کد خبر: ۲۱۲۸۸
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد، مشاور امنیت ملی آمریکا و مشاور رئیس‌جمهوری ترکیه درباره تحولات روسیه و تلاش‌های آنکارا برای تمدید توافق غلات بحث و گفت‌وگو کردند.

مخاطب24:در این بیانیه آمده است: جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با آکیف چاغاتای قلیچ، سخنگو و مشاور ارشد رئیس‌جمهوری ترکیه درباره تحولات در روسیه و همچنین تلاش‌های ترکیه برای تضمین احیای ابتکارعمل غلات دریای سیاه رایزنی کردند.

بحث این دو مقام درباره تحولات روسیه مربوط به گروه واگنر بود که شامگاه جمعه یک مقر ارتش روسیه در شهر جنوبی روستوف-آن-دون را تصرف کرد. پیش از این اقدام، یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر، وزارت دفاع روسیه را به حمله به اردوگاه‌های این گروه نظامی متهم کرد. وزارت دفاع روسیه این اتهام را رد کرد، در حالی که سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) یک پرونده جنایی علیه پریگوژین به دلیل سازماندهی یک شورش مسلحانه باز کرد. پس از آن پریگوژین گفت که نیروهای گروه واگنر در حال حرکت به سمت مسکو، پایتخت روسیه هستند.

در نهایت روز شنبه، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس اعلام کرد که طبق توافق با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، او در مذاکرات با پریگوژین شرکت داشته و آنها برای کاهش تنش به توافق رسیده‌اند.

پریگوژین در ادامه گفت که گروه واگنر به سمت پایگاه‌های خود عقب‌نشینی خواهد کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که اتهامات علیه پریگوژین رفع خواهد شد و او به بلاروس نقل مکان خواهد کرد. به دنبال آن، لوکاشنکو در ۲۷ ژوئن ورود پریگوژین به بلاروس را تایید کرد.

در همین حال رایزنی جیک سالیوان با آکیف چاغاتای قلیچ در مورد جنگ اوکراین و ابتکارعملی میان روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل متحد بود که در ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ به توافق رسیدند تا یک کریدور دریایی بشردوستانه برای کشتی‌های حامل موادغذایی و کود صادراتی از بنادر دریای سیاه اوکراین ایجاد کنند. در ۱۸ مه ۲۰۲۳، روسیه قرارداد موسوم به ابتکار غلات دریای سیاه را به مدت ۶۰ روز تا ۱۷ ژوئیه تمدید کرد.

این معامله بخشی جدایی‌ناپذیر از یک بسته توافقی است. بخش دوم که تفاهم‌نامه روسیه و سازمان ملل است و برای سه سال طراحی شده است، رفع انسداد صادرات موادغذایی و کودهای شیمیایی روسیه، اتصال مجدد بانک کشاورزی روسیه به سوئیفت، ازسرگیری تامین ماشین‌آلات کشاورزی، قطعات یدکی و خدمات، بازسازی خط لوله آمونیاک تولیاتی-اودسا و تعدادی اقدامات دیگر را شامل می‌شود. مسکو اما می‌گوید که این بخش از توافقنامه هنوز اجرایی نشده است.

برچسب ها: کاخ سفید
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
۵ صبحانه کم کالری برای لاغری title
بسیاری از کارشناسان تغذیه صبحانه را مهم‌ترین وعده غذایی روز می‌دانند. این بدان معنا نیست که صبحانه باید همانند ناهار سنگین و مملو از نشاسته و چربی‌ها باشد. در واقع، برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، انتخاب صبحانه‌ای کم کالری می‌تواند گزینه بهتری نسبت به صبحانه‌های پرکالری باشد.
استایل مجری جنجالی صدا و سیما در راه بازگشت از آمریکا! title
ژیلا صادقی مجری خبرساز صداوسیما که در ماه‌های اخیر در چند نوبت بابت پوشش متفاوتش روی آنتن تلویزیون به سوژه شبکه‌های مجازی تبدیل شده است؛
این میوه سبب کاهش وزن می‌شود title
افراد مسن، با گنجاندن انگور در رژیم غذایی خود، می‌توانند به طور بالقوه سلامت چشمشان را بهبود بخشند.
جزئیات جدید از ربودن "یسنا" title
فرمانده انتظامی گلستان گفت: با اشراف اطلاعاتی و عملیاتی پلیس دو نفر از عاملان ربایش که یکی از آن‌ها در شهرستانی دیگر متواری و مخفی شده بود، دستگیر شدند و پس از بازجویی‌های فنی پلیس به جرم خود اعتراف کردند.
بازیگر جومونگ بعد از ۱۸ سال چه شکلی شده است؟ title
کیم سونگ سو که سال ۲۰۰۶ نقش «تسو» را در سریال جومونگ بازی کرد، اکنون ۵۲ ساله است.
گاف عجیب مجری زن صداوسیما روی آنتن title
مجری زن شبکه سلامت صداوسیما در حالی اجرا می‌کرد که میکروفونش حین اجرا افتاده بود.
چرا بدن‌درد می‌گیریم؟ title
درد عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن ناحیه از بدن ایجاد می‌شود برای مثال درد بازو‌ها ناشی از بلند کردن جعبه‌ها در طول روز همچنین ممکن است یک آسیب جزئی باشد، مانند کبودی شانه پس از زمین خوردن.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.