کد خبر: ۲۶۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹
با نگاه به هفته‌ای که گذشت؛
در جریان دادوستد‌های روز سه‌شنبه، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با رشد ۰.۶۹ درصدی، معادل ۱۴ هزار و ۸۴۰ واحدی، بر فراز ارتفاع دو میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی قرار گرفت. پیش‌بینی بورس برای آغاز هفته آینده بر چه مبنایی قرار دارد؛ در شرایطی که شاخص هم‌وزن نیز که نشانی از اثرگذاری یکسان تمام سهام است، نمایش موازی داشت و با رشد ۰.۷۷ درصدی به ارتفاع ۷۲۶ هزار واحدی رسید.

بورس تهران زیر ذره‌بین آمار و ارقام

مخاطب 24 تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز میانی هفته را 11 میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را 7 هزار و 176 میلیارد تومان نشان می‌دهد.

کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه شاخص کل در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود.

ارزش معاملات، دیگر فاکتور ارزیابی اوضاع بورس، نسبت به روز دوشنبه، افزایش چشم‌گیری را تجربه کرد. با این حال تداوم این شاخص بالاتر از رقم هفت هزار میلیارد تومانی، برای تداوم روند مثبت بازار سهام ضروری‌ست.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در روز یکشنبه حکایت از ورود سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس یکشنبه، خبر از ورود 78 میلیارد تومانی پول به سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

بازار سهام در چه صورتی روی ریل صعود باقی می‌ماند؟

در هفته‌ای که گذشت، اهالی بازار سرمایه شاهد رشد نماگر‌های تالار شیشه‌ای بودند و شاخص کل بورس تهران موفق به فتح کانال 2.1 میلیونی خود شد. کارشناسان پیش از این انتظار بازگشت شاخص به روند مثبت را با توجه به نزول عمیق آن و رسیدن به محدوده‌های حمایتی معتبر داشتند.

اما نکته‌ای که در این میان وجود دارد، سایه ریسک‌های سیستماتیکی است که بر بازار سرمایه حاکم است. ریزشی که از میانه اردیبهشت‌ آغاز و بعدها مشخص شد که دلیل آن تغییر نرخ خوراک پتروشیمی بود. این موضوع خود جزو ریسک‌های سیستماتیک بازار سهام به شمار می‌رود، تصمیمات خلق‌الساعه و یک‌شبه‌ای که در سال‌های گذشته بر فضای اقتصادی کشور حاکم است. کاهش این ریسک و کنترل آن توسط سیستم کلان اقتصادی موجب واکنش مثبت بازار سهام می‌شود.

همان‌گونه که فرموله کردن نرخ خوراک و تعمیم این فرمول برای 5 سال آینده، موجب تغییر روند بازار شد و اصلاح عمیقی که از اردیبهشت‌آغاز شده بود، سرانجام به پایان رسید.

در رابطه با حذف دلار 28.500 تومانی هم می‌توان گفت، شباهت زیادی به ماجرای دلار 4200 تومانی چند سال پیش وجود داشت. فاصله میان ارزش دلار در بازار آزاد و دلار سامانه نیما نباید وجود داشته باشد. در غیر این صورت موجب هدر رفت منابع ارزی و بوجود آمدن چرخه‌های بزرگ رانت و فساد می‌شود. بنابراین کارشناسان معتقدند که در بازه زمانی بلند مدت به نفع فضای اقتصادی کشور است که نرخ ارز به سمت تک نرخی شدن حرکت کند (اگرچه فعلا ممکن نیست.)

پیش بینی بورس شنبه

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ بازار سهام با گذر از مرز 2 میلیون و 150 هزار واحدی شاخص کل، هدف‌های جدیدی را برای خود ترسیم کرده است. بورس تهران اولین هفته معاملاتی شهریورماه را با چالش عبور از سقف 2 میلیون و 100 هزار واحدی پشت سرگذاشت و هفته دوم شهریور ماه درحالی آغاز شد که این سطح، یکی از حامیان شاخص کل به شمار می‌رفت.

معاملات سهامی هفته گذشته و علل خصوص، روز دوشنبه نشان داد؛ که رکود همچنان جو حاکم بر معاملات است و شروع یک روند صعودی با شیب زیاد، دور از ذهن است. تثبیت ارزش معاملات خرد در سطوح 5 تا 7 همتی نشان می‌دهد که چشم‌انداز‌های بازار سهام اطمینان مورد نیاز معامله‌گران را فراهم نمی‌کنند. برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که با گذر دلار آزاد از مرز 50 هزار تومان، روند صعودی قدرتمند شاخص‌های سهامی آغاز خواهد شد. در حال حاضر یکی از عوامل اصلی برهم‌زننده چشم‌انداز بورس تهران ثبات نسبی در بازار طلا و ارز است.

با این منوال پیش بینی می‌شود که با تداوم روند معاملات روز سه‌شنبه، بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با رشد ضعیف تراز  شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی مثبت شاخص‌های اصلی بازار سهام و مخصوصاً شاخص هم‌وزن در انتهای معاملات اولین روز معاملاتی هفته بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز مثبت پیش بینی می‌شود و خروج پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت محتمل است. ارزش معاملات خرد امروز در سطح 6 تا 8 همتی پیش بینی می‌شود و غلبه صف‌های خرید به صف‌های فروش نیز احتمال بالایی دارد. با تمام این تفاسیر احتمال بازدهی مثبت قدرتمند شاخص‌های اصلی کم بوده و معاملات متعادل‌تری را شاهد خواهیم بود.

منبع: تجارت نیوز

برچسب ها: بورس سهام
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
جوکار: طرح افزایش تعداد نمایندگان به مجالس دیگر منتقل شد! title
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با طرح افزایش تعداد نمایندگان مخالفت کردند.
کارمندان دولت حق دریافت هدیه را ندارند title
سازمان اداری و استخدامی اعلام کرد: دریافت هدیه در مقابل انجام وظایف مرتبط با شغل کارمندان دستگاه‌های اجرایی بر اساس قانون ممنوع است.
چت‌بات هوش مصنوعی انویدیا با قابلیت‌های هیجان‌انگیز آپدیت شد title
انویدیا چت‌بات اختصاصی ChatRTX را با قابلیت‌های جذاب و کاربردی‌تر به‌روزرسانی کرد.
محاکمه مرد رمال به اتهام تعرض به ۵ زن title
مرد رمال که متهم است با نقشه شیطانی پنج زن و دختر را به دام سیاه انداخته و آزار داده در جلسه محاکمه مدعی شد که تعرضی در کار نبوده و شاکی‌ها با خواست و رضایت خودشان با وی ارتباط داشته‌اند.
چرا فنلاندی‌ها شادترین مردم دنیا هستند؟ title
بر اساس آخرین گزارش شادمانی جهانی World (Happiness Report ۲۰۲۴)، فنلاند برای هفتمین سال پیاپی عنوان شادترین کشور جهان را از آن خود کرده است.
بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان رایگان می‌شود title
همزمان با روز ملی موزه‌ها و روز ملی تنوع زیستی (۲۷ اردیبهشت تا ۳ خرداد) بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان به صورت رایگان است.
نخستین امپراتور روم کجا دفن شد؟ title
محققان از احتمال شناسایی مکان درگذشت نخستین امپراتور روم خبر داده‌اند، آن‌ها ویلایی را شناسایی کرده‌اند که بر اثر فوران آتشفشان «وزوو» مدفون شده بود، درحالی‌که به نظر آنها، اطلاعات این ویلا با مکان درگذشت «آگوستوس»، نخستین امپراتور روم همخوانی دارد.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.