به گزارش مخاطب ۲۴ به نقل از روابط عمومی بیمه تعاون: تب تند استفاده از هوش مصنوعی در دنیا و لزوم اهمیت بهره مندی از این تکنولوژی نوین ما را برآن داشت که با سهیلا شرفی، مدیر بیمههای کشتی، باربری و هوایپما بیمه تعاون گفت و گویی در این مورد داشته باشیم که در ادامه میخوانید:
نظر شما در مورد استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بیمه و بخصوص در زمینه حمل و نقل باربری چیست؟
موضوع استفاده از هوش مصنوعی یک موضوع اجتناب ناپذیر بوده و در تمام دنیا در حال انجام است.
در بخش حمل و نقل استفاده از ابزارهای نوین مرتبط به هوش مصنوعی مدت هاست در دنیا آغاز شده است. در حال حاضر در صنعت حمل و نقل دنیا توجه ویژهای به استفاده از هوش مصنوعی میشود و در بعضی کشورها از هوش مصنوعی به جای راننده یا کمک راننده در کشتی، هواپیما و … استفاده میشود.
برای بهره مندی از این تکنولوژی چه پیش نیازهایی لازم است و آیا در ایران شرایط برای بهره مندی از این تکنولوژی مهیاست؟
در کشور ما بیمه گران علاقمند به بهره گیری از هوش مصنوعی هستند، اما باید زیر ساختهای لازم برای این منظور مهیا شود و همچنین علاوه بر آماده سازی زیر ساختها در داخل باید از نظر روابط بین الملل هم شرایط لازم فراهم شود.
در حال حاضر هنوز زیر ساختها و دیتا بیسهای لستفاده از هوش مصنوعی در بخش حمل و نقل در کشور وجود ندارد و در بسیاری از مواقع همچنان از سیستم سنتی برای صدورو یا ارزیابی خسارت بخصوص در خسارتهای جمعی استفاده میشود و این نشان میدهد که برای رسیدن به نقطه مطلوب و در نهایت زمینه سازی برای استفاده از هوش مصنوعی فاصله وجود دارد.
نکته قابل توجه اینکه برای بهره مندی از این تکنولوژی باید دیجیتالی شدن، سیستمها سرعت بگیرد و جهت طی کردن این مراحل باید سازمانهای ناظر و اجرایی وابسته و غیر وابسته خدماتی مانند زنجیر با هم در ارتباط باشند که متاسفانه هنوز بستر این موضوع مهیا نشده و نرم افزارهای موجود چندان کافی و کامل نیست.
با توجه به لزوم خارج شدن از حالت جزیرهای فعالیت در بخشهای مختلف صنایع و نهادهای مرتبط به بیمه در کشوروجود بستر یکپارچه دیجیتالی در سطح کشوری بصورتیکه نهادها و سازمانها بتوانند به راحتی از دیتا بیس و مخزن اطلاعات یکپارچه کشوری در لحظه استفاده نمایند همچنین داشتن ارتباطات بین المللی نیز پس ازایجاد زیر ساختها بسیار مهم است امیدواریم ارتباط با سایر بیمه گران جهانی نیز گسترش یابد، زیرا نمیتوان بدون ارتباطات بین المللی و به سمت دیجیتالی شدن و استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بیمه و حمل و نقل بیمه پیش رفت.
همچنین در این راستا به قوانین تسهیل کننده و مکمل هم نیاز است و جای خالی آن نیز احساس میشود.
مزایای استفاده از هوش مصنوعی را در چه مواردی میبینید؟
هوش مصنوعی خطای کمتری دارد و هزینهها را در بخشهای مختلف حمل و نقل و بیمه کاهش میدهد و به همین ترتیب کارایی را بالا میبرد. بخصوص در رشته باربری با افزایش دقت روی کارایی و ارزیابیهای ریسک و یا خسارت اثر گذاشته و خطای کاربرو یا میزان تقلبات نیز کاهش و یا کاملا حذف میشود.
همچنین هوش مصنوعی باعث میشود که هزینههای اجرا و بیمه گری کاهش یافته و سرعت در این حوزه افزایش یابد. تمام این موارد در نهایت کسب و کار موفقتر و رضایت مشتری را به دنبال خواهد داشت.
