کد خبر: ۲۴۹۲۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱
در شرایطی در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه مباحثی درخصوص حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی تامین کالا‌های اساسی مطرح شده که مشخصا هرگونه افزایش این نرخ منجر به جهش قیمت کالا‌های اساسی و رشد دوباره نرخ ارز در بازار غیر رسمی خواهد شد.

مخاطب24:اخیرا سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس، با اشاره به مصوبه‌ی کمیسیون تلفیق در خصوص واردات کالا‌های اساسی گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون، دولت مکلف است قیمت‌گذاری محصولات اساسی را بر اساس قیمت ارز مرکز مبادله‌ی ارز و طلا تعیین کند. این امر می‌تواند به ایجاد انگیزه کشاورزان برای تولید کمک کند.



در واقع این طور می‌توان گفت کمسیون تلفیق به دنبال حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی، که هم اکنون توسط بانک مرکزی به کالا‌های اساسی تخصیص می‌یابد، است.



گفتنی است هم اکنون ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به نهاده‌های دامی از جمله ذرت، کنجاله سویا، دانه‌های روغنی، دارو و تجهیزات پزشکی و ... تخصیص می‌یابد که مستقیما با معیشت مردم گره خورده است.



بر این اساس در شرایطی در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، مباحثی در خصوص  حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی تامین کالا‌های اساسی مطرح شده که مشخصا هرگونه  افزایش این نرخ منجر به جهش قیمت کالا‌های اساسی و رشد دوباره نرخ ارز در بازار غیر رسمی خواهد شد.



افزایش نرخ نیما، تکرار جهش‌های تورمی گذشته؟

در شرایطی شاهد مصوبه‌ی اخیر کمیسون تلفیق در خصوص حذف ارز نیمایی برای کالا‌های اساسی هستیم که دقیقا تجربه‌ی اتفاقی مشابه این امر در سال گذشته و با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالا‌های اساسی رخ داد. دقیقا در اردیبهشت سال ۱۴۰۱، زمانی که با استناد به یک سری تئوری‌های نسنجیده، حذف یکباره ارز ترجیحی اتفاق افتاد، سلسله اتفاقات مهمی در اقتصاد ایران به وقوع پیوست، که یکی از آن‌ها تغییر نسبت پول و شبه پول  به نقدینگی بود.



گفتنی است به طور خلاصه لازم است اشاره کنیم تا پیش از حذف ارز ترجیحی حدود ۱۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا‌های اساسی و نهاده‌های دامی و دارو تخصیص پیدا می‌کرد. این میزان ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومانی عرضه می‌شد و سرمایه در گردش ریالی متوسط سالیانه اجرای سیاست رقم تقریبی ۶۰ هزار میلیارد تومان بود؛ بنابراین حذف ارز ترجیحی به دلیل تحمیل ۳۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش بیشتر (افزایش ۲۵ هزار تومانی میانگین نرخ تسعیر) به وارد کنندگان و تشدید نیاز آن‌ها به نقدینه خواهی، عملا یکی از تکانه‌های مهم را بر اقتصاد ایران وارد کرد؛ بنابراین این طور می‌توان گفت که حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی نیز دقیقا مشابه اتفاقی که در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی افتاد، طبیعتا نیاز نقدینه خواهی برای واردات کالا‌های اساسی را بالا خواهد برد که با توجه به اعمال سیاست‌های سخت گیرانه‌ی کنترل ترازنامه، نتیجه‌ای جز، افزایش نرخ ارز و افزایش تورم نخواهد داشت.



چرا دولت بر سیاست‌های موفق خود پافشاری نمی‌کند؟

دیگر نکته‌ای که باید به آن اشاره شود این است که در شرایطی که دولت و همچنین مردم، آهسته آهسته طعم  اعمال سیاست‌های تثبیتی را میچشند، چرا دولت بر سر مواضع درتس خود پافشاری نمی‌کند؟ به عنوان مثال هم اکنون که تثبیت نرخ ۲۸۵۰۰ تومان نیمایی توانسته نیاز‌های اساسی کشور را به خوبی مدیریت کند و از افزایش بی رویه قیمت کالا‌های اساسی که مستقیما با معیشت مردم سر و کار دارد جلوگیری کند، چرا هنوز مصوبه‌ی تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به کالا‌های اساسی را تصویب نکرده است؟



بنابراین اینطور می‌توان گفت که کوچکترین تغییر نرخی در ارز مورد نیاز کالا‌های اساسی صورت گیرد، نه تنها منجر به کمبود این کالا‌ها در بازار خواهد شد بلکه افزایش شدید قیمت اقلام اساسی مردم رانیز در پی خواهد داشت و منجر به افزاش قیمت ارز در بازار ازاد نیز خواهد شد.

برچسب ها: تورم
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
امیرحسین کجاست؟ title
پسر ۱۴ ساله اهل گرگان بعد از ۵ روز مفقودی همچنان پیدا نشده است.
با ۴ میلیارد تومان در این مناطق تهران خانه بخرید title
اگر قصد خرید خانه در تهران را دارید و حداکثر بودجه شما ۴ میلیارد تومان است، این گزارش را از دست ندهید.
واکنش مورینیو به رابطه مربی سپاهان و شیدا مقصودلو title
سردار آزمون در گفتگو با یکی از رسانه‌ها خاطره جالبی از مورینیو تعریف کرد.
شیدا مقصودلو کیست؟ title
در ادامه بیوگرافی شیدا مقصودلو، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون و همسر خارجی اش ژوزه مورایس، مورد بررسی قرار خواهد گرفت، پس با ما همراه باشید.
انهدام باند خواهر و برادری سرقت در تهران title
رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ از انهدام باند چهارنفره‌ای که به سرکردگی یک خواهر و برادر اقدام به قاپ‌زنی و سرقت موتورسیکلت در نقاط مختلف تهران کرده بودند، خبر داد.
بالاخره هر روز قهوه بخوریم یا نه؟ title
اگر شما یکی از افرادی هستید که هر روز قهوه می‌نوشید و به این فکر می‌کنید که این عادت چه بلایی سر بدن شما می‌آورد، به خواندن ادامه دهید تا در مورد این موضوع مهم بیشتر بدانید.
آیا واقعاً مهم است که به کدام سمت بخوابیم؟ title
هر یک از ما برای خواب به شکل و مدل خاص خود عادت داریم. آیا واقعاً مهم است که به کدام سمت بخوابیم؟ آیا دلایل علمی در این زمینه وجود دارد؟
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.