کد خبر: ۴۵۲۸۵
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۳

منتظر کدام خودرو‌های ارزان وارداتی قیمت باشیم؟

وزیر صنعت از انجام برنامه‌ریزی‌های لازم برای عرضه خودرو‌های ارزان قیمت وارداتی خبر داد و تأکید کرد: در تلاشیم خودرو‌های با قیمت مناسب و باکیفیت وارد کنیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد در دنیا خودرو‌هایی تولید می‌شود که قیمت آن‌ها با توان اقتصادی خریداران ایرانی همخوانی دارد.

مخاطب ۲۴- آزادسازی واردات خودرو از آن دسته مسائلی است که از سال۱۳۹۷ تاکنون بین مجلس، دولت و بازار خودرو در حال رفت‌وآمد بود. درنهایت ۱۶خردادماه۱۴۰۱، رئیس مجلس قانون واردات خودرو را برای مدت ۵سال، برای اجرا به دولت ابلاغ کرد.

اما از یک سال پیش وزارت صنعت زمینه ورود خودرو‌های خارجی را فراهم کرد، اما یکی از چالش‌های مهم در زمینه واردات خودرو این است که خودرو‌های وارداتی عمدتا تناسبی با توان اقتصادی مردم نداشته‌اند و خریداران این خودرو‌ها عمدتا افرادی هستند که توان اقتصادی بالاتری نسبت به سطح جامعه دارند. در چنین شرایطی روز گذشته وزیر صنعت از حل این چالش مهم خبر داد و تأکید کرد که این وزارتخانه در تلاش برای واردات خودرو‌های ارزان‌قیمت است.

طبق آیین‌نامه واردات خودرو، دولت صرفا مجاز است خودرو‌هایی وارد کند که قیمت آن‌ها کمتر از ۲۰هزار دلار است با این حال اولویت با خودرو‌هایی است که قیمت آن‌ها کمتر از ۱۰هزار دلار است.
با توجه به این نرخ قیمت خودرو‌های ۱۰هزار دلاری با نرخ ارز بازار آزاد رقمی در حدود ۶۰۰میلیون تومان است. هرچه قیمت جهانی خودرو کمتر از ۱۰هزار دلار باشد قیمت داخلی آن نیز کمتر خواهد بود.

مروری بر قیمت خودرو‌های خارجی نشان می‌دهد که در دنیا خودرو‌هایی وجود دارند که قیمت آن‌ها متناسب با سطح اقتصادی مردم ایران است به‌طور مثال در هند خودرو‌هایی تولید می‌شود که معادل تومانی قیمت آن‌ها پایین‌تر از ۲۰۰میلیون تومان است. در این کشور حتی شرکت تاتا مووتورخودرویی به نام نانو تولید می‌شود که قیمت آن ۱۸۰۰دلار یعنی حدود۱۰۰میلیون تومان است.

بیشتر بخوانید

این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد خودرو با کیفیتی مانند رنو کوئید یا نیسان مگنایت به‌ترتیب قیمتی معادل ۲۰۵و ۴۵۰میلیون تومان دارند. البته باید توجه کنید که قیمت این خودرو‌ها با احتساب تعرفه گمرکی و سود بازرگانی بعد از واردات به کشور حدود ۲برابر می‌شود.

به‌نظر می‌رسد در طرح جدید وزارت صنعت برای واردات خودرو‌های ارزان قیمت عمدتا خودرو‌های اینچنینی انتخاب شود.

