کد خبر: ۲۶۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۸

چگونه شیشه شیر را از کودک بگیریم؟

یکی از مسائلی مهمی که والدین کودک باید به آن توجه کنند، در رابطه با ترک شیشه شیر کودک است. از قدیم الایام تا به امروز اکثر مادران برای راحتی کودک و تغذیه آسان، از شیشه شیر استفاده می‌کردند.
چگونه شیشه شیر را از کودک بگیریم؟

یکی از مسائلی مهمی که والدین کودک باید به آن توجه کنند، در رابطه با ترک شیشه شیر کودک است. از قدیم الایام تا به امروز اکثر مادران برای راحتی کودک و تغذیه آسان، از شیشه شیر استفاده می‌کردند. به صورت کلی در چند ماه اول پزشکان توصیه می‌کنند که مادر بدون شیشه شیر، به کودک شیر دهد و بعد از چند ماه از شیشه شیر استفاده کنند. اما مادرانی شاغل هستند و زمانی برای شیر دادن به کودک خود را ندارند، بهترین انتخاب این دسته از مادران استفاده از شیشه شیر است.

نکته ایی که بسیار مهم است در رابطه با افراط استفاده از شیشه شیر است. بعد از این که کودک شما 2 سالگی را رد کرد شما باید به کمک لیوان و فنجان مایعات بنوشد ولی این موضوع به همین راحتی نیست. زیرا کودک به استفاده از شیشه شیر و حالت آن عادت کرده و برای سازگاری با لوازم تغذیه نوزاد همانند لیوان و فنجان باید مدت زمانی صبر کنید. (اما بسیاری از مادران هستند که اصلاً این موضوع را جدی نمی‌گیرند، اگر کودک شما شیشه شیر را ترک نکند با توجه به افزایش سن ترک این عادت برای کودک سخت تر خواهد شد)

چرا کودک شیشه شیر را باید ترک کند ؟

اولین سؤالی که شاید ذهن بسیاری از والدین را مشغول کرده باشد در رابطه با مهم‌ترین دلیل نیاز به ترک شیشه شیر است. اما دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد که مهم‌ترین آن ها را برای شما ذکر خواهیم کرد:

  • افزایش وزن کودک : در بخش قبلی اشاره کردیم که بسیاری از مادرانی که شاغل هستند در برخی مواقع از شیشه شیر استفاده می‌کنند ولی این موضوع وزن کودک شما را افزایش خواهد داد. ولی چرا؟

فرض کنید که شما زمانی که کودک صبح بیدار می‌شود از شیر مادر و بدون استفاده از شیشه شیر تغذیه کودک را فراهم می‌کند و در عصر نیز بجای استفاده از شیر خود مادر، از شیر گاو و به کمک شیشه شیر برای تغذیه کودک استفاده می‌کنید. وجود دو نوع شیر باعث افزایش وزن کودک شما خواهد شد. (شیر مادر به تنهایی به عنوان یک غذای کامل معرفی شده است و اگر شما در کنار آن از نوع شیر دیگری استفاده کنید  باعث افزایش وزن می‌شود)

  • دندان آسیب می‌بیند : یکی دیگر از دلایل ترک شیشه شیر کودک آسیب رساندن به دندان ها است. طبق آخرین تحقیقاتی که توسط محققان انجام شده است، هنگامی که کودک موقع خواب شیر به کمک شیشه شیر مصرف می‌کند، باعث پوسیدگی دادن های کودک خواهد شد.

در شیر مادر مواد مغذی وجود دارد که روی دندان های کودک قرار گرفته و مانع از پوسیدگی آن ها خواهد شد ولی زمانی که شما از شیشه شیر استفاده می‌کنید، این مواد مغذی با دندان کودک ارتباط برقرار نخواهد کرد و در نتیجه باعث پوسیدگی دندان کودک خواهد شد.

  • عادت و وابستگی زیاد : یکی از دلایلی که شما استفاده از شیشه شیر را باید به حداقل برسانید، وابستگی بیش از حد کودک است. به عنوان مثال اگر کودک شما به مدت 2 سال فقط و فقط از شیشه شیر برای نوشیدن مایعات استفاده کند، علاوه بر اضافه وزن و پوسیدگی دندان ها وابستگی زیادی هم به شیشه شیر پیدا می‌کند.

پیشنهاد می‌شود از سن 1 سالگی به بعد استفاده از شیشه شیر را به حداقل برسانید، زیرا با افزایش سن کودک ترک شیشه شیر خیلی سخت تر خواهد شد. (از طرفی باید به کمک خود آموزش دهید که چگونه با لیوان و فنجان مایعات مصرف کند)

بهترین روش برای ترک شیشه شیر :

تا به الان با دلایل مهم ترک شیشه شیر برای کودک آشنا شدید و حال در این بخش به بهترین روش برای ترک شیشه شیر خواهیم پرداخت.

  • سریعاً استفاده از شیشه شیر را منع نکنید : یکی از اشتباهات رایج برای ترک شیشه شیر آن است که والدین فکر می‌کنند که به یک‌باره می‌توان استفاده از شیشه شیر را برای کودک منع کرد در صورتی که شما باید رفته رفته و در گذر زمان استفاده از شیشه شیر را محدود کنید.

شیشه شیر شباهت زیادی به سینه مادر دارد و به این دلیل کودک با شیشه شیر ارتباط خوبی برقرار می‌کند و شما نباید انتظار داشته باشید که یک‌باره بتوانید استفاده از آن را منع کنید.

