کد خبر: ۱۷۵۹۱
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۳
برای بسیاری از ما سوال است که آیا هوش مصنوعی توانایی کنترل و مدیریت بشر را دارد؟ آیا هوش مصنوعی می‌تواند به نقطه‌ای برسد که جای خود را با انسان عوض و او را مدیریت کند؟ پاسخ عماد مشتق، بنیان‌گذار Stability AI به این سوال مثبت است.

آیا هوش مصنوعی توانایی کنترل انسان را خواهد داشت؟

برای بسیاری از ما سوال است که آیا هوش مصنوعی توانایی کنترل و مدیریت بشر را دارد؟ آیا هوش مصنوعی می‌تواند به نقطه‌ای برسد که جای خود را با انسان عوض و او را مدیریت کند؟ پاسخ عماد مشتق، بنیان‌گذار Stability AI به این سوال مثبت است.

مشتق ۴۰ساله که سه سال پیش Stability AI را تأسیس کرد می‌گوید این اتفاق به نوعی بدترین سناریو ممکن است، نه محتمل‌ترین سناریوی ممکن، اما باز هم امکان دارد هوش مصنوعی به بشریت بگوید: خداحافظ! خیلی کسل‌کننده هستید.

به گزارش ایرانی متا، با این حال، او اضافه می‌کند که دولت‌ها به زودی ممکن است در تنظیم‌گری قواعد هوش مصنوعی به مشکل بر بخورند، چون تاثیر واقعی هوش مصنوعی خودش را نشان می‌دهد.

او مشکل را در یک نقطه می‌داند و به خبرنگار بی‌بی‌سی می‌گوید: ما نمی‌توانیم چیزی را تواناتر از خودمان تصور کنیم، اما همه ما افرادی را می‌شناسیم که توانایی بیشتری از ما دارند. باور شخصی من این است که مانند فیلم “Her” با اسکارلت جوهانسون و خواکین فینیکس خواهد بود و انسان‌ها برای هوش مصنوعی خسته‌کننده خواهند شد، البته من می‌توانم اشتباه کنم.

وی ادامه داد: این بحث سزاوار آن است که در یک حوزه عمومی مورد بحث قرار گیرد. این طور سوال را می‌پرسم اگر ما نمایندگانی – این جا هوش مصنوعی – داشته باشیم که توانمندتر از ما باشند و ما توان کنترل آن‌ها را نداشته باشیم این چه معنایی می‌دهد؟ دمکراسی در این فضا چه معنی می‌دهد و به ما چه می‌گوید؟

مشتق گفت: بدترین سناریوی ممکن این است که این هوش مصنوعی تکثیر شود و اساساً بشریت را کنترل کند، زیرا می‌تواند میلیون‌ها چیز را به طور مؤثر تکرار کند، اما نمی‌توانیم.

او معتقد است که دولت‌ها هنوز هوش مصنوعی و سیاست‌گذاری برای آن را جدی نگرفته‌اند. مشتق با اشاره به لحظه‌ای که تام هنکس، بازیگر مشهور، در مارس ۲۰۲۰ به ویروس کرونا مبتلا شد، گفت: آن لحظه، لحظه‌ای بود که میلیون‌ها نفر خطر ابتلا به کرونا به عنوان یک بیماری جدید را درک کردند.

مشتق ادعا می‌کند که وقتی لحظه‌ای مشابه با هوش مصنوعی فرا می‌رسد، دولت‌ها تازه به این نتیجه می‌رسند که «ما اکنون به سیاست‌گذاری نیاز داریم.»

بیشتر بخوانید: توانایی این هوش مصنوعی در خواندن کتاب در کمتر از یک دقیقه!

او معتقد است که هوش مصنوعی می‌تواند در ابتدا «دردناک» باشد و تأثیرش بر اقتصاد حتی از تأثیر ناشی از همه‌گیری کرونا بیشتر باشد. با این حال، او فکر می‌کند مشاغلی که از بین می‌روند با مشاغل بهتر جایگزین می‌شوند، زیرا ماشین‌ها کارهای سطح پایین را انجام می‌دهند و به ما امکان می‌دهند روی چیزهایی تمرکز کنیم که ما را انسان می‌کنند؛ احتمالاً چیزهایی مثل هنر و خلاقیت.

