مخاطب 24- سردار سید تیمور حسینی رییس پلیس راهور فراجا در جمع اصحاب رسانه در حین اجرای طرح ۱۰ در مسیر خیابان ولیعصر (عج) گفت: چند روزی است که از اجرای طرح ۱۰ توسط پلیس راهور تهران بزرگ جهت انتظام بخشی به شد آمد و نظم بخشی به تردد موتورسیکلت سواران تهرانی میگذرد و پایه و اساس اجرای این طرح ریشه در برخورد با تخلفاتی دارد که نقش بسیار پر رنگی در ایجاد گرههای ترافیکی دارند.
او بیان داشت: مهمترین تخلفاتی که میتواند این گرهها را ایجاد کند همین تخلفات ساکن است. تخلفاتی که همکاران پرتلاش بنده در پلیس راهور تهران بزرگ به شدت با مصادیقی که منجر به سد معبر و ایجاد گرههای ترافیکی میشود برخورد میکنند. توقف دوبله، توقف در ایستکاههای اتوبوس و تاکسی، توقف در محل پارک معلولین و جانبازان، توقف در پیاده روها از جمله این تخلفات است.
سردار حسینی گفت: یکی از تخلفاتی که به شدت مردم از آن گلهمند هستند تخلفاتی است که از طرف موتورسواران انجام میشود. متاسفانه موتورسواران به دلیل اینکه وسیله نقلیه آنها قدرت مانور بالایی دارد و میتوانند از هر جایی عبور نمایند به خود این اجازه را میدهند که از خطوط ویژه، پیاده روها و ... تردد کرده و به صورت بسیار خطرناکی از چراغ قرمز عبور کنند.
رییس پلیس راهور فراجا افزود: توجه و تمرکز بر تخلفاتی که موتورسواران دارند و برای خود آنها و دیگران مشکل ساز و بسیار مهم است کلاه ایمنی است. برخورد با تخلف عدم استفاده از کلاه ایمنی مورد توجه همکاران بنده در پلیس راهور تهران بزرگ است و به صورت جد با این تخلف برخورد میکنند.
او گفت: کفیهایی نیز به همین منظور در سطح معابر شهر تهران به قصد برخورد با تخلفات حادثه ساز آنها مستقر شده اند. البته باید گفت پلیس به هیچ عنوان نگاهی کمیتی به این موضوع ندارد و این نیست که بخواهیم در پی این موضوع باشیم که در طول روز چند موتور جریمه میشوند و چند موتوررا به پاریکنگ منتقل کرده ایم. فقط و فقط هدف ما این است که بتوانیم یک رفتار درست رانندگی را هم برای موتورسواران و هم برای خودرو سواران ایجاد نماییم. هدف ما کمیت نیست و تمام تلاش ما این است که با اقدامات ایجابی مانند تبلیغات محیطی به هدف خود برسیم و بر آن تمرکز داشته باشیم و به همین منظور هشتکی با عنوان همه با هم کلاه ایمنی متمرکز شده ایم.
سردار سید تیمور حسینی افزود: در همین راستا اقدامات آموزشی خوبی صورت گرفته و مردم عزیز ان شاء الله در آیندهای نزدیک نتیجه این تلاشها و اقدامات را خواهند دید. این اقدامات در کنار اقدامات سلبی خواهد بود چرا که جزءمطالبات مردم است و مردم از ترافیکهای سنگین گلهمند هستند و مطالبه جدی آنها از پلیس این است که فکری به حال این شرایط داشته باشند.
رییس پلیس راهور فراجا گفت: ما بر خود فرض میدانیم در جهت انجام مطالبه به حق مردم تلاش کنیم. ما روزانه بیش از ۲۰ میلیون جابجایی داریم و اگر تصور کنیم روزی یک ساعت ترافیکهای سنگین وقت مردم را تلف نماید عملا روزانه بیست میلیون نفر ساعت در تهران اتلاف وقت صورت میگیرید و اگر این صرفه جویی شود چقدر میتواند در حوزههای تجاری اجتماعی و اقتصادی و ... کمک نماید؟
او بیان داشت: همین موضوع و این اتلاف وقتها هم در کشور و کلانشهرها مشاهده میشود و باید در سطح شهر تهران و هم در سایر کلانشهرها بتوانیم با ایجاد یک نظم منطقی به ترددهای مردم آرامش ببخشیم و از تخلفات جلوگیری نماییم و در نهایت اینکه وقتی تخلفی انجام نشود پس تصادفی هم روی نمیدهند.
او بیان داشت: حدود ۲۶ دستگاه در حوزه ترددهای شهری و رفت و آمدهای جادهای مسئولیت دارند. نباید گفت اگر دیگر دستگاهها بیاند و کار خود را انجام دادند ما هم اقدامات خود را انجام میدهیم و حالا که کسی این اقدامات را انجام نمیدهد پس ما مم دست به سیاه و سفید نمیزنیم. این نگاه درستی نیست، ولی مطالبه جدی از همه بخشهایی که در این حوزه به صورت مستقیم و غیر مستقیم مسئولیت دارند را داریم. دستگاههایی مانند وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، وزارت بهداشت، وزارت ارشاد و قانون گذاری در مجلس، حوزه دستگاه قضایی همه و همه باید نقش خود را ایفا نمایند.
