کد خبر: ۳۳۰۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷

قرارداد با هند سودی برای چابهار دارد؟

نگاه سیاست‌گذاران به چابهار به عنوان یک محور صرفا ترانزیتی فرصت توسعه را از این بندر که می‌تواند به عنوان موتور توسعه اقتصاد کشور عمل کند، سلب کرده است. در این راستا مرکز پژوهش‌ها قرارداد با کشور هند برای توسعه ترانزیتی این بندر و تمرکز برای تمدید آن را فاقد ارزش اقتصادی لازم دانسته است.
قرارداد با هند سودی برای چابهار دارد؟

مخاطب 24- مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به مسئله توسعه چابهار با توجه به قرارداد سرمایه‌گذاری هند در این منطقه پرداخته است. چابهار بندری استراتژیک در استان سیستان و بلوچستان و از مهم‌ترین مسیر‌های متصل‌کننده کشور به جریان تجارت خارجی است. با این حال مطابق این گزارش به ظرفیت‌های این منطقه به خوبی توجه نشده و به آن صرفا به چشم یک محور حمل و نقل کالا نگاه می‌شود. در همین راستا در سال‌های گذشته قراردادی با کشور هند بسته شده که این کشور برای گسترش ظرفیت‌های ترانزیتی این بندر سرمایه‌گذاری کند. قراردادی که دولت به دنبال تمدید آن است.

با این حال مرکز پژوهش‌های مجلس از این قرارداد را فاقد عایدی کافی دانسته و از تمرکز بر تمدید مجدد آن انتقاد کرده است.

قرارداد با هند سودی برای چابهار ندارد

چابهار بندری در جنوب شرقی کشور است که به دلیل دسترسی به آب‌های آزاد اهمیت فوق‌العاده‌ای برای تجارت خارجی دارد و از نقاط استراتژیک کشور به شمار می‌رود. این بندر جزئی از منطقه بزرگ‌تری است که به آن پهنه مکران گفته می‌شود و شامل پنج شهرستان در دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان است.

سال ۱۳۹۵ میان ایران و هند قراردادی برای بهره‌برداری از چابهار به عنوان یک نقطه گذر بین‌المللی بسته شد. در این قرارداد مقرر شد بر دو پروژه بهره‌برداری از بندر شهید بهشتی و ساخت راه‌آهن چابهار زاهدان سرخس و احداث بزرگراه تمرکز شود. اخیرا نیز اعلام شد که این قرارداد به زودی تمدید خواهد شد.

با این حال مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده که تا به حال هند تنها ۲۵ میلیون دلار از ۸۵ میلیون دلار مقرر شده در توافق را برای بندر شهید بهشتی سرمایه‌گذاری کرده و در ساخت راه‌آهن نیز نقشی ایفا نکرده است.

از سوی دیگر هند به محدودیت‌های تحریمی آمریکا پایبند بوده و همین باعث شده اختیارات بسیار محدودی در چابهار داشته باشد. این مرکز در گزارش خود اضافه کرده که حتی این اختیارات محدود نیز اکنون بعید است در دسترس باشد، زیرا با تغییرات سیاسی در منطقه منطق ژئوپلیتیک نیز دچار تغییر شده است. پیش از این حضور آمریکا در افغانستان سبب شده بود این کشور نیازمند یک خط لجستیکی از مسیر دریا به افغانستان باشد، اما با روی کار آمدن طالبان در افغانستان و خروج آمریکا اکنون دیگر چنین نیازی وجود ندارد و بنابراین این اختیارات محدود نیز از این کشور سلب شود.

حتی بدون وجود محدودیت‌های تحریمی نیز هندی‌ها دیگر علاقه چندانی برای تمرکز بر چابهار ندارند، زیرا با راه‌اندازی کریدور ایمک که هند را به غرب آسیا و اروپا متصل می‌کند، اولویت هند بیشتر در این محور قرار گرفته است. همه این مسائل ژئوپلیتیک سبب می‌شود هندی‌ها به سرمایه‌گذاری جدی اقتصادی در چابهار علاقه چندانی نداشته باشند.

مرکز پژوهش‌های مجلس فارغ از مسئله قرارداد با هند و چالش‌های آن این دیدگاه را که به چابهار صرفا به چشم یک محور ترانزیتی نگاه شود نیز از اساس مورد انتقاد قرار داده است.

چابهار صرفا یک کریدور ترانزیتی؟

مرکز پژوهش‌های مجلس با انتقاد از این نگاه غالب که چابهار صرفا یک مسیر حمل و نقل در نظر گرفته شود، مفهوم کریدور را فراتر از صرف حمل و نقل دانسته و آن را در پنج سطح تعریف کرده است.

سطح اول کریدور همان نقش ترانزیتی است که برای ایجاد آن باید زیرساخت‌هایی مثل جاده‌ها توسعه داده شوند. منفعت این نوع از کریدور حداقلی است و هزینه‌های نگهداری آن نیز صرفا به عهده کشور میزبان است. در سطح دوم شرکت‌های داخلی بخشی از فرایند زنجیره تامین یعنی فرایند انتقال کالا به نقاط مقصد را برعهده می‌گیرند. در سطح سوم شرکت‌های داخلی در تجارت کالا‌هایی که وارد می‌شود نیز نقش ایفا می‌کنند و تصمیم می‌گیرند که آن را با چه قیمتی و به چه خریداری بفروشند. در سطح چهارم بنگاه‌های داخلی علاوه بر فرایند‌های قبلی بخشی از فرایند تولید را نیز بر عهده می‌گیرند و به عبارتی در زنجیره ارزش نقش ایفا می‌کنند. در سطح پنجم نیز که بالاترین سطح یک کریدور است، شرکت‌های داخلی عاملیت تام در زنجیره ارزش دارند، یعنی علاوه بر زنجیره تامین و ارزش در سرمایه‌گذاری‌های خارجی و ایجاد قرارداد‌ها نیز ایفای نقش می‌کنند؛ بنابراین کریدور صرفا یک محور حمل و نقل نیست و می‌توان نگاه بسیار وسیع‌تری به آن داشت. بر این اساس پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس نگاهی جامع‌تر به توسعه چابهار است.

پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس: توسعه همه جانبه چابهار

مرکز پژوهش‌های مجلس توسعه بندر چابهار را موتور محرک پیشرفت اقتصادی جنوب شرق کشور و حتی اقتصاد ملی دانسته است و از این زاویه اکتفا به چابهار به عنوان یک محور ترانزیتی را غیر قابل قبول می‌داند.

این مرکز بر این اساس رویکرد بدیلی را توصیه کرده که در آن تعامل با هند از مسیر‌های دیگری به جز چابهار دنبال شود و به جای تمرکز بر تمدید قرارداد قبلی با این کشور بر سرمایه‌گذاری خارجی از سوی کشوری تمرکز شود که به توسعه همه‌جانبه چابهار و پهنه مکران بپردازد و تعهدات بیشتری را در این رابطه بپذیرد.


منبع: اکو ایران 

برچسب ها: چابهار
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
قمری خاوری در خراسان شمالی دیده شد قمری خاوری در خراسان شمالی دیده شد
گونه نادر «قمری خاوری» برای دومین بار پس از ۹ سال در استان خراسان شمالی مشاهده و به‌صورت رسمی ثبت شد.
سردار رادان:سال ۱۴۰۴ سال بی قراری و ترس اراذل و اوباش سردار رادان:سال ۱۴۰۴ سال بی قراری و ترس اراذل و اوباش
فرمانده کل انتظامی کشور با تأکید بر تداوم این روند افزود: ان‌شاءالله سال ۱۴۰۴ را به‌عنوان سال پایان قدرت‌نمایی اراذل و اوباش اعلام خواهیم کرد؛ به‌گونه‌ای که حتی جرأت فکر کردن به رفتار‌های شرارت‌آمیز و لات‌بازی را هم نداشته باشند.
نمایش فیلم پیدا شدن هواپیمای شهدای خدمت برای نخستین بار نمایش فیلم پیدا شدن هواپیمای شهدای خدمت برای نخستین بار
انتشار برای نخستین‌بار؛ تصاویر منتشرنشده از لحظه پیداشدن بالگرد سانحه‌دیده شهید رئیسی و شهدای خدمت
چالش فروش بی‌ضابطه دارو در فضای مجازی چالش فروش بی‌ضابطه دارو در فضای مجازی
دارو‌های تقلبی، مکمل‌های ورزشی غیرمجاز و محصولات بهداشتی بی‌نام و نشان، سلامت مردم را تهدید می‌کنند.
بررسی نظریه ترور ابراهیم رئیسی بررسی نظریه ترور ابراهیم رئیسی
منصوری در پاسخ به دلایلی شهادت مرحوم رئیسی گفت: شواهدی دال براینکه ترور یا خرابکاری باشد یافت نشده و اطلاع بیشتری از این موضوع نداریم.
اپراتور‌ها میوه انحصار می‌چینند، اما از بازار آزاد حرف می‌زنند! اپراتور‌ها میوه انحصار می‌چینند، اما از بازار آزاد حرف می‌زنند!
تصمیم برای افزایش ۷۵ درصدی قیمت اینترنت بدون بهبود ملموس در کیفیت، نشانگر بحرانی عمیق‌تر در سیاست‌گذاری ارتباطی ایران است.
اولین کشور دارای بزرگترین ناوگان پهپاد در سال ۲۰۲۵ کدام کشور بود؟ اولین کشور دارای بزرگترین ناوگان پهپاد در سال ۲۰۲۵ کدام کشور بود؟
ارتش‌های جهان با درک اهمیت تسلط هوایی و کنترل میدان نبرد، سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در توسعه ناوگان پهپادی خود انجام داده‌اند. تا سال ۲۰۲۵، بسیاری از کشور‌ها به سرعت در حال خرید یا ساخت پهپاد‌هایی برای مأموریت‌های متنوع، از پهپاد‌های کوچک نظارتی گرفته تا سامانه‌های با برد بلند و ارتفاع بالا بوده‌اند.
برگزیده
سهم مخارج دولت از تولیدناخالص داخلی سهم مخارج دولت از تولیدناخالص داخلی
بررسی‌ها نشان می‌دهد سهم مخارج دولت از حجم اقتصاد در ایران نسبت به چند کشور مشابه پایین‌تر است. اینها درحالی است که به نظر می‌رسد دخالت دولت در امور اقتصادی ایران بسیار بالاتر از این ارقام است.
خودرو یک میلیارد دلار ارز گرفت خودرو یک میلیارد دلار ارز گرفت
بانک مرکزی از ابتدای سال ۱۴۰۴ تا ۲۳ اردیبهشت‌ماه، ۶ میلیارد و ۵۸۶ میلیون دلار برای واردات کالای اساسی و دارو، صنایع و نیاز‌های خدماتی تأمین ارز انجام داده است.
با قطع یارانه امکان ثبت اعتراض برای افراد حذف‌شده وجود دارد؟ با قطع یارانه امکان ثبت اعتراض برای افراد حذف‌شده وجود دارد؟
طبق مصوبه حذف یارانه دولت، یارانه نقدی معیشتی بخشی از مردم از این ماه قطع خواهد شد.
صفحه خبر بالای تصاویر