کد خبر: ۳۳۳۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۰
وحید جعفریان، مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، درباره به صدا درآمدن «زنگ خطر» افزایش طوفان‌های شدید و خشکسالی‌های پیاپی ناشی از تغییرات اقلیمی هشدار داد و گفت که در این شرایط، برای اقدام‌های محکم، قوی و منطقه‌ای به منظور مدیریت طوفان‌های ماسه و گردوغبار «وقت زیادی نداریم».

مخاطب 24- این مقام سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری ضمن انتقاد از برنامه‌های ناکارآمد جمهوری اسلامی، به اقدام‌های کشور‌های همسایه در زمینه مواجهه با تغییرات اقلیمی اشاره کرد و افزود: «کشور‌هایی مانند عربستان سعودی، امارات متحده عربی، ترکیه و عراق برنامه‌های جامعی دراین‌باره تعریف کرده‌اند.»

به گفته جعفریان، این کشور‌ها از ظرفیت کنوانسیون‌ها و صندوق‌های مشترک مثل اکو، شانگ‌های و بانک توسعه اسلامی بهره می‌برند و تجارب جهانی را با برگزاری کارگاه‌های مختلف کنار هم قرار می‌دهند.

او بر ضرورت «چابک‌سازی» برنامه‌های منطقه‌ای مدیریت طوفان‌های ماسه و گردوغبار تاکید کرد و با کنایه به مقام‌های «ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گردوغبار»، گفت که شاید رئیس ستاد «نظر‌های دیگری داشته باشد».

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در ادامه، به چالش‌های ناشی از گردوغبار در کشور‌های آسیایی اشاره کرد و گفت که این کشور‌ها برای کاهش این معضل با یکدیگر همکاری می‌کنند و به همکاری چین و مغولستان و کره جنوبی و ژاپن با هم برای حل این مسئله اشاره کرد. علاوه بر آن، به‌تازگی کشور‌های آسیای میانه نیز برای مدیریت طوفان‌های گردوغبار با هم رایزنی کرده‌اند که این فعالیت‌ها تجاربی را به همراه دارد و ایران نیز می‌تواند از این ظرفیت‌ها بیشتر استفاده کند.

جعفریان در ادامه گفتگو با خبرگزاری ایسنا، به‌طور تلویحی تایید کرد که ستاد موسوم به «سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گردوغبار» به توصیه‌ها در خصوص بهره‌گیری از ظرفیت‌های منطقه‌ای اعتنا نمی‌کند.

او با بیان اینکه مدیریت طوفان‌های ماسه و گردوغبار یک کار فرامرزی است، تاکید کرد: «ما باید بتوانیم برای کنار هم قرار دادن کشور‌ها از چارچوب‌های الزام‌آورتری استفاده و نتایج نشست‌های برگزارشده را بررسی کنیم تا به این نتیجه برسیم آیا نیاز است سیاست‌گذاری‌ها در این زمینه را اصلاح کنیم یا نه؟»

این مقام سازمان منابع طبیعی در ادامه افزود: «ما در مقاطعی، پیشتاز فعالیت‌های کنوانسیون‌هایی مثل کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی در منطقه و قاره بودیم، ولی به نظر می‌رسد که در حال حاضر، بحث‌های مربوط به مدیریت طوفان ماسه و گردوغبار به‌صورت جدی در کشور‌های دیگر دنبال می‌شود.»

حدود یک ماه قبل، یکی از مهم‌ترین نشست‌های مرتبط با مدیریت طوفان‌های ماسه و گردوغبار در چارچوب کمیته ارزیابی کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی در ازبکستان برگزار شد. در این اجلاس، متخصصان و کارشناسان در سطوح مختلف علمی و سیاست‌گذاری مقاله‌ها و ایده‌های متعددی را درباره مدیریت طوفان‌های گردوغبار ارائه کردند؛ اما در حالی که ستاد سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گردوغبار می‌توانست با اعزام تیمی از کارشناسان، از ظرفیت‌های این کنفرانس استفاده کند، برای این کار برنامه‌ریزی نشد.

آن‌طور که مقام سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری می‌گوید، نتایج اجلاسی که در تهران برگزار شد هم چندان مشخص نیست و متولیان برگزاری این کنفرانس هنوز درباره دستاورد‌های آن نظر نداده‌اند.

