کد خبر: ۲۶۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۴
مقامات باکو:
وزیر خارجه جمهوری آذربایجان، ارمنستان را به نقض توافق‌های پیشین متهم کرد و مدعی شد ایروان در پی ماجراجویی در منطقه است.

در حالی‌که طی هفته اخیر تصاویر و ویدئوهای زیادی از انتقال تجهیزات نظامی جمهوری آذربایجان به مناطق مرزی با ارمنستان در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان ادعا کرد ارمنستان برای «ماجراجویی بعدی» در منطقه آماده می‌شود.

«جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری‌ آذربایجان امروز (جمعه) و در دیدار با سفرای کشورهای خارجی مقیم باکو مدعی شد: ارمنستان خندق‌های جدید حفر می‌کند، استحکامات دفاعی تشکیل می‌دهد و پرسنل و تجهیزات را برای ماجراجویی نظامی بعدی خود جمع‌آوری می‌کند.

«نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان اما روز پنج‌شنبه و در جلسه کابینه این کشور، گفت: آذربایجان روزها در خط تماس قره‌باغ و مرز ارمنستان و آذربایجان نیروهایش را تقویت کرده است. سیاست دست‌اندازی آذربایجان به خاک ارمنستان ادامه دارد.

پاشینیان همچنین درباره توافقات پیشین گفت: من بر وفاداری ارمنستان به توافق‌های منعقد شده در ۱۴ دسامبر ۲۰۲۱ در بروکسل، ۶ اکتبر ۲۰۲۲ در پراگ و در ماه مه ۲۰۲۳ در بروکسل و همچنین به بیانیه سه‌جانبه امضا شده توسط رئیس‌جمهوری روسیه، رئیس‌جمهوری آذربایجان و نخست‌وزیر ارمنستان در ۹ نوامبر ۲۰۲۰ تاکید می‌کنم.

با این‌حال، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان امروز گفت: ارمنستان در حال خروج از تمامی توافق‌های از پیش حاصل شده است و هدف ارمنستان حفظ تجزیه‌طلبی در اراضی جمهوری‌ آذربایجان است.

بایراموف همچنین گفت: ضروری است تا تدابیر مناسبی برای جلوگیری از وقوع رفتارهای غیرمسئولانه از سوی ارمنستان اتخاذ شود.

پاشینیان هم با اشاره به «بحران انسانی» در قره‌باغ در پی مسدودسازی کریدور «لاچین» که منطقه ارمنی‌نشین قره‌باغ را به خاک ارمنستان متصل می‌کند، گفته بود: بدیهی است که آذربایجان با این اقدامات، قصد خود را برای انجام یک تحریک نظامی جدید علیه قره‌باغ و ارمنستان نشان می‌دهد.

ارمنستان با جمهوری آذربایجان که مورد حمایت ترکیه به‌عنوان یکی از اعضای ناتو است، از زمان سقوط اتحاد شوروی چندین جنگ را بر سر قره‌باغ داشته‌اند که جدیدترین مورد آن در سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاد. این جنگ با یک آتش‌بس سه‌جانبه که با واسطه‌گری روسیه حاصل شد، پایان یافت اما همچنان درگیری‌های پراکنده بین دو کشور ادامه یافته است.

کریدور «زنگزور» نیز به یکی از موارد تنش تبدیل شده است. وزیر خارجه جمهوری آذربایجان می‌گوید اگر ارمنستان با گشایش این کریدور مخالفت کند باکو «طرح جایگزینی» دارد که آن را به اجرا خواهد گذاشت.

ادعاهای مقامات جمهوری آذربایجان و ترکیه درباره کریدور زنگزور پس از توافق آتش‌بس سه‌جانبه سران باکو، ایروان و مسکو مطرح شده اما مسئولان ارمنستانی بارها این ادعاها را رد کرده‌اند.

ایجاد این گذرگاه باعث قطع دائم مرزهای ایران و ارمنستان می‌شود و به باکو دسترسی بلامانع به جمهوری خودمختار نخجوان را خواهد داد.

پاشینیان اما بارها تاکید کرده است: هیچ کریدوری نمی‌تواند در خاک جمهوری ارمنستان فعالیت کند.

برچسب ها: باکو ارمنستان
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بازیگر تایتانیک و ارباب حلقه‌ها درگذشت title
برنارد هیل بازیگر سینما که بیشتر برای بازی در فیلم‌های تایتانیک و ارباب حلقه‌ها شناخته شده بود در سن ۷۹ سالگی درگذشت.
کیک تولد سعید حدادیان title
عکسی از تولد حاج سعید حدادیان مداح اهل بیت (ع) را مشاهده می‌کنید.
دختر می خواهی بخری یا پسر؟ title
پسر حدود ۵۰‌میلیون تومان، دختر حدود ۷۰ تا ۸۰‌میلیون تومان. قیمت کودک و نوزاد خیلی متفاوت است. نوزاد‌ها از کودکان گران‌تر هستند؛ آن هم اگر نوزاد دختر باشد. خرید و فروش نوزاد می‌کنند؛ آن هم به‌طور حرفه‌ای. چت می‌کنند و شماره می‌دهند، ارسال چند تا عکس، واریز پول و در آخر تحویل نوزاد.
افعی تهران به معلم‌ها نیش زد و توقیف شد! title
در پی توهین به شأن و جایگاه معلم و امر تعلیم و تربیت در یکی از سکانس‌های سریال «افعی تهران» برای عوامل ساخت آن پرونده قضایی تشکیل شد.
آتش سوزی در خیابان لاله زار! title
جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران درباره جزئیات حریق در خیابان لاله‌زار اعلام کرد
رژیم غذایی گیاهی برای افراد سیگاری مفید است؟ title
یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که سیگاری‌های فعلی و سابق اگر رژیم غذایی گیاهی بسیار مغذی داشته باشند، ممکن است خطر ابتلا به آمفیزم در آن‌ها کاهش یابد.
تاثیرات عمیق زندان بر تتلو شعر در وصف امام علی! title
خواننده بازداشت شده تصمیم دارد تا برای شعری که در مدح حضرت علی نوشته آهنگی بسازد.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.