌ها و داستان‌های تاریخی بسیاری وجود دارد که در آن‌ها بجا آوردن نماز باران زمینه جوشش رحمت الهی و نزول برکت را بدنبال داشته است.

جانشین مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان گفت: سفارش شده است که این آیین عبادی بطور جماعت زیر آسمان و با حضور مومنان و کودکان و سالخوردگان برگزار شود، اگرچه بجا آوردن آن به شکل فردی هم اشکالی ندارد.

وی گفت: در شرایطی که حتی پیش بینی بارش‌ها محقق نمی‌شود و استان اصفهان درگیر خشکسالی شدید است جمع شدن مردم برای طلب باران و تکرار این فریضه می‌تواند علاوه بر امیدآفرینی و تقویت باور انسان، زمینه برای جذب رحمت خداوند را نیز فراهم کند.

وی افزود: طلبِ باران از طریق خواندن نماز یک درس توحیدی است، به این معنا که انسان پروردگار و اراده او را بالاتر و برتر از هر چیز می‌داند.

حجت‌الاسلام خطاط خاطرنشان کرد: بر اساس روایت‌های دینی؛ بهتر است این نماز از زمان طلوع خورشید تا قبل از اذان ظهر بجا آورده شود.

وی افزود: نماز باران مانند نماز عید قربان و فطر است و پس از خواندن حمد و سوره، پنج تکبیر و بعد از هر تکبیر دعای قنوت خوانده می‌شود، سپس به رکوع و سجود می‌رویم.

وی ادامه داد: در رکعت دوم پس از خواندن حمد و سوره، چهار تکبیر و بعد از هر تکبیر دعای قنوت را می‌خوانیم، سپس به رکوع و سجود رفته و تشهد و سلام را به جای آورده و نماز را به اتمام می‌رسانیم.

بر اساس اطلاعیه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اصفهان، نماز باران؛ فردا جمعه ساعت ۱۰ صبح در محوطه «گلستان شهدا» برگزار می‌شود.

این چندمین بار است که در استان اصفهان در طلب بارش باران، مردم این دیار به خواندن نماز باران فراخوانده می‌شوند، پیش از این نیز در آذر سال ۱۴۰۰ نیز آیت‌الله سیدابوالحسن مهدوی، نماز باران را در گلستان شهدای اصفهان اقامه کرده بود.

پیش‌بینی‌های هواشناسی استان مبنی بر بارش‌های خوب در پاییز و زمستان تاکنون محقق نشده است و مردم این دیار همچنان چشم انتظار سخاوت آسمان هستند.

کاهش بارش‌های پاییزه و زمستانه حتی در مناطق سردسیر استان نیز وضعیت نگران‌کننده‌ای را برای منابع آبی استان از جمله رودخانه «پلاسجان» و چشمه «لنگان» ایجاد کرده است، در حالی که ارتفاع و ذخیره برف در سال گذشته موجب شده بود تا رودخانه‌ها و برخی چشمه‌ها در بیشه‌زار‌های غرب استان تا اواسط تابستان جاری و سرریز شوند.

در حالی که سال گذشته، مردم شهر‌ها و روستا‌های غرب اصفهان از سختی تردد بدنبال بارش متوالی برف گِله‌مند و مسوولان برای برفروبی و بازگشایی مسیر‌ها به تکاپو افتاده بودند؛ اکنون تکرار تنها یک قاب از آن برف به آرزوی مشترک مردمان این خطه تبدیل شده است.

به گفته مسوولان، با وجود بارش‌های پراکنده، هنوز ۹۶ درصد از مساحت استان با خشکسالی خفیف تا شدید مواجه است.

بر اساس گزارش سازمان هواشناسی اصفهان، میانگین بارندگی سال زراعی جاری استان از اول مهر تا ۲۸ دی ۳۱.۷ میلیمتر گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۵ درصد کاهش داشته است.

