به گزارش مخاطب ۲۴به نقل از روابط عمومی بیمه ایران: بر اساس سنتی حسنه که در پایان هر سال دستگاههای اجرایی دیگر تقریبا خود را موظف به اجرای آن میدانند، بیمه ایران تصمیم دارد با توجه به سیاستهای شفاف سازی دولت مردمی و لزوم ارائه گزارشهای مبتنی بر آمار و اطلاعات صحیح و مستند به هموطنان گرامی، در سلسله گزارشهای پیش رو مروری داشته باشد بر کارنامه زرین و پرافتخار خود در یک سال گذشته که در واقع جامه عمل پوشاندن به بخشی از شعار و ایده اصلی این شرکت مبنی بر ارائه «خدمت بی منت» است.
در این سلسه از گزارشها که بر پایه و اساس گزارشهای مستند و آماری چهار معاونت شرکت بیمه ایران و به اختصار تهیه و تدوین شده است، نگاهی انداخته ایم بر عملکرد یک ساله «معاونت فنی بیمه ایران»، «معاونت برنامه ریزی و نوآوری»، «معاونت حقوقی و هماهنگی امور استان ها، شعب و نمایندگی های» بیمه ایران. در بخش نخستین از این سلسله گزارش ها، نگاهی داریم بر عملکرد و برنامههای «معاونت فنی بیمه ایران» که برای نخستین بار به شرح زیر منتشر میشود.
* رشد ۳۰ درصدی
معاونت فنی بیمه ایران، گزارش عملکرد یک ساله خود را منتشر کرد.
اهم اقدامات و برنامههای معاونـت فنی بیمه ایران در بخـش های «مدیـریتهای فنـی» و «اداره کل بازاریابی و مطالعات بازار» قابل بررسی و ارائه است.
سیاست اصلی حوزه معاونت فنی براساس سند راهبردی شرکت در سال ۱۴۰۱ رعایت ضوابط آیین نامههای مصوب شورای عالی بیمه، مبانی حرفهای و کارشناسی در جذب پرتفوی و خدمات رسانی در بخش خسارت با محوریت شفافیت در پاسخگویی و توسعه اختیارات و تفویض آن به مدیریتهای استانی در جهت تسریع در فرآیندهای خدمت رسانی بوده است. تجمیع پرتفوی بیمه گزاران و پرهیز از جذب پرتفوی صرفاً رشتههای زیاندیده بیمه گزاران در این مسیر کماکان از جمله سیاستهای مهم و مورد تاکید برای تمامی واحدهای شرکت میباشد.
از جمله مهمترین دستاوردهای اساسی معاونت فنی بیمه ایران در سال ۱۴۰۱ در رشته اتومبیل میتوان به رشد ۳۰ درصدی تولید حق بیمه، افزایش ۲ درصدی تعداد بیمه نامههای صادر شده و رشد ۵۳ درصدی جبران خسارت زیان دیدگان حوادث رانندگی، نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ اشاره کرد.
در همین پیوند، شاهد ترقی شاخصهای کمی موفقیت آمیزی در برخی از رشتههای بیمههای اموال از جمله بیمههای مهندسی با رشد ۲۵ درصدی تولید حق بیمه و رشد ۳۵ درصدی تولید حق بیمه در رشته آتش سوزی بوده ایم. در عین حال، با تمهیدات اندیشیده شده میزان پرداخت خسارت در این دو رشته به ترتیب معادل ۴۵ و ۱۸ درصد کاهش داشته است.
در بخش بیمههای مسئولیت و حمل و نقل نیز با وجود شرایط اقتصادی کنونی، بیمه ایران کارنامه قابل قبولی داشته است؛ به گونهای که آمار مقایسهای عملکرد سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در این حوزه نشان دهنده میانگین ۳۰ درصد رشد در تولید حق بیمه است که بالاترین آن مربوط به رشته بیمههای حمل کالا با ۲۵۶ درصد و بیمههای مسئولیت با ۲۰ درصد رشد بوده است.
کاهش نسبت خسارت حوزه قبولی اتکائی از ۳۱ به ۲۳ درصد و جذب پرتفوی بالغ بر ۸۰۰ ر ۶ میلیارد ریال قبولی اتکائی در قالب پذیرش ۱۷۲۵ مورد ریسک در جهت حمایت از پوششهای اتکائی مورد نیاز سایر شرکتهای بیمه داخلی از جمله دستاوردهای بیمه ایران در حوزه بیمههای اتکایی؛ آموزش بیش از ۱۶۰۰۰ کاربر در بیش از ۷۰۰۰ مرجع طرف قرارداد از نظر نحوه کار با سامانه ی سدای جدید در حوزه بیمههای اشخاص و انعقاد تفاهم نامههایی با موضوع همکاری و تجمیع امورات بیمهای با سازمانها و شرکتهای مختلف از قبیل بانک ملی ایران، بانک سپه، انجمن مخترعین کشور، کانون ناشنوایان کشور، انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا، شرکتها و مؤسسات دانش بنیان معاونت علمی ریاستجمهوری و... در حوزه فعالیتهای اداره کل بازاریابی و مطالعات بازار از دیگر موفقیتهای معاونت فنی بیمه ایران بوده است.