اهمال در مدیریت پدیده گردوغبار در حالی است که تغییرات اقلیمی با شتاب فزاینده ادامه دارند. به گفته جعفریان، در چنین شرایطی کشور‌های منطقه با اتخاذ سیاست‌های حمایتی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و نقش‌آفرینی جوامع محلی در احیای سرزمینشان اقدام‌های خوبی انجام داده‌اند. علاوه بر آن در بخش‌های زیربنایی نیز طرح‌های متعددی را تعریف کرده‌اند.

کارشناسان به‌تناوب هشدار داده‌اند که جمهوری اسلامی نه در جهت مدیریت طوفان‌های گردوغبار اقدام کارسازی انجام می‌دهد و نه از تجربیات کشور‌های دیگر استفاده می‌کند. در پیوند با همین موضوع، وحید شقاقی شهری، اقتصاددان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی، نیز به خبرگزاری رکنا گفت که احتمال دارد تا چند سال آینده به دلیل مشکلات ناشی از کمبود آب و فرونشست زمین برخی استان‌های ایران خالی از سکنه شوند.

او توضیح داد: «سیاست‌های آمایش سرزمین و توسعه متوازن در کشور اجرا نشده و همین امر موجب مهاجرت از روستا‌ها به شهر‌ها و از شهر‌ها به کلان‌شهر‌ها شده است.»

طی سال‌های اخیر، بسیاری از ساکنان نقاط مرزی در جنوب و شرق ایران برای فرار از کمبود آب و دردسر ریزگرد‌ها به شمال ایران مهاجرت کردند. پیش‌تر، علیرضا ورناصری قندعلی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، اذعان کرده بود که تعداد قابل‌توجهی از روستا‌های ایران که به آب و خاک وابسته بودند، حالا به دلیل کمبود آب، خالی از سکنه شده‌اند.

گزارش‌های آماری نشان می‌دهد که تنها در مدت یک سال، بالغ بر ۱۰ هزار خانواده شهر و روستا‌های زابل را ترک و به مکان‌های دیگری در ایران مهاجرت کردند. به همین میزان، مهاجرت‌های اقلیمی از نقاط مرکزی و جنوبی نیز در حال گسترش است.

یکی از جدیدترین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که ۴۷۶ شهر ایران تنش آبی دارند و به طور کلی، ۲۲ استان دچار کاهش شدید بارش شده‌اند. در نتیجه این کمبود آب و فرونشست زمین، معیشت مردم و جان آنان به‌شدت در معرض خطر قرار گرفته و شرایط اکوسیستم‌های طبیعی از مرحله بحرانی نیز عبور کرده است.

 

منبع: جماران

برچسب ها: تغییرات اقلیمی
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
چرا بدن‌درد می‌گیریم؟ title
درد عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن ناحیه از بدن ایجاد می‌شود برای مثال درد بازو‌ها ناشی از بلند کردن جعبه‌ها در طول روز همچنین ممکن است یک آسیب جزئی باشد، مانند کبودی شانه پس از زمین خوردن.
سوپر گل شهاب زاهدی از فاصله ۶۵ متری! title
شهاب‌ زاهدی از میانه زمین خودی با یک شوت دیدنی به گامبا اوساکا گلزنی کرد.
فیلم آموزش الفبا توسط مرحوم سید حسن نیرزاده title
این قصه گوی پیر با لباس بلندی بر تن، کلاهی بر سر و عصایی در دست راوی نمایشی می شد که خودش، هم کارگردانی می کرد و هم به جای تک تک شخصیت های قصه به ایفای نقش ها می پرداخت
مرتب کردن خانه به روش ژاپنی‌ها title
مرتب کردن یا چیدمان خانه از آن چیزهایی است که همه ما دوست داریم بهترینش را در خانه اجرا کنیم. در این‌جا یکی از روش‌های مuروف ژاپنی به نام «کن‌ماری» را معرفی کرده‌ایم.
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
عکس‌هایی از پیکر نیکا شاکرمی و وسایلش در روز فوت title
رسانه قوه قضائیه با انتشار تصاویری از روز فوت نیکا شاکرمی نوشت: «نگاهی به گزارش‌های یاد شده با موضوع نیکا شاکرمی در اینترنشنال، بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان به‌عنوان سردمداران تهیه گزارش‌های جعلی از فوت نیکا شاکرمی واقعیت عجیبی را نشان می‌دهد
چت‌بات هوش مصنوعی انویدیا با قابلیت‌های هیجان‌انگیز آپدیت شد title
انویدیا چت‌بات اختصاصی ChatRTX را با قابلیت‌های جذاب و کاربردی‌تر به‌روزرسانی کرد.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.