کد خبر: ۳۲۶۴۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۲
تحقیقات تازه نشان داده است که رژیم فستینگ‌ی روزه مقطعی قادر است تغییراتی دائمی را هم در مغز و هم در باکتری‌های روده شما ایجاد کند.

مخاطب 24- این روش کاهش وزن که اصطلاحا به رژیم فستینگ یا «روزه‌گیری مقطعی یا طبی»» (IER) معروف است، شامل دوره‌های متناوبی از روز‌های غذا خوردن عادی و روز‌های امتناع از غذا خوردن است. محققان می‌گویند که این رژیم غذایی می‌تواند بر تعامل بین فعالیت مغز و میکروبیوم روده (یا همان مجموعه باکتری‌های خوب ساکن در روده) تأثیر بگذارد.

پروفسور کیانگ ژنگ، محقق در موسسه سلامت بیمارستان عمومی پکن، در این باره می‌گوید: «در طول مدت رژیم و حتی بعد از کاهش وزن، تغییرات در میکروبیوم روده و فعالیت در نواحی مرتبط با عادت در مغز بسیار مرتبط بودند.»

دانشمندان در این پژوهش میکروبیوم روده، خون و فعالیت مغز ۲۵ بزرگسال چینی با میانگین سنی ۲۷ سال را مورد بررسی قرار دادند. همه شرکت‌کنندگان چاق بودند، به این معنی که شاخص توده بدنی آن‌ها بین ۲۸ تا ۴۵ قرار داشت. در این شاخص اگر فرد نمره بالای ۳۰ را کسب کند چاق طبقه‌بندی می‌شود.

چاقی یک عامل خطر اصلی برای چندین بیماری از جمله بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت است. بیش از ۱ میلیارد نفر در سراسر جهان چاق هستند و بسیاری سعی می‌کنند با استفاده از رژیم‌های غذایی مختلف وزن خود را کاهش دهند.

در این مطالعه، هر شرکت‌کننده تحت دو مرحله رژیم غذایی قرار گرفت: مرحله روزه‌گیری طبی با کنترل بالا و مرحله با کنترل پایین. در طول مرحله با کنترل بالا، شرکت‌کنندگان در طول ۳۲ روز وعده‌هایی غذایی را از متخصصان تغذیه دریافت کردند که به آرامی میزان کالری مصرفی آن‌ها را به حدود یک چهارم کاهش می‌داد.

درباره مزایای رژیم فستینگ؛ ۱۰ ساعت در روز غذا بخورید، هم وزن کم کنید و هم سلامتی خود را افزایش دهید
اگر می‌خواهید وزنتان را کاهش دهید، متخصصان این سه راهکار «موثر» را پیشنهاد می‌دهند
سپس برای ۳۰ روز بعدی، آن‌ها وارد مرحله روزه‌گیری طبی با کنترل کم شدند، جایی که لیستی از غذا‌های توصیه‌شده به آن‌ها داده می‌شد. این مواد غذایی برای زنان فقط ۵۰۰ کالری در روز و برای مردان تنها ۶۰۰ کالری در روز در بر داشت.

به دنبال این آزمایش مشخص شد که شرکت‌کنندگان به طور متوسط حدود ۷.۷ کیلوگرم، معادل تقریباً ۷.۸ درصد از وزن بدنشان کم شده است. پژوهشگران همچنین دریافتند که میکروبیوم‌های بیماران تغییر کرده و تعداد برخی از گونه‌های باکتریایی به شدت افزایش یافته است، در حالی که برخی دیگر از جمله باکتری «اشریشیا کلی» کاهش یافته‌اند.
اشریشیا کلی یک باکتری رایج است که در روده جانداران خون‌گرم وجود دارد و برخی از انواع آن باعث بیماری‌هایی نظیر اسهال، عفونت‌های دستگاه ادراری، بیماری‌های تنفسی و ذات‌الریه می‌شوند.


بیشتر بخوانید


محققان می‌گویند در مناطق خاصی از مغز که با تنظیم اشتها و اعتیاد مرتبط است، پس از رژیم روزه‌گیری مقطعی کاهش سطح فعالیت را مشاهده کردند که این نتیجه تغییرات در سطح میکروبیوم بوده است.

این تیم همچنین دریافت که فراوانی بالای برخی از باکتری‌ها، از جمله اشریشیا کلی، با کاهش فعالیت در ناحیه‌ای از مغز که در زمان کاهش وزن در قدرت اراده نقش دارد، مرتبط است. آن‌ها متوجه شدند که گونه‌های زیاد دیگری از باکتری‌ها نیز با افزایش فعالیت در نواحی مغز مربوط به توجه، مهار حرکتی، احساسات و یادگیری همبستگی مثبت نشان می‌دهند.

شیائونینگ وانگ، محقق در انستیتوی سالمندان بیمارستان پکن و یکی از نویسندگان مقاله، در این باره گفت: «تصور می‌شود میکروبیوم روده به روشی پیچیده و دو طرفه با مغز ارتباط برقرار می‌کند.»

او اضافه کرد: «میکروبیوم، انتقال دهنده‌های عصبی و سموم عصبی را تولید می‌کند که از طریق اعصاب و گردش خون به مغز دسترسی دارند. در سوی مقابل مغز رفتار خوردن را کنترل می‌کند، در حالی که مواد مغذی موجود در رژیم غذایی ما ترکیب میکروبیوم روده را تغییر می‌دهند.»

این بدان معناست که تغییرات در مغز و میکروبیوم پس از کاهش وزن بر یکدیگر تأثیر متقابل می‌گذارند.

محققان می‌گویند هنوز نمی‌دانند دقیقاً چه چیزی باعث این تغییرات می‌شود و چرا مغز و میکروبیوم با هم چنین درجه‌ای از تعامل را دارند.
نتایج مطالعات تازه در نشریه علمی «Frontiers in Cellular and Infection Microbiology» منتشر شده است.

 

منبع: یورونیوز

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بازیگر جومونگ بعد از ۱۸ سال چه شکلی شده است؟ title
کیم سونگ سو که سال ۲۰۰۶ نقش «تسو» را در سریال جومونگ بازی کرد، اکنون ۵۲ ساله است.
گاف عجیب مجری زن صداوسیما روی آنتن title
مجری زن شبکه سلامت صداوسیما در حالی اجرا می‌کرد که میکروفونش حین اجرا افتاده بود.
چرا بدن‌درد می‌گیریم؟ title
درد عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن ناحیه از بدن ایجاد می‌شود برای مثال درد بازو‌ها ناشی از بلند کردن جعبه‌ها در طول روز همچنین ممکن است یک آسیب جزئی باشد، مانند کبودی شانه پس از زمین خوردن.
سوپر گل شهاب زاهدی از فاصله ۶۵ متری! title
شهاب‌ زاهدی از میانه زمین خودی با یک شوت دیدنی به گامبا اوساکا گلزنی کرد.
فیلم آموزش الفبا توسط مرحوم سید حسن نیرزاده title
این قصه گوی پیر با لباس بلندی بر تن، کلاهی بر سر و عصایی در دست راوی نمایشی می شد که خودش، هم کارگردانی می کرد و هم به جای تک تک شخصیت های قصه به ایفای نقش ها می پرداخت
مرتب کردن خانه به روش ژاپنی‌ها title
مرتب کردن یا چیدمان خانه از آن چیزهایی است که همه ما دوست داریم بهترینش را در خانه اجرا کنیم. در این‌جا یکی از روش‌های مuروف ژاپنی به نام «کن‌ماری» را معرفی کرده‌ایم.
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.