* بیمههای اتومبیل؛ راه اندازی سامانه الکترونیکی صدور و خسارت آنلاین
آمار مقایسهای بیمههای اتومبیل در سال ۱۴۰۱ نشان دهنده آن است که در مجموع ۳۰ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل در سه رشته بیمه نامه ثالث، بیمه نامه حوادث راننده و بیمه نامه بدنه بیمه ایران صورت گرفته است.
در همین مقایسه، جمع کل بیمه نامههای صادر شده در سه رشته مورد اشاره با ۲ درصد رشد نسبت به سال پیش به بیش از ۱۳ میلیون و ۵۲ هزار فقره بیمه نامه رسید.
«پروژه راه اندازی سامانه الکترونیکی صدور و خسارت آنلاین» در حوزه بیمه نامههای خودرو از جمله طرحهای کم نظیر در صنعت بیمه کشور بود که در سال ۱۴۰۱ و درقالب سامانه «بیمه ایران من» طراحی و اجرا شد و هدف آن تسهیل گری در فرآیند خدمت رسانی به بیمه گزاران و آحاد جامعه ذینفعان شرکت میباشد.
ارائه خدمات فروش الکترونیکی، نقطه عطف این سامانه نسبت به نسخههای قبلی و سایر سامانههای مشابه موجود در بازار بوده است.
در حال حاضر این سامانه هوشمند و بیست و چهار ساعته، بازه گستردهای از خدمات متنوع را به صورت برخط (آنلاین) به هموطنان و مشتریان شرکت ارائه میدهد؛ به گونهای که لزوم بسیاری از مراجعات حضوری به شعب شرکت را برطرف کرده و ارائه خدمات به صورت غیرحضوری انجام میشود.
هم اکنون، از طریق «سامانه الکترونیکی بیمه ایران من» نرخ دهی در تمامی رشتههای بیمه ای، خرید و تمدید بیمه نامههای اتومبیل اعم از شخص ثالث و بدنه، بیمه نامههای حوادث و عمر و زندگی و آتش سوزی به صورت برخط فراهم شده است و تمامی مراحل به صورت کاملاً مکانیزه و یکپارچه با سامانههای بیمه گری شرکت صورت میگیرد.
در خصوص بیمه نامه زندگی نیز خدمات گستردهای در سامانه پیش بینی شده است. «سامانه بیمه ایران من» در واقع سامانهای در حال توسعه و توقف ناپذیر برای ایران ماست.
* بیمههای اشخاص؛ تسهیل در امور درمانی بیمه گزاران
با توجه به هزینههای بالای خسارت درمان رویکرد بیمه ایران در این رشته با محوریت منطق گرایانه ارائه نرخ و شرایط حرفهای و جبران به موقع خسارت بیمه شدگان بوده است. در همین راستا، ضمن مدیریت نحوه ارائه خدمات در این رشته از لحاظ توسعه سهم فروش در این رشته در سال ۱۴۰۱ شرکت با عقلانیت حرکت نموده است.
آموزش بیش از ۱۶۰۰۰ کاربر در بیش از ۷۰۰۰ مرجع طرف قرارداد از نظر نحوه کار با سامانه سدای جدید و «حذف حداکثری کاغذ از فرایندهای پرداخت هزینههای درمان» به جز رسید (قبض) پرداخت هزینه، انتقال قرارداد کارکنان صنعت بیمه به سامانه سدای جدید و. از جمله برنامههای اجرا شده در اداره کل بیمههای اشخاص سال گذشته بوده است
همچنین، پروژه ایجاد اپلیکیشن موبایلی در برنامه سدای جدید و رفع مشکلات آن برای همکاران حوزه آی تی و ستاد بیمههای اشخاص به بهره برداری رسید.
