کد خبر: ۲۲۶۵
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶
گفت و گوی «مخاطب ۲۴» با «عماد آبشناس» درباره آخرین وضعیت تحولات منطقه قفقاز و روابط ایران و آذربایجان

مهرداد صداقت - سه شنبه هفته گذشته بود که مجددا بین باکو و ایروان درگیر نظامی صورت گرفت، ولی این باره کمتر از ۲۴ ساعت با میانجیگری روسیه به پایان رسید. ولی این تمام ماجرا نیست. ترکیه در تلاش است ارمنستان را محکوم به تنش در منطقه کند که به حمایت از اذربایجان آماده است تا بتواند اهدافی را که در منطقه دارد البته با کمک اسرائیل پیاده‌سازی کند. یکی از اهداف اسرائیل و ترکیه، ایران است به همین دلیل این دو کشور به کمک آذربایجان آماده اند تا بتوانند اقدامات خود را از طریق کانال باکو اجرایی کند.

ایران نمی‌خواهد ورود نظامی در حیاط خلوت روسیه داشته باشد

«عماد آبشناس» براین باور است که «متاسفانه ایران در قبال اذربایجان خیلی کوتاهی کرد و  در این موضوع خوشبین بود. دیپلماسی ما بسیار کوتاهی به خرج داد.»

 

«عماد آبشناس» تحلیلگر منطقه در گفت‌وگو با «مخاطب ۲۴»،درباره آخرین تحولات باکو و ایران گفت: تحرکات اخیر باکو با پشتوانه و حمایت اسرائیل است. متاسفانه باکو تحت اختیار اسرائیل در آماده و هرچه اسرائیل دیکته کند باکو عین آن را انجام می‌دهد و تمامی این تحرکات با دستورالعمل‌هایی است که اسرائیل تدوین کرده، همچنین ترکیه نیز در این زمینه مقاصدی دارد مبنی بر اینکه می‌خواهد هرچه سریع‌تر مسیری که از سمت شمال به سمت ایران می‌آید را ببندد. به همین دلیل آذربایجان را عیله ایران تحریک می‌کنند. اسرائیل تمام هدفی که دارد جنگ بین اذربایجان و ایران است که از این طریق بتواند وارد منطقه شود.


بیشتر بخوانید: تداوم درگیری در مرز‌های ارمنستان و آذربایجان/ ایروان از روسیه کمک خواست


وی درباره امتیازدهی آذربایجان به اسرائیل تصریح کرد:«اسرائیل هیچ وقت به هیچ کس امتیاز نمیدهد. اسرائیل فقط امتیاز می‌گیرد، باکو نیز امتیازی را به اسرائیل داده است. در این راستا دو موضوع به چشم میاید؛ اسرائیل و ترکیه است. وقتی راجع به ترکیه صحبت می‌کنیم یعنی ناتو تلاش دارد در آن محدوده نفوذ پیدا کند که به دریای خزر برسد. ترکیه هم اطماع نئو عثمانیسم را دارد و براین باور است که ایران در خاک روسیه، عراق و سوریه به دنبال این اطماع است. ترکیه و اسرائیل از همین طریق می‌خواهند وارد مناقشه با ایران شوند، ولی برای اینکار باکو را وارد میدان کردند. باکو به تنهایی در مقابل ایران به حساب نمی‌اید به همین دلیل ترکیه و اسرائیل، اذربایجان را در این مورد شارژ می‌کنند.»

آبشناس با اشاره به اینکه ایران باید چه استراتژی را در این زمینه پیش بگیرد پاسخ داد:«متاسفانه ایران در قبال اذربایجان خیلی کوتاهی کرد و  در این موضوع خوشبین بود. دیپلماسی ما بسیار کوتاهی به خرج داد. آن زمان که آذربایجان با حمایت اسرائیل اقداماتی را انجام داد باید همان زمان واکنش نشان می‌دادند. ایران باید بنا به مقتضیات شرایط واکنش لازم را نشان بدهد حتی اگر نیاز باشد ورود نظامی کند.»

او بیان کرد:«بحث دیگر، اگر ایران به اذربایجان اجازه بدهد همین رفتار را ادامه بدهد گستاخ‌تر خواهد شد و در ذهنشان این مسئله بزرگ خواهد شد و فکر می‌کنند که می‌توانند جسارت‌های بیشتری را خرج دهند مخصوصا که آقای علی اف با یک حکومت دیکتاتوری در آذربایجان حکومت می‌کند و در میان مردم آذربایجان محبوبیت ندارد. ایشان برای اینکه بتواند محبوبیت پیدا کند مجبور است به سمت رفتار‌های جنگ آفرین برود.»


