کد خبر: ۱۵۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸
شرکت اسپیس‌ایکس ادعا می‌کند که موشک ۳ میلیارد دلاری استارشیپ را عمدا منفجر کرده است، چرا که در جریان پرتاب ناموفق آن در تگزاس از کنترل خارج شده است.

ادعای انفجار عمدی موشک استارشیپ!

مخاطب۲۴ : شرکت فضایی خصوصی اسپیس‌ایکس ادعا می‌کند که ماشه انفجار موشک بلندترین موشک جهان را که روز پنجشنبه در دومین تلاش خود برای به مدار زمین رسیدن ناکام ماند، کشیده است.

این موشک بزرگ ۳۹۵ فوتی (۱۲۰ متری) متشکل از تقویت کننده موسوم به سوپر هوی (Super Heavy) و فضاپیمای استارشیپ (Starship) در ساعت ۹:۳۴ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۷:۰۴) به وقت ایران از تاسیسات استاربیس در نزدیکی بوکا چیکا در جنوب تگزاس برای اولین پرتاب مداری خود به فضا پرتاب شد، اما چهار دقیقه پس از برخاستن، آتش گرفت.

 

در حالی که شرکت اسپیس‌ایکس متعلق به ایلان ماسک سیستم خاتمه پرواز را فعال می‌کرد، تقویت کننده عظیم سوپر هوی نتوانست از استارشیپ جدا شود که منجر به یک چرخش مرگبار و انفجار شد.

هزاران نفر در اطراف تأسیسات پرتاب ایستاده بودند و تماشا می‌کردند که موتور قدرتمند «استارشیپ ۳۳» مشتعل می‌شود.

با اینکه نتیجه این پرتاب، ایده‌آل نبود، اما ایلان ماسک، ناسا و تیم عملیات اسپیس‌ایکس در حال جشن گرفتن موفقیتِ جدا شدن استارشیپ از زمین و پرتاب آن هستند، چرا که از ابتدا نیز هدف اصلی این بود که استارشیپ را از سکوی پرتاب بلند کنند.

ایلان ماسک نیز قبل از ماموریت روز پنجشنبه جهانیان را برای یک انفجار احتمالی آماده کرده بود و گفته بود که احتمال انفجار این فضاپیما در طول این پرواز آزمایشی ۵۰ درصد است.

اما هر گونه شکست در مسیر توسعه این موشک همچنان بسیار گران خواهد بود. ماسک گفته است که کل این برنامه بین ۳ تا ۱۰ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

ادعای انفجار عمدی موشک استارشیپ!

جان اینسپراکر، مهندس ارشد اسپیس‌ایکس در جریان پخش زنده این شرکت گفت: این یک آزمایش توسعه بود. این اولین پرواز آزمایشی استارشیپ است و هدف این است که داده‌ها را جمع آوری کنیم و همانطور که گفتیم، آن را از سکو بلند کنیم و برای پرتاب مجدد آن آماده شویم.

این دومین تلاش اسپیس‌ایکس برای پرتاب استارشیپ در این هفته بود. پرتاب استارشیپ اولین بار در روز دوشنبه به دلیل یخ‌زدگی دریچه فشار به تعویق افتاد.

اسپیس‌ایکس روز پنجشنبه را با پر کردن استارشیپ با اکسیژن مایع و متان مایع آغاز کرد و به دنبال آن موتور آماده اشتعال شد.

تیم عملیات با نزدیک شدن به ساعت ۹:۳۰ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی اعلام کرد که شرایط وزش باد برای پرتاب مساعد به نظر می‌رسد و هیچ مشکلی وجود ندارد. با این حال، زمانی که شمارش معکوس به ۴۰ ثانیه رسید، امید‌ها کم‌رنگ شد، چرا که مدیر پرتاب برای انجام بررسی‌های لحظه آخری، عملیات را متوقف کرد.

در نهایت در عرض چند ثانیه، شمارش معکوس دوباره به جریان افتاد و با رسیدن به صفر، موتور‌های رپتور سوپر هوی مشتعل شدند و ۱۶.۵ میلیون پوند نیروی رانش را در هنگام بلند شدن آزاد کردند و فضاپیما را راهی مدار زمین کردند.

سپس استارشیپ با سرعت ۲۰۰۰ کیلومتر در ساعت به سوی آسمان حرکت کرد و هر ثانیه بالا و بالاتر رفت.

ادعای انفجار عمدی موشک استارشیپ!

وقتی استارشیپ به سمت فضا حرکت کرد، صدای تشویق تیم عملیات در اتاق کنترل بلند شد. دو دقیقه پس از پرتاب، اینسپراکر گفت که موشک در حال آماده شدن برای جداسازی مرحله فوقانی خود در دقیقه سوم است.

موتور اصلی طبق برنامه‌ریزی در زمان ۲ دقیقه و ۵۱ ثانیه پس از پرتاب خاموش شد، اما موشک در این لحظه برعکس شد و نوک آن به سمت زمین بازگشت و استارشیپ ۳ دقیقه و ۳۱ ثانیه پس از پرتاب به چرخش درآمد و از کنترل خارج شد.

با این حال، تیم عملیات اسپیس‌ایکس هنوز از انجام این ماموریت منصرف نشده بودند و خاطرنشان کردند که با وجود اینکه موشک در حال چرخش است، منتظر جدایی مرحله فوقانی هستند.