عملیاتی کردن فراگیر اپلیکیشن موبایلی برای تمام قراردادهای مرتبط با بیمه نامههای اشخاص، کمک به پیاده سازی سرویس REST بیمه مرکزی برای انتقال دو طرفه داده با بیمه ایران در راستای سیستمی کردن گردش اطلاعات حوزهی سلامت کشور و. از برنامههای این اداره کل برای بازه زمانی کوتاه مدت؛ رفع مشکلات و ایجاد توسعههای لازم در برنامه سدای جدید و عملیاتی کردن کارتابل پزشک معتمد در سامانهی سدای جدید از برنامههای در دست اجرا برای بازه زمانی میان مدت و اتصال کامل و پایدار به پایگاه داده بیمه سلامت ایرانیان و سامانههای سپاس، دیتاس و نسخه الکترونیک وزارت بهداشت از طریق هاب بیمه مرکزی و خودکار شدن کل فرایند ایجاد و انتقال اطلاعات و رسیدگی به هزینهها و اطلاع رسانی به بیمه شده و طرح پیاده سازی کامل قواعد بیمه گری از نقطه اول ایجاد سند هزینه در مرجع درمانی (لحظه مراجعه بیمار) از جمله برنامههای در دست اجرا برای بازه زمانی بلند مدت است.
* بیمههای اموال
شاخصهای کمی در رشته اموال ترقی موفقیت آمیزی داشته اند؛ به ویژه در برخی از رشته های بیمههای اموال از جمله بیمههای مهندسی و رشته آتش سوزی. در عین حال، با تمهیدات اندیشیده شده میزان پرداخت خسارت در این دو رشته به ترتیب معادل ۴۵ و ۱۸ درصد کاهش داشته است.
در بیمههای آتش سوزی برنامههای نوینی از جمله: کاهش نرخ فعالیتهایی که از ضریب خسارت مناسبی یهرهمند بوده اند، به حداقل رساندن فرانشیزها برای ریسکهای مناسب و حذف آن از بخش بیمههای مسکونی و بسیاری از فعالیتهای غیر صنعتی، تفویض اختیار به مدیران شعب تهران و استانها به منظور سرعت عمل در صدور بیمه نامههای حریق تاسقف ۱۵ هزار میلیارد ریال و ... به اجرا گذاشته شده است.
در بیمههای مهندسی، برگزاری کلاسهای آموزشی برای ارتقای دانش فنی همکاران و نمایندگان، کاهش نرخ پایه بیمه نامه تضمین کیفیت ساختمان (LDB) و فراهم آوردن زیر ساختهای الکترونیک جهت صدور بیمه نامه مذکور، تفویض اختیارات به شعب در خصوص ارائه تخفیفات تجمیع پورتفو و مطلوبیت ریسک و... از جمله مهمترین فعالیتها بوده است.
در بیمههای انرژی نیز اداره کل بیمههای اموال بیمه ایران با همکاری واحدهای اجرایی از جمله شعبه، ولی عصر اقدامات زیر را برای افزایش پرتفوی این رشته بیمهای در دستور کار دارد: برگزاری جلسات مشترک با بیمه گزاران به منظور بروز رسانی سرمایههای مورد بیمه؛ جلسات مستمر با بیمه گزاران با هدف تجدید ارزشگذاری سرمایه هایشان هم از نظر ارزی وهم از نظر تسعیر نرخ ارز (به ویژه با شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی گاز)؛ تحت پوشش قراردادن کلیه دکلهای خشکی و تجهیزات شرکت ملی حفاری؛ حمایت از صدور بیمه نامههای انرژی در سایر واحدهای اجرایی شرکت و....
* بیمههای مسئولیت و حمل و نقل؛ رشد میانگین ۳۰ درصدی
اداره کل بیمههای مسئولیت و حمل و نقل بیمه ایران نیز با وجود شرایط اقتصادی کنونی، کارنامه قابل قبولی داشته است؛ به گونهای که آمار مقایسهای عملکرد سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در این حوزه نشان دهنده میانگین ۳۰ درصد رشد در تولید حق بیمه است که بالاترین آن مربوط به رشته بیمههای حمل کالا با ۲۵۶ درصد و بیمههای مسئولیت با ۲۰ درصد رشد بوده است.
سیستمی کردن اعمال آیین نامه حدود اختیارات برای اولین بار در بیمه ایران در رشتههای حمل کالا و مسئولیت در سطح کل شرکت و سیستمی کردن صدور و خسارت بیمههای کشتی در شرکت از جمله طرحهای در دست اقدام و انجام شده است. اقدامات مزبور موجبات افزایش سرعت در انجام فرآیندهای صدور و خسارت، کاهش در هزینههای اداری، کاهش تخلف و تقلب و ... را فراهم میآورد.
