کد خبر: ۲۰۱۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی خاطر نشان کرد: فائو بر این باور است که ایران می‌تواند علاوه بر تامین نیاز محصولات کشاورزی داخلی نیاز کشور‌های حوزه خلیج فارس را تامین کند.

سیدرضا نورانی درباره توانمندی ایران در خصوص افزایش تولید محصولات کشاورزی، گفت: فائو، اعلام کرده است که جمهوری اسلامی ایران علاوه بر تولید محصولات غذایی برای خود می‌تواند نیاز کشور‌های حوزه خلیج فارس را تهیه و تامین کند.

توان تولید محصولات کشاورزی برای ۲۰۰ میلیون نفر را داریم
وی با بیان اینکه دیدگاه فائو با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های کشور ارئه شده است، خاطر نشان کرد: فائو بر این نکته اشراف کامل دارد که ما در منطقه کم‌آب قرار گرفتیم و در ۲ سال گذشته خشکسالی را تجربه کردیم. اما با این وجود افزایش تولید محصولات کشاورزی دور از دسترس نیست البته مشروط به اینکه بتوانیم زیرساخت‌های تولید محصولات کشاورزی را تقویت کنیم.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که یکی از نمایندگان مجلس بر این باور است که ایران می‌تواند نیاز ۷۰۰ میلیون انسان در زمینه محصولات کشاورزی را تامین کند آیا چنین دیدگاهی به واقعیت نزدیک است؟ گفت: درحال حاضر این امکان برای ما وجود ندارد شاید با نگاه اغماض‌آمیز بتوان گفت که ما می‌توانیم حداقل برای ۲۰۰ میلیون نفر محصول کشاورزی تولید کنیم.

به گفته نورانی، علاوه بر تولید محصولات کشاورزی برای ۸۰ میلیون ایرانی سهم ناچیزی از تولیدات ما صادر می‌شود. متاسفانه بخش قابل توجهی از تولیدات محصولات کشاورزی به ضایعات تبدیل می‌شوند.

وی ضایعات محصولات کشاورزی را بین ۳۵ تا ۴۰ درصد عنوان کرد و افزود: ضایعات محصولات کشاورزی بالاست، این درحالیست که بین ۵ تا ۱۰ درصد از تولیدات ما صادر می‌شود. متاسفانه ما فراموش می‌کنیم که صادرات در افزایش تولید نقش مهمی ایفا می‌کند.

این فعال اقتصادی بابیان اینکه اهتمام جدی برای افزایش تولید محصولات کشاورزی در کشور ایجاد نشده است، تصریح کرد: فاکتور‌های بالای برای افزایش تولید در کشور وجود دارد که چندان به آن‌ها توجه نشده است به‌عنوان نمونه ما هنوز از منابع آبی دریای عمان استفاده نکردیم، اما کشور‌های حوزه خلیج‌فارس سالهاست که در زمینه ورود و از این آب برای تولید محصولات کشاورزی بهره می‌گیرند.

به گفته وی، نگاه ما در تامین آب معطوف به نزولات آسمانی است، اما نتوانستیم این زمینه را به‌خوبی مدیریت کنیم و در فصلی که باران زیاد می‌آید سیلاب‌ها را به اعماق زمین هدایت کنیم تا کمتر از منابع زیرزمینی استفاده کنیم. به نظر من اگر دیدگاه مدیران نسبت به بحث افزایش تولید اصلاح شود پتانسیل لازم در زمینه افزایش تولید را داریم.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به عدم حمایت جدی در افزایش تولید محصولات کشاورزی، گفت: متاسفانه از تفکرات، بینش و دانش تشکل‌ها در افزایش تولید استفاده نمی‌شود به‌عنوان مثال وقتی در یک فصل کالای در کشور کمیاب می‌شود تمایل‌ها برای تولید یک محصول از سوی تولیدکنندگان افزایش پیدا می‌کند؛ در نتیجه با افزایش تولید بخشی از آن ضایع می‌شود.

وی با اشاره به دیگر عوامل افزایش ضایعات محصولات کشاورزی، بیان کرد: ماشین‌آلات در برداشت محصولات کشاورزی بسیار مستهلک شده‌اند همچنین زمان آن رسیده است که آبیاری قطره‌ای را جایگزین آبیاری غرقابی کنیم.

نورانی با اشاره به نبود برنامه در کشت محصولات کشاورزی، بیان کرد: تا به امروز نتوانستیم برنامه کشت منظم و مدونی را دنبال کنیم و به کشاورزان بگویم که چه تولیداتی را در برنامه تولید خود جای بدهند. در ۳ ماه نخست سال جاری هندوانه رتبه نخست صادرات محصولات کشاورزی را تصاحب کرد. باید بگویم در کشت هندوانه بیشترین حجم آب مصرف می‌شود ما این محصول پر آب بر را صادر می‌کنیم واز سوی دیگر محصولات کم آب بری، چون گندم و جو را وارد می‌کنیم.

این فعال اقتصادی ادامه داد: افزایش صادرات هندوانه و واردات گندم به‌خوبی نشان می‌دهد که ما در روند واردات و صادرات خود از اصول مشخصی تبعیت نمی‌کنیم. باید در برنامه صادراتی خود اقلام پر آب بر را حذف و محصولاتی که آب بری کمی دارند و توانایی تولید آن در کشور وجود دارد را جایگزین کنیم.

وی با اشاره به توسعه صنایع جانبی و تکمیلی، گفت: بسیاری از ماشین‌آلات کهنه هستند و باید آن‌ها را به‌روز شوند.

نورانی بابیان اینکه تصمیم‌گیری‌ها در بخش کشاورزی در اتاق‌های بسته گرفته می‌شود، گفت: وقتی در تصمیم‌گیری‌ها تشکل‌ها نادیده گرفته می‌شوند تصمیمات دولتی‌ها نتیجه‌ای جز ایجاد رانت نخواهد داشت. ارز‌های ارزان قیمت در اتاق‌های در بسته داده به افراد خاصی داده شد که هیچ نقشی در تولید نداشتند.

وی بابیان اینکه صادرات محصولات کشاورزی مویرگی صورت می‌گیرد، بیان کرد: به‌دلیل تحریم‌هایی که علیه ما می‌شود ما نمی‌توانیم به‌فکر توسعه صادرات باشیم، اما اگر بین دولت و تشکل‌های بخش خصوصی اجماع نظر منسجم در زمینه افزایش صادرات شکل بگیرد می‌توان آمار صادرات را افزایش داد؛ اما اگر در اتاق‌های دربسته قوانین وضع شوند به نتیجه نخواهیم رسید.

نورانی با بیان اینکه تهدید صادرات به معنی تهدید تولید است، بیان کرد: سیاست‌های بانک مرکزی باعث شد بسیاری از بازار‌هایی که برای تصاحب آن‌ها سال‌ها زحمت بکشیم را از دست بدهیم. هزینه‌های جانبی صادرات در زمان تحریم‌ها ۳ برابر شد و باید برای افزایش تولید و صادرات هدف‌گذاری کنیم.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتایج نهایی شمارش آرا انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور title
ستاد انتخابات کشور از صبح روز شنبه نتایج شمارش آرا انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را برای اطلاع ملت شریف ایران اسلامی منتشر می‌کند که براساس آخرین اطلاعات دریافتی، این گزارش به روز رسانی می‌شود.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.