کد خبر: ۳۰۷۰۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
شاهراه جدید پارسی، آینده مبهم راه جدید ابریشم

رقابت ایران و ترکیه در سهم‌گیری از انتفاعات کریدور میانی

توسعه کریدور میانی، اگرچه می‌تواند انتفاعات اقتصادی برای کشور داشته باشد، اما از طرفی با توجه به تقویت رقبای منطقه‌ای می‌تواند زمینه‌ساز مخاطرات جدی در حوزه امنیتی شود.
رقابت ایران و ترکیه در سهم‌گیری از انتفاعات کریدور میانی

مخاطب 24-  یکی از محورهای ایجاد نظم نوین جهانی که همواره در بیانات رهبر معظم انقلاب نیز بارها به آن اشاره شده است، پدیده کریدورها است. نه تنها در ایران بلکه در کشورهای همسایه نیز، رفته رفته مسئله کریدورهای استراتژیک بین‌المللی (اعم از شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب) به مهم‌ترین موضوعات اقتصادی و امنیتی حوزه ژئواکونومی و ژئواستراتژیک تبدیل شده‌اند. 

مشخص است با توجه به ظرفیت مهم اقتصادی و امنیتی کریدورها در تحولات فرامنطقه‌ای که می‌تواند منافع اقتصادی قابل‌توجهی نیز برای کشورمان داشته‌ باشد، بایستی به صورت ویژه به این مسئله و ابعاد مختلف آن پرداخته شود. البته باید به این موضوع توجه کرد که صرف انتفاعات اقتصادی کشورها در توسعه کریدور ها مدنظر نیست، چرا که دامنه موضوع حتی به مناقشات بزرگ ژئوپولیتیک و بازتعریف جایگاه جمهوری اسلامی ایران در جهان خواهد رسید.

بیشتر بخوانید:

بیشتر بخوانید

لزوم نقش آفرینی ایران در کریدور های شرق به غرب 

با توجه به اینکه بیش از ۸۰ درصد حجم تجارت در دنیا از مسیرهای دریایی صورت می‌پذیرد و سهم کریدورهای زمینی کمتر از ۲۰ درصد است، مشخص است که حفظ امنیت مسیرهای دریایی به دلیل چالش های امنیتی در حوزه تنگه مالاکا از سوی آمریکایی ها، برای کشوری مثل چین که در عمل به قدرت بزرگی در صحنه اقتصاد دنیا تبدیل شده و درصدد تعریف این توان و ظرفیت اقتصادی به قدرتی سیاسی و نظامی است، از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. در همین راستا تغییر موازنه در دریاها و باز تعریف کریدور های زمینی برای این کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

چینی‌ها برای دستیابی پایدار به انرژی و بازارهای مصرف جدید، به‌دنبال مسیر جایگزین بودند و در نتیجه به شاهراه‌های زمین‌محور روی آوردند که امروزه از این ایده به‌عنوان کمربند اقتصادی راه ابریشم (اتصال زمینی شرق به غرب) جدید یاد می‌شود.

کریدور شرق به غرب موسوم به کریدور میانی 

همان‌طور که در تصویر پایین قابل مشاهده است، عملاً سه شاخه زمینی مختلف در شاهراه ابریشم جدید جلب توجه می‌کند؛ مسیر زردرنگ از شمال و دو مسیر قرمزرنگ که به‌ترتیب از (آسیای میانه و دریای خزر) و شرق به غرب ایران عبور می‌کنند. اگر با نگاه صرفاً اقتصادی به شاخه‌های قرمزرنگ نگاه کنیم کریدور زمینی میانی (شاخه شمالی )، مسیر پرپیچ‌وخم‌تری را طی می‌کند و حتی قسمتی از این مسیر زمینی باید از دریای خزر عبور کند تا به کشور آذربایجان برسد.

همچنین در این مسیر چالشهایی در خصوص عبور از کشور ارمنستان برای اتصال به ترکیه وجود دارد، اختلاف مرزی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان نیز ابهامات در این خصوص را تشدید کرده است.

 بر این اساس، مسیر زمینی سرخس تا مرزهای استان آذربایجان غربی (شاخه جنوبی کریدور میانی) به هیچ عنوان با این چالش ها روبه‌رو نیست. اما نکته ای که در این خصوص وجود دارد و عملا کریدور شاخه جنوبی کریدور میانی را کمرنگ کرده است، اقدامات سلبی و ایجابی رقبای منطقه ای (ترکیه و روسیه) در توسعه کریدور های رقیب کریدور مذکور است.

گفتنی است در طرح نوین راه ابریشم قرار است با توجه به مناقشات میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، مسیر کریدور میانی (شاخه شمالی) از جمهوری آذربایجان، ایران و ترکیه عبور کند و عملا کشور ارمنستان از کریدور حذف خواهد شد (خط نقطه چین آبی رنگ).

پرونده شاهراه جدید پارسی ,

مخاطرات توسعه احتمالی کریدور میانی 

نکته‌ای که در اینجا باید همواره مورد توجه قرار گیرد، نگاه همه جانبه و کلان تر به موضوع توسعه کریدور ها خصوصا توسعه کریدور میانی است. به بیانی دیگر توسعه کریدور ها اگرچه در ظاهر می تواند انتفاعات اقتصادی برای کشور داشته باشد اما همواره در هر فرصتی تهدید هایی نیز نهفته است. 

