کد خبر: ۳۲۸۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۰
با فرا رسیدن کریسمس، کودکان بسیاری از مناطق دنیا بی‌صبرانه منتظرند تا بابانوئل سوار بر سورتمه‌ای که گوزن‌های شمالی آن را می‌کشند، هدیه‌ای برایشان بیاورد. از این رو برای گوزن‌های سورتمه بابانوئل هویجی هم آماده می‌کنند؛، اما این گوزن‌ها که عمدتا در دشت‌های سرد و برف‌گرفته و جنگل‌های شمالی زندگی کنند، باقی روز‌های سال چه می‌خورند؟

مخاطب 24- یافتن غذا در این پس‌زمینه سرد و یکدست سفید چالش‌برانگیز به نظر می‌رسد، اما پژوهشگران کالج دارتموت در نیوهمپشایر و دانشگاه سنت‌اندروز در اسکاتلند، پس از تحقیقات، به این نتیجه رسیدند که چشمان گوزن‌های شمالی احتمالا به گونه‌ای تکامل یافته است که به آن‌ها امکان می‌دهد غذای‌شان را به‌راحتی پیدا کنند.

به گفته ناتانیل دومینی، استاد مردم‌شناسی دارتموت و یکی از نویسندگان مطالعه‌ای که اخیرا در مجله آی-پرسپشن منتشر شد، بینایی گوزن‌ها آن‌ها را از دیگر پستانداران متمایز می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، دانشمندان سال‌ها می‌دانستند که بافت آینه مانند چشمان گوزن شمالی از طلایی مایل به سبز در تابستان به آبی روشن در زمستان تغییر رنگ می‌دهد؛ فرایندی که تصور می‌شود روشنایی و نور اندک زمستان قطبی را تقویت می‌کند. اما آن‌ها از یک واقعیت عجیب دیگر بی‌اطلاع بودند؛ اینکه گوزن شمالی بر خلاف دیگر پستانداران می‌تواند پرتو‌های فرابنفش را هم ببیند. حال آنکه بیشتر حیوانات در طول روز از پرتو‌های فرابنفش که مضر است، دوری می‌کنند.

به باور برخی دانشمندان، بینایی گوزن شمالی برای محافظت از این حیوان در برابر شکارچیان تکامل یافته است. از این رو، گوزن‌های شمالی قادرند در چشم‌اندازی سراسر پوشیده از برف هم گرگ‌های سفید را تشخیص بدهند.

این مطالعه جدید، بینایی گوزن شمالی را امتیازی برای این حیوان می‌داند که می‌تواند به او در یافتن غذا هم کمک کند.

گوزن‌های شمالی در جا‌هایی مانند ارتفاعات اسکاتلند عمدتا از گلسنگ‌ها تغذیه می‌کنند. در این مناطق بیش از یک هزار و ۵۰۰ گونه گلسنگ شناسایی شده است. بر اساس یافته‌های دانشمندان، این گلسنگ‌ها پرتو‌های فرابنفش را جذب می‌کنند. به این ترتیب، آنچه در برف از چشم انسان پنهان است، در چشم گوزن شمالی همچون لکه‌هایی مشخص ظاهر می‌شود و از همین‌رو، گوزن شمالی در سرزمینی کاملا سفیدپوش هم می‌تواند غذایش را پیدا کند.

به گفته دومینی، این ویژگی بینایی گوزن شمالی در قبال اشعه یووی و نور فرابنفش نشان می‌دهد که احتمالا در چشمان این حیوان برای محافظت در برابر آسیب‌های این اشعه، سازوکاری وجود دارد و می‌تواند چشمان این حیوان را از صدمات احتمالی محافظت کند.

او اضافه کرد که چشمان گوزن شمالی مملو از اسید اسکوربیک یا ویتامین سی است؛ آنچه برای ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده بسیار سودمند است؛ بنابراین در پایان به کودکان هم توصیه کرد برای گوزن‌های بابانوئل خوراکی‌های سرشار از ویتامین سی کنار بگذارند و از آب‌پرتقال و هویج غافل نشوند.

 

منبع: الی گشت

برچسب ها: گوزن
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
فیلم آموزش الفبا توسط مرحوم سید حسن نیرزاده title
این قصه گوی پیر با لباس بلندی بر تن، کلاهی بر سر و عصایی در دست راوی نمایشی می شد که خودش، هم کارگردانی می کرد و هم به جای تک تک شخصیت های قصه به ایفای نقش ها می پرداخت
مرتب کردن خانه به روش ژاپنی‌ها title
مرتب کردن یا چیدمان خانه از آن چیزهایی است که همه ما دوست داریم بهترینش را در خانه اجرا کنیم. در این‌جا یکی از روش‌های مuروف ژاپنی به نام «کن‌ماری» را معرفی کرده‌ایم.
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
عکس‌هایی از پیکر نیکا شاکرمی و وسایلش در روز فوت title
رسانه قوه قضائیه با انتشار تصاویری از روز فوت نیکا شاکرمی نوشت: «نگاهی به گزارش‌های یاد شده با موضوع نیکا شاکرمی در اینترنشنال، بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان به‌عنوان سردمداران تهیه گزارش‌های جعلی از فوت نیکا شاکرمی واقعیت عجیبی را نشان می‌دهد
چت‌بات هوش مصنوعی انویدیا با قابلیت‌های هیجان‌انگیز آپدیت شد title
انویدیا چت‌بات اختصاصی ChatRTX را با قابلیت‌های جذاب و کاربردی‌تر به‌روزرسانی کرد.
محاکمه مرد رمال به اتهام تعرض به ۵ زن title
مرد رمال که متهم است با نقشه شیطانی پنج زن و دختر را به دام سیاه انداخته و آزار داده در جلسه محاکمه مدعی شد که تعرضی در کار نبوده و شاکی‌ها با خواست و رضایت خودشان با وی ارتباط داشته‌اند.
چرا فنلاندی‌ها شادترین مردم دنیا هستند؟ title
بر اساس آخرین گزارش شادمانی جهانی World (Happiness Report ۲۰۲۴)، فنلاند برای هفتمین سال پیاپی عنوان شادترین کشور جهان را از آن خود کرده است.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.