کد خبر: ۳۲۶۴۵
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۱
جدال بر سر برابری جنسیتی در زبان؛
تهیه‌کنندگان قانون تازه می‌گویند کلماتی که به منظور پالایش جنسیتی زبان فرانسوی توسط چپگرایان تندرو و فمینیست‌ها پیشنهاد شده‌اند، مانعی برای درک و سهولت خواندن زبان فرانسه ایجاد می‌کنند.

مخاطب 24- سنای فرانسه روز چهارشنبه ۱ نوامبر (۱۰ آبان) به پیش‌نویس قانونی برای ممنوعیت «زبان فراگیر» در ارتباطات رسمی این کشور رأی مثبت داد. برای تصویب نهایی این قانون اکنون باید نمایندگان در پارلمان به این قانون رای دهند، هرچند هنوز تاریخی برای آن اعلام نشده است.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، پیشتر در روز دوشنبه از قانونگذاران خواسته بود «تسلیم جزر و مد زمان نشوند» و برای حفظ زبان فرانسوی، ادبیات نوشتاری «زبان فراگیر» را رد کنند.

رئیس جمهور فرانسه با بیان اینکه زبان فرانسوی «سازنده وحدت ملی است»، گفت: «ما باید به این زبان اجازه دهیم حیات داشته باشد، از دیگران الهام بگیرد، کلمات دیگر از آن سوی جهان را اقتباس کند، به ابداع ادامه دهد، اما در عین حال ما باید پایه‌های آن، پایه‌های دستور زبانش را حفظ کنیم.»

 ماکرون که در مراسم افتتاح یک مرکز جدید مختص گسترش زبان فرانسه در حومه پاریس حضور یافته بود، اضافه کرد: «در این زبان، مذکر خنثی است. نیازی به اضافه کردن نقطه در وسط کلمات، خط فاصله یا هر چیز دیگری برای خواندن آن نیست.»

ابتکار گرامری لغتنامه مشهور در حمایت از دگرباشان صدای وزیر آموزش فرانسه را در آورد
ورود کلمات جدید به زبان فرانسه در راستای برابری زن و مرد
تصمیم تازه مجلس سنا برای ممنوعیت واژگان «زبان فراگیر» به دنبال بحث و جدل طولانی میان راست‌گرایان از یک سو و نیرو‌های چپ و فمینیست‌ها از سوی دیگر اتخاذ می‌شود.

در شرایطی که کلمات فرانسوی به صورت مجزایی مذکر و مونث هستند، نوشتار «زبان فراگیر» یک دنباله مونث را به تمامی واژگان مذکر اضافه می‌کند تا کلمه بتواند هم برای مونث و هم برای مذکر به کار رود و هر دو جنسیت در واژه نشان داده شود.

به عنوان مثال معادل کلمه رئیس‌جمهور در زبان فرانسوی Président (مذکر) و Présidente (مونث) است. با این حال طرز نوشتار فراگیر آن‌ها در نظام نحوی پیشنهادی، به شکل یک کلمه جمع با نقطه‌ای در وسط آن یعنی Président.e.s اصلاح شده است.


بیشتر بخوانید


در این فرم جدید همچنین ضمایر مذکر (il) و مونث (elle) به شکل یکجا (iel) جایگزین شده‌اند. آقای ماکرون در این خصوص گفت: «در زبان فرانسه تنها دو ضمیر وجود دارد؛ il و elle. زبان زیباست و هر دو ضمیر خوب است.»

قانون جدید استفاده از چنین فرم نوشتاری اصلاح‌شده‌ای را در محل‌های کار، تبلیغات و قرارداد‌ها ممنوع می‌کند و می‌گوید «هرگاه قانون (یا نهاد‌های نظارتی) ملزم کنند که متنی به زبان فرانسوی نوشته شود»، استفاده از این اصطلاحات مجاز نیست.

پیشتر بریژیت ماکرون، همسر رئیس‌جمهوری فرانسه و همچنین فرهنگستان زبان فرانسه از آنچه به‌عنوان «سوءاستفاده وحشیانه از نحو» خوانده‌اند، انتقاد کرده بودند.

پاسکال گرونی، سناتور حزب جمهوری‌خواه با انتقاد از شیوه نوشتاری جدید گفت: «این یک ایدئولوژی است که به وضوح زبان ما را به خطر می‌اندازد.»
 گرونی اضافه کرد رویه جدید یادگیری زبان فرانسه را برای افراد بیسواد و دارای معلولیت سخت می‌کند.

در سال ۲۰۲۱، فرهنگستان زبان فرانسه در نامه‌ای سرگشاده به این موضوع اشاره کرد و استفاده از چنین زبانی را رد کرده بود. در آن نامه آمده بود: «علاوه بر این واقعیت که [زبان فراگیر]با زبان گفتاری مطابقت ندارد، اساساً زبان دومی را تحمیل می‌کند که پیچیدگی آن مانع از یادگیری زبان فرانسه توسط افراد دارای ناتوانی‌های شناختی نظیر نارساخوانی، دیسپراکسی کلامی یا آپراکسی می‌شود... اگر ساده بگوییم این تلاش برای عادلانه‌تر کردن همه چیز، نابرابری را تقویت می‌کند.»

مارین لوپن، رهبر حزب راستگرای افراطی «اجتماع ملی»، در پستی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «زبان فرانسوی گنجینه‌ای است که باید در برابر فرهنگ ‘ووکیسم’ محافظت شود و زبان فراگیر یکی دیگر از مظاهر شوم و ترسناک چنین فرهنگی است.»

«ووکیسم»، یک جریان فرهنگی چپ‌گرا است که در سال‌های اخیر عمدتا در ایالات متحده مطرح شده و بر عدالت نژادی، حقوق دگرباشان جنسی، تصفیه زبان و تاریخ از سوگیری‌های جنسیتی و ترویج مباحث چندفرهنگی تاکید دارد.

 

منبع: یورونیوز

برچسب ها: فرانسه نمایندگان
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بازیگر جومونگ بعد از ۱۸ سال چه شکلی شده است؟ title
کیم سونگ سو که سال ۲۰۰۶ نقش «تسو» را در سریال جومونگ بازی کرد، اکنون ۵۲ ساله است.
گاف عجیب مجری زن صداوسیما روی آنتن title
مجری زن شبکه سلامت صداوسیما در حالی اجرا می‌کرد که میکروفونش حین اجرا افتاده بود.
چرا بدن‌درد می‌گیریم؟ title
درد عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن ناحیه از بدن ایجاد می‌شود برای مثال درد بازو‌ها ناشی از بلند کردن جعبه‌ها در طول روز همچنین ممکن است یک آسیب جزئی باشد، مانند کبودی شانه پس از زمین خوردن.
سوپر گل شهاب زاهدی از فاصله ۶۵ متری! title
شهاب‌ زاهدی از میانه زمین خودی با یک شوت دیدنی به گامبا اوساکا گلزنی کرد.
فیلم آموزش الفبا توسط مرحوم سید حسن نیرزاده title
این قصه گوی پیر با لباس بلندی بر تن، کلاهی بر سر و عصایی در دست راوی نمایشی می شد که خودش، هم کارگردانی می کرد و هم به جای تک تک شخصیت های قصه به ایفای نقش ها می پرداخت
مرتب کردن خانه به روش ژاپنی‌ها title
مرتب کردن یا چیدمان خانه از آن چیزهایی است که همه ما دوست داریم بهترینش را در خانه اجرا کنیم. در این‌جا یکی از روش‌های مuروف ژاپنی به نام «کن‌ماری» را معرفی کرده‌ایم.
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.