کد خبر: ۳۱۰۰۹
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۶
در شرایطی که کشور در شرایط خاصی قرار داشته و موضوع مهمی، چون برنامه هفتم توسعه تحت بررسی است یکی از جلسات بعد از ظهر مجلس به علت عدم حضور نمایندگان و از رسمیت افتادن جلسه نیمه کاره پایان می‌یابد و دستور جلسه به روز‌ها و جلسات بعد موکول می‌شود معنای این اتفاق این است که...

مخاطب 24- شاید تعداد کمی از افراد جامعه مخاطب برنامه‌های رادیویی و پخش مستقیم مذاکرات صحن علنی مجلس باشند اما همان تعداد قلیل هم گواه خواهند داد که پای ثابت همه جلسات مجلس تذکر و هشدار به نمایندگان مجلس  برای حضور در جلسه و شرکت در رای دادن و حفظ نظم جلسه است. جملاتی به مانند «نماینده محترم رای خود را اعلام کنید»، «لطفا رای بدهید»، «برای احترام به جلسه و رعایت حد نصاب، جلسه علنی را ترک نکنید» 

واقع امر این است که متاسفانه بی‌توجهی برخی نمایندگان به مشارکت در رای‌گیری‌ها در صحن پارلمان و عدم حضور در مجلس بار‌ها سیستم قانونگذاری کشور را معطل گذاشته است و موجب شده جلساتی که به گفته کارشناسان برای هر دقیقه آن چند صد میلیون تومان برای کشور و نظام هزینه دارد بدون نتیجه و یا کم نتیجه پایان یابد.

واقعیت تلخ دیگری که وجود دارد این است که داستان تکراری عدم مشارکت در رای گیری‌ها در ادوار مختلف مجلس وجود داشته به طوری‌که شاید بتوان گفت مصوبه‌هایی وجود دارد که جمع تعداد موافقان، مخالفان و آرای ممتنع با تعداد نمایندگان حاضر همخوانی نداشته و دلیل آن هم روشن است؛ برخی نمایندگانی که در صحن حضور دارند حتی در رای گیری‌های مجلس شرکت نمی‌کنند یعنی نه تنها رای ممتنع نمی‌دهند بلکه اصلا رای نمی‌دهند.

به موجب اصل ۵۸ قانون اساسی اعمال قوه مقننه از طریق مجلس شورای اسلامی انجام می‌گیرد و بر این اساس قانونگذاری و نظارت دو وظیفه اصلی و مهم نمایندگان مجلس دانست. نمایندگان ملت بعد از اینکه از سوی وکلای خود انتخاب و راهی پارلمان می‌شوند در یک روال تعیین شده بررسی طرح‌ها و لوایح مختلف را در صحن علنی مجلس در دستور کار دارند.  در این میان درخواست از نمایندگان برای حضور در مجلس و استقرار در صندلی‌ها و مشارکت در رای‌گیری یکی از تکراری‌ترین خواسته‌های روسای مجلس‌های پیشین و فعلی بوده که به انحای مختلف، شوخی یا جدی نمایندگان را به رای دادن فرا می‌خواند. آیا نمایندگان حاضر در جلسات علنی مجلس کاری مهمتر از توجه به مذاکرات صحن علنی و نهایتا مشارکت در رای‌گیری دارند؟ و آیا بی‌توجهی به این موضوع و رای ندادن در برخی طرح‌ها و لوایح سرنوشت موکلان آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد؟

این موضوعات در حالی بیان می‌گردد که فی‌الواقع از کنار معضل رای ممتنع دادن این نمایندگان با تساهل عبور می‌شود و آن هم یک حق نماینده شمرده می‌شود، اما دیگر بر کسی پوشیده نیست که همین رای‌های ممتنع در بیشتر مواقع ناشی از بی‌اطلاعی و کمبود آگاهی نزد نمایندگان مجلس است که سعی می‌کنند با یک رای ممتنع به وظیفه مشارکت در رای دادن به طور رفع تکلیفی عمل نمایند.