وجود سیستم سنتی زمینه ساز بروز بروکراسی صدوردر پروندههای بیمهای میشود و اگر نظارتها به صورت الکترونیکی اتفاق بیافتد بسیاری از مشکلات صنعت بیمه، رفع خواهد شد و این اتفاق به واسطه استفاده ازدیجیتالی شدن و به دنبال آن استفاده ازهوش مصنوعی محقق میشود.
در حوزه حمل و نقل وقتی از هوش مصنوعی استفاده شود، در زمان بروز حادثه اطلاعات به صورت آنلاین مخابره شده و وقایع به صورت مستند از وسیله نقلیه ثبت میشود و با کمک پهبادها و سایر وسایل نوین اطلاعات جمع آوری شده و ارزیابی خسارت انجام میپذیرد.
در واقع هوش مصنوعی میتواند به نوعی در حذف بروکراسی و همچنین سرعت بخشیدن به روند کارشناسی خسارت و صحت سنجی عملیات صدور و خسارت کمک کرده و روند ارزیابی و رسیدگی و پرداخت خسارت را تسریع بخشد همچنین بدلیل کاهش مداخل سنتی انسانی و استفاده از پایگاه دادهها و هوش مصنوعی از بروز تقلب به میزان قابل توجهی نیز پیش گیری میشود.
آیا فکر نمیکنید که هوش مصنوعی ممکن است به متقلبین امکان گول زدن صنعت بیمه را در زمینه ابراز خسارت دروغین بدهد؟
نگاه دیگری هم وجود دارد که آیا هوش مصنوعی به خاطر تکنولوژی پیشرفتهای که دارد، ممکن است مورد سو استفاده متقلبین قرار گرفته و بتواند شرکتهای بیمه را فریب دهد. میتوان گفت که، چون هوش مصنوعی در بستر بلک چین مورد استفاده قرار میگیرد، امکان تقلب در آن پایین میآید، چون برای هر پرونده از ابتدا تا انتها مراحل باید ثبت شود و قابلیت پیگیری لحظه به لحظه و نقطه به نقطه دارد و همین باعث شفافیت میشود. با این حال از آنجایی که همیشه متقلبین راهی برای دور زدن قوانین پیدا میکنند، شاید در این مورد هم بتوانند نفوذ کرده و تقلب اتفاق بیافتد که این امر بیشتر توسط هکرها قابل اجراست.
باید گفت که یکی ازمزیتهای استفاده از هوش مصنوعی ایجاد فضای امن اطلاعاتی و کنترل سیستمی توسط هوش مصنوعی است که باعث افزایش سرعت دقت و کاهش تقلبات و یا دستکاریهای سیستمی و سنتی توسط افراد میشود و همچنین همه مراحل قابل رهگیری و کنترل است.
آیا ممکن است استفاده از هوش مصنوعی برای صنعت بیمه چالشی ایجاد کند؟
معمولا یکی از نگرانیهای صنایع در مکانیزه شدن و یا دیجیتالی شدن این است که ماشین و یا هوش مصنوعی جای انسان را بگیرد و نیروی انسانی کارخود را ازدست بدهد، صنعت بیمه نیز همین نگرانی و چالش بعنوان یکی از چالشهای اصلی وجود دارد که با ظهور و بهره گیری از هوش مصنوعی ممکن است استفاده از نیروی انسانی دستخوش تغییراتی شود و به مرور هوش مصنوعی جای نیروی کار انسانی را بگیرد؛ در حالی که با استفاده از این تکنولوژی نوع کاربری نیروی انسانی ممکن است تغییر کند و تبدیل به اپراتورو یا هدایتگر هوش مصنوعی شود و الزاما نیاز به حذف نیروی کار نیست. البته نیازهای اولیهای نیز وجود دارد نظیر زیر ساختها، قوانین و مقررات، وجود سیستمهای یکپارچه و ... که خود میتواند چالش اولیه برای ورود واستفاده از هوش مصنوعی باشد که قبلا درمورد آنها توضیح داده شد.