کد خبر: ۳۱۱۳۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳
هر دو کشور آمریکا و کانادا جزو بهترین مقاصد مهاجرتی دنیا محسوب می‌شود؛ بنابراین اطلاع از تفاوت کانادا و آمریکا برای مهاجرت می‌تواند راهنمای خوبی برای متقاضیان در انتخاب یکی از این دو کشور باشد.
 
مخاطب 24- با انجام چند مقایسه در موضوعات مختلف مهاجرتی نیز می‌توان به این نتیجه رسید که هر دو کشور آمریکا و کانادا برای زندگی جای خوبی هستند. ولی آمریکا چه در زمینه مهاجرت تحصیلی و چه در زمینه مهاجرت کاری فرآیند پیچیده‌ای نسبت به کانادا دارد. پس نمی‌توان از مزایای مهاجرت به کانادا ۲۰۲۳ مخصوصا در سهولت فرآیند مهاجرتی و نیز اخذ سریع اقامت دائمی (PR) از این کشور غافل شد. در ادامه با ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همراه باشید تا به کاملترین اطلاعات مهاجرتی درباره دو کشور کانادا و آمریکا دست یابید.


کانادا یا آمریکا، کدامیک؟

هر دو کشور کانادا Canada و آمریکا USA جزء مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین کشور‌های دنیا محسوب می‌شوند. کشور‌هایی که سطح رفاه و کیفیت زندگی در آن‌ها مثال زدنی است. به همین دلیل نیز خیلی از مهاجران برای دسترسی به فرصت شروع یک زندگی ایده آل سودای مهاجرت به یکی از این دو کشور را دارند. اما در ین میان سوال مهمی که برای خیلی‌ها مطرح می‌شود این است که کدامیک از این دو کشور برای مهاجرت آسان است؟


بیشتر بخوانید




بسیاری از افراد برای مهاجرت، کانادا را انتخاب میکنند. چراکه شرایط مهاجرت به کانادا آسانتر از آمریکاست. آمار‌ها نیز موید همین واقعیت است. چرا که در حال حاضر روند مهاجرت به کانادا حدود ۳ برابر روند مهاجرت به آمریکاست. پس فرآیند مهاجرتی نقش اساسی را در تعیین مقصد مهاجرتی ایفاء می‌کند.

درباره تفاوت کانادا و آمریکا برای مهاجرت

با وجود اینکه در حالا حاضر بیش از ۴۵ میلیون نفر مهاجر ساکن آمریکا و بیش از ۸ میلیون مهاجر نیز ساکن کاناداست، ولی شرایط مهاجرت به این دو کشور کاملا متفاوت از هم است. آمریکا از یک سیستم ارزیابی حقوقی و اداری خاص برای صدور ویزا بهره می‌گیرد و به این سادگی ویزایی صادر نمی‌کند. اما کانادا از سیستم امتیاز- محور اکسپرس اینترای برای صدور اقامت دائمی (PR) بهره می‌گیرد. با این توضیح حالا به بررسی مزایا و معایب مهاجرت به آمریکا و کانادا می‌پردازیم:

 

مزایا

معایب

آمریکا (U.S.A)

شرایط زندگی در آمریکا بواسطه وجود اقتصاد برتر جهانی، فرصت های شغلی فراوان و سطح درآمدی بالا بهتر از خیلی از کشورهاست.

محدودیت تعداد گرین کارت صادره نسبت به تعداد متقاضیان (140000 کارت برای حدود 6 میلیون متقاضی) که اخذ آن را برای متقاضیان مشکل می کند. به قدری که اخذ گرین کارت ممکن است چند سالی هم طول بکشد.

امکان درخواست گرین کارت Green Card که به عنوان یکی از ارزشمندترین مدارک مهاجرتی دنیا محسوب می شود. همه ساله حدود 140000 گرین کارت برای متقاضیان صادر می شود.

برای اخذ اقامت دائمی و یا گرین کارت آمریکا روش های مهاجرتی خیلی کم و زمانبری وجود دارد. مثلا کارگران دارای ویزای کار موقت برای دریافت گرین کارت کاری اشان بایستی 4 تا 6 سال در آمریکا زندگی کنند.