آیا هوش مصنوعی توانایی کنترل انسان را خواهد داشت؟

او ادعا می‌کند که فناوری جدید همچنین می‌تواند مزایای “بزرگی” به همراه داشته باشد. به باور مشتق شرکت‌هایی مانند ChatGPT و DeepMind تا 10 سال دیگر از گوگل و فیس‌بوک بزرگ‌تر خواهند شد.

Stability AI قبلاً 1 میلیارد دلار (803 میلیون پوند) ارزش‌گذاری شده است و به زودی می‌تواند به ارزش 4 میلیارد دلار (3.2 میلیارد پوند) برسد زیرا پول بیشتری به سمت آن سرازیر شده است. این شرکت Stable Diffusion را ایجاد کرد، ابزاری که از هوش مصنوعی برای ایجاد تصویر بر مبنای متن استفاده می‌کند.

عماد مشتق به عنوان یک ریاضی‌دان، مصمم است که فناوری خود را منبع‌باز نگه دارد و به هر کسی اجازه می‌دهد به کد دسترسی داشته باشد، از آن استفاده کند، آن را بهبود ببخشد و آن را به اشتراک بگذارد.

این چهره دنیای فناوری معتقد است مردم باید به تکنولوژی اعتماد کنند و باید این زمینه ایجاد شود تا عموم مردم حس کنند نسل جدید تکنولوژی برای آن‌ها خطرناک نیست.

عماد مشتق کیست؟

آیا هوش مصنوعی توانایی کنترل انسان را خواهد داشت؟

عماد مشتق در اردن متولد و تا هفت‌سالگی در بنگلادش بزرگ شد و بعد به بریتانیا رفت. مدرک کارشناسی ارشد خود را در ریاضیات و علوم کامپیوتر از دانشگاه آکسفورد در سال 2005 دریافت کرد. در سال 2019 او Symmitree را تأسیس کرد، استارت‌آپی با هدف کاهش هزینه‌های فناوری برای افرادی که در فقر زندگی می‌کنند.

یک سال بعد و در اواخر سال 2020 او Stability AI را تأسیس کرد. بیشتر سرمایه‌های این شرکت مستقیماً از شخص مشتق و همچنین سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری مانند Eros Investments تأمین شد. این شرکت 600,000 دلار از بودجه اولیه 10 میلیون‌دلاری خود را برای آموزش Stable Diffusion خرج کرد.

در مارس 2023، او نامه‌ای سرگشاده را امضا کرد که در آن از «تمام آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی می‌خواهد بلافاصله آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی قدرتمندتر از GPT-4 را برای حداقل 6 ماه متوقف کنند» این نامه را چهره‌های مشهوری دیگر همچون ایلان ماسک نیز امضا کرده بودند.

