کد خبر: ۲۲۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰
دیپلمات‌های ارشد ترکیه و ایالات متحده به صورت تلفنی درباره اوکراین و گسترش ناتو گفتگو کردند.

مخاطب۲۴ : به نقل از تابناک ؛ وزاری خارجه ترکیه و آمریکا درباره تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به صورت تلفنی گفتگو کردند. در همین ارتباط نیز وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه در گفت‌وگوی تلفنی درباره رویداد‌های اخیر در اوکراین و گسترش ناتو در آستانه نشست ناتو گفتگو کردند.»

در این بیانیه آمده است: «مسائل گسترش ناتو، نشست‌های ارشد ائتلاف ناتو در ویلنیوس لیتوانی، تمدید مکانیسم کمک‌های فرامرزی سوریه در چارچوب سازمان ملل و آخرین تحولات اوکراین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.»

ترکیه مخالفت عضویت سوئد در ناتو است و قرار است در نشست پیش روی ناتو درباره عضویت بحث و تبادل نظر صورت گیرد. با این حال ترکیه از عضویت اوکراین در ناتو حمایت کرده است. روز گذشته نیز، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اعلام کرد که رهبران این ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا در اجلاس آتی خود در ویلینیوس، پایتخت لیتوانی، با بسته پیشنهادی سه مرحله‌ای برای نزدیک‌تر کردن اوکراین به ناتو، موافقت خواهند کرد.

استولتنبرگ در جریان نشستی خبری اعلام کرد: انتظار دارم که رهبران ائتلاف با بسته‌ای سه‌مرحله‌ای موافقت کنند؛ اقدامی که که اوکراین را به ناتو نزدیک‌تر خواهد کرد. سه مرحله این بسته عبارتست از؛ برنامه چندساله ارائه کمک به منظور اطمینان از مشارکت‌پذیری؛ ارتقای روابط سیاسی با حضور ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در نشست افتتاحیه شورای جدید ناتو-اوکراین؛ و تأیید مجدد عضویت قطعی اوکراین در ناتو.

دبیرکل ناتو در پاسخ به اینکه «این بار با سال ۲۰۰۸ و زمانی که ناتو پس از اجلاس بخارست اعلام کرد که کی‌یف شایسته پیوستن به این ائتلاف است و در همان نقطه متوقف شد، چه تفاوتی دارد؟»، گفت: یکی تفاوت مهم این است که اوکراین به مراتب به ناتو نزدیک‌تر شده، زیرا متحدان و اعضای این ائتلاف سال‌هاست که از نزدیک با اوکراین همکاری کرده‌اند به ویژه از سال ۲۰۱۴ به بعد؛ این موضوع سطح به مراتب بالاتری از همکاری و مشارکت‌پذیری بین اوکراین و ناتو را تضمین کرد.

رهبران ناتو در آوریل ۲۰۰۸ از ارائه برنامه اقدام عضویت به اوکراین و گرجستان، خودداری، اما در بیانیه‌ای سیاسی اعلام کردند که «اوکراین و گرجستان به مرور زمان و پس از برآوردن تمام الزامات و معیارها، به عضویت ناتو درخواهند آمد.»

استولتنبرگ شورای اوکراین-ناتو را «بستری سیاسی» خواند که برگزاری نشست‌های «مشاوره بحران» و تصمیم‌گیری درباره تعمیق روابط سیاسی را میسر می‌سازد.

وی تصریح کرد: شورای ناتو-اوکراین، شورایی خواهد بود که از ۳۱ عضو ناتو به علاوه اوکراین تشکیل شده است. با یکدیگر درباره تشریفات زمان تشکیل جلسه این شورا توافق خواهیم کرد، اما انتظار دارم که اعضا از جمله اوکراین به طور انفرادی نیز بتوانند درباره آنچه «مشاوره بحران» می‌خوانیم، درخواست تشکیل جلسه بدهند.

استولتنبرگ در پاسخ به این سوال که ناتو در این اجلاس ویلینیوس قادر است چه تضامین امنیتی به اوکراین بدهد، تاکید کرد که بهترین ضمانت امنیتی این ائتلاف نظامی، تأمین کمک نظامی است که باید حتی بعد از فیصله جنگ ادامه پیدا کند.

قرار است اجلاس آتی ناتو ۱۱ تا ۱۲ جولای (۲۰ و ۲۱ تیر ماه) در ویلینیوس برگزار شود و انتظار می‌رود یکی از دستور جلسات اصلی آن، موضوع پیوستن کی یف و سوئد به این ائتلاف نظامی باشد.

سوئد و فنلاند سال گذشته به بهانه آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین درخواست پیوستن به ناتو را ارائه کرد.

برچسب ها: اوکراین ناتو
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
حشاشین ممنوع شد title
طبق دستور شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال «حشاشین» در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تایید نمی‌باشد.
بیمارستان محب مهر به علت کشف حجاب پلمپ شد؟! title
مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد: پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل کشف حجاب تکذیب می‌شود.
حراج ساعت طلایی ثروتمندترین مسافر تایتانیک title
یک ساعت جیبی طلایی که از جیب‌های جسد جان جیکوب آستور، یکی از ثروتمندترین مسافران کشتی تایتانیک پیدا شده بود، روز شنبه به حراج گذاشته می‌شود.
قاتل مجنون چرا باید آزد باشد؟ title
سوابق مرد معتادی که بعد از ارتکاب به قتل، از سوی کارشناسان پزشکی قانونی مجنون تشخیص داده شد، نشان می‌دهد وی سه سال قبل نیز پدرش را کشته بود.
حمید رسایی لیست درخواست هایش را از مجلس مطرح کرد! title
حمید رسایی، منتخب مجلس دوازدهم گفت: هیات رییسه، هر کس که باشد، موظف است امکانات ابتدایی برای منتخبان که از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند را فراهم کند.
ساخت الماس در کمتر از ۳ ساعت شدند title
دانشمندان کشور کره جنوبی در عرض ۱۵۰ دقیقه موفق به ساخت الماس با استفاده از مخلوط فلزات مایع تحت فشار یک اتمسفر شدند.
ماجرای مسلمان شدن مورایس چیست؟ title
خبر گرویدن ژوزه مورایس به دین اسلام و ازدواج قریب الوقوع او با یک دختر ایرانی، یکی از پر سر و صداترین اخبار فوتبال ایران در ۲۴ ساعت گذشته بود.
برگزیده
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.