به گزارش گروه نظرسنجی ایرنا، به طور معمول ۲ طرح «ترافیک» و «کنترل آلودگی هوا» یعنی زوج و فرد سابق و حلقه دوم طرح ترافیک در محدوده مرکزی شهر تهران اجرا میشود و با شیوع کرونا و تاثیر شلوغی ناوگان حمل و نقل عمومی بر گسترش این بیماری، ساعت طرح ترافیک شهر تهران در برخی مواقع کاهش یافت و حتی در یک بازه زمانی لغو شد.
از آغاز سال ۱۴۰۰ تاکنون، زمان اجرای طرح ترافیک پایتخت سه بار تغییر کرده است تا آن که در تصمیم اخیر شورای ترافیک تهران مقرر شد برای مدیریت تردد شهروندان و کاهش شلوغی معابر، بار دیگر ساعت ورود و خروج به محدوده طرح تغییر یابد.
بر اساس این مصوبه، از روز ۱۰ آبان، ساعت شروع طرح ترافیک از ۸:۳۰ به ساعت ۷:۳۰ صبح و ساعت پایان طرح ترافیک از ۱۶ به ساعت ۱۷ منتقل شد.
در حالی ساعات طرح ترافیک افزایش یافت که برخی نگران افزایش شیوع ویروس کرونا و شروع پیک ششم بیماری بودند.
با توجه به اهمیت این موضوع، گروه نظرسنجی ایرنا در راستای رسالت پژوهشی خود، به انجام نظرسنجی از شهروندان تهرانی اقدام کرده و نظرات آنان را درباره این تصمیم جویا شده است.
جامعه آماری این پژوهش را افراد بالای ۱۸ سال ساکن در هفت منطقه ۳، ۵، ۸، ۱۰،۹، ۱۳ و ۱۹ شهرداری تهران تشکیل داده و از ۱۳۰ نفر نمونه آماری این نظرسنجی، ۴۶.۲ درصد را مردان و ۵۳.۸ درصد را زنان تشکیل داده است.
اغلب پاسخگویان (۲۶.۹ درصد) در گروه سنی ۳۶ تا ۴۵ سال قرار داشته و بیشتر پرسش شوندگان این نظرسنجی (۳۵.۴ درصد) دارای تحصیلات دیپلم بوده اند.
یافتههای این پژوهش نشان می دهد که ۳۳.۸ درصد از پرسش شوندگان در محدوده طرح ترافیک، تردد روزانه داشته اند و ۵۹.۲ درصد تردد روزانه ندارند، ۶.۸ درصد افراد نیز گاهی در این محدوده تردد می کنند.
۳۹.۲ درصد از پاسخ دهندگان در صورت نیاز به ورود به محدوده طرح ترافیک در شرایط اپیدمی کرونا با خودروی شخصی وارد محدوده طرح می شوند و ۱۱.۵ درصد افراد با مترو، ۸.۵ درصد با اتوبوس، ۵.۴ درصد با تاکسی، ۲۳.۱ درصد با اسنپ یا تاکسی اینترنتی، ۲.۳ درصد با دوچرخه، ۳.۸ درصد با موتور و ۶.۲ درصد نیز به صورت پیاده وارد محدوده می شوند.
از دیگر یافته های این نظرسنجی می توان به این مطلب اشاره کرد که ۴۴.۶ درصد از افراد پاسخ دهنده، افزایش ساعت طرح ترافیک را به میزان بسیار زیاد، ۱۸.۵ درصد به میزان زیاد و ۲۳.۱ درصد تاحدی، در شلوغی حمل و نقل عمومی و افزایش شیوع کرونا موثر دانسته اند و همچنین ۱۰.۷ درصد تاثیر آن را کم، خیلی کم و اصلا ارزیابی کردند. ۳.۱ درصد هم به این سوال پاسخ نداده اند.
۱۴.۶ درصد از پاسخ دهندگان به این نظرسنجی، افزایش ساعت طرح ترافیک را به میزان بسیار زیاد، ۱۷.۷ درصد به میزان زیاد و ۲۰ درصد تاحدی در کاهش ترافیک شهری و کاهش آلودگی هوا موثر دانسته اند و همچنین ۴۶.۲ درصد تاثیر آن را کم، خیلی کم و اصلا ارزیابی کردند، ۱.۵ درصد افراد هم در این باره نظری نداشتند.
«افزایش ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی»، « کاهش ساعت اجرای طرح ترافیک»، «لغو اجرای طرح ترافیک تا پایان اپیدمی کرونا»، «اعمال دوباره دورکاری برای کارمندان»، «ایجاد سرویس ایاب و ذهاب برای کارکنان شرکت ها و ادارات»، «اجرای طرح زوج و فرد بدون محدودیت فصلی»، «ممانعت از تردد خودروهای شخصی تک سرنشین»، «ایجاد امکانات جدیدی همچون اسنپ با تعرفه های دولتی»، «ساخت پلهای درون شهری» و «تصمیم کارشناسی و اقدام قاطع مسئولان برای رفع همیشگی این معضل» از جمله پیشنهادات و راهکارهای مورد نظر پاسخ دهندگان تهرانی درباره حل معضل ترافیک تهران است.
این نظرسنجی به صورت تلفنی در نیمه دوم آبان ۱۴۰۰ خورشیدی انجام شده است.