همچنین، رونمایی از طرح جدید بیمهای "وقفه در فعالیت مهندسین" که پس از اخذ مجوزهای صدور اختصاصی این طرح (صرفاً در بیمه ایران) از بیمه مرکزی، اجرا میشود؛ تسریع و تعیین تکلیف پروندههای خسارتی معوق؛ اعطای نرخهای تعدیلی و رقابتی مناسبتر به بیمهگذاران و بازنگری در بخش نامهها و آیین نامهها که در این رابطه شیوه نامه جامع اجرایی بیمههای مسئولیت، کشتی، هواپیما و حمل کالا تدوین شده است، از جمله برنامههای کوتاه مدت این اداره کل است.
در میان مدت، برنامههایی چون: سیستمی کردن صدور و خسارت بیمههای هواپیما، رفع موانع و مشکلات در ارائه خدمات به موقع، سریع و جامع و استفاده بهینه از قابلیتهای شرکتهای اقماری در حفظ و جذب پرتفوی جدید؛ و در بلند مدت، برنامههایی چون: انجام اقدامات و پیگیریهای لازم برای پیاده سازی سیستم یکپارچه بیمه گری، سامانه کشف تقلب و تخلفات بیمه ای؛ استفاده از اپلکیشنهای تلفن همراه محور در بازدید اولیه و صدور بیمه نامه و همچنین ورود به بحت اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی با همکاری مدیریت کل محترم فناوری اطلاعات و آمار و سایر واحدها و طرح توانمند سازی واحدهای اجرایی برای ارائه خدمات مطلوب و با کیفیت بالا به اجرا گذاشته میشود.
* بیمههای اتکایی؛ افزایش ۱۸ درصدی جذب پرتفوی
عملکرد یک ساله اداره کل بیمههای اتکایی بیمه ایران در سال ۱۴۰۱ در مقابسه با دوره مشابه سال گذشته حاکی از جذب پرتفوی بالغ بر ۷۵۰۰ میلیارد ریال قبولی اتکایی در قالب پذیرش بیش از ۱۸۰۰ مورد ریسک در جهت حمایت از پوششهای اتکایی مورد نیاز سایر شرکتهای بیمه داخلی است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل رشدی معادل ۱۸ درصد را نشان میدهد.
سرمایه / تعهدات تحت پوشش شرکت سهامی بیمه ایران در قالب قبولی اتکایی در ده ماهه سال جاری بالغ بر ۰۰۰ ر ۰۰۰ ر ۳ میلیارد ریال بوده است.
همچنین، نسبت خسارت حوزه قبولی اتکایی در این دوره کمتر از ۲۵ درصد بوده که نسبت به سال قبل از روند مساعد برخوردار بوده است.
* بازاریابی و مطالعات بازار؛ گسترش بازار با انعقاد تفاهم نامههای جدید
در نگاهی به اهم برنامهها و عملکرد سال ۱۴۰۱ اداره کل بازاریابی و مطالعات بازار، میتوان از مواردی چون: گرداوری داده ها، بررسی و پاکسازی اولیه دادههای بیمه بدنه به منطور نهایی کردن نرخ پوشش خودروهای نامتعارف بانضمام فرانشیز و استهلاک؛ مطالعه الگو برداری، جمع بندی گزارشهای حوزه معاونت برنامه ریزی و تهیه و تدوین گزارش امنیت سایبری در بیمه ایران؛ تدوین نرخنامه پوشش حفظ منافع خودروهای نامتعارف مطابق با آیین نامه ۹۴ بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و... یاد کرد.
در مدت یک ساله ۱۴۰۱ تفاهم نامههایی با موضوع همکاری و تجمیع امورات بیمهای با سازمانها و شرکتهای مختلف از قبیل: بانک ملی ایران، بانک سپه، انجمن مخترعین کشور، کانون ناشنوایان کشور، انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا، شرکتها و مؤسسات دانش بنیان معاونت علمی ریاستجمهوری و... منعقد شده است.
در دوره یاد شده، ساماندهی و تکمیل اطلاعات و تنظیم پاکات نرخ و شرایط ارائه شده برای شرکت در مناقصات مختلف به انجام رسید. لازم به ذکر است که در سال ۱۴۰۰ تعداد مناقصات ۱۱۸ فقره بودهاست که این تعداد در سال ۱۴۰۱ به ۳۵۴ فقره رسید که رشد ۳۰۰ درصدی داشته است.
اجرایی کردن پروژه تماس مستقیم و پاسخگویی مدیران بیمه ایران با ذینفعان در مرکز SRM، راهاندازی خط مخصوص پاسخگویی به خسارت دیه در مرکز SRM، برگزاری نظرسنجی رضایت مشتریان از شعب بهصورت تفکیکی (نظرسنجی از ۴۰ هزار بیمهگزار) از برنامههای آتی و کوتاه مدت این اداره کل است.