سرانجام ۳ دقیقه و ۵۹ ثانیه پس از پرتاب، ناگهان یک گلوله آتشین از سوپر هوی بیرون زد و موشک در هوا منفجر شد.

این در حالی بود که قرار بود سوپر هوی حدود هشت دقیقه پس از بلند شدن، در خلیج مکزیک فرود بیاید و در همین حال، فضاپیمای مرحله فوقانی استارشیپ حدود ۹۰ دقیقه پس از پرتاب، در اقیانوس آرام فرود داشته باشد.

اما شرکت اسپیس‌ایکس با وجود ناکامی در تکمیل آزمایش کامل این پرواز مداری، آن را موفقیت آمیز اعلام کرد.

اسپیس‌ایکس در رشته‌توییتی نوشت که موفقیت از آن چه که آموخته‌ایم، می‌آید. آزمایش امروز به ما کمک می‌کند تا قابل اطمینان بودن استارشیپ را بهبود بخشیم. تیم استارشیپ به بررسی داده‌ها می‌پردازند و برای انجام آزمایش‌های بعدی آماده می‌شوند. پیش از انجام آزمایش ایلان ماسک اذعان داشت که اگر لحظه‌ی پرتاب با موفقیت طی شود این آزمایش موفقیت‌آمیز خواهد بود.

این نخستین پرواز برای استارشیپ بود که اسپیس‌ایکس سعی داشت از آن برای ارسال انسان و محموله‌ها به ماه، مریخ و فراتر از آن استفاده کند.

موشک استارشیپ از یک پیشران غول پیکر مرحله اول به نام سوپرهوی و یک فضاپیمای فوقانی ۱۶۵ فوتی (۵۰ متری) به نام استارشیپ تشکیل شده بود. هر دوی این وسایل نقلیه به گونه‌ای طراحی شده بودند که کاملاً قابل استفاده مجدد باشند و هر دو از موتور‌های نسل بعدی رپتور اسپیس ایکس نیرو می‌گرفتند که ۳۳ مورد از آن‌ها در سوپر هوی و شش مورد در استارشیپ نصب شده بود. قدرت رانش ۳۳ موتور این فضاپیما، تقریبا دو برابر بیشتر از راکت‌های فضایی دیگر بود. فضاپیمای استارشیپ حدود ۱۲۰ متر ارتفاع دارد که ۱۰ متر بلندتر از فضاپیمای «سترن ۵» است که انسان را به ماه برد و این استارشیپ را به بلندترین موشک تا کنون تبدیل می‌کرد.|ایسنا

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
سعید آقاخانی از کوه افتاد و در بیمارستان بستری شد title
آذرنگ در صفحه شخصی خود نوشت: قرار نبود سعید آقاخانی از کوه بیفته و جا بمونه… تو مسیرِ کوه افتاد و مهره‌هایِ کمرِش آسیب جدی دید.
سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز title
برای انتخاب ظرف مورد نیاز برای پخت غذا باید به امکان تمیز کردن و شست‌وشوی ظرف دقت شود، زیرا اگر ظرف از نظر فیزیکی به گونه‌ای باشد که نتوان خوب آن را تمیز کرد و موجب تجمع باکتر‌های و میکروب‌ها شود، موجب بیماری روده‌ای می‌شود.
تا حالا انگشتر الماس در کیک پیدا کردید؟ title
این روز‌ها زن‌وشوهری که شیرینی‌پزی دارند، دچار کابوس ناراحت‌کننده‌ای شده‌اند. زن شیرینی‌پز، الماس اصلی انگشتر ازدواج خود را که ۴۰۰۰ دلار ارزش داشت موقع پخت شیرینی گم کرده است.
عروس بزرگ امام:آقا مصطفی در حجاب سختگیری نداشت title
معصومه حائری درباره ازدواجش با مصطفی خمینی گفته است: در واقع من نمی‌خواستم ازدواج کنم و قصد داشتم به درسم ادامه بدهم و به کشور‌های خارجی سفر کنم؛ اما طبق رویه و روال خانواده‌های سنتی، پدرم نظرش این بود که من ازدواج کنم و من هم قبول کردم و مرحوم حاج آقا مصطفی هم، چون به پدرم علاقه داشت، از من خواستگاری کرد و پدرم نیز به جهت اعتمادی که به امام و حاج آقا مصطفی داشت جواب مثبت داد.
درخواست هادی چوپان برای عفو و بخشش توماج صالحی title
هادی چوپان قهرمان بدنسازی خواستار عفو و بخشش برای توماج صالحی شد.
آخرین خبر از وضعیت ترانه علیدوستی از زبان وکیلش title
وکیل ترانه علیدوستی از آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی نوشت.
دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟ title
بیماری افسردگی به تنهایی دومین رتبه را در بار بیماری‌های بعد از بیماری‌های اسکلتی عضلانی در کشور دارد و وقتی بار بیماری افسردگی با اختلالات اضطرابی که در رتبه ششم بار بیماری‌های کشور است، جمع شود؛ این دو بیماری در مجموع بار بیماری‌های روانی را در کشور به خود اختصاص می‌دهند که این موضوع نیاز به یک تمرکز ویژه دارد.
برگزیده
رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم title
رئیس جمهور گفت: نگاه غرب به آفریقا برای تامین منافع خود است؛ آن‌ها آفریقا را برای خودشان می‌خواهند ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم. این تفاوت دو رویکرد در جهان است.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.