رییس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: اگر فقط صرفا سراغ اجرای مقررات برویم خیلی نمیتوانیم از آن انتظار نتیجه مطلوب را داشته باشیم و نمیتوانیم به خاطر اینکه سایرین نقش خود را به درستی ایفا نکرده اند از آن غافل باشیم و دست به کاری نزنیم.
او گفت: آنچه مسلم است این است که ما باید در مدیریت کلان شهرها بر روی مدیریت تقاضای سفر کار کنیم و تقویت ناوگان عمومی مانند اتوبوس و مترو و تاکسی باید در دستور کار جدی باشد. مطالعات آمایشی و سرزمینی به دقت و به درستی باید انجام شود. ما در تهران شاهد تمرکز همه امکانات آموزشی، فرهنگی، تجاری و اداری و اقتصادی در یک بخش کوچکی از تهران هستیم.
سردار حسینی ابراز داشت: موضوع پراکندگی جایگاههای سوخت آیا به درستی بین شمال و جنوب و شرق و غرب اتفاق افتاده است؟ جواب خیر است. سایر ملزومات شهری نیز همین شرایط را دارند پس ما نیازمند یک بازنگری در آمایش سرزمینی ویک برنامه جدی برای مدیریت تقاضای سفر هستیم و اجرای قوانین و مقررات هم باید اثر بخش باشد و انتظار ما این است که هر چه سریعتر سامانههای هوشمند بتوانند نقش خود را ایفا نمایند و همه رفتارهای رانندگی باید در تمام ساعات شبانه روز توسط سامانههای هوشمند تحت نظارت و کنترل باشد.
او افزود: تا رسیدن به آن نقطه خیلی راه طولانی را داریم و تا آن موقع باید با همین اقدامات مسکن وار باید شرایط را بیشتر به سمت وضعیت مطلوب پیش ببریم و انتظار ما از مردم هم این است که با ما همکاری داشته باشند چراکه در این کنترلها و نظارتها امنیت و آسایش خود آنها نهفته است.
سردار حسینی گفت: ما برای موتورسواران احترام قائلیم و میدانیم که این عزیزان آدمهای زحمتکشی هستند و میدانیم که برای امرار معاش تلاش میکنند، ولی امرار معاش آنها نباید برای مردم ایجاد زحمت نماید و نباید جان خودشان را به خطر بیاندازند.
رییس پلیس راهور فراجا گفت: برخورد با تخلفات مطالبه مردم است لذا ما برای اینکه مهم با هرگونه بی نظمی در رانندگی در کنار اقدامات ایجابی برخورد قانونی خود را داریم و امیدواریم که نتیجه خوبی هم داشته باشد.
او ابراز داشت: همه مدیران مجموعه راهور تهران بزرگ در خصوص اجرای طرحها کاملا اشرافیت داشته و توجیه هستند و بعد از این موضوع در ستاد راهور تهران تشکیل جلسه توجیهی و ارائه گزارش در این خصوص و ارائه تدابیری که توسط بنده خواهد بود انجام میپذیرد و به شدت تاکید میکنیم که اقداماتی که منجر به تنش گردد هرگز صورت نگیرد. هدف ما این است که موتورسواران و سایر کاربران ترافیک در رفتارهای غلط خود تجدید نظر کرده و آنرا اصلاح نمایند.
سردار حسینی بیان داشت: اگر ما به این نکته برسیم که این موتوری که متوقف کرده ایم متوجه شده که کار اشتباهی انجام داده و دیگر آنرا تکرار نمیکند خیلی موفق عمل کرده ایم. در طرح موتوریار ما به مدت یک ساعت وی را آموزش داده و در طرح توقیف ساعتی او را توجیه و آموزش میدهیم. اگر این فرد متوجه شد که این اقدامات برای فقط حفظ سلامتی اوست وی را به سلامت راهی میکنیم.
سردار حسینی گفت: اقداماتی مانند استقرار کفی، حضور مامورین در این جهت نیست که بخواهیم تا شب چند موتور را بگیریم و بعد خداحافظی کنیم. اگر روزی یک موتور جریمه شود و آن یک نفر کاملا متنبه شود و متوجه این موضوع گردد که هدف اصلاح رفتار ترافیکی او ست برای پلیس کفایت میکند و اگر ده هزار موتورسیکلت را هم توقیف کنیم و تاثیری در تغییر رفتار آنها نداشته باشد هیچ ارزشی ندارد و پلیس اصلا بدنبال این موضوع نیست.
او گفت: هر کدام از شهروندان نیز که از رفتار غیر قانونی پارکینگ داران شکایت دارند میتوانند این موضوع را از طریق سامانه ۱۹۷ به پلیس منعکس کرده و حتما هم پیگیری خواهد شد.
سردار سید تیمور حسینی در پایان افزود: اگر هیچ مولفهای در تهران تغییر نکند و ما فقط بتوانیم یک مولفه را تغییر دهیم و آنهم نظم و انضباط عبور و مرور میباشد با این کار میتوانیم امیدوار باشیم که ۳۰ درصد از گرههای ترافیکی و معطلیهای در رانندگی را از بین برده ایم. عاملی که میتواند تا ۳۰ درصد به ما کمک نماید مهم است و باید بر روی آن کار بیشتری انجام شود.
منبع: تیترکوتاه