مخاطب 24- واردات خودرو قرار بود که محدود به محصولات اقتصادی و ارزانقیمت باشد تا قشر متوسط جامعه بتوانند با بودجهای که دارند ماشینهای باکیفیت سوار شوند؛ اما بهنظر میرسد همهچیز برعکس شده است! آن زمانی که دولت مجوز واردات خودروی اقتصادی را صادر کرد، گمان میکردیم قصد دارند محصولی با کیفیت بالا و قیمت مناسب عرضه کنند؛ ولی اکنون ماجرا متفاوت شده است.
در این رابطه:
جلال رشیدی کوچی که از منتقدان سرسخت واردات خودرو بهشکل کنونی است میگوید سازمان حمایت خودروی 15 هزار دلاری را حدود 40 هزار دلار قیمت گذاری کرده و سوال اینجاست که دقیقاً از کدام مصرف کننده با چنین قیمتهایی دارد حمایت میشود؟ نمیتوان نام این تصمیم را حمایت گذاشت، بلکه بیشتر شبیه کلاهبرداری در روز روشن است! وی گفت:
روی یک خودروی وارداتی دو مرتبه مالیات بر ارزش افزوده 9 درصدی اعمال میشود؛ یعنی دولت دستش در جیب مردم است. یک بار وقتی خودرو وارد میشود 9 درصد باید پرداخت شود و بعد اینکه قیمت گذاری انجام شد و خودروی 700 میلیون تومانی تبدیل به دو میلیارد تومان شد، روی آن 9 درصد دیگر اعمال خواهد شد. این موضوع دست کیست؟ اختیارش با کیست؟ اختیارش با دولت یا وزیر صمت است.
جلال رشیدی کوچی معتقد است که شوراها و سازمانهای متعددی درست شده و اسم آن را سازمان حمایت از مصرف کننده گذاشتهاند؛ ولی در بطن این سازمان قیمت خودروی 15 هزار دلاری یک شبه 40 هزار دلار میشود.
منبع: گجت نیوز