کد خبر: ۳۳۰۰۰
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶

خودرو‌های اقتصادی جهان با قیمت میلیاردی به ایران رسیدند

سرانجام پس از وقفه دو ساله، خودرو‌های وارداتی هرچند با سرعت لاک‌پشتی، در حال تحویل به متقاضیان هستند. محصولاتی که قرار بود با قیمت‌های اقتصادی وارد بازار شوند و با محصولات داخلی قابل رقابت باشند، اما با نرخ‌های نجومی سر از بازار درآوردند.
خودرو‌های اقتصادی جهان با قیمت میلیاردی به ایران رسیدند

مخاطب 24- بیش از ۲۱ ماه از تصویب قانون آزادسازی واردات خودرو می‌گذرد و با این وجود، دولت و وزارت صمت تا کنون از انجام آن به صورت گسترده سر باز زده است. حال، اما رفته رفته، این خودرو‌ها با سرعت قطره‌‍چکانی تحویل متقاضیان می‌شوند؛ خودرو‌هایی که غالباً چینی هستند و قرار بود با قیمت‌های پایین وارد بازار شوند تا با محصولات ایرانی رقابت کنند. اما اکنون این خودرو‌ها هم به محصولاتی لوکس در بازار تبدیل شده‌اند که ارتباط چندانی با قدرت خرید مردم ندارند.
 طی هفته‌های گذشته چند مدل خودروی وارداتی تحویل خریداران شد که گاهی اوقات با قیمت‌های عجیب و غریب سر از بازار درآوردند.

یکی از اولین خودرو‌های وارداتی تعیین‌قیمت‌شده، چانگان CS ۳۵ پلاس شرکت سایپا بود که به دلیل عرضه با تیراژ بالا، اختلاف چندانی در بازار ندارد. این خودرو در دو تیپ مختلف، اختلاف حدوداً ۱۵۰ میلیون تومانی در بازار به نسبت کارخانه دارد. زوتی DL ۵ این شرکت نیز در بازار با قیمت یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان معامله می‌شود که اختلاف ۲۱۰ میلیون تومانی با قیمت شرکتی دارد.

بیش از ۲۱ ماه از تصویب قانون آزادسازی واردات خودرو می‌گذرد و با این وجود، دولت و وزارت صمت تا کنون از انجام آن به صورت گسترده سر باز زده است. حال، اما رفته رفته، این خودرو‌ها با سرعت قطره‌‍چکانی تحویل متقاضیان می‌شوند؛ خودرو‌هایی که غالباً چینی هستند و قرار بود با قیمت‌های پایین وارد بازار شوند تا با محصولات ایرانی رقابت کنند. اما اکنون این خودرو‌ها هم به محصولاتی لوکس در بازار تبدیل شده‌اند که ارتباط چندانی با قدرت خرید مردم ندارند.


بیشتر بخوانید


خودروی اقتصادی با قیمت ۴ میلیاردی!


طی هفته‌های گذشته چند مدل خودروی وارداتی تحویل خریداران شد که گاهی اوقات با قیمت‌های عجیب و غریب سر از بازار درآوردند.
یکی از اولین خودرو‌های وارداتی تعیین‌قیمت‌شده، چانگان CS ۳۵ پلاس شرکت سایپا بود که به دلیل عرضه با تیراژ بالا، اختلاف چندانی در بازار ندارد. این خودرو در دو تیپ مختلف، اختلاف حدوداً ۱۵۰ میلیون تومانی در بازار به نسبت کارخانه دارد. زوتی DL ۵ این شرکت نیز در بازار با قیمت یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان معامله می‌شود که اختلاف ۲۱۰ میلیون تومانی با قیمت شرکتی دارد.