واردات خودرو‌های ارزان قیمت
عباس علی‌آبادی، وزیر صمت با اشاره به برنامه‌ریزی درخصوص عرضه خودروی ارزان قیمت، گفت: برای افزایش بهره‌وری خودروسازان داخلی باید خودرو‌هایی در مقیاس ارزان‌تر وارداتی در اختیار مردم قرار گیرد. پیش از این واردات برای خودرو‌هایی که قیمت آن‌ها بالاتر از ۱۰هزار دلار بوده است صورت می‌گرفت، اکنون در تلاش هستیم تا زمینه واردات خودرو‌های قیمت مناسب و باکیفیت را فراهم کنیم. علی‌آبادی ادامه داد: خودرو‌های باکیفیت و ارزان قیمت وارداتی، رقابت‌پذیری را افزایش می‌دهد ضمن اینکه برای ارتقا و کیفیت خودرو‌ها یکی از مؤلفه‌ها رقابت‌پذیری است. مؤلفه‌های دیگری تأثیرگذار است تا تولید منطقی‌تر شود نه‌تن‌ها خودرو ارزان قیمت، بلکه باید در همه محصولات و کالا‌ها فاکتور قیمت و کیفیت را درنظر بگیریم.

فهرست خودرو‌های ارزان قیمت

در زیر نام برخی خودرو‌های ارزان قیمت خارجی را می‌بینید. قیمت خودرو‌ها با دلار ۶۰هزار تومانی محاسبه شده است. قیمت این خودرو‌ها با احتساب تعرفه گمرکی و سود بازرگانی بعد از ورود به ایران حدود ۲برابر می‌شود.

برچسب ها: واردات خودرو
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
حرف‌های تند و طوفانی علیرضا بیرانوند title
با اظهاراتی جنجالی در مورد جدایی از پرسپولیس صحبت کرد.
نابغه‌های بازاریابی یا طنزپرداز؟ title
«همستر کامبت» یک بازی تلگرامی ساده نیست بلکه یک محصول دیجیتالی است که با کلیک‌های بی‌وقفه کاربرانی که در سودای کسب درآمد هستند، کار می‌کند.
ساعت 450 میلیون تومانی نیما شعبان نژاد title
عکسی از نیما شعبان نژاد با ساعت 450 میلیون تومانی منتشر شد.
رقم عجیب بدهی خواننده معروف پیش از مرگ title
پرونده قضایی توسط مجریان دارایی مایکل جکسون برخی از کامل‌ترین جزئیات را در مورد مشکلات مالی فاش کرده که این خواننده برنده ۱۳ جایزه گرمی در زمان مرگ با آن دست و پنجه نرم می‌کرده است.
همستر کامبت رکورد گینس می‌زند؟ title
بازی تلگرامی همستر کامبت مدعی است سومین اپلیکیشنی در تاریخ است که به سرعت به ۱۵۰ میلیون کاربر دست یافته است.
دستگیری شرور مسلح در محدوده خیابان سهرودی تهران title
شرور مسلح در محدوده خیابان سهرودی تهران دستگیر شد.
حضور داوود میرباقری، کمال تبریزی، داریوش ارجمند و مهران رجبی پای صندوق رای title
تعدادی از هنرمندان با حضور در شعبه‌های اخذ رای انتخابات ریاست جمهوری رای خود را به داخل صندوق انداختند.
برگزیده
در آخرین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری چه گذشت؟ title
شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری، پنجمین مناظره انتخاباتی را با موضوع «کارآمدسازی دولت»، در استودیو ۱۱ صداوسیما برگزار کردند.
پویش یک دقیقه برای ایران با معصومه ابتکار title
فرصتی بی نظیر برای مردم ایران پیش آمده است که در یک انتخابات رقابتی و آزاد و سالم شرکت کنند.
زهرا پزشکیان در رابطه با پدر چه گفت؟ title
صحبت‌های زهرا پزشکیان دختر مسعود پزشکیان نامزد ریاست جمهوری را ببینید.
دیدار پزشکیان با سیدحسن خمینی title
مسعود پزشکیان به دیدار آیت‌الله سیدحسن خمینی، نوه بنیان‌گذار فقید جمهوری اسلامی رفت.
اقامه نماز ظهر جمعی از نخبگان و مدال آوران علمی ایران به امامت رهبر انقلاب title
️جمعی از نخبگان و مدال‌آوران علمی کشورمان ظهر امروز با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار خواهند کرد.