مخاطب 24- روسیه پس از تهاجم به اوکراین در سال 2022 با موج تحریم کشورهای غربی مواجه شد؛ تحریمهایی همهجانبه که صنعت خودرو روسیه را هم در بر میگرفتند. نتیجه این شد که خیلی از خودروسازان مطرح دنیا بازار این کشور را ترک کردند و مثل همیشه جا برای چینیها جهت کسب سهم از بازار باز شد. در این بین، ایران هم در تلاش بوده است تا محصولات تولید داخل خود را به روسیه بیاورد و در پی همین، سایپا و ایران خودرو در تابستان گذشته طی بیست و هفتمین دوره نمایشگاه MIMS Automobility محصولاتشان را به نمایش گذاشتند. یوتیوبری روسی هم به بررسی هاچ بک کوییک سایپا در این نمایشگاه پرداخته است.
کوییک که نسخه هاچ بک ساینا یا نسخه فیس لیفت کراس تیبا 2 بر شمرده میشود، جزو گزینههای مقرون به صرفهتر حال حاضر بازار ایران با امکانات حداقلی است؛ گزینهای که اغلب مردم صرفاً برای رفع نیاز حمل و نقل خود به سمت خرید آن میروند. با این حال، یوتیوبر روسی راسل چه نسبت به طراحی و چه نسبت به امکانات آن نظر مثبتی دارد. وی در ابتدای برخورد با کوییک، از نمای بیرونی آن تعریف میکند و همچنین میگوید این هاچ بک ایرانی همه ویژگیهایی را که دنبالکنندگانش میخواهند دارد.
این یوتیوبر در طول ویدیو ذکر کرده که کوییک بر پایه کیا ریو توسعه پیدا کرده و در واقع، تفاوت چندانی بین این دو خودرو وجود ندارد. در نگاه اول این گفته او کمی بیربط به نظر میآید، اما از آنجا که ریشه کوییک به همان پراید برمیگردد و پراید هم از کیا به سایپا رسیده، احتمالاً بیراه هم نباشد. البته مسلم است که نسخههای کنونی موجود از کوییک و ریو (بهطور خاص نسخه هاچ بک) قابل مقایسه با یکدیگر نیستند.
یکی از ویژگیهای عجیب Quik از دید راسل، محل شیشهبالابرهای آن است. اینکه اثری از دکمه یا دستگیره شیشهبالابر در پنلهای دربهای عقب نیست و در عوض این دکمهها در کنسول مرکزی قرار گرفتهاند، برای او غیرمعمول به نظر میرسید. راسل حتی اظهار داشته که به نظر او، ظرفیت و توان موتور این هاچ بک سایپا برای رفت و آمدهای روزانه کافی است؛ هرچند اینکه چند درصد از قطعات موتور ساخته داخل ایران هستند جای سوال دارد.
یوتیوبر روسی راسل در نهایت قیمت 10 هزار دلاری کوییک را بهعنوان یکی از ویژگیهای مثبت آن مطرح میکند، اگرچه معلوم نیست با همین قیمت در بازار روسیه عرضه میشود یا خیر. به گفته او، سایپا سعی دارد با دریافت تاییدیه مراجع نظارتی روسیه آن را بهصورت مستقیم وارد بازار این کشور کند، ولی همچنین زمزمههایی مبتنی بر تولید این خودرو داخل روسیه به گوش میرسد.
با نگاهی به کانال Travelling with Russell متوجه میشوید که این یوتیوبر متخصص یا حتی دنبالکننده جدی حوزه خودرو نیست و عمدتاً روی تهیه ولاگ از سفرهای خود به نقاط مختلف تمرکز دارد.
منبع: گجت نیوز