بیشتر بخوانید: ادعای جدید الهام علی‌اف علیه ایران


این تحلیلگر در پاسخ به این پرسش، آذربایجان حمایت ترکیه را دارد همچنین ارمنستان نیز از روسیه کمک نظامی خواسته است. این چیدمان را چطور ارزیابی می‌کنید؟ اظهار کرد:«آذربایجان و ارمنستان حیاط خلوت روسیه به حساب می‌آیند. یکی از دلایلی که ایران پرهیز می‌کند از ورود نظامی به این ماجرا هم این است که این منطقه حیاط خلوت روسیه به حساب می‌آید و ایران توقع دارد که روسیه این‌ موضوع را جمع و جور کند. متاسفانه ناتو شمشیر را بر علیه روسیه از رو بسته است چه در جریان اوکراین چه در جریان آذربایجان سعی می‌کنند که به حیاط خلوت روسیه ورود کنند. طبیعتا روسیه تلاش دارد که این مسائل را به صورت دیپلماتیک حل کند، اما اگر احیانا شرایط به جایی برسد که ناتو بخواهد به حیاط خلوت روسیه ورود کند قطعا ناتو با واکنش روسیه مواجه خواهد شد.»

آبشناس با اشاره به دیدار روسای جمهور اذربایجان و ارمنستان در بروکسل پاسخ داد:«به نظر من، آقای پاشینیان نمی‌تواند با آقای علی اف کنار بیاید به دلیل اینکه آقای علی اف به خوبی می‌داند که پاشینیان به دلیل نزدیکی اش به غرب مورد غضب روسیه است و یکی از دلایلی که روسیه از ارمنستان در جنگ اخیر حمایت نکرد و آن پوشش نظامی را فراهم نکرد به خاطر این بود که ارمنی‌ها آقای پاشینیان را سرکار آوردند و روسیه از این بابت خیلی ناراحت بود و ارمنستان تلاش می‌کرد که خودش را به غرب نزدیک کند تا زمانی که این شرایط وجود دارد رییس جمهور باکو نیز نهایت سوءاستفاده را خواهد کرد و سعی می‌کند امتیاز بگیرد.»

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
دلیل سفید شدن مو‌ها چیست؟ title
از زمان‌های قدیم تا به امروز این باور وجود دارد که کندن مو‌های سفید باعث زیاد شدن آن‌ها می‌شود، اما این فرضیه تا چه حد درست است.
سعید آقاخانی از کوه افتاد و در بیمارستان بستری شد title
آذرنگ در صفحه شخصی خود نوشت: قرار نبود سعید آقاخانی از کوه بیفته و جا بمونه… تو مسیرِ کوه افتاد و مهره‌هایِ کمرِش آسیب جدی دید.
سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز title
برای انتخاب ظرف مورد نیاز برای پخت غذا باید به امکان تمیز کردن و شست‌وشوی ظرف دقت شود، زیرا اگر ظرف از نظر فیزیکی به گونه‌ای باشد که نتوان خوب آن را تمیز کرد و موجب تجمع باکتر‌های و میکروب‌ها شود، موجب بیماری روده‌ای می‌شود.
تا حالا انگشتر الماس در کیک پیدا کردید؟ title
این روز‌ها زن‌وشوهری که شیرینی‌پزی دارند، دچار کابوس ناراحت‌کننده‌ای شده‌اند. زن شیرینی‌پز، الماس اصلی انگشتر ازدواج خود را که ۴۰۰۰ دلار ارزش داشت موقع پخت شیرینی گم کرده است.
عروس بزرگ امام:آقا مصطفی در حجاب سختگیری نداشت title
معصومه حائری درباره ازدواجش با مصطفی خمینی گفته است: در واقع من نمی‌خواستم ازدواج کنم و قصد داشتم به درسم ادامه بدهم و به کشور‌های خارجی سفر کنم؛ اما طبق رویه و روال خانواده‌های سنتی، پدرم نظرش این بود که من ازدواج کنم و من هم قبول کردم و مرحوم حاج آقا مصطفی هم، چون به پدرم علاقه داشت، از من خواستگاری کرد و پدرم نیز به جهت اعتمادی که به امام و حاج آقا مصطفی داشت جواب مثبت داد.
درخواست هادی چوپان برای عفو و بخشش توماج صالحی title
هادی چوپان قهرمان بدنسازی خواستار عفو و بخشش برای توماج صالحی شد.
آخرین خبر از وضعیت ترانه علیدوستی از زبان وکیلش title
وکیل ترانه علیدوستی از آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی نوشت.
برگزیده
رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم title
رئیس جمهور گفت: نگاه غرب به آفریقا برای تامین منافع خود است؛ آن‌ها آفریقا را برای خودشان می‌خواهند ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم. این تفاوت دو رویکرد در جهان است.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.