کد خبر: ۱۷۹۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
«مو یان» در سخنرانی پس از اعطای این جایزه گفت: «چند روز پیش قرار بود طبق سنت برای اعطای این جایزه متنی بنویسم، اما چند روز تلاش کردم و نتوانستم به چیزی برسم؛ بنابراین از یک دانشجوی دکترا خواستم که با استفاده از «ChatGPT» به من کمک کند و تنها با دادن چند واژه کلیدی به این نرام‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی، یک متن هزارکلمه‌ای دریافت کرده است.

اعتراف برنده نوبل به استفاده از هوش مصنوعی

مخاطب۲۴ : به نقل از ایسنا ؛ غول ادبی معروف چین فاش کرد که از هوش مصنوعی برای نوشتن متن سخنرانی خود استفاده کرده، اما تاکید کرد که رمان‌هایش اثر خودش است.

به نقل از روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست، «مو یان» برنده چینی جایزه نوبل ادبیات، در یک رویداد ادبی فاش کرد از برنامه «ChatGPT» که مبتی بر هوش مصنوعی است برای نوشتن متن سخنرانی خود در تمجید از نویسنده همکار خود «یو هوآ» استفاده کرده است.

این نویسنده ۶۸ ساله در جشن شصت و پنجمین سالگرد مجله «Shouhuo» که نقش مهمی در شکل دادن به چشم‌انداز ادبیات چین ایفا کرده است، حضور یافت و یک جایزه به «یو هوآ» دیگر شخصیت ادبی شناخته‌شده چینی اعطا کرد.

 

«مو یان» در سخنرانی پس از اعطای این جایزه گفت: «چند روز پیش قرار بود طبق سنت برای اعطای این جایزه متنی بنویسم، اما چند روز تلاش کردم و نتوانستم به چیزی برسم؛ بنابراین از یک دانشجوی دکترا خواستم که با استفاده از «ChatGPT» به من کمک کند و تنها با دادن چند واژه کلیدی به این نرام‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی، یک متن هزارکلمه‌ای دریافت کرده است.

این اعتراف برنده جایزه نوبل با شوکه‌شدن حاضران در سالن همراه شد.

«مو» اولین برنده جایزه نوبل است که به طور عمومی به استفاده از هوش مصنوعی برای کمک به نوشتن اعتراف کرد، با این حال او تاکید کرده که همه رمان‌هایش را خودش نوشته است و گفت به احتمال زیاد به این کار ادامه خواهد داد، زیرا از قدرت نوشتن لذت می‌برد.

او گفت: «وقتی می‌نویسی، یک نفر هستی و وقتی قلم را زمین می‌گذاری، آدم دیگری هستی». او افزود که نوشتن به او اجازه می‌دهد تا هویت‌ها و دیدگاه‌های مختلف را بررسی کند، اغلب به روشی که بهتر از واقعیت است.

«یو هوآ» که مستقیماً به استفاده از هوش مصنوعی اشاره نکرد، دوست و رقیب خود یعنی «مو یان» را در این مورد به چالش کشید و گفت: «در حالی که ادبیات می‌تواند بینشی از تجربه انسانی و راهی برای کاوش در مسائل پیچیده ارائه دهد، در نهایت با واقعیت محدود شده است. ادبیات نمی‌تواند از واقعیت پیشی بگیرد و واقعیت همیشه گسترده‌تر از ادبیات خواهد بود.»

هر دو نویسنده در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ به عنوان بخشی از نسل جدیدی از نویسندگان چینی که مضامین و سبک‌های جدیدی را بررسی می‌کردند، ظهور کردند. آن‌ها با جنبش ادبی معروف به «ادبیات مجروح» مرتبط هستند که بر آسیب‌ها و تحولات تاریخ اخیر چین تمرکز دارد.

