کد خبر: ۲۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۲
استاندار تهران بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان برای حل معضل آلودگی هوای تهران تاکید کرد.

محسن منصوری در پایان جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران در جمع خبرنگاران گفت: ششمین جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران در استانداری تهران تشکیل شد و بنا بر این بود که محدودیت‌هایی جهت کاهش آلودگی هوا اعمال و تصمیماتی در این حوزه اتخاذ شود اما به لطف خداوند با وزش باد شاخص‌های آلودگی هوا کاهش پیدا کرد و در حال حاضر به حدود عدد ۸۰ رسیده است که در این شرایط نیاز به اعمال محدودیت نیست.

لزوم بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان برای حل معضل آلودگی هوای تهران
وی افزود: اعمال محدودیت‌ها هنگامی اتفاق می‌افتد که شاخص کیفیت هوا عددی بالای ۱۰۰ باشد. اگر به این سمت حرکت کنیم قطعا اعمال محدودیت‌ها انجام خواهد شد. این محدودیت‌ها شامل ممنوعیت تردد خودروهای دودزا به‌ویژه خودروهای سنگین گازوئیلی که در شب تردد می‌کنند، خواهد بود.

منصوری ادامه داد: از دیگر محدودیت‌های اعمالی در شرایطی که شاخص کیفیت بالاتر از عدد ۱۰۰ باشد، محدودیت برای خودروهای فاقد معاینه فنی است که با آنها برخورد می‌شود. همچنین فعالیت صنایع به‌ویژه صنایع آلاینده و کارگاه‌های شبانه متوقف می‌شود. در صورت ادامه شرایط اضطرار در آلودگی هوا محدودیت بازگشایی مهدهای کودک و مدارس در مقطع ابتدایی اعمال می‌شود و ورزش در فضای باز متوقف خواهد شد. باز هم با ادامه شرایط اضطرار تعطیلی مدارس در سایر مقاطع نیز اعمال خواهد شد.

وی تاکید کرد: کمیته اضطرار آلودگی هوا امروز تصمیماتی را اتخاذ کرد اما اعمال آن در شرایط فعلی ضرورتی ندارد.

استاندار تهران درخصوص نحوه نظارت بر اجرای مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا نیز گفت: تکالیف دستگاه‌های ذی‌ربط در حوزه کاهش آلودگی هوا به‌روشنی مشخص است. این تکالیف در قانون هوای پاک مورد تاکید قرار گرفته است. مستمراً جلسات برگزار و نظارت‌ها اعمال می‌شود البته گاهی کاستی‌هایی در این حوزه وجود دارد که باید مورد پیگیری قرار گیرد. استانداری تهران ارتباط و تعامل سازنده و نظارت بر عملکرد سازمان‌ها را بر عهده دارد که این موضوع در معاونت عمرانی به‌درستی انجام می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص استفاده از مازوت توسط صنایع در شرایط محدودیت تامین گاز برای آنها نیز گفت: کشور با کمبود منابع گاز مواجه است و برخی صنایع گازسوز هستند. بی‌تردید فعالیت برخی از آنها از اهمیت بسزایی برخوردار است لذا قطع گاز آنها موجب بروز اختلال در بازار و عرضه و تقاضا می‌شود که از جمله این صنایع می‌توان به سیمان تهران اشاره کرد که ۵۰ درصد سیمان تهران را تامین می‌کند که گاهی محدودیت تامین گاز برای آن اتفاق می‌افتد. در چنین شرایطی باید سوخت مایع به آنها برسد اما در برخی نقاط همچون اطراف کلانشهر تهران ممنوعیت وجود دارد لذا اجازه استفاده مازوت نمی‌دهیم حتی اگر این کار به قیمت تعطیلی صنایع تمام شود.

استاندار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به نشست با نخبگان و صاحب‌نظران حوزه محیط زیست درباره راهکارهای کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: پس از تاکید رهبر معظم انقلاب برای استفاده از ظرفیت نخبگان برای حل مشکلات شهر تهران با هدف بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان، یکی از موضوعات که مساله اصلی تهران است یعنی آلودگی هوا مقرر شد با جمعی از نخبگان و افراد موثر در این حوزه این معضل را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

منصوری افزود: معتقدیم بنا به تاکید رهبری تمام مسائل و مشکلات تهران را می‌توان با راهکارهای علمی حل و فصل کرد. بر همین اساس با راهکارهای نوآورانه و علمی تلاش خواهیم کرد هزینه و زمان حل مشکلات را کاهش دهیم. در این مسیر از دانش و تجربه نخبگان برای کاهش آلودگی هوا استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در این جلسه نظرات خوبی مطرح شد؛ از جمله طراحی داشبورد مدیریت جامع آلودگی هوا و همچنین تجارب موفق سایر شرکت‌ها نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی تاکید کرد: در نظر داریم این سبک نشست‌ها را در موضوعات مختلف شهر تهران برگزار و از ظرفیت نخبگان استفاده کنیم. یک ظرفیت کارشناسی در بدنه دستگاه‌ها داریم که باید به کار گرفته شود اما باید از ظرفیت نخبگان کشور نیز استفاده کنیم؛ چراکه در میان نظرات آنها پیشنهادات خوبی با پشتوانه‌های مطالعاتی و تحقیقاتی و علمی مطرح می‌شود که قابلیت‌های اجرا نیز دارد.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بازیگر جومونگ بعد از ۱۸ سال چه شکلی شده است؟ title
کیم سونگ سو که سال ۲۰۰۶ نقش «تسو» را در سریال جومونگ بازی کرد، اکنون ۵۲ ساله است.
گاف عجیب مجری زن صداوسیما روی آنتن title
مجری زن شبکه سلامت صداوسیما در حالی اجرا می‌کرد که میکروفونش حین اجرا افتاده بود.
چرا بدن‌درد می‌گیریم؟ title
درد عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن ناحیه از بدن ایجاد می‌شود برای مثال درد بازو‌ها ناشی از بلند کردن جعبه‌ها در طول روز همچنین ممکن است یک آسیب جزئی باشد، مانند کبودی شانه پس از زمین خوردن.
سوپر گل شهاب زاهدی از فاصله ۶۵ متری! title
شهاب‌ زاهدی از میانه زمین خودی با یک شوت دیدنی به گامبا اوساکا گلزنی کرد.
فیلم آموزش الفبا توسط مرحوم سید حسن نیرزاده title
این قصه گوی پیر با لباس بلندی بر تن، کلاهی بر سر و عصایی در دست راوی نمایشی می شد که خودش، هم کارگردانی می کرد و هم به جای تک تک شخصیت های قصه به ایفای نقش ها می پرداخت
مرتب کردن خانه به روش ژاپنی‌ها title
مرتب کردن یا چیدمان خانه از آن چیزهایی است که همه ما دوست داریم بهترینش را در خانه اجرا کنیم. در این‌جا یکی از روش‌های مuروف ژاپنی به نام «کن‌ماری» را معرفی کرده‌ایم.
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.