حال فرض کنید در شرایطی که کشور در شرایط خاصی قرار داشته و موضوع مهمی، چون برنامه هفتم توسعه تحت بررسی قرار دارد یکی از جلسات بعد از ظهر مجلس به علت عدم حضور نمایندگان و از رسمیت افتادن جلسه نیمه کاره پایان می‌یابد و دستور جلسه به روز‌ها و جلسات بعد موکول می‌شود معنای این اتفاق این است که تعدادی از نمایندگان که «وصف نماینده بودن» را به دلیل همین رای دادن‌ها دارا شده‌اند و موکلان آن‌ها در حوزه انتخابیه‌شان برای همین رای دادن‌ها آن‌ها را انتخاب کرده اند و از آن‌ها انتظار دارند که به وظیفه اصلی خود عمل نمایند نه اینکه حضور در جلسات انتخاباتی و گعده‌های سیاسی یا حتی اقدامات نمایشی مانند اعلام آمادگی برای اعزام به غزه را به مهم‌ترین عمل یک نماینده یعنی حضور در جلسات و مشارکت در رای دهی ترجیح دهند.

در پایان باید خاطر نشان کرد که بحث ایجاد تمایل آحاد مردم برای مشارکت در انتخابات امری خود به خودی نیست و از همین رخداد‌های مهم است که می‌توان به این مهم دست یافت. وقتی موکلان نمایندگان به این نتیجه برسند که نماینده انتخابی آنان نشستن بر صندلی جلسات و مراسم‌های دیگر را بر نشستن بر صندلی سبز بهارستان ترجیح می‌دهد قطعا به گونه‌ای تصمیم می‌گیرد که نمی‌توان خیر مردم و نظام را در آن جستجو کرد.

 

منبع: تابناک

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
رژیم غذایی گیاهی برای افراد سیگاری مفید است؟ title
یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که سیگاری‌های فعلی و سابق اگر رژیم غذایی گیاهی بسیار مغذی داشته باشند، ممکن است خطر ابتلا به آمفیزم در آن‌ها کاهش یابد.
تاثیرات عمیق زندان بر تتلو شعر در وصف امام علی! title
خواننده بازداشت شده تصمیم دارد تا برای شعری که در مدح حضرت علی نوشته آهنگی بسازد.
بازگشت محکوم به مرگ از پای چوبه دار title
زندانی محکوم به مرگ که برای اجرای حکم پای چوبه دار رفته بود، توانست با دریافت مهلت از اولیای دم به زندان برگردد.
۵ صبحانه کم کالری برای لاغری title
بسیاری از کارشناسان تغذیه صبحانه را مهم‌ترین وعده غذایی روز می‌دانند. این بدان معنا نیست که صبحانه باید همانند ناهار سنگین و مملو از نشاسته و چربی‌ها باشد. در واقع، برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، انتخاب صبحانه‌ای کم کالری می‌تواند گزینه بهتری نسبت به صبحانه‌های پرکالری باشد.
استایل مجری جنجالی صدا و سیما در راه بازگشت از آمریکا! title
ژیلا صادقی مجری خبرساز صداوسیما که در ماه‌های اخیر در چند نوبت بابت پوشش متفاوتش روی آنتن تلویزیون به سوژه شبکه‌های مجازی تبدیل شده است؛
این میوه سبب کاهش وزن می‌شود title
افراد مسن، با گنجاندن انگور در رژیم غذایی خود، می‌توانند به طور بالقوه سلامت چشمشان را بهبود بخشند.
جزئیات جدید از ربودن "یسنا" title
فرمانده انتظامی گلستان گفت: با اشراف اطلاعاتی و عملیاتی پلیس دو نفر از عاملان ربایش که یکی از آن‌ها در شهرستانی دیگر متواری و مخفی شده بود، دستگیر شدند و پس از بازجویی‌های فنی پلیس به جرم خود اعتراف کردند.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.