  • انتخاب فنجان یا لیوان زیبا : مهم‌ترین کاری که مادران برای ترک شیشه شیر باید انجام دهند، انتخاب یک لیوان و فنجان کاملاً زیبا و فانتزی است. شما باید لیوان و فنجانی را انتخاب کنید که از نظر کودک جذابیتی خاصی داشته باشد. (به عبارتی با توجه به سلیقه خود کودک لیوان تهیه کنید و نه سلیقه خودتان)
  • کودک را تشویق کنید : شما برای این که کودک با لیوان و فنجان عادت کند، کودک را باید مورد تشویق قرار دهید. ابتدا در لیوان مورد علاقه خود مایعاتی همانند آب میوه و یا شیر و نوشیدنی های دیگر ریخته و شروع به تشویق کودک خود کنید.

شما می‌توانید در کنار تشویق کردن کودک خود جایزه ایی هم قرار دهید که کودک بیش از حد تشویق به استفاده از شیشه شیر شود.

  • استفاده از شیشه شیر را کم کم کاهش دهید : شما بعد از گذراندن مراحل قبل حالا باید با برنامه ریزی استفاده از شیشه شیر را کاهش دهید. اما چگونه باید برای ترک شیشه برنامه ریزی کنید؟

به عنوان مثال شما صبح زود می‌توانید برای شیر دادن به کودک از خود شیشه شیر استفاده کنید ولی در ظهر و عصر از لیوان و یا فنجان و سپس هنگام خواب از شیشه شیر استفاده کنید. (این برنامه را وارد روتین زندگی کودک خود کنید و رفته رفته استفاده از شیشه را کمتر و کمتر کنید)

بهترین زمان برای ترک شیشه شیر :

یکی دیگر از سؤالات رایج مادران آن است که چه زمانی به فکر ترک شیشه شیر کودک باشیم؟ پزشکان و متخصصان میگویند که شما حداکثر تا یک سالگی مجاز به استفاده از شیشه شیر هستید و بعد از آن بازه زمانی باید به فکر ترک شیشه شیر باشید.

قبل از یک‌سالگی کودک توان و قدرت زیادی ندارند و شاید نتواند لیوان و فنجان و لوازم تغذیه ی دیگری را به درستی در دست بگیرد و به این دلیل شما باید از شیشه شیر برای نوشیدن مایعات استفاده کنید. اما از زمانی که کودک شما قادر به برداشتن اجسامی همانند لیوان و... است و اگر به راحتی بتواند از آن ها استفاده کند قطعاً که باید به فکر ترک شیشه شیر باشید. (در غیر این صورت با افزایش سن وابستگی برای کودک ایجاد خواهد شد)

جمع بندی و سخن پایانی :

همراهان گرامی توجه داشته باشید که شیشه شیر یک کمک تغذیه ایی است و باید در محدود سنی از آن استفاده کنید و با افراط استفاده از آن باعث عادت بسیار خواهد شد.

در این مقاله راهکار و روش های متنوعی برای ترک شیشه ذکر کردیم و شما می‌توانید با استفاده از آن ها به کودک خود برای ترک شیشه شیر کمک کنید.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
برای تغذیه ۶۰ سالگی خود فکری کرده اید؟ برای تغذیه ۶۰ سالگی خود فکری کرده اید؟
یک متخصص تغذیه مطرح کرد: بهتر است افراد مسن روزی سه تا پنج بار در وعده‌های کوچک غذا بخورند و پرخوری نکنند.
‌می‌دونستید سرو صدا در محل کار ارتباط داره با فشار خون؟ ‌می‌دونستید سرو صدا در محل کار ارتباط داره با فشار خون؟
قرار گرفتن مداوم در معرض سر و صدا در محل کار نه تنها بر تمرکز انسان تأثیر می گذارد و باعث مشکلات شنوایی مانند وز وز گوش می شود، بلکه باعث افزایش استرس و فشار خون نیز می شود.
دستور پخت شیرینی نازک پسته به روش قنادی‌های قزوین دستور پخت شیرینی نازک پسته به روش قنادی‌های قزوین
شیرینی نازک پسته‌ای یک نوع شیرینی اصیل قزوینی است که برای اعیاد مختلف تهیه می‌شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این شیرینی، کم شیرین بودن آن است که آن را تبدیل به یک شیرینی محبوب کرده است.
کلیسای فرانسه پس از حریق گسترده فروریخت کلیسای فرانسه پس از حریق گسترده فروریخت
پس از اینکه کلیسای «سنت اومر» در فرانسه امروز طعمه حریق گسترده‌ای شد، سقف و بخش عظیمی از سازه این کلیسا فروریخت
فهرست بازیکنان تیم ملی فوتبال اعلام شد فهرست بازیکنان تیم ملی فوتبال اعلام شد
امیر قلعه نویی، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران ٢۶ بازیکن را برای دو دیدار برابر قرقیزستان و امارات به اردوی تیم دعوت کرد.
قتل پیرزن همسایه با ۳۵ ضربه چاقو در تهران قتل پیرزن همسایه با ۳۵ ضربه چاقو در تهران
رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: یک زن جوان، همسایه پیر خود را به خاطر سرقت طلاهایش، با ۳۵ ضربه چاقو در خیابان نبرد به قتل رساند.
صحبت‌های جنجالی اکبر عبدی در مورد همسرش صحبت‌های جنجالی اکبر عبدی در مورد همسرش
این گفته اکبر عبدی، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، که « همسرش از شیطنت‌های او چشم‌پوشی کرده و البته این شیطنت‌ها را حق طبیعی هر مردی می‌داند»، بازتاب وسیعی در میان مخاطبان فضای مجازی داشته و مورد انتقاد قرار گرفته است.
برگزیده
تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه
نیرو‌های امنیتی بسیار زیادی در اطراف محل برگزاری مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس حضور دارند
المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا
کوچکترین عضو کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس می‌گوید همه تلاشش را می‌کند تا مدال طلای المپیک را بر گردن آویزد