لازم به ذکر است توسعه کریدور میانی که از ترکیه عبور می کند، طبیعتا منجر به تقویت اقتصادی رقبای منطقه ای (مثل ترکیه) خواهد شد. همچنین این موضوع می تواند در آینده مخاطرات امنیتی برای یکپارچگی کشور ما داشته باشد. دقیقا به همین دلیل است که توسعه کریدورها دارای ابعاد مختلفی است و نمی شود صرفا انتفاعات اقتصادی آن را مورد توجه قرار داد و از سایر ابعاد آن چشم پوشی کرد.

به گزارش تسنیم، در نهایت نکته ای که به صراحت می توان بر آن تاکید کرد این است که نباید از ظرفیت برنامه توسعه هفتم در حوزه ی حل و فصل چالش های مرتبط با کریدور های اقتصادی امنیتی غفلت کرد.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
اعجوبه ۲۲ ساله‌ای که همه به دنبالش هستند! اعجوبه ۲۲ ساله‌ای که همه به دنبالش هستند!
باشگاه استقلال هم به صف مشتریان جذب محمدمهدی زارع، مدافع جوان گل‌گهر اضافه شد
کارتال حسابی آب و جارو کرد پرسپولیس را! کارتال حسابی آب و جارو کرد پرسپولیس را!
با تصمیم کادر فنی پرسپولیس، امروز نام چهار بازیکن در فهرست خروجی این تیم قرار گرفت.
برهنگی ممنوع برهنگی ممنوع
با تصمیمی که دیروقت اعلام شد، برگزارکنندگان جشنواره فیلم کن ممنوعیت رسمی برهنگی و لباس‌های حجیم را در این مراسم اعلام کردند.
خط‌ونشان کشیدن بابک زنجانی برای خواستگاران سایپا خط‌ونشان کشیدن بابک زنجانی برای خواستگاران سایپا
۲ میلیارد بدهی زنجانی به شرکت نفت بر اساس اعلام رسمی قوه قضائیه تسویه شده و سرمایه او که تا دم اعدام هم رفت، بر سر جای خود باقی ماند. اگر رقم ۳ میلیارد دلار باقی مانده اموال زنجانی درست باشد، او با قیمت دلار ۸۰هزار تومانی، باید حدود ۲۴۰ همت سرمایه داشته باشد. اگر این سرمایه بیش از ۳ میلیارد دلار نباشد.
تاج: در هر استان یک افسر حفاظت از کودکان انتخاب خواهیم کرد! تاج: در هر استان یک افسر حفاظت از کودکان انتخاب خواهیم کرد!
رئیس فدراسیون فوتبال از عملکرد سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان ابراز رضایت کرد و گفت این مربی به کار خود در این تیم ادامه خواهد داد.
عراقچی: زمان و مکان دور پنجم مذاکرات به زودی اعلام می‌شود عراقچی: زمان و مکان دور پنجم مذاکرات به زودی اعلام می‌شود
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: احتمالاً دور بعدی مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و ایالات متحده به زودی تنظیم خواهدشد.
ماجرای ریزش معدن همکار چیست؟ ماجرای ریزش معدن همکار چیست؟
صبح امروز تونل شماره ۲۰ معدن زغال‌سنگ همکار در کوهبنان دچار ریزش شد. دو کارگر آسیب دیدند، اما خوشبختانه حال عمومی آنها مساعد است.
برگزیده
سرنوشت فرحناز شیری و ۳۰ زن راننده سرنوشت فرحناز شیری و ۳۰ زن راننده
با وجود سال‌ها غیبت زنان راننده در ناوگان اتوبوسرانی تهران، حالا بار دیگر جرقه‌هایی از تغییر در پایتخت روشن شده است؛ در شرایطی که شهرهایی، چون مشهد و بیرجند تجربه موفق حضور زنان در حمل‌ونقل عمومی را پشت سر گذاشته‌اند، مقامات شهری و انتظامی پایتخت نیز از بازگشت زنان به خطوط اتوبوس‌های شهری، به‌ویژه بی‌آرتی، سخن می‌گویند.
صدراعظم جدید آلمان می‌خواهد مردم بیشتر کار کنند صدراعظم جدید آلمان می‌خواهد مردم بیشتر کار کنند
اقتصاددانان هشدار می‌دهند که کانون استراتژی رشد اقتصادی فردریش مرتس یعنی برنامه هزینه‌کرد یک تریلیون یورویی مبتنی بر بدهی، ممکن است ضرورت بیشتری به حل مسئله ساعات کاری در این کشور ببخشد. کلمنس فیوئست، رئیس اندیشکده اقتصادی ایفو (Ifo)، می‌گوید: «پول بیشتر جاده‌ها و پل‌های جدید نمی‌سازد، ما برای انجام این کار به کارگران بیشتری نیاز داریم.»
خط‌ونشان کشیدن بابک زنجانی برای خواستگاران سایپا خط‌ونشان کشیدن بابک زنجانی برای خواستگاران سایپا
۲ میلیارد بدهی زنجانی به شرکت نفت بر اساس اعلام رسمی قوه قضائیه تسویه شده و سرمایه او که تا دم اعدام هم رفت، بر سر جای خود باقی ماند. اگر رقم ۳ میلیارد دلار باقی مانده اموال زنجانی درست باشد، او با قیمت دلار ۸۰هزار تومانی، باید حدود ۲۴۰ همت سرمایه داشته باشد. اگر این سرمایه بیش از ۳ میلیارد دلار نباشد.
صفحه خبر بالای تصاویر