کانادا (Canada)

برای اخذ اقامت دائمی کانادا بیش از 80 روش وجود دارد

فرآیند درخواست و دریافت اقامت دائمی و حتی مجوز کاری کانادا کمی زمانبر است.

با اینکه ممکن است هزینه مهاجرت به کانادا بالا باشد ولی نوعی سرمایه گذاری برای آینده است.

بدون وکیل یا مشاور مهاجرتی، درک و مدیریت پروسه مهاجرت به کانادا برای متقاضیان دشوار است.


تفاوت کانادا و آمریکا برای مهاجرت تحصیلی

هر دوی کشور‌های آمریکا و کانادا دارای بهترین و باکیفیت‌ترین نظام‌های آموزشی در جهان هستند. منتها از هر لحاظ، نظام آموزشی آمریکا برترین نظام آموزشی در سراسر جهان است، ولی سیستم آموزش عالی کانادا جزء ۵ نظام آموزش عالی برتر جهان به شمار می‌رود. شاهد این ادعا نیز وجود بهترین دانشگاه‌های جهان در آمریکاست. برای اینکه با تفاوت کانادا و آمریکا برای مهاجرت از این نظر بهتر آشنا شوید توصیه می‌شود، حتما به جدول مقایسه‌ای زیر توجه کنید:

رنکینگ جهانی QS در سال 2023

دانشگاه های برتر کانادا

رنکینگ جهانی QS در سال 2023

دانشگاه های برتر آمریکا

31

دانشگاه مک گیل

1

موسسه فناوری ماساچوست (MIT)

34

دانشگاه تورنتو

3

دانشگاه استنفورد

47

دانشگه بریتیش کلمبیا

5

دانشگاه هاروارد

110

دانشگاه آلبرتا

6

موسسه فناوری کالیفرنیا (کالتک)

116

دانشگاه مونترال

13

دانشگاه پنسلوانیا

152

دانشگاه مک مستر

16

دانشگاه پرینستون

154

دانشگاه واترلو

18

دانشگاه ییل

172

دانشگاه وسترن

20

دانشگاه کورنل

237

دانشگاه اوتاوا

22

دانشگاه کلمبیا

242

دانشگاه کالگری

24

دانشگاه جانز هاپکینز


برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا، دانشجو بایستی درخواست خودشان را به دانشگاه مربوطه ارسال نمایند و این کار نیز غالبا بصورت آنلاین انجام می‌گیرد. برای پذیرش از آمریکا نیز ارائه درخواست مستقیم به دانشگاه مربوطه امری الزامی است.

نکته آخر در این رابطه درباره هزینه تحصیلی است. با اینکه از نظر کیفیت آموزش عالی، آمریکا همواره یک سر و گردن بالاتر از کاناداست، ولی نباید از این نکته هم غافل شویم که هزینه تحصیلی در کانادا حدود ۲۷% پایین‌تر از آمریکاست.

تفاوت کانادا و آمریکا برای مهاجرت کاری

کلا افراد با توجه به شرایطشان می‌توانند جهت اخذ دو نوع ویزای کاری کانادا ۲۰۲۳ اقدام بکنند که شامل ویزای کار موقت و ویزای کار دائمی کانادا می‌شود. به هر حال مدت اقامت با ویزای کار موقت کانادا نهایتا تا ۶ ماه است. ضمنا داشتن پیشنهاد کاری از کارفرما کانادایی اصلی‌ترین شرط دریافت ویزا کار کاناداست و خود کارفرما کانادایی نیز موظف به دریافت LMIA (ارزیابی تاثیر بازار کار) از اداره کار و توسعه اجتماعی (ESDC) کانادا می‌باشد.

اما ویزای کار دائمی کانادا امکان اقامت دائم (PR) را برای کارگران ماهر خارجی و خانواده اشان فراهم می‌کند. بهترین شیوه ممکن برای دستیابی به ویزای کار دائمی کانادا ۲۰۲۳ نیز درخواست از طریق سیستم اکسپرس اینترای Canadian Express Entry در قالب ۳ برنامه زیر می‌باشد:

• برنامه کار مهارتی فدرال (FSTP)
• برنامه کارگر ماهر فدرال (FSWP)
• برنامه دسته سابقه کار کانادایی (CECP).

