کد خبر: ۳۲۶۶۶
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۹
دانشمندان سه روش رایج برای روشنایی شامل: مشعل، چراغ روغنی و شومینه را که انسان‌های عصر حجر برای روشن کردن غار‌های خود استفاده می‌کردند، بازآفرینی کرده‌اند. این پیشرفتی است که به فهم ما از نحوه سفر، زندگی و خلق هنر‌های پارینه سنگی در اعماق غار‌ها روشنی می‌دهد.

مخاطب 24- به گفته باستان‌شناسان، از جمله آنجلس مدینا الکاید از دانشگاه کانتابریا در اسپانیا، این سیستم‌های مختلف روشنایی ویژگی‌های متنوعی داشتند و استفاده از آن‌ها منبعی حیاتی برای توسعه رفتار‌های اجتماعی و اقتصادی در انسان‌های ماقبل تاریخ صد‌ها هزار سال پیش بود.

در این مطالعه که در مجله پلوس وان (PLOS ONE) منتشر شده است، دانشمندان شواهد باستان‌شناختی روشنایی مانند بقایای آتش را که در چندین غار پارینه سنگی با هنر غارنشینی در جنوب غربی اروپا یافت شده است، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

بر اساس این یافته‌ها، این باستان‌شناسان سیستم‌های روشنایی را که احتمالا انسان‌های ساکن غار ایسونتزا ۱ (Isuntza ۱) در منطقه باسک اسپانیا استفاده می‌کردند، به طور آزمایشی بازآفرینی کردند.
دانشمندان در این مطالعه نوشتند: «این بازآفرینی‌ها متکی بر بررسی جامع اطلاعات باستان‌شناسی درباره این موضوع است.»

نورپردازی‌های بازآفریده‌شده پنج مشعل چوبی را شامل می‌شود که از چوب رزین‌های پیچک، درخت عرعر، بلوط، توس و کاج ساخته شده است. همچنین، آن‌ها دو لامپ سنگی چربی‌سوز با استفاده از چربی حیوانات و مغز استخوان گاو و گوزن و یک شومینه کوچک که چوب بلوط و درخت ارس را می‌سوزاند، بازآفرینی کردند.

باستان‌شناسان دریافتند که برای کاوش در غار‌ها یا عبور از فضا‌های باز مشعل‌های چوبی ساخته‌شده از چند شاخه بهترین کاربرد را داشتند، زیرا نور را به همه جهات منتشر می‌کردند و حمل آن‌ها آسان است. آزمایش‌ها نشان داد که بُرد نور این مشعل‌ها تقریبا شش متر بود.

به گفته دانشمندان، مشعل‌های چوبی با وجود داشتن شدت نور تقریبا پنج برابر بیشتر از یک چراغ روغن‌سوز دو فیتیله‌ای «چشمان حامل مشعل را از شدت نور کور نمی‌کردند».

در این مطالعه، نور این مشعل‌های چوبی به روشی که احتمالا بشر پارینه سنگی آن‌ها را می‌ساخت، ساخته شده بود و به طور میانگین ۴۱ دقیقه دوام آورد. کم‌ترین زمان روشن ماندن مشعل ۲۱ دقیقه و بیشترین زمان ۶۱ دقیقه بود.

با این حال، محققان دریافتند که این مشعل‌ها عملکرد یکنواختی ندارند و هنگام روشن بودنشان نیاز به نظارت دقیق دارند و همچنین مقدار زیادی دود تولید می‌کنند.

در مقابل، چراغ‌های روغن‌سوز برای روشنایی فضا‌های کوچک در یک دوره طولانی با شدت نوری شبیه به یک شمع، تا بُرد سه متر، عملکرد بهتری دارند و دود کمتری نیز تولید می‌کنند.

اما دانشمندان اضافه کردند که چراغ‌های روغن‌سوز به دلیل اثر خیره‌کننده و نور ضعیف برای استفاده هنگام حرکت مناسب نیستند.

جریان هوای داخل غار‌ها نیز می‌تواند در محل نصب شومینه‌ها تاثیر بگذارد. در این آزمایش شومینه‌ها دود زیادی تولید کردند و پس از ۳۰ دقیقه نیز خاموش شدند.

