مخاطب 24- رویترز با شش استاد و مقام ایمنی که ویدئوهایی از تستهای تصادف انجام شده توسط تسلا بر روی اولین وسیله نقلیه جدید خود در نزدیک به چهار سال گذشته را مشاهده کردند صحبت کرد. این ویدئوها در یک رویداد تحویل اینترنتی در هفته گذشته نمایش داده شد.
ویدیوهای تست تصادف که تسلا در یک رویداد در ۳۰ نوامبر (۹ آذر) پخش زنده آنها را پخش کرد، به شدت در رسانههای اجتماعی مورد بحث قرار گرفت. کارشناسانی که با رویترز صحبت کردند گفتند که برای رسیدن به نتایج قطعی در مورد ایمنی به دادههای تست تصادف نیاز دارند.
آدریان لوند، رئیس سابق مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراه (IIHS)، که تست تصادف وسیله نقلیه آن یک استاندارد صنعتی است میگوید: «مشکل بزرگ این است که اگر آنها واقعاً با استفاده از فولاد ضد زنگ ضخیم پوست خودرو را بسیار سفت کنند، وقتی سر مردم به آن برخورد میکند، آسیب بیشتری به آنها وارد میشود.»
تسلا ساختارهای کامیون را که ضربه را در هنگام تصادف جذب میکند، تبلیغ کرد. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، روز سهشنبه در پستی در رسانههای اجتماعی گفت که «بسیار مطمئن است» سایبرتراک نسبت به سایر کامیونها برای سرنشینان و عابران پیاده ایمنتر خواهد بود.
تسلا که سهام آن در معاملات بعد از ظهر جمعه اندکی به ۲۴۳.۶۴ دلار رسید، بلافاصله به درخواستها برای اظهار نظر در مورد نگرانیهای مطرح شده توسط کارشناسان ایمنی پاسخ نداد.
خودرویی که با صفحات صاف و لبههای بلند و خطی طراحی شده است، از نظر بصری متمایز است. این اولین خودرو با نمای بیرونی فولاد ضد زنگ از زمان عرضه خودروی DeLorean است که در سال ۱۹۸۵ در فیلم "بازگشت به آینده" به نمایش درآمد. ماسک گفت که این ماده حتی ماشین مهر زنی را که پانلها را تشکیل میدهد شکسته است و چقر بودن خودرو را تبلیغ میکند.
در جریان مراسم رونمایی در کارخانه در آستین، تگزاس، تسلا گفت که پنلهای بدنه سرد نورد شده ضد زنگ برای جذب ضربه در هنگام تصادف طراحی شدهاند.
سازههای جلو و عقب دارای دندههای جذب انرژی هستند که به دفع انرژی کمک میکنند و در هنگام برخورد جانبی، اکثر بار تصادف را حمل میکند.
سامر همدار، استاد ایمنی خودرو دانشگاه جورج واشنگتن، نگرانیهایی را در مورد "مناطق مچاله" محدود مطرح کرد، اما افزود که سایر ویژگیها ممکن است آن را جبران کنند. مناطق مچاله قسمتهایی از خودرو هستند که در هنگام تصادف تغییر شکل میدهند تا انرژی حاصل از ضربه را با خیال راحت تری جذب کنند.
همدار گفت: "ممکن است مکانیسم ضربهگیر وجود داشته باشد که این واقعیت را رد میکند که منطقه مچاله شدن محدودی دارید. "
Cybertruck از ۶۰۹۹۰ دلار شروع میشود و سایبرتراک مانند مدل Y تسلا خودروی پرحجمی نخواهد بود، اما ماسک گفته است که تسلا احتمالاً در سال ۲۰۲۵ به نرخ تولید حدوداً ۲۵۰۰۰۰ سایبرتراک در سال خواهد رسید.
"پرچمهای قرمز" در یک تصادف
بیشتر نگرانیها برای کسانی مطرح بود که خارج از شرکت Cybertruck بودند. ماسک گفت: "اگر با ماشین دیگری رقابت کنید، برنده خواهید شد. "
دیوید فریدمن، سرپرست سابق اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه، تأثیر آن را برای بازنده تصادف توضیح داد: «اگر با وسیله نقلیه دیگری تصادف کنید که دارای منطقه مچاله شدن است و ماشین شما سفتتر از ماشین مقابل است، پس آن ماشینها له میشوند و ماشین شما مقاوم است.»
جولیا گریسولد، مدیر مرکز تحقیقات و آموزش حمل و نقل و ایمنی دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، گفت که از ویدئوهای تست تصادف که تسلا پست کرده بود، "شوکه" شده است. وی گفت: وزن سنگین کامیونها و شتاب بالای آنها پرچم قرمز را برای افراد غیر سرنشین برافراشته است.
تسلا نگفته است که آیا سایبرتراکها را در اروپا میفروشد یا خیر، اما مهندس ارشد آن در این ماه به نشریه اتومبیلرانی TopGear گفت که قوانین ایمنی اتحادیه اروپا با هدف محافظت از عابران پیاده با محدود کردن برجستگیهای خارجی میتواند فروش را در آنجا دشوار کند.
شورای امنیت حمل و نقل اروپا مستقر در بروکسل در بیانیهای گفت: "امیدواریم تسلا این وسیله نقلیه را به اروپا نیاورد. وسیله نقلیهای با این اندازه، قدرت و وزن زیاد برای عابران پیاده و دوچرخه سواران در هنگام برخورد کشنده خواهد بود. "
تنظیم کنندههای ایالات متحده به سازندگان وسایل نقلیه برای خودآزمایی و تأیید پایبندی آنها به استانداردهای ایمنی متکی هستند. ماسک در مصاحبه اخیر با مشاور خودرو سندی مونرو گفت که Cybertruck بازبینی نظارتی را پشت سر گذاشته است. اولین دوجین از این کامیون در هفته گذشته در اختیار خریداران قرار گرفت.
منبع: رویترز
ترجمه: سلیم حیدری