برچسب ها: هوش مصنوعی
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
آموزش گرفتن خروجی و بکاپ از انواع اطلاعات تلگرام title
در صورتی که نیاز به گرفتن خروجی و بکاپ از اطلاعات خود در تلگرام دارید، در ادامه می‌توانید آموزش استخراج داده‌های Telegram را مشاهده کنید.
آشنایی به شکل بلایند دیت یعنی چی؟ title
‌نمی‌توان بلایند دیت را پدیده‌ای بیگانه و مغایر با فرهنگ ایرانی دانست خصوصا که می‌تواند یکی از راه‌های آشنایی افراد برای روابط عاطفی و ازدواج در نظر گرفته شود. به تازگی هم برنامه‌ای که اصطلاحا نسخه اسلامی بلایند دیت است ساخته شده، هر چند ساخت ورژن اسلامی بلایند دیت انتقادات زیادی را بین کاربران برانگیخته است.
وکس صورت در دوران قاعدگی ضرر دارد؟ title
خدمات زیبایی مثل مانیکور، پدیکور، اپیلاسیون و… به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره‌ تبدیل شده‌اند.
تفاوت قاضی ایستاده و قاضی نشسته چیست؟ title
در یک تقسیم‌بندی کلی قضات به دو عنوان قاضی ایستاده و قاضی نشسته تقسیم می‌شود. قاضی ایستاده به دادیار، دادستان و بازپرس، گفته می‌شود و قاضی نشسته به قاضی صدور حکم گفته می‌شود.
پلمپ قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران بخاطر حجاب! title
پیتزا "داوود" قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران به دلیل عدم رعایت حجاب پلمب شد
بعد از ۱۸ سال نمی‌دانم ناصر عبداللهی را کشته‌اند یا نه؟ title
«ناصر را زده بودند، اما این‌که چه کسی این‌کار را کرد من هیچ‌وقت نفهمیدم»؛ این‌ها گفته‌های فاطمه فهیمی، همسر ناصر عبداللهی است. پس از ۱۸ سال، او در مصاحبه خود روایتی جدید از مرگ پرابهام خواننده مشهور دارد. کسی که به گفته خودش در تمام این سال‌ها متهم به قتل همسرش بوده، اما قانون به او اجازه نداده تا او را پیگیری قضایی کند. این پرونده عبداللهی بدون پیگیری پدر و پسران عبداللهی مختومه اعلام شد و هرگز عاملان مرگش شناخته و مجازات نشدند.
سرعت اینترنت در ایران چطوره؟ title
با وجود گزارش جدید اسپیدتست در ماه مارس ۲۰۲۴ که حاکی از بهبود وضعیت سرعت اینترنت ایران است، جایگاه ایران در رده‌بندی کلی نسبت به دیگر کشور‌ها افت داشته است.
برگزیده
رییس جمهور: «وعده صادق» اقدامی ضروری و نماد اقتدار کشور بود title
رییس جمهور گفت: عملیات «وعده صادق» نشاندهنده اقتدار، موجب وحدت کشور و پاسخی ضروری بود.
چرا اسرائیل از ریزپرنده برای خرابکاری در اصفهان استفاده کرد؟ title
استفاده اسرائیل از ریزپرنده برای تهاجم به یک پایگاه هوایی در اصفهان، بیش از آنکه محصول یک طراحی عملیاتی باشد، نتیجه پذیرفتن معادله جدید با ایران تا این لحظه از تنش‌ها هست.
لیلاز: اسرائیل می‌خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند title
سعیدلیلاز، اقتصاددان: بدون شک، نتانیاهو (نه اسراییل) از رویارویی که با ایران خواهد داشت، منافعی برداشت می‌کند، اما منافع کلان ایران این است که وارد این دام و این بازی نشود، چراکه ایران به هر حال قدرت‌نمایی خود را انجام داده است. شاه‌کلید حرف من این است، ما در صحنه خاورمیانه برد ژئوپلیتیک داشته‌ایم، نباید این برد ژئوپلیتیک را با یک باخت تاکتیکی تعویض کنیم. این خواسته مهم اسراییل است که برد ژئوپلیتیک ایران را با یک باخت تاکتیکی عوض کند. ایران نباید تن به این اشتباه دهد و تن هم نخواهد داد
توصیه مهم رهبر انقلاب به ارتش جمهوری اسلامی ایران title
حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: جا دارد که امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران را «حزب‌الله» بنامیم. هر چه می‌توانید، در این خطِّ حزب‌اللّهی جلو بروید.
رئیسی: وعده صادق هیمنه شکست‌ناپذیری اسرائیل را فرو ریخت title
رئیس‌جمهور گفت: بعد طوفان الاقصی، وعده صادق هیمنه اسرائیل را فرو ریخت و ثابت کرد قدرت آن‌ها تارعنکبوتی است.
رئیسی: ایستادگی یمن معادلات را به‌نفع غزه رقم خواهد زد title
رئیس‌جمهور با اشاره به ابتکارات دلاورانه مجاهدان یمنی در جهت توقف نسل‌کشی ملت فلسطین تصریح کرد: ایستادگی و مقاومت ملت قهرمان یمن کنار ملت فلسطین قطعاً در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی مؤثر است و معادلات را به‌نفع مردم مظلوم غزه رقم خواهد زد.