باستان‌شناسان معتقدند که بینش‌ها و مشاهدات به دست آمده از این بازآفرینی‌های تجربی می‌تواند درک عمیق‌تری از دسترسی به تاریک‌ترین بخش‌های غار‌های مسکونی به ویژه برای ایجاد هنر ارائه کند.

به گفته محققان، در آینده مطالعات بیشتر بر موضوع روشنایی مبتنی بر آزمایش‌های تجربی در کشف جزئیات بیشتر درباره فعالیت اجداد ما در غار‌ها مفید خواهد بود.

محققان نوشتند: «نور مصنوعی یک منبع فیزیکی مهم برای گسترش رفتار‌های پیچیده اجتماعی و اقتصادی در گروه‌های پارینه سنگی، به ویژه برای توسعه اولین اکتشافات دیرینه-غار‌شناسی و منشاء هنر در غار‌ها بود.»

 

منبع: سیناپرس

برچسب ها: باستان شناسان
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
ارتباط استفاده از سیگار الکتریکی با صرف وقت در رسانه‌های اجتماعی title
تحقیقات جدید نشان می‌دهد کودکان و نوجوانانی که هفت ساعت یا بیشتر در روز از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، دو برابر با خطر بیشتر مصرف سیگار سنتی یا سیگار الکترونیکی یا هر دو مواجهند.
اجرام مرموز در فضا که از وجود حیات فرازمینی حکایت دارند title
ستاره شناسان اجرامی مرموز را در فضا رصد کرده اند که احتمال می‌دهند نشانه وجود حیات در آنجا باشد.
شهید«حسین امیرعبدالهیان» به روایت تصویر title
شهید حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سانحه هوایی روز گذشته همراه با شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و دیگر همراهانش، شهد شهادت نوش کرد تا نخستین شهید وزیر امور خارجه انقلاب اسلامی لقب بگیرد.
کدام بیماران کاندید پیوند عضو می توانند باشند؟ title
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان این که در حال حاضر بیش از ۲۵ هزار نفر در کشور نیازمند دریافت عضو پیوندی هستند، گفت: هر سال ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ عضو قابل پیوند به دلیل عدم رضایت خانواده‌های افراد دچار مرگ مغزی به خاک سپرده می‌شود.
محل های مورد جستجو پهپاد دید در شب آکینجی ترکیه title
بررسی سایت راداری فلایت ۲۴ حاکی از ورود پهپاد آکینجی (AKINCI۰۱) ترکیه که به تجهیزات دید در شب مجهز است به آسمان ایران دارد.
ویدئو| مهدی کوشکی برای بار چهارم ازدواج کرد title
مهدی کوشکی با انتشار ویدئویی از ازدواجش با محیا مهدی‌زاده بازیگر تئاتر خبر داد
عکس آسانسوری آقای مجری! title
سلفی آسانسوری ایرج طهماست با دخترش در شب تولدش
برگزیده
شهید«حسین امیرعبدالهیان» به روایت تصویر title
شهید حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سانحه هوایی روز گذشته همراه با شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و دیگر همراهانش، شهد شهادت نوش کرد تا نخستین شهید وزیر امور خارجه انقلاب اسلامی لقب بگیرد.
بیانیه وزارت امور خارجه در خصوص سانحه بالگرد رئیس جمهور title
علیرغم شرایط نامساعد جوی و محیطی، تلاش‌ها برای رسیدن گروه‌های پُرتلاش امدادی به محل حادثه همچنان با جدیت و امیدوارانه ادامه دارد.
برگزاری جلسه فوق‌العاده دولت برای پیگیری وضعیت رئیس‌جمهور title
جلسه فوق العاده هیأت دولت به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور به منظور بسیج همه امکانات برای پیگیری وضعیت آیت‌الله رئیسی برگزار شد.
استوری عاشقانه داماد سینمای ایران title
سپند امیرسلیمانی در تازه‌ترین استوری خود، تصویری به همراه همسرش، مونا کرمی منتشر کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.