در حال حاضر، «مو یان» سرشناس‌ترین نویسنده چینی است که آثارش ماهانه میلیون‌ها جلد فروش دارد. این نویسنده تا کنون ده‌ها رمان و داستان کوتاه به نگارش درآورده است. او از سال ۱۹۸۷ با انتشار «ذرت سرخ» به شهرت رسید. رئالیسم جادویی سبک بیشتر کار‌های ادبی «مو یان» است که بسیار مورد توجه اعضای آکادمی جایزه نوبل ادبیات قرار گرفت و او سرانجام در سال ۲۰۱۲ به دلیل "واقع‌گرایی وهم‌آلود آمیخته با داستان‌های عامیانه و تاریخی در آثارش" به عنوان برنده نوبل ادبیات معرفی شد.

مشهورترین اثر او «ذرت سرخ» در سال ۲۰۰۳ توسط «ژانگ ییمو»، کارگردان صاحب‌نام سینما، به فیلمی سینمایی تبدیل شد و جایزه خرس طلای جشنواره فیلم برلین را از آن خود کرد.

«باران در شبی بهاری»، «ترانه‌های گیاه سیر»، «جمهوری شراب»، «مرگ صندل»، «مرگ و زندگی در انتظار من»، «تغییر»، «گوساله و دونده دو استقامت» و «دیرشکوفا» از جمله دیگر رمان‌های نوشته‌شده توسط این نویسنده هستند.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
سعید آقاخانی از کوه افتاد و در بیمارستان بستری شد title
آذرنگ در صفحه شخصی خود نوشت: قرار نبود سعید آقاخانی از کوه بیفته و جا بمونه… تو مسیرِ کوه افتاد و مهره‌هایِ کمرِش آسیب جدی دید.
سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز title
برای انتخاب ظرف مورد نیاز برای پخت غذا باید به امکان تمیز کردن و شست‌وشوی ظرف دقت شود، زیرا اگر ظرف از نظر فیزیکی به گونه‌ای باشد که نتوان خوب آن را تمیز کرد و موجب تجمع باکتر‌های و میکروب‌ها شود، موجب بیماری روده‌ای می‌شود.
تا حالا انگشتر الماس در کیک پیدا کردید؟ title
این روز‌ها زن‌وشوهری که شیرینی‌پزی دارند، دچار کابوس ناراحت‌کننده‌ای شده‌اند. زن شیرینی‌پز، الماس اصلی انگشتر ازدواج خود را که ۴۰۰۰ دلار ارزش داشت موقع پخت شیرینی گم کرده است.
عروس بزرگ امام:آقا مصطفی در حجاب سختگیری نداشت title
معصومه حائری درباره ازدواجش با مصطفی خمینی گفته است: در واقع من نمی‌خواستم ازدواج کنم و قصد داشتم به درسم ادامه بدهم و به کشور‌های خارجی سفر کنم؛ اما طبق رویه و روال خانواده‌های سنتی، پدرم نظرش این بود که من ازدواج کنم و من هم قبول کردم و مرحوم حاج آقا مصطفی هم، چون به پدرم علاقه داشت، از من خواستگاری کرد و پدرم نیز به جهت اعتمادی که به امام و حاج آقا مصطفی داشت جواب مثبت داد.
درخواست هادی چوپان برای عفو و بخشش توماج صالحی title
هادی چوپان قهرمان بدنسازی خواستار عفو و بخشش برای توماج صالحی شد.
آخرین خبر از وضعیت ترانه علیدوستی از زبان وکیلش title
وکیل ترانه علیدوستی از آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی نوشت.
دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟ title
بیماری افسردگی به تنهایی دومین رتبه را در بار بیماری‌های بعد از بیماری‌های اسکلتی عضلانی در کشور دارد و وقتی بار بیماری افسردگی با اختلالات اضطرابی که در رتبه ششم بار بیماری‌های کشور است، جمع شود؛ این دو بیماری در مجموع بار بیماری‌های روانی را در کشور به خود اختصاص می‌دهند که این موضوع نیاز به یک تمرکز ویژه دارد.
برگزیده
رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم title
رئیس جمهور گفت: نگاه غرب به آفریقا برای تامین منافع خود است؛ آن‌ها آفریقا را برای خودشان می‌خواهند ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم. این تفاوت دو رویکرد در جهان است.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.