فیات ۵۰۰ یکی از اقتصادی‌ترین خودرو‌های ایتالیایی در بازار جهانی است. این خودرو با توجه به تیپ‌های مختلفی که دارد از قیمت ۱۶ هزار دلار الی ۲۷ هزار دلار در بازار جهانی به فروش می‌رسد که با توجه به محدودیت ارزی خودرو‌های وارداتی در ایران، نسخه‌های پایه این محصول وارد کشور شده است. فیات ۵۰۰ با قیمت دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان توسط شرکت واردکننده به فروش می‌رسد؛ اما در بازار حدود سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

هیوندای النترا در رده سوم این قیمت‌گذاری قرار می‌گیرد که با وجود تعیین نرخ دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی در سامانه یکپارچه، با سه میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود و این یعنی اختلاف یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان از شرکت تا بازار!

شاید بتوان تویوتا کرولا ۲۰۲۳ را در بازار فعلی، دومین محصول گران وارداتی دانست. محصولی که یکی از اقتصادی‌ترین خودرو‌های بازار جهانی شمرده می‌شود؛ اما دو میلیارد و ۱۵ میلیون تومان در سامانه یکپارچه قیمت‌گذاری شد و اکنون، با قیمت‌های بالای چهار میلیارد تومان در بازار آزاد خرید و فروش می‌شود.

در حال حاضر لقب گران‌ترین خودروی وارداتی برای کیا سلتوس وارداتی کوشا خودرو است که احتمال می‌رود در روز‌های آینده، این مقام را به دیگر محصولات وارد شده واگذار کند. این خودرو با قیمت دو میلیارد و ۶۲۵ میلیون تومان توسط شرکت واردکننده به فروش می‌رسد؛ اما در بازار تشنه فعلی از چهار میلیارد تومان تا پنج الی شش میلیارد تومان معامله می‌شود.

بازار در انتظار قیمت‌های بالاتر


همان‌طور که اشاره شد به دلیل عرضه قطره‌چکانی خودروها، بسیاری از مدل‌های به فروش رفته در سامانه یکپارچه تحویل خریداران نشده و به همین دلیل در بازار آزاد نیز تعیین قیمت نشدند؛ بنابراین انتظار می‌رود با ورود خودرو‌هایی همچون هونگچی H ۵ و هیوندای توسان که قیمت جهانی بالاتری به نسبت دیگر محصولات دارند، نرخ‌های نجومی در بازار خودرو‌های وارداتی عادی‌سازی شود.

حال سوالی که مطرح می‌شود این است، آیا دولت با قیمت‌گذاری‌های چند برابری روی خودرو‌های وارداتی قصد رقابت آن‌ها با محصولات چند صد میلیون تومانی ایرانی را دارد یا صرفاً به دنبال کسب سود‌های کلان از طریق مالیات و تعرفه‌های گمرکی بوده است؟

در ابتدای کار قرار بود خودرو‌های ارزان جهانی با تعرفه گمرکی پایین به دست مصرف‌کننده برسد تا از این طریق رقابت محصولات ایرانی و وارداتی در بازار فراهم شود؛ اما تعرفه گمرکی ۹۰ درصد و بالاتر در کنار سود بازرگانی ۱۱ درصد و بیشتر، تنها باعث شد که سود حاصل از واردات، دوباره به جیب دولت برود و مردم عادی، همان پراید و سمند خود را سوار شوند.