منبع : ایرنا 

 

برچسب ها: خشکسالی
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
آخرین گمانه ها از لیست کابینه مسعود پزشکیان title
با نزدیک شدن به روزهای اعلام اسامی کابینه دوره چهاردهم ریاست جمهوری، بازار گمانه زنی ها پیرامون افراد و اسامی آنها، داغ‌تر شده است
ویدیو| رژه کاروان ایران در مراسم المپیک ۲۰۲۴ پاریس title
رژه کاروان ایران بر روی رود سِن در مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس را ببینید.
توییت مجری خانم صداو سیما از بی‌سلیقگی در انتخاب لباس المپیکی‌ها! title
به بهانه انتشار تصاویر لباس المپیک ایران؛ این چند تا تصویر رو ببینیم. لباس تیم های مغولستان؛، هائیتی؛ قراقستان و سریلانکا که جزییاتی از پوشش سنتی یا طرحی مربوط به هنر و تاریخ کشورشون دارن.
خواسته‌ی علی نصیریان از پزشکیان چه بود؟ title
علی نصیریان در دیدار فعالان ستاد مرکزی پزشکیان با وی، گفت: من از رییس جمهور منتخب استدعا دارم نسبت به فرهنگ و هنر لطف بیشتری داشته باشند.
بازیگر خانم ایرانی در ۵۷ سالگی! title
عاطفه رضوی، بازیگر مشهور سینما و تلویزیون عکس جدیدی از خود در اینستاگرام منتشر کرد.
درویش و تیشرت ۲۰ میلیون تومانی! title
سعید راد بازیگر مطرح سینمای ایران در سن ۸۰ سالگی دارفانی را وداع گفت. این بازیگر که از طرفداران قدیمی پرسپولیس بود، همواره در تمرینات این تیم حضور پیدا می‌کرد و بار‌ها هم برای تماشای بازی تیم محبوبش به استادیوم آزادی می‌رفت.
کودک آزار‌ها در فضای مجازی هم مشغول آسیب و آزار هستند! title
فضای مجازی، رادیکالیسم در کنترل فضای مجازی و دسترسی به فیلترشکن‌هایی که مردم مجبورند استفاده کنند، در این مدت شکل جدیدی از کودک‌آزاری را نمایش داده است.
برگزیده
آخرین گمانه ها از لیست کابینه مسعود پزشکیان title
با نزدیک شدن به روزهای اعلام اسامی کابینه دوره چهاردهم ریاست جمهوری، بازار گمانه زنی ها پیرامون افراد و اسامی آنها، داغ‌تر شده است
تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه title
نیرو‌های امنیتی بسیار زیادی در اطراف محل برگزاری مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس حضور دارند
کشور را با اختلاف و دعوا نمی‌توان اداره کرد title
رئیس‌جمهور منتخب گفت: کشور را با اختلاف و دعوا نمی‌توان اداره کرد و باید دست به دست هم دهیم تا پاسخگوی مردم باشیم.
المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا title
کوچکترین عضو کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس می‌گوید همه تلاشش را می‌کند تا مدال طلای المپیک را بر گردن آویزد
پیش بینی بورس امروز ۲۷ تیر ۱۴۰۳ title
ارزش معاملات خرد سهام در دو روز ابتدایی هفته در سطح پایینی قرار گرفت. روز شنبه ارزش معاملات خرد سهام ۲ هزار و ۹۷۹ میلیارد تومان بود و روز یکشنبه با رشد اندک ۴ درصدی به ۳ هزار و ۱۰۶ میلیارد تومان رسید. ناظران مشکل کمبود برق صنایع را یکی از عوامل اصلی ریزش بازار و افت معاملات می‌دانند. مشکلی که با گرم‌تر شدن هوا در دو هفته اخیر جدی‌تر شد و با خبر قطع برق شرکت سایپا و تعطیلی خط تولید شرکت فولاد ارفع به سرتیتر اخبار رسانه‌ها رسید.
پزشکیان: بدون حمایت مردم نمی‌توان اقدامی انجام داد title
رئیس جمهور منتخب گفت: اگر مردم نخبگان کارشناسان تولید کنندگان صنعتگران، مذهبیان، فرهنگیان، عشایر، کشاورزان و همه اقشار مردم نباشند امکان ندارد که بتوانم به تنهایی کاری را انجام دهم.