اما برای کار در آمریکا ویزای کاری آمریکا معمولا در انواع مختلف، اما با ماهیت غیر مهاجرتی (Non-imigrant) یا موقتی برای متقاضیان صادر می‌شود.

فلذا برای اخذ ویزای کاری آمریکا شما نیازمند جاب آفر از کارفرما آمریکایی هستید تا او از طریق اداره مهاجرت این کشور (USCIS) پیگیر مجوز کاری باشد. در این مسیر، متقاضیان بایستی نسبت به تکمیل فرم‌های درخواست و ارائه مدارک لازم اقدام کنند. اما انواع ویزای کار آمریکا عبارتند از:

انواع ویزا

شرایط دریافت

مدت اعتبار

ویزای کاریH1B

ویژه کارگران ماهر یا اسکیل ورکرها از طریق دریافت پیشنهاد کاری

 

اعتبار 3 ساله (قابل تمدید)

ویزای کاری J1

برای تبادل نیرو

اعتبار 7 سال (امکان تبدیل ویزا وجود ندارد)

ویزای کاری P

مختص هنرمندان و ورزشکاران

اعتبار 1 سال

ویزاکاری E1

این ویزا جهت صادرات و واردات و گسترش تبادل کالا صادر می شود

اعتبار بین 2 تا 5 سال

ویزاکاری EB5

ویژه سرمایه گذاران

2 سال اعتبار (قابل تمدید)

ویزای EB3

مخصوص نیروی کار غیرماهر و آموزش دیده و مشاغل فنی مهارت محور

-


برای ارزیابی شرایطتتان جهت مهاجرت به کانادا یا آمریکا می‌توانید روی مشاوره‌های حرفه‌ای وکلا و کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت حساب ویژه‌ای باز کنید.

 
 
منبع: نبض بازار
 
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
عکس‌هایی از پیکر نیکا شاکرمی و وسایلش در روز فوت title
رسانه قوه قضائیه با انتشار تصاویری از روز فوت نیکا شاکرمی نوشت: «نگاهی به گزارش‌های یاد شده با موضوع نیکا شاکرمی در اینترنشنال، بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان به‌عنوان سردمداران تهیه گزارش‌های جعلی از فوت نیکا شاکرمی واقعیت عجیبی را نشان می‌دهد
چت‌بات هوش مصنوعی انویدیا با قابلیت‌های هیجان‌انگیز آپدیت شد title
انویدیا چت‌بات اختصاصی ChatRTX را با قابلیت‌های جذاب و کاربردی‌تر به‌روزرسانی کرد.
محاکمه مرد رمال به اتهام تعرض به ۵ زن title
مرد رمال که متهم است با نقشه شیطانی پنج زن و دختر را به دام سیاه انداخته و آزار داده در جلسه محاکمه مدعی شد که تعرضی در کار نبوده و شاکی‌ها با خواست و رضایت خودشان با وی ارتباط داشته‌اند.
چرا فنلاندی‌ها شادترین مردم دنیا هستند؟ title
بر اساس آخرین گزارش شادمانی جهانی World (Happiness Report ۲۰۲۴)، فنلاند برای هفتمین سال پیاپی عنوان شادترین کشور جهان را از آن خود کرده است.
بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان رایگان می‌شود title
همزمان با روز ملی موزه‌ها و روز ملی تنوع زیستی (۲۷ اردیبهشت تا ۳ خرداد) بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان به صورت رایگان است.
نخستین امپراتور روم کجا دفن شد؟ title
محققان از احتمال شناسایی مکان درگذشت نخستین امپراتور روم خبر داده‌اند، آن‌ها ویلایی را شناسایی کرده‌اند که بر اثر فوران آتشفشان «وزوو» مدفون شده بود، درحالی‌که به نظر آنها، اطلاعات این ویلا با مکان درگذشت «آگوستوس»، نخستین امپراتور روم همخوانی دارد.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.