منبع: تجارت نیوز

برچسب ها: واردات خودرو
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
مصوبه جدید شورای رقابت: تعیین قیمت خودرو به خودروسازان مصوبه جدید شورای رقابت: تعیین قیمت خودرو به خودروسازان
طبق تصمیم تازه شورای رقابت، از این پس قیمت خودرو مستقیماً توسط خودروسازان بر اساس فرمول «کاست‌پلاس» تعیین می‌شود و سازمان حمایت تنها نقش ناظر خواهد داشت.
از کنفرانس تهران تا نشست آلاسکا؛ تکرار سیاست قدرت‌های بزرگ از کنفرانس تهران تا نشست آلاسکا؛ تکرار سیاست قدرت‌های بزرگ
در گذار از کنفرانس تهران ۱۹۴۳ تا نشست آلاسکا ۲۰۲۵، تاریخ تکرار می‌شود: قدرت‌های بزرگ همچنان سرنوشت ملت‌های ضعیف را رقم می‌زنند. ایران و اوکراین، قربانیان رئال‌پلیتیک، حاکمیت محدود خود را در برابر منافع غول‌ها از دست می‌دهند.
جبهه اصلاحات: آشتی ملی فرصتى طلایی برای تغییر و بازگشت به مردم است جبهه اصلاحات: آشتی ملی فرصتى طلایی برای تغییر و بازگشت به مردم است
جبهه اصلاحات ایران در بیانیه‌ای آشتی ملی را تنها راه نجات کشور و تغییر ساختار‌ها دانست و خواستار مذاکرات مستقیم با آمریکا شد.
نخست‌وزیر دانمارک: نتانیاهو خودش یک مشکل است نخست‌وزیر دانمارک: نتانیاهو خودش یک مشکل است
مته فردریکسن اعلام کرد بنیامین نتانیاهو با اقدامات اخیر دولت اسرائیل به «مشکل» بدل شده و قصد دارد فشار اتحادیه اروپا بر تل‌آویو را افزایش دهد.
کیهان: ادعای خروج ایران از لیست سیاه FATF موهوم است کیهان: ادعای خروج ایران از لیست سیاه FATF موهوم است
روزنامه کیهان با انتقاد از اظهارات رئیس مرکز اطلاعات مالی، آن را «خوش‌خیالی موهوم» خواند و گفت ایران هنوز راه طولانی تا خروج از لیست سیاه FATF دارد.
شرط پوتین برای پایان جنگ فاش شد شرط پوتین برای پایان جنگ فاش شد
ترامپ پس از مذاکره با پوتین در آلاسکا اعلام کرد آتش‌بس راه‌حل نیست و تنها توافق صلح مستقیم می‌تواند جنگ روسیه و اوکراین را پایان دهد.
جواد امام: رسایی علت ردصلاحیت‌هایش را توضیح دهد جواد امام: رسایی علت ردصلاحیت‌هایش را توضیح دهد
سخنگوی جبهه اصلاحات با انتقاد از تندرو‌ها گفت: حمید رسایی باید درباره دلایل ردصلاحیت در ادوار گذشته توضیح دهد و پاسخگوی عملکرد خود باشد.
برگزیده
تاکید مدیرعامل شستا بر ارتباط بارز با استارت آپ‌ها و پارک‌های فناوری تاکید مدیرعامل شستا بر ارتباط بارز با استارت آپ‌ها و پارک‌های فناوری
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) در دیدار با مدیران گروه صنعتی بارز ضمن اشاره به اهمیت دو موضوع بین‌المللی سازی و نوآوری بر ایجاد ارتباط بین گروه صنعتی بارز با استارت آپ‌ها، دانشکده‌های تخصصی و پارک‌های فناوری تاکید کرد.
روند بازگشت دلار روند بازگشت دلار
قیمت دلار که روز گذشته خود را به کانال ۹۵ هزار تومانی نزدیک کرده بود، در معاملات نقدی امروز دوباره به کانال ۹۲ هزار تومانی سقوط کرد و روی رقم ۹۲ هزار و ۴۰۰ تومان بسته شد. تا این لحظه، قیمت دلار در معاملات فردایی هم رونق چندانی ندارد و ۲۰۰ تومان بالاتر قرار گرفته است.
ایران‌خودرو از دولت شکایت کرد ایران‌خودرو از دولت شکایت کرد
با اینکه خودروسازان به‌تازگی موفق شدند مجوز افزایش قیمت محصولاتشان را بگیرند، اما به نظر می‌رسد این افزایش نه‌تنها رضایت آنها را جلب نکرده، بلکه حالا یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان کشور پای شکایت به میان آورده است.
صفحه خبر بالای تصاویر