کد خبر: ۳۳۰۰۰
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
سرانجام پس از وقفه دو ساله، خودرو‌های وارداتی هرچند با سرعت لاک‌پشتی، در حال تحویل به متقاضیان هستند. محصولاتی که قرار بود با قیمت‌های اقتصادی وارد بازار شوند و با محصولات داخلی قابل رقابت باشند، اما با نرخ‌های نجومی سر از بازار درآوردند.

مخاطب 24- بیش از ۲۱ ماه از تصویب قانون آزادسازی واردات خودرو می‌گذرد و با این وجود، دولت و وزارت صمت تا کنون از انجام آن به صورت گسترده سر باز زده است. حال، اما رفته رفته، این خودرو‌ها با سرعت قطره‌‍چکانی تحویل متقاضیان می‌شوند؛ خودرو‌هایی که غالباً چینی هستند و قرار بود با قیمت‌های پایین وارد بازار شوند تا با محصولات ایرانی رقابت کنند. اما اکنون این خودرو‌ها هم به محصولاتی لوکس در بازار تبدیل شده‌اند که ارتباط چندانی با قدرت خرید مردم ندارند.
 طی هفته‌های گذشته چند مدل خودروی وارداتی تحویل خریداران شد که گاهی اوقات با قیمت‌های عجیب و غریب سر از بازار درآوردند.

یکی از اولین خودرو‌های وارداتی تعیین‌قیمت‌شده، چانگان CS ۳۵ پلاس شرکت سایپا بود که به دلیل عرضه با تیراژ بالا، اختلاف چندانی در بازار ندارد. این خودرو در دو تیپ مختلف، اختلاف حدوداً ۱۵۰ میلیون تومانی در بازار به نسبت کارخانه دارد. زوتی DL ۵ این شرکت نیز در بازار با قیمت یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان معامله می‌شود که اختلاف ۲۱۰ میلیون تومانی با قیمت شرکتی دارد.

بیش از ۲۱ ماه از تصویب قانون آزادسازی واردات خودرو می‌گذرد و با این وجود، دولت و وزارت صمت تا کنون از انجام آن به صورت گسترده سر باز زده است. حال، اما رفته رفته، این خودرو‌ها با سرعت قطره‌‍چکانی تحویل متقاضیان می‌شوند؛ خودرو‌هایی که غالباً چینی هستند و قرار بود با قیمت‌های پایین وارد بازار شوند تا با محصولات ایرانی رقابت کنند. اما اکنون این خودرو‌ها هم به محصولاتی لوکس در بازار تبدیل شده‌اند که ارتباط چندانی با قدرت خرید مردم ندارند.


بیشتر بخوانید


خودروی اقتصادی با قیمت ۴ میلیاردی!


طی هفته‌های گذشته چند مدل خودروی وارداتی تحویل خریداران شد که گاهی اوقات با قیمت‌های عجیب و غریب سر از بازار درآوردند.
یکی از اولین خودرو‌های وارداتی تعیین‌قیمت‌شده، چانگان CS ۳۵ پلاس شرکت سایپا بود که به دلیل عرضه با تیراژ بالا، اختلاف چندانی در بازار ندارد. این خودرو در دو تیپ مختلف، اختلاف حدوداً ۱۵۰ میلیون تومانی در بازار به نسبت کارخانه دارد. زوتی DL ۵ این شرکت نیز در بازار با قیمت یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان معامله می‌شود که اختلاف ۲۱۰ میلیون تومانی با قیمت شرکتی دارد.

فیات ۵۰۰ یکی از اقتصادی‌ترین خودرو‌های ایتالیایی در بازار جهانی است. این خودرو با توجه به تیپ‌های مختلفی که دارد از قیمت ۱۶ هزار دلار الی ۲۷ هزار دلار در بازار جهانی به فروش می‌رسد که با توجه به محدودیت ارزی خودرو‌های وارداتی در ایران، نسخه‌های پایه این محصول وارد کشور شده است. فیات ۵۰۰ با قیمت دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان توسط شرکت واردکننده به فروش می‌رسد؛ اما در بازار حدود سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

هیوندای النترا در رده سوم این قیمت‌گذاری قرار می‌گیرد که با وجود تعیین نرخ دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی در سامانه یکپارچه، با سه میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود و این یعنی اختلاف یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان از شرکت تا بازار!

شاید بتوان تویوتا کرولا ۲۰۲۳ را در بازار فعلی، دومین محصول گران وارداتی دانست. محصولی که یکی از اقتصادی‌ترین خودرو‌های بازار جهانی شمرده می‌شود؛ اما دو میلیارد و ۱۵ میلیون تومان در سامانه یکپارچه قیمت‌گذاری شد و اکنون، با قیمت‌های بالای چهار میلیارد تومان در بازار آزاد خرید و فروش می‌شود.

در حال حاضر لقب گران‌ترین خودروی وارداتی برای کیا سلتوس وارداتی کوشا خودرو است که احتمال می‌رود در روز‌های آینده، این مقام را به دیگر محصولات وارد شده واگذار کند. این خودرو با قیمت دو میلیارد و ۶۲۵ میلیون تومان توسط شرکت واردکننده به فروش می‌رسد؛ اما در بازار تشنه فعلی از چهار میلیارد تومان تا پنج الی شش میلیارد تومان معامله می‌شود.

بازار در انتظار قیمت‌های بالاتر


همان‌طور که اشاره شد به دلیل عرضه قطره‌چکانی خودروها، بسیاری از مدل‌های به فروش رفته در سامانه یکپارچه تحویل خریداران نشده و به همین دلیل در بازار آزاد نیز تعیین قیمت نشدند؛ بنابراین انتظار می‌رود با ورود خودرو‌هایی همچون هونگچی H ۵ و هیوندای توسان که قیمت جهانی بالاتری به نسبت دیگر محصولات دارند، نرخ‌های نجومی در بازار خودرو‌های وارداتی عادی‌سازی شود.

حال سوالی که مطرح می‌شود این است، آیا دولت با قیمت‌گذاری‌های چند برابری روی خودرو‌های وارداتی قصد رقابت آن‌ها با محصولات چند صد میلیون تومانی ایرانی را دارد یا صرفاً به دنبال کسب سود‌های کلان از طریق مالیات و تعرفه‌های گمرکی بوده است؟

در ابتدای کار قرار بود خودرو‌های ارزان جهانی با تعرفه گمرکی پایین به دست مصرف‌کننده برسد تا از این طریق رقابت محصولات ایرانی و وارداتی در بازار فراهم شود؛ اما تعرفه گمرکی ۹۰ درصد و بالاتر در کنار سود بازرگانی ۱۱ درصد و بیشتر، تنها باعث شد که سود حاصل از واردات، دوباره به جیب دولت برود و مردم عادی، همان پراید و سمند خود را سوار شوند.


منبع: تجارت نیوز

برچسب ها: واردات خودرو
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
تمام شهروندان این شهر در یک ساختمان زندگی می‌کنند! title
شهری در آلاسکا وجود دارد که ۲۱۷ نفر از ساکنان آن در یک مجتمع آپارتمانی چند طبقه زندگی می‌کنند.
آیا استفاده از فلزیاب غیرقانونی است؟! title
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی در مورد اینکه آیا خرید و استفاده از "فلزیاب" عملی مجرمانه و غیرقانونی است، توضیحاتی را بیان کرد.
چاقوکشی در بیمارستان! title
به‌دنبال حمله با سلاح سرد در بیمارستانی در چین، دست کم ۲ نفر کشته و ۲۱ تن زخمی شدند.
نخستین بانویی که گواهی‌نامه‌ی پایه یک گرفت کیست؟ title
خانم جوادتهرانی گفت: «در امتحانات اخیر متوجه شدم که دیگر سخت‌گیری و بهانه‌جویی بی‌جهت در امتحانات نمی‌شود و اگر کسی واقعا رانندگی بداند بدون اشکال خواهد توانست صاحب گواهی‌نامه رانندگی شود.»
جریمه شکار آهو چقدر است؟ title
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از افزایش ۳.۹ برابری جریمه شکار غیرمجاز خبر داد.
قتل یکی از مدیران شهرداری به دست همسرش title
امیرآبادی استادیار مهندسی حمل و نقل در دانشگاه علم و صنعت در آذرماه سال ۱۴۰۰ با حکم علیرضا زاکانی شهردار تهران به عنوان مدیرکل دفتر پایش برنامه، کنترل پروژه و ارزیابی عملکرد شهرداری تهران منصوب شده بود. اعضای بدن محمد امیرآبادی نیز پس از مرگش به بیماران نیازمند اهدا شد و حالا مشخص شده قتل مدیر شهرداری تهران به دست همسرش صورت گرفته است.
تتلو: پایان راهی که من رفتم چیزی نبوده! title
آخرین جلسه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مقصودلو ملقب به «تتلو» به ریاست قاضی افشاری در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شد.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.