کد خبر: ۱۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
گفت و گوی «مخاطب ۲۴» با «سید کمیل طیبی» درباره استفاده بانک‌ها از رانت‌های دولتی؛
در یک برهه‌ای بانک مرکزی برای کنترل تورم، سیاست‌های انقباضی پولی را دنبال می‌کرد در صورتی که بانک‌ها برعکسش را انجام می‌دادند

بانک‌ها شریک جرم مشکلات اقتصادی کشور هستند

مخاطب ۲۴-سال ۱۳۹۲ بود که حسن روحانی، رئیس جمهوری وقت، در متن سخنرانی‌اش هنگام تقدیم لایحه بودجه ۱۳۹۳ کل کشور به مجلس، رشد بالای نقدینگی را عامل اصلی بروز تورم بالا در اقتصاد کشور خواند.
یکسال بعد یعنی در آذر ماه سال ۹۳، رئیس جمهور در جمع مدیران بانکی باز هم به نقش بانک‌ها در خلق پول و ایجاد تورم اشاره کرد و گفت: «خلق پول ابزار خطرناکی است. به همین دلیل تعداد بانک‌ها و شرایط تأسیس بانک‌ها اهمیت ویژه‌ای برای حرکت اقتصادی جامعه دارد. دولت با هر ابزاری که در اختیار دارد، در زمینه مهار تورم حرکت خواهد کرد و بانک مرکزی در انجام این رسالت وظیفه مهمی بر دوش دارد».
هر چند بعد‌ها خود حسن روحانی و دولتش به یکی از بزرگ‌ترین متهمان چاپ پول در کشور تبدیل شدند، اما حقیقت این است که اشاره روحانی به بحرانی بود که بانک‌ها در نظام بانکی ایجاد می‌کنند، بحرانی که «کمیل طیبی» کارشناس اقتصادی درباره آن می‌گوید که: «نظام بانکی ما نظام بانکی مستقلی نیست چه در تعیین نرخ سود، چه در تعیین منابع و مصارفش تابع بازار پول یا بازار بانکی نیست که بتواند روابط خودش را اصلاح کند و به عنوان یک واسطه مالی عمل کند.»


بیشتر بخوانید: طرح بانکداری اسلامی صحنه زورآزمایی مجلس و دولت/آیا قوانین بانکی بعد از 7 سال اصلاح می شود؟


«کمیل طیبی» کارشناس اقتصادی در گفتگو با مخاطب ۲۴، در پاسخ به این پرسش، خیلی‌ها براین باور هستند، یکی از علت‌های پویا نبودن اقتصادی وضعیت نابسامان بانک هاست؟ بیان کرد: «در این که نظام بانکی ما دارای مشکل‌ست و به اصلاح بانکی نیاز است، شکی نیست به این دلیل که ساختار بانک باید یک ساختار مناسبی باشد. سیستم بانکی در کشور‌هایی که استراتژی بازار پول و مالی را مشخص می‌کنند معمولا سیستم بانکی مستقلی دارند و تحت تاثیر سیاست‌های دولت قرار نمی‌گیرد.»

طیبی در ادامه نیز به «مخاطب ۲۴» گفت که: «یک مساله مهم دیگر، نظام بانکی ما نظام بانکی مستقلی نیست چه در تعیین نرخ سود، چه در تعیین منابع و مصارفش تابع بازار پول یا بازار بانکی نیست که بتواند روابط خودش را اصلاح کند و به عنوان یک واسطه مالی عمل کند. بنابراین، می‌بینیم که در سال‌های اخیر مشکلات اقتصادی ما خیلی زیاد شده و بانک‌ها هم به گونه‌ای شریک جرم شدند و به معنی واقعی دارند بنگاه داری می‌کنند. برای اینکه بتوانند جوابگوی مصارف خودشان باشند متاسفانه به تجهیز منابع می‌پردازند.»

این استاد دانشگاه ادامه داد: «فرض کنید مستغلاتی که می‌خرید به صورت بنگاه داری عمل می‌کنند در صورتی که بانک باید به عنوان واسطه مالی در جهت تامین منابع مالی و بخش تولید عمل کند همچنین برای ایجاد رفاه شهروندان گام‌های خودش را بردارد. به این صورت نیست که بخواهیم همه مشکلات و مسائل را به گردن بانک بیاندازیم. متاسفانه ساختار بانک، ساختار مناسبی نیست و شرایط اقتصادی ما به نظام بانکی فشار آورده و دنبال راهکار‌هایی می‌گردد که بتواند خودش را حفظ کند.»


بیشتر بخوانید:نرخ سود تسهیلات بانکی به 18 درصد کاهش یافت


طیبی با اشاره به این که نبود استقلال بانکی باعث شد که وضعیت اقتصادی ما به این سمت سوق پیدا کند پاسخ داد: «متاسفانه نظام بانکی و حتی بانک مرکزی استقلال ندارد و نمی‌تواند مستقل در امور اقتصادی عمل کند. استقلالی که ما در ادبیات و مبانی علمی اقتصاد می‌دانیم و مطالعه می‌کنیم متاسفانه تا به امروز شاهد عملیاتی شدن ان در بانک مرکزی نبودیم. خیلی مواقع بانک‌های دولتی حمایت‌های دولت را گرفتند و در برهه‌هایی از زمان بانک‌ها خدمت رسان به سیستم دولتی شدند و از رانتی که ایجاد شده است استفاده کردند.»

وی در ادامه اظهار کرد: «در یک برهه‌ای بانک مرکزی برای کنترل تورم، سیاست‌های انقباضی پولی را دنبال می‌کرد در صورتی که بانک‌ها برعکسش را انجام می‌دادند یعنی دخالت نهاد‌های مختلف باعث می‌شود بانک را به این سمت ببرد. در مقابل بانک‌های خصوصی تابع شرایط اقتصادی قرار می‌گیرند. بانک باید از طریق تجهیز منابع که آن هم سپرده‌های مردم است بتواند ارتزاق پیدا کند. بانک خصوصی به آن معنا نداریم و هرکدام از این‌ها وابسته به یک نهادی هستند متاسفانه بانک‌ها از جمله بانک مرکزی نتوانسته نقش واقعی خود را ایفا کند.»

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
دلیل سفید شدن مو‌ها چیست؟ title
از زمان‌های قدیم تا به امروز این باور وجود دارد که کندن مو‌های سفید باعث زیاد شدن آن‌ها می‌شود، اما این فرضیه تا چه حد درست است.
سعید آقاخانی از کوه افتاد و در بیمارستان بستری شد title
آذرنگ در صفحه شخصی خود نوشت: قرار نبود سعید آقاخانی از کوه بیفته و جا بمونه… تو مسیرِ کوه افتاد و مهره‌هایِ کمرِش آسیب جدی دید.
سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز title
برای انتخاب ظرف مورد نیاز برای پخت غذا باید به امکان تمیز کردن و شست‌وشوی ظرف دقت شود، زیرا اگر ظرف از نظر فیزیکی به گونه‌ای باشد که نتوان خوب آن را تمیز کرد و موجب تجمع باکتر‌های و میکروب‌ها شود، موجب بیماری روده‌ای می‌شود.
تا حالا انگشتر الماس در کیک پیدا کردید؟ title
این روز‌ها زن‌وشوهری که شیرینی‌پزی دارند، دچار کابوس ناراحت‌کننده‌ای شده‌اند. زن شیرینی‌پز، الماس اصلی انگشتر ازدواج خود را که ۴۰۰۰ دلار ارزش داشت موقع پخت شیرینی گم کرده است.
عروس بزرگ امام:آقا مصطفی در حجاب سختگیری نداشت title
معصومه حائری درباره ازدواجش با مصطفی خمینی گفته است: در واقع من نمی‌خواستم ازدواج کنم و قصد داشتم به درسم ادامه بدهم و به کشور‌های خارجی سفر کنم؛ اما طبق رویه و روال خانواده‌های سنتی، پدرم نظرش این بود که من ازدواج کنم و من هم قبول کردم و مرحوم حاج آقا مصطفی هم، چون به پدرم علاقه داشت، از من خواستگاری کرد و پدرم نیز به جهت اعتمادی که به امام و حاج آقا مصطفی داشت جواب مثبت داد.
درخواست هادی چوپان برای عفو و بخشش توماج صالحی title
هادی چوپان قهرمان بدنسازی خواستار عفو و بخشش برای توماج صالحی شد.
آخرین خبر از وضعیت ترانه علیدوستی از زبان وکیلش title
وکیل ترانه علیدوستی از آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی نوشت.
برگزیده
رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم title
رئیس جمهور گفت: نگاه غرب به آفریقا برای تامین منافع خود است؛ آن‌ها آفریقا را برای خودشان می‌خواهند ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم. این تفاوت